Olds 350 bensapumpun liitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Timmo, 27.7.2014.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    Vaihdoin uuden bensapumpun oldsiin ja siinä tuntui olevan 1/4" tuuman kierre menopuolella, ostin sitten siihen 1/4" letkuliittimen ja laitoin vielä tiivisteainettakin väliin, mutta niin vaan tihkuu bensat kierteiden välistä.

    Voikohan siinä olla joku muu kierre ja hyviä ideoita mistä tiivis letkuliitin menopuolelle?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kartiokierre ja sopiva tiivisteaine voisi ehkä pitää, noissahan on alunperin se putkinippa ja tiivistyminen tapahtuu putken päätykartion kiristyessä liittimen pohjakartioon. Kierteessä ei tapahdu tiivistymistä.
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

    Vanhassa pumpussa näytti olevan o-rengaskin siinä kartion lisäksi. Olisin laittanut vanhan putkinipan, mutta kun uudessa pumpussa oli pienempi kierre.

    Mitä meinaa tuo kartiokierre? Tuossa letkuliittimessä minkä ostin, on ikäänkuin teroitetut/hampailla olevat kierteen huiput. Oli bilteman venepuolelta: http://biltema.fi/fi/Veneily/LVI/Nipat- ... in-254350/

    Mikäs olisi sopivaa bensankestävää tiivisteainetta tuohon kierteeseen?
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kartiokierre on sellainen jossa kartion (nipan kierteen) ulkopään halkaisija on ohuempi kuin kierteen loppupään halkaisija. Sellaisia on usein mm. imusarjaan kiinnitettävissä antureissa. Niitä kai käytetään putkijutuissakin.
     
  5. Väne

    Väne Gearhead

  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kiitos Väne. Laitoin tilaukseen tuon 1/2" unf 3/8 liittimen.

    Edelleen kiinnostaa bensankestävä tiivistysmössö myös?
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    577 locktite pelannu vuodesta toiseen. Valmistaja ei lupaa polttoaineen kestoa mutta tuntuu toimivan.
     
  8. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kyllä nyt vastustaa:

    Molempia kokeiltu. Vasen tihkuttaa bensaa kiereiden välistä ja oikealla puolella oleva nippelien liitin on liian lyhyt sekä kartion että kierteen puolesta. Kun kierre on pohjassa niin kartio pyörii vielä veltosti, ei siis pidä.

    [​IMG]

    Nyt ideoita mistä ihmeestä tuohon pumppuun on saatavissa oikeanlainen liitin? Vai silläkö tuo pumppu oli niin halpa, että se on asennuskelvoton... perkele kun olis vaan molemmissa lähdöissä klemmariliittimet...

    [​IMG]
     
  9. altzu

    altzu 1st gear

    toi vasemmanpuoleinen liitin ja loctite 577 kierteisiin jos se kierre muuten hyvä.. ettei liian löysä tms. niin pitäis pitää
     
  10. aakoo

    aakoo 1st gear

    Tolle koolle äkkiseltään neljää eri kierrettä... Mittaa monta nousua per tuuma ni ollaan jo lähempänä. Voin nousun kertoa kun tallille meen mut ei putkikierteillä..
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos tuo oikanpuoleinen ei kiristy riittävän syvälle pohjakartiota vasten, niin itse tekisin niin että leikkaisin putkileikkurilla kuparista vaikka muutaman millin pituisen pätkän ja junttaisin sen sinne väliin. Tai sitten jos löytyy sopivan kokoinen kuparitiiviste sinne kartioiden väliin.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Näin ooteena niin kantsii toi bensaletku vaihtaa semmoseks mikä oikeesti kestää bensaa. Mulla tuli tosta letkusta vuodessa läpi :/
     
  13. Timmo

    Timmo 1st gear

    Molemmat noista kierteistä menee ihan nätisti tuohon pumppuun. Tuo kulmaliitin asteen verran nätimmin, mutta suorassa putkessa on jonkinlaiset hampaat kierteen huipussa.
     
