Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Porakoneet hyytyy, kehtaako startilla pyörittää yläkertaan öljyt? Osaan keinuista sain käsin pyörittämällä mut ihan kipee duuni.
     
  2. fennia

    fennia Gearhead

    Sä oot kuitenkin stp: kanssa sen kasannut, niin hyvin kehtaa. paat filsun öljyä täyteet ettei sitä tarvi eka täyttää.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    rasvan kanssa just äsken kasattu kone, joten öölikalvo ihan saletisti kestää sen aikaa, että voi tartilla pumpata öölit,
    tulpat veke niin kone pyörii köykäsemmin eikä tarttikaan kuumene niin hätäseen, kandee silti pikkasen tarkkailla sen lämpötilaa, ettei nyt ihan minuuttitolkulla sahaa ilman taukoa.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, kiitti vinkeistä. Samalla saa laitettua sytkäennakonkin varmaan jo aika lähelle.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pitää kompata edellistä^^ puhujaa. Mutta jos sen koneen on kuivana kasannu niin sitten pitää pari porakonetta ja rannetta rikkoa.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, kyllä mä sen öljyn kanssa kovasti hölväsin kasatessa ja on sitä tossa käsin pyöritelty jonkin verrankin.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pre-oiling onnistuu ihan helposti rauhallisesti käsin veivaamalla ja välillä hieman kampiakselia pyöräyttämällä.
    Se että yrittää hulluna pyörittää pumppua porakoneet savuten ja ranteet paukkuen, ei hommaa nopeuta yhtään, vaan öljyä turhaan kurlataan edestakas paineventiilin kautta.
    Voiteet nousee kyllä yläkertaankin aivan kevyellä pyörittämisellä, riittää että vastusta tuntuu.

    Ja jos nokan sisäänajokin on edessä niin ei ole todellakaan suositeltavaa veivata startilla pitkään, se vaan pyhkii nokkarasvat veke.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    mulla oli muuten joskus sellanen tapaus, kun rempattu mosa johon ei oltu edes öljyjä vielä tuupattu sisään joutu tuunauksen kohteeksi, nokassa ja nostajissa oli reippaasti jotain asennusrasvaa, molyltä se vaikutti, nostajat oli uudet ja rasvan ansiosta ne pysyi lohkossa niin tiukasti kiinni etten ottanut niitä kokonaan edes pois, vedin vaan ulospäin ja vaihdoin "lennosta" nokan.

    ilman imusarjaa ja venakoppia pyöräytin tartilla nähdäkseni että öölit nousee,
    niin suuri osa nostajista ei lähtenytkään pyörimään, hölläsin sitten keinuvippoja vielä ja putsasin tuoreella mootoriöljyllä siirapit veke nostajien pesistä niin sitten alko skulaamaan.

    mitä mieltä raati on peräöljyn käytöstä nokan sisäänajoöljyn lisäaineena, tyypillisesti sellasessa on meinaan aivan tolkuton määrä niitä kulumisenestolisäaineita mitä rallinokille kaivataan ja 80-90 mineraalihan vastaa viskositeetiltaan aabbout 40w yksiastemoottoriöljyä.

    pehmytmetalleja peräöljyissä tuskin on kovin paljon ajateltu, että jatkuvaan käyttöön jatai liioteltuna voi olla riskaapeliä,
    tosin niin on noi vanhat "hyvät" nokkatykkää tuhkapitoiset mootoriöljytkin.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo on hyvä ja varoittava esimerkki siitä ettei sitä nokkarasvaa kannata laittaa kuin nostajien pohjaan ja nokkaan, mutta ei nostajareikiin eikä nostajien kylkiin.
    Nostajan pitää liikkua herkästi porauksessaan pyöriäkseen, ja pelkkä öljy on sinne paras voiteluaine.

    Jäykkä asennusrasva, joka varastoinnin aikana vieläpä kovettuu, saattaa toimia jopa tulppana jossain pienissä voitelukanavissa.
    Se siirappimainen asennus/nokkarasva on parempi monissa kohteissa.


