Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Nmpä tiedä kuka ton 442.com sivuston tiedot on kerännyt mutta kyllä sielläkin puhutaa Kanadan mallista toki hieman epäillen :eek:

    5A 3317 64cc
    1981 - 1985 307. Used on the regular hydralic lifters engines. This head is preferred for 307 performance use because there are port matching problems between aftermarket intakes and exhaust headers with the 7A heads. 5a heads are rumored to flow slightly better. The 5a ports are larger than the 7A's, so this makes sense. So, if you switch from 7A to 5A heads you should get the intake and exhaust manifolds from the donor engine. Rotator style spring retainers were used on the intake and exhaust springs.






    6A 5844 67cc
    307. Possibly used only on non-ECM Canadian cars. AIR bosses, but not machined. Square ports, height equal to port width, which flows less than 5A heads. Rotator style spring retainers were used on the intake and exhaust springs.






    7A 0142 67cc
    1985 - 1990 307. Used on the newer hydraulic roller-lifter engine. Possible port matching problems with aftermarket intakes and exhaust headers. Square ports, height equal to port width, which flows less than 5A heads. Rotator style spring retainers were used on the intake and exhaust springs.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    GT-Motor sano "katotaan saadaanko tehtyä" eli odottelen lopullista tuomiota vielä.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Lähtee siitä? että uhraa perusympyrästä neljä milliä mutta säilyttää suunnilleen vakionoston jotta saa nokkaan kunnolla asteita
    ja ottaa parin millin lastun kansista niin saa rutut ylös vakiotikuilla.

    Siihen en osaa ottaa kantaa miten käy rullanokan kestävyyden kanssa jos reilummin hiotaan.
     
  4. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Joko se lopullinen tuomio tuli?

    Itse kattelin että lista nokista tämmönen ois painavaan autoon sopivin, siis kun puhutaan rullanokista:

    http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=3202&gid=137 Vai lieneNköhän ihan hukassa.. :o...styä käyttämään Originaalia CCC-rochesteria..
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun hitsaamaan aloitit niin tossa on mallia hyvistä kanavista.
    [​IMG]
    Imupuolen voi muotoilla puuhamassalla.
    [​IMG]
     
  6. Väne

    Väne Gearhead

  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Noi PHR-projektimoottorin kanavat on tehty 5a-kansiin, mä teen 7a:n. Tähtään ulostuloaukot peltisarjoihin ja sisäpuolet sitten niin suoraks kun vaan pystyy. Mikähän tossa pakokanavan "ulospäin" siirtämisessä on ollu ideana?

    Toi lunatin nokka näyttää samalta kun toi compin XE268 mikä mulla on 305 tsevyssä. Halusin tähän "pykälän isomman" kun oon päivittänyt turbiinin, akselin ja jouset kans mutta odotan tosiaan koneistamon tuomiota. Terveys sillä tolalla (jea nää sateet) että en oo pystyny tekemään juuri mitään.

    Itsekin laittaisin vakioQ-jetin tuonne jos se olis kunnossa, mutta mulla on soppeli remontoitu vakuumiholley ja dp hyllyssä joten taidan käyttää niitä.
     
  8. Koris127

    Koris127 3rd gear

    Miten tuo pakopuolen kanavien välin/ylimäärästen reikien hitsaaminen oikeaoppisesti kannattais toteuttaa?(lämmitykset yms.) Ilmeisesti ongelmia tulee siinä että hitsaus jähtyy liian nopeasti jos patarautaa kylmiltään alkaa turaamaan? Itte ku on hitsannu lähinnä pakoputkia ja lahoja pohjapeltejä, niin on vähän pimiää aluetta tämmönen paksumpien klönttien hitsaus..
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä lämmitin kuumailmapuhaltimella tovin ennen - tovin jälkeen niin ei halkeillu enää. Ilman lämmitystä halkeili. Tavan migillä hitsasin.
     
  10. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Hyvä tietää, kiitoksia.
    Tosiaan tuossa Compin nokassa näyttäisi olevan agressiivisemmat rampit kuin tuossa Lunatissa.

    Jollain overlappi laskurilla kun noita vertailin niin tuossa Compin nokassa on -7ast overlap @.050 nostolla ja Lunatissa vastaavasti -13ast.
    "Mainos arvoilla" taas Comp: 45ast ja Lunati 50,5ast
     
  11. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Jos nyt oikeen haluais viimesen päälle niin tarttis tietää seoksista sekä perusaineessa ja lisäaineessa että tietää parhaan lämmittelyn määrän. Esilämpönä 150-200c tuskin on kovin pielessä ja jos villoissa antaa jäähtyä niin tuskin tarttee jälkilämpöä sen kummemmin. Varmanpäälle jos jäähdytyksen haluaa niin pitolämpöä 200C noin tunti hitsauksen jälkeen josta hidas jäähdytys(tämä on sitten perstuntumalta,toimii ainakin valettuihin mangaaniteräksiin).
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Otsikkoon vastaan: Helpommalla pääset, kun vaihdat koko koneen isompaan.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Luulen etä kanavat on vain suoristettu. Toi orkkis pakokanava tekee melko jyrkän mutkan ja varmasti kaasu jää pyörteilemään tossa alareunassa. Imupuoli on pienennetty sen takia että saa virtausnopeutta lisää.
     
  14. passerby

    passerby Gearhead

    hehe :lol:
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Nii mää vaan sitä et pakosarjassahan kanava on kumminkin vakiokohdassa jos ei tee kustomia. Imusarjaa voi toki epoksilla täyttää mielensä mukaan.

    Virtauspenkki kun olis niin eipä toi olis iso hommeli tehdä.
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Ohop. Yksi nokkalaakereista on tuommoinen. Koneessa olevat on kaikki tollasia yksireikäisiä sileitä. :eek:

    /////EDIT kakkospukissa oli näemmä lian alla toinenkin öljyreikä. Ei ollu ilmeisesti edellistä remonttireiskaa kiinnostanut...
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Tällastakin tässä piirtelen, katsotaan saanko teetettyä jossain iisisti. Varmaan joku 10-12mm olis hyvä, mistälieteräksestä. Käynen kysymässä mitä romiksella on tarjolla ainakin.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siisti sapluuna, tosta laakerista senverran että joissain koneissa yläkerran ööli menee tolleen laakerin läpi. Oldsissa ei kai mene, ellei sitten iänkaikkisen vanhassa 330 koneessa?
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kakkosessa ja nelosessa on reikä yläpuolellakin.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei noissa "sileissä" laakereissa se reijän paikka ole mikään millimetrin tarkkuutta vaativa astia.
     

Kerro tästä muillekin!