Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    mitä pasikiainen tarkoitat? std kaula jos on 2.5 niin eikös se toleranssi ole jotain 2,497-2,505

    tai jotain tuonneppäin muistelen lukeneeni yhdestä korjauskirjasta, voi olla pienempikin tuo yläraja. en nyt muista
     
  2. Garvis

    Garvis 2nd gear

    minkä kokoisia venttiili jousia ootte käyttänyt vakio kansissa? Nokkana Edelbrocki Imu/Pako 290/300 ja nosto 496/520 ja vakiota jäykemmät pitäis saada ja mulle kerrottii et Edelbrockin 5712 tuplajousilla vois joutuu venttiili ohjuria kaventamaan? Noiden jousien sisähalk. 0.755". Jos olisi jotkut missä ei tarvi kaventaa ohjureit mut jämäkämmät ni kertoa saa.
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Älä usko mitä joku sanoo vaan mittaa itse. Muista mitata myös venttiilivarren tiiviste/jousen id välys. sateenvarjo-orkkistyyppiset varsien tiivisteet ei mahdu sit tuplajousien kaa, pitää ohjurin päätä jyrsiä positive stop-tyyppisille tiivareille.

    Tarkista myös sit retaineri/ohjuritiivarivälys max. nostolla ja pos. tiivareilla. Vakiolla ei todnäk. riitä, ainakaan joillain comboilla, vaan kantaa ja öljyää venat ja muut pinnat siellä sekä voi jopa tuhota nokan; Pitää koneistaa alas x määrä ohjureiden päitä.

    Ja sit päättelyketju etenee; Jos pos. stop tiivarit, vaatii melkein pronssiohjurit, joko holkkina tai umpitavaraa. Nääs noi pos. tiivarit tiivistää niin hyvin..

    Jos sulla on siis vakiot 4A kannet eikä kairattu, niin max tehot on pellisarjoilla jotai vähä päälle 5-5 1/2 tonnii, menis tömäkämmillä single jousilla?

    Ehkä tiesit em., mut kuitenkin..
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jonkinverran tullut fiksumpien kanssa juteltua ja netin syövereistä kaiveltua kuvia taskuporttauksista. Olen nyt jotain jo saanut aikaan, tässä pari huonoa kuvaa, (vittumainen kuvattava tommonen kanava, ja keinovalo saa noi hiomajäljet näyttää todella karuilta, ja noi ei siis ole valmiit, ei tartte vittuilla jos näyttää rosoiselta :poff: ), mielipiteitä kuuntelen tosi mielelläni ja kaikki ajatukset otetaan kyllä vastaan.

    Eli näin olds on asian nähnyt vuotena 77-79?

    [​IMG]

    Ronkittuna.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pakopuolelta on ne AIR(?)kyhmyt siloiteltu, ja vähän levennetty kapeimmista kohtaa kanavia. Imupuolen short sideen ei liene koskeminen?

    Ja sitten vielä, kannattaako mun leventää palotilaa, kun imuventtiili on palotilan reunasta 4,75mm, ja pakoventtiili 2,25mm palotilan reunasta. Kuvista aika hyvin näkyykin se profiili eli on aika jyrkkä nousu venttiilin vierestä. Ihan hitosti ei auta ainakaan suurentaa, kun nois on isot palotilat muutenkin, mutta jos vähän loiventaisi?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän se reunan suurentaminen virtausta parantaa. Sitten jotkut ohkaset pahvit niin ruttua ei katoa niin paljon.
    [​IMG]
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Paljonko sitä suurennan? Vanhan pahvin jäljet näkyy hyvin, vedänkö loiventaen reunalle vai onko siinä joku nyrkkisääntö, miten pitkä väli venttiilin ja palotilan reunan välillä olis hyvä olla?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on melko radikaali porttaus ja lastuakin on otettu aika paljon.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mutta mahtaako toimia kun rappuja on vähän joka suuntaan :odroll: .
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kiitoksia kuvista, näin tehään.

    Ja ai että kun on nätisti työstetyt kannet.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Itse olen jäykällä rautalankatulkilla rei'istä kokeilemalla tarkastanut että missä vesitilan valu menee, ettei tule liikaa otettua tavaraa pois. Noissa alumiinikansissa on vesitilan muotoillussa jo huomioitu tuo laajempi palotila.

    Vakiokansissa ne vesitilan kanavat ei välttämättä mene aina ihan millilleen samoissa kohdissa eri sylintereissä.
     
  10. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Mihinkäns muut on laittanu öljynlämpötila mittarin anturin? kyseessä olis mekaaninen malli niin mihin olisi hyvä laittaa jos öljypohjaa ei lasketa mukaan?
     
  11. Achti

    Achti Gearhead

    Tuskin sitä mihinkään muualle saa
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos on öölinjäähy käytössä niin siihen sen sais pikku vaivalla väsättyä.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis onko toi kannen valu niin kovaa ettei siinä ole irtoseetejä ollenkaan? Noi kannet on siis 4A:at eli vuodelta 77-79, mutta seetit näyttävät olevan ihan samaa tavaraa kuin kanava, irtoseetin rajan pitäis näkyä ihan selvästi mut toi näyttäs olevan yhtäpuuta?
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei noissa ole irtoseetejä ikinä alunperin.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En ole ikinä nähnyt missään valurautakannessa irtoseetejä tehdaskuntosenaan
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eli toi valu on niin kovaa ettei siihen tartte irtoseetiä vaan tohon kanteen voi suoraan tehä seetin?
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se on riittävän kovaa
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    mitkäs nuo mudracerin kannet on?

    niin joo ja peukut pasikiaiselle
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kannattaa silti varmaan valurautaseeteissä käyttää venttiilisuoja-ainetta (lyijykorvike) ettei ala venttiilit kairaantumaan kansiin. Niissä on uutenaan joku pintakarkasu mutta jos kansia on mirattu, luulis karkasun lähteneen pois?
     
  20. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tuota oonkin miettinyt, voiko tuon suoraan tehdyn seetipinnan karkaista jollain uusiksi. Mopareissa muistaakseni on ainakin jotenkin kuumakarkaistu (?) nuo seetit, eli jos teet läppäys hommaa, se saattaa kärsiä..
     

Kerro tästä muillekin!