    Tuosta peräöljyn käytöstä moottorissa on itsellä sellanen käsitys että siinä on sellasia aineosia että voi olla aika turmiollista koneelle, ainakin jos sitä jää yhtään sinne pitemmäksi aikaa.
    Tää on vahvaa mutua, ja jollakin vois olla asiasta ihan faktaakin?
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Peräöölistä puuttuu joku "liekkiä" kestävä komponentti ja sen takia karstoittaa männärengasurat.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    joo tuhkaksihan niitä varsinaiseen ööliin kuulumattomia partikkeleita ts. kulumisenesto- & rajavoiteluaineita sanotaan ja sillon kun kattien myötä alettiin tuoda vähätuhkaisempia ööleja markkinoille, niin lakruille povattiin mainoksissa pidempää ikää, mut nokkien kestosta ei tietenkään puhuttu mitään.

    varmaan joo, pesevyydenkin kanssa on varmaan niin ja näin.

    peräööleissähän ei aivan hirveesti sinkkiä ole, mut esmes rikki ja fosforipitoisia aikalaillakin, rosenttitolkulla, leikkautumisen ja rajavoitelun kannalta on koitettu käydä läpi melko laaja ikkuna.

    että rallimallin tuhkapitosuuksiin päästään lorauttamalla tuhkattoman nykyöölin sekaan aabbout pari desiä perälitkua.

    jotenkin tuntuu et se olis lakruille vielä melko turvallinen tapa varmistella nokan sisäänajoa.

    tossa jotain yleistä nuista
    http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_e04_voiteluaineet_lisa-aineet.html
     
  12. mirage

    mirage 3rd gear

    Qjet on hyvä miettiä, varmaan vois olla hyväkin! Mä oon ainakin tykänny..
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Päivitetään nyt tota öljyasiaa että sain öljyn tulemaan siten yläkertaan, että paineilmaporakoneella (ei lämpiä samanlailla kuin sähkökoneet) pyörittelin öljypumppua, aluksi näytti et ei perkele ei tästä tuu mithään, mutta puskin "vastapalloon" keinujen öljyrei'istä tippakannulla öljyä -> kai siellä ilmalukkoja oli, koska rupes öljy tulemaan sen jälkeen.

    Kohta olis haaveena jo nokan sisäänajo.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Olikos jollain 4.155" tai yli stressilevyä sylinterien hoonaukseen ja sais mahtua 1/2" pultit läpi jos on lainattava/vuokrattava eikä saa tärvellä?
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on 4.375" porauksen stressilevy ja soppelit 1/2" pultit.
     
    Muokattu: 14.11.2016
  16. Achti

    Achti Gearhead

    [​IMG]
     
    DX, Vuokralainen, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Määkin sain 403:n tulille. Nokan sisäänajo tosiaan vaikuttaa onnistuneen, paitsi kuskinpuolelta ilmeisesti kannen ja lohkon välistä tihuttaa iiiihan vähän jäähdytinnestettä, pitää jälkikiristää kansipultit jos selviäis sillä. Ei kantta kiinnostais kyllä nostaa ylös.

    Suljetulla alueella kävin vähän kokeilemassa niin vaikuttaa siltä että pito-ongelmia on luvassa, miehekkään tuntusesti tuntuu vääntävän :p

    [​IMG]

    Kesää odotellessa!!!
     
    palontie, saresks, Naumasto ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos yrität hoitaa asian jälkikiristyksellä, älä sorru kuitenkaan ylikiristykseen.
    Laita mieluummin vaikka paikka-aineet syyläriin.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juu en missään nimessä ylikiristä. Paikka-aineet ovat käyneet mielessä, mutta ihan ensimmäisenä en kyllä lähde kantta nyppäämään pois, on oma operaationsa kun meinas pukissakin olla vähän ongelmia mm. imusarjan saamisesssa paikalleen. Vuoto on niin pieni että se pisara kuivuu kuumalla moottorilla siihen tiivisteen saumaan. Pitää nyt seurata sitä. Pääasia että moottori tuntuu tosi hereältä ja sisäänajo tuntui onnistuvan hyvin kun sitä jännitin.
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    alle kolmen metrin takarenkailla on pito ongelmia varmasti luvassa :D
     
    Naumasto ja Achti tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!