Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tarkoittanet EGR-käytävien putkia?
     
  2. veukki

    veukki 1st gear

    Anyway ne metalliputket jotka tuli siltä edesmenneeltä ilmapumpulta.
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Sen verran noita vanhoja juttuja kaivelisin, että miten vanhemmat 5A-kannet käy uudempien, rullanostajilla varustettujen koneiden kanssa? Heittämällä vai täytyykö tehdä jotain toimenpiteitä?
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mun mielestä käy suoraan, kannenpultit on ainakin samaa kokoa.
     
  5. Stone

    Stone 3rd gear

    Noi pultit on varmaan murheista pienin, mut mites tönärit ja vipparit, ja sitte varsinkin imusarjan/kansien kanavat? Itelläskin on sivuillas juttua A4-imusarjan korotuspalasta(?)
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Uudemmissa kansissa on paksummat kannenpultit kuin vanhemmissa (esim. noissa 5A) eli voi vaihdella.

    Itse en kutsuisi saastelaitteiden poisriisumista käyttöautosta ja Holleyn vaihtamista siihen koneen VIRITTÄMISEKSI, etenkin jos siihen jättää tietokonejakajan joka ei enää ko. tapauksesa säädä sytytysennakkoja. Tällä konstillahan moottorista saa huomattavasti vähemmän tehoa kuin toimivilla saastalaitteilla, mutta kulutus kyllä lisääntyy roimasti.

    Meilläpäin tuota kutsutaan RÄVELTÄMISEKSI... :soosoo:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuolla aikaisemmin ihmeteltiin/epäiltiin niillä pikkukanavaisilla 7A kansilla tehtävää viritystä. Itse joskus epäilin samaa kun katselin Fordin 289:n kansia, siinähän on vielä pienemmät kanavat, mutta näyttävät jotkut niilläkin pääsevän aika lujaa. Puristukset ja hyvä nokka saa ihmeitä aikaan.

    Tuon työn alla yhä olevan koneen huippuvääntö alkaa laskemaan jo ennen 5000rpm jolloin kanavat varmaan alkaisvat jo ahdistamaan. Tässä vaiheessa vaihdetaan käytännössä jo seuraavalle vaihteelle.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ai niin, laskettiin noita 7A kansia 1,5mm matalammiksi, laitettiin imusarja paikoilleen ja tähystettiin taipuisalla endoskoopilla kanavavien kohdistuminen. Sopivat TÄYDELLISESTI KOHDALLEEN ilman mitään sovittamista.

    Oldsin koneessa siirtymää tulee varsin vähän, imusarjan tiivistetaso on 90 asteen kulmassa kannen dekkitasoon (vrt. esim. Chevy SB).
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se korotuspala tulee kaasarin alle ja on 50-60mm, riippunee loppupelissä konepellin korkeudesta..

    Joo, ite epäilen ainakin että tuo pikkureikäinen kansi on oiva virityskansi ja en pidä holleyn kaasuttimia juuri minään. Teesinä voisin mainita että edelbrockin alukansilla, joitten pitäis antaa liki vakio 350 oldsissa NN hevosvoimaa 9,1:n puristuksilla, on paljon pienemmät kanavat kun esim normi a8-kansissa. Tuntuukin että noitten ameriikkalaisten viritys"gurujen" liki ainoa ohje on että "heitä pois ja laita isompi tilalle".

    Tossa A5-imusarjassa on pienemmät kanavat kun A4-imusarjassa, mutta keinuvivut näyttää ainakin ihan normaaleilta tossa rullakoneessa. Eli jos kanssissa on 1/2" pultin reijät, niin se varmaan sopii paikalleen. Mutta se ei todellakaan tuo välttämättä lisää tehoa.
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onko toi ylempi "rävellys"-kuitti muuten suunnattu mulle?
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    No ei todellakaan, tuolla aikaisemmin vaan neuvottiin kyseistä viritysohjetta.
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ok, hienoa.

    Satuin selailemaan toisaalta, että sullakin on 307 työn alla?
    Mä odottelen tossa justiin vaihdelaatikko- ja moottorimodifikaatiotten valmistumista et sais noi virkaatekevät 7a-kannet työn alle. Kiinnostaisi juurikin kumota noita ameriikanhörhöjen väitteitä, tai ainakin kokeilla.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    joo, kone on kasassa, odottaa vielä Cutlassin kopan ja vaihdelaatikon kasaansaamista, ehkä ensikeväänä pääsee kokeilemaan.
     
  14. Peteraj

    Peteraj 3rd gear

    Mistäs löytäis pakosarjat?

    Niin että mistä kyseiseen mottiin löytäis noi peltisarjat? Tai muutenkin virityspalikoita valmiina?
    :mad:
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    Liki kaikilla valmistajilla on kyl oldsin pikkulohkoon sopivia nokka-akseleita, imusarjoja, alumiinikansia, peltisarjoja, ym. Mitä nyt kukakin viritysosaksi katsoo. Jotkut tuntuu luulevan että ilmanputsarin vaihtaminenkin on viritystä. Millaisen viritysosan tahdot, voin etsiä vaikka suoran linkin.
     
  16. Peteraj

    Peteraj 3rd gear

    Lähinnä imusarja, peltipakosarja, nokka-akseli, nostajat ja kaasari
    :oops:
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Lähinnä
    imusarja,
    peltipakosarja,
    nokka-akseli,
    nostajat saa mistä tahansa usa-osakaupasta
    ja kaasaria ja virranjakajaa ei ole kai mitään syytä vaihtaa, ainakaan jos tahtoo lisää tehoa eikä pelkkää polttoaineenkulutusta.
    Vakio Q-jet virtaa 750-800cfm ja riittää viritetylle isolohkollekkin pikku modauksin. Noitten lisäksi kannattaa hommata kunnollinen rullajakopää ainakin.

    Noita osia voi sitten tilata suoraan lähimpään usa-osakauppaan varaosanumerolla, jos ei osaa tilata netistä, tai postimaksut, tulli ja alv hirvittää. Kaikki noista oldsin pikkulohko-osista sopii keskenään.
     
  18. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Nuo pakosarjat näyttäs noissa(ainaki vm85) lähinnä naurettavilta, mietiskelin itteki ku kone oli levällää löytysköhä paremmi virtaavia ja sattuvia vanhemmista tai 350:sen sarjoista, vai liekö siinä samat? En siis todellakaan peltisarjoja! Onko nuo kasivitoset kannet nyt nuo 5A:t vai mitkä ku en sillo noita numeroita katellu?
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitenkäs se nyt meni, '85 taitaa olla siinä rajalla, että onko 5A vai 7A.

    Ja vielä tarkistin asian eli vuosimalli eikä VIN-koodi kerro 1985 mallisessa yhtään mitään sen suhteen kummat kannet (ja vähän muutakin) koneessa on.

    Vilkaset vaan sen numeron siitä kannesta.
     
  20. Essex

    Essex Gearhead

    Kannet

    Taitaa Oldsin kannet muuttua 86-87. Kaverilla on Chevellessä pirteä 307 Oldsmoottori otettu '86 Capricesta, mutta minun moottori -87 Olds Custom Cruisserista oli tosilaiska.
    Kasiseiskassa oli nuo onnettomat pienet rosterista tehdyt "peltipakosarjat". (peltipakosairaat?)
    Kanskimerkinnät olivatkin kasikuutosessa 5A ja 87:ssa 7A.
    Tästä lismpää 307:sta:

    http://performanceolds307.tripod.com/index.html
     

Kerro tästä muillekin!