Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu en usko oikeastaan mihinkään myöskään ja sellainen RPM imari istuu jo koneen päällä :odroll: .
     
  2. f-85

    f-85 Gearhead

  3. Achti

    Achti Gearhead

    Tilaus maksettu, nyt odotellaan sit et myöhäinen joululahja saapunee suomen kamaralle...
     
  4. Achti

    Achti Gearhead

    Kylläpäs valtio velotti osista viel maan kamaralle tullessaan :wc:
     
  5. Achti

    Achti Gearhead

    Nykyinen kaasari on edelbrock 1405 600cfm, lienee viisasta ehkä koettaa isompaa, mutta kokemusta ei kaasarien suunnalta ole kertynyt vielä niin millastakohan olisi järkevää hankkia? 650? 750? Tuplapumppua?
     
  6. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Entäs 70-luvun 850 cfm Rochester? Ite laittaisin sellasen, jos autolla ois meininki ajaakin...tai sitten joku pruutta...
     
  7. Achti

    Achti Gearhead

    Juu sillä kysyinki ku ei hirveesti noista eri kaasuttimista oo tietoa... Ei ruisku.
    Tarkoitus olis joo kadulla ajella, mutta kuitenkin niin että paras mahdollinen kaasari olisi käytössä, mikä nyt sitten se ikinä onkaan.
    Olisi hauska kuulla muiden kyseisen koneenrakentajien ehdotuksia/kokemuksia :)
     
  8. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    No siinä tapauksessa ei ole Rochester Quadrajettia voittanutta! Kysy vaikka Paulilta. :wink:
     
  9. Achti

    Achti Gearhead

    Selvä. Sulla tuollainen itselläsi?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla on sellainen tuntuma että tuohon moottoriin voi löytyä joku helpommin ja vähemmällä tuunaamisella toimiva kaasari kuin q-jetti. Toisaalta Summit ainakin joskus listasi varmiiksi rakennettuja q-jettejä eri tasoisilla viritysasteilla.
     
  11. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

  12. Achti

    Achti Gearhead

    Onko kenelläkään kokemusta Dick Miller racing putkasta?
    Olisi hiukan osia sieltä tilattavana, onko luotettava jne?

    E: Jatkokysymys, mitä eroa tavan dampperilla ja fluidilla? Jos kadulla pöristelee ja ehkä joskus uskaltautuu vartille niin tavallisella pärjää? Vai saavuttaako fluidilla jtn tiettyjä eroja...??? :odroll:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se fluidi syö paremmin värinöitä ja valmistajat väittää että tehoakin tekee lisää :odroll: . Kampuran värinät kulkeutuu myös lohkoon ja 403 kikkarassa siitä värinöitten poistamisesta saattaa olla hyötyäkin :odroll: .
     
  14. Achti

    Achti Gearhead

    Joo sellasta uumoilinkin ja aamulla lueskelin jotain vanhoja topicceja...
    Täytynee sellainen sitten hankkia...
    Onko hirveetä merkitystä jos kampiakselia tasapainoittaa että onko vakio dampperi kiinni vai tuo uusi? ja vetolevyhän täytyy olla toisessa päässä kiinni?
    Tässä koitan vaan saada rojuja mahd. nopeasti koneistamolle ja tuota fluid dampperia ei ole vielä...
     
  15. Achti

    Achti Gearhead

    Eaglelta tulossa chevyn kanget, ei muuta ku rojut koneistamolle ja sovittamaan :odroll:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :odroll: .
    Tuleeko pikkulohkon 6" veivit? Ite meinaan jättää noi omat veivit, mutta alakertaan betonia ja griddle. Luulis kestävän sellaisen 0.5bar painetta pienillä ~5000rpm jenkoilla.
     
  17. Achti

    Achti Gearhead

    Joo, pikkulohkon. Eagle CRS6000BLW kanget. Itse laitan myös sen girdlen, betonia en oo ikinä käyttänyt, enkä tiiä olisko edes sille tarvetta tuossa koneessa...
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Varmuuskerrointa tossa lohkossa omien ja muiden analyyttisten kehäpäätelmien tuloksena lisäisi:

    - alumiini laakeripukit (demppaa sokkia ja sitkeempi kuin vakio valurauta)
    - front motor plate (ei väännä arasta kohtaa helmaa kun kiinnitys eestä, parempi vielä olisi ehkä takalevykiinnitys)
    - kevyet veivit ja männät (varmaan paras, jos jostain saisi +100g kevyemmät männät)
    - full girdle (kauhee hässäkkä, eli näyttää ajatuksena hyvältä)
    - sisäinen tasapainotus (pysyy kampura suorempana, ei ole niin makarooni)
    - betonointi (ei kuitenkaan ihan piripintaan pumpunreikiä kun muutenkin voi olla lämpöongelmia ainakin lohkoissa, missä valu ja borespacing heittää. Eikä ihan helppo saada tasaseen levittymään kun ei ole välejä sylintereissä ja aika ahdas kun poraus niin iso)

    Punnitkaas joku vakiomäntä että voi verrata KBhen ja että saa asettaa rajoittajan vähä ylemmäs ... kiitos jo etukäteen!
     
  19. Achti

    Achti Gearhead

    Ohan noita vaihtoehtoja, mut sit taas mitähän noista kannattaa tehdä, tuskinpa tää mikään hipohipo motti oo... Girdle on tulossa, homemade. Noi laakeripukit vois olla jees kyl...
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Olen kuullut että hammashihnapyörä vaimentaa värinöitä tehokkaammin... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!