Olds 307 Y -85 Kipinä hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja twincam6, 20.5.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Osaako kukaan diagnosoida vikaa?
    Auto toimi täysin moitteettomasti kunnes kesken ajon kävi prötäämään ja sammui. Startatessa antoi joskus kipinän irtotulpalla, sitten ei sitäkään. Sitten johtojen yms jakajan kannen yms läpikäynnin jälkeen lähti kuitenkin käyntiin, mutta prötäsi ja nikotteli n 2300-3000 rpm alueella. Tyhjäkäyntiä sekä kaasuttelua kävi hyvin. Sitten taas sammui laakista, eikä lähde käymään, kipinää ei tule. Tulpan johdot, jakajankansi, pyörijä, tulpat vaihdettu 16 miles sitten toissa kesänä. Niin, ja autossa kaikki alkuperäis sytkä ja kaasari kamat paikoillaan, ei siis HEi jakaja.
    Eli onko syypää sytytysmoduli, virranjakajan puola vaiko virranjakajan käämi? Vai jokin muu osa?
     
    Muokattu: 20.5.2017
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jakajan nyt purkaisin ensimmäisenä ja tarkkaan tutkisin. Sakaralevyt ja kela.
     
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Mitkä nuo sakaralevyt on? Liittyykö ennakkoon?
    Siis Tarkoitatko virranjakajan käämiä, sillä nimellä myynnissä. Oireilisiko noin jos se mennyt?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei suoraan ennakkoon liity... Liittyy kipinään. Vastaa vähän niinku kärkiä kärjettömässä.
    Jaa, olithan sit laittanu, ettei ole HEI. Vaan jos siellä on joku syttymoduli, ja vielä orkkisvehkeet, niin kyllä kai sen pitäs HEI olla... Onko puola jakajan kannessa?
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pickup coil veikkaus
     
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Alkuperäinen ns tietsikkajakaja, kaikki alkuperäistä autossa .
    Onko sakara levy heti pyörijän alla? Ja näkyykö paikallaan ollessa jos halki?
    Puola ymmärtääkseni jakajan kannessa?
    Sytytysmoduulia veikattu?
    Missä pick up coil on? Monta niitä tossa on? Mulla prätkässä 3
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sakaralevyt ja picup coil ovat siellä jakajan pohjan tasolla suunnilleen, coil on rungonpuoleisen sakaralevypalan "sisällä". Niistä on katkeillu ihan sitä rungonpuoleista sakaralevyä, ja sitten sen alla oleva magneetti saatta olla muruina. Ne riittää hukkamaan kipinän. Saattaa se kelakin olla poikki, mutta se on helppo mitata, se sytty moduulin toisen pään kaksnapanen menee siihen kelalle. Ohmeja pitää olla reilusti oikosulkua enemmän, mutta ei ääretön.
     
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Nyt purettu sytkämoduli esiin. Magneetti on kolmessa osassa, käämistä näyttää valuneen keltaista pölyä.
    Ongelmana on miten saa irti jakajan akselin päässä olevan latikan pätkän missä pyörijä kii? Että noi em rojut lähtee läpi?
    Käämi ja magneetti ilmeisesti sököt kun tuossa kunnossa?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Rattaasta sokka pois, niin akseli lähtee pois. Pidä välilevyt tallessa ja järjestyksessä.
    Käämistä on paha sanoa, mutta magneetti ainakin rikki. Onko se magneetin päällä ollut sakaralevy yhtenä palana?
     
  10. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kaveri neuvoi että virranjakajan juuresta 14 mm mutterilla oleva klipsi pois ja sitten jakaja lähtee nostamalla ja voi olla tiukassa.
    Ja ettei jakaja purkaannu yläkäutta ollenkaan. No, sitä nostettiin lopulta kahdella kangella. Nyt tilanne on se että jakajan alumiini? rungonkuori katkesi koneen päältä klipsi laipan yläpuolelta. Ja jakaja on silti paikallaan eikä nouse. Mitä rattaan sokkaa tarkoitat?
    Jakaja on kuitenkin nyt paskana, kaveri joka noita laittanut ei puhunut mistään rattaan sokasta?
     
    Muokattu: 23.5.2017
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Niin, sakara levyt oli ja on ehjät, mutta sillä ei liene enää merkitystä.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niin tokihan oletin, että jakaja on käsissä. Sillä yhdellä pultilla ja käpälälevyllä se on sinne lukittu. MUTTA, kun kysessä on Olds, niin siinä on kuusiomallinen öljypumpun käyttöakseli. Se osaa kuluttaa itelleen terävät olkapäät, jolla pitää tukevasti vastaan. Helpoimmillaan irtoo, kun pyörittää konetta vähän takaperin ennen jakajan nostoa. Muuten se jakaja on ihan kahden sormen tiukka.
    Ja joo, jakaja ei purkaannu yläkautta. Se sokka on siellä alapäässä käyttörattaassa.
     
  13. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Oldssis tuppaa oleen palanutta öljy karstaa jakajan rungon ympärillä vanhemmiten.
    Ei tosiaan nouse käsin!
    Imusarja irti.
     
  14. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Hetkinen.. Meneekö siis imarin läpi? Kun niin ahtaassa paikassa niin en edes nyt muista? Vai mitä imarin irroitus auttaa? No, voisi vielä koettaa pyörittää konetta, mutta tuntuu olevan kuin hitsattu..
     

Kerro tästä muillekin!