  14. Timmo

    Timmo 1st gear

    On tämä saatana työmaa. Ostin tämmöistä soossia, kun kauppias sanoi että kestää: http://www.lukitteet.fi/ (4000T)

    Osat yhteen lämpimässä tallissa ja olihan tuo kuivamassa pari viikkoa. Kone käyntiin ja bensat valuu mössön läpi. Eihän tuo kovetu mihinkään. Onkohan tuo joku huijauseväs vai pilalle mennyttä erää?

    Noh, harjoitukset jatkuu.
     
  15. Timmo

    Timmo 1st gear

    Noniin nyt on kahdesti kahdella tavalla koitettu tuota soossia kierteisiin ja aina vaan tulee bensat välistä, vaikka antaa kuivaa päivän (tai viikon). Koitan vielä kerran ja sitten alkaa olla konstit loppu millä tuon kierteen saa tiiviiksi.

    Minkäslainen sähköpumppu ois hyvä tuommoiselle motille, että jaksaa soida?
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hommaat jostain tuohon sopivan putken, selaisen kuin siihen kuuluu, leikkaat poikki ja teet patin päähän, saat sen letkuvirityksen siihen sopimaan.

    Miten vanhassa oli letku kiinni?
     
  17. Timmo

    Timmo 1st gear

    Vanhassa oli samanlainen liitin, mutta eri kierteellä.

    Minulla on tuossa tasan oikealla kierteellä oleva liitin, jossa on letkulähtö toisessa päässä. Mutta kun kalliskaan aine ei tunnu pitävän, vaan saman tien kun koneen rysäyttää käyntiin, niin bensat tulee kierteestä läpi.

    Ei tuohon Mikkis putken vaihto auto, samanlainen kierre siinäkin on...

    Tähän mennessä kokeiltu em. 4000T tiivisteellä ja tämmöisellä http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... 030252.jpg
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Sulla täytyy nyt olla jollain lailla väärät liittimet.
    Ilmeisesti sulla on 1/4" BSP kierteinen se Bilteman suora nippa.
    Se on British standard, eli Eurooppalainen putkikierre.
    Joka ei takuulla sovi kunnolla Amerikan auton pumppuun.
    Toisena sulla on Tepolta ostettu 90° 1/2"-20UNF kierteinen liitin, joka ei kiristy. Syynä voi olla se, että liittimen pitäisi olla NPT 1/4".
    National Pipe Thread, eli NPT on USA-putkikierre. BSP ja NPT on hyvin saman kokoiset, mutta BSP:ssä on 19 kierrettä tuumalla ja taas NPT:ssä 18.
    Kumpikaan ei istu kunnolla toistensa tilalle, vaikka ero on noin pieni.
    Ikävintä noissa kolmessa liittimessä on se, että kaikkien sisämitta on lähes sama. UNF on 11,3mm sisäkierteen harjalta ja NPT&BSP 11,4mm...
    Tepolla näytti olevan myös noita NPT1/4"-18 liittimiä eri letkuille.
    Jos liitin on jo alunperin väärä, ei edes "kierreliima" välttämättä pelasta hommaa.
     
  19. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuosta tepon liittimestä on tehty nykyinen putki. Se tuntuu kyllä menevän jengoille ilman mitään vastusta.

    Sitten kun laittaa tuon bilteman kierteen ja Tepon kierteen vastakkain, niin näyttää ihan samalle. Biltema vaan vastustaa vähän, jos sen kiertää pumppuun.

    Siinähän se onkin työ selvittää nyt mikä kierre tuossa pumpussa on? Kuvaston mukaan sen pitäisi olla 1/4-18 NPSF.

    Oisko tämä sitten oikea? http://nippelit.fi/1st/html/default.asp ... e=showprod

    Nyt ei oikein aukea homma, mutta miten 1/2" ja UNF ja 1/4" NPT voi edes sopia samoille kiereille...
     
  20. Timmo

    Timmo 1st gear

Kerro tästä muillekin!