Oldsin 7A kansista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja wiwwe, 11.5.2013.

  1. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Tosiaan toiset kannet ostin nykysten palaneiden venttiilien omaavien tilalle ja heräs ihmetys että paljonhan nuita "uusia" on laskettu kun palotilan koko on 50cc ja tehtaalta lähtiessä eri lähteiden mukaan 64cc tai 67cc?

    imusarjan sopivuuden kanssa saattaa varmaan tulla ongelmia? vai mitä on raati mieltä

    toinen kannen pulttien kiristys, kiristysjärjestys on kyllä tiedossa mutta vedänkö kerralla pultit momenttiin vai pikkuhiljaa vuorotellen? momentti vissiin on 115nm? tuommosta alfamerin kirja tarjos

    muokataas sen verran että 307 kone kyseessä
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    http://www.oldsmobile.fi/techdata/momentit.htm

    Tuolta kiristystiukkuudet. Huomaa et ovat sitten ft-lbs ilmoitettuna, pitää muuttaa nyyttonmetreiksi.

    Eli 80x1.3=104nm.

    Ja pultit kasta moottoriöljyyn ennen kiristystä.

    Niin ja kiristele silleen rauhassa kiristysjärjestyksessä. Sitten ns. vikalla kiekalla vedät ne momentit alkaen siitä mistä se nyt piti aloittaa. Muistaakseni keskeltä reunoille päin.

    E. Joo ei ollut mun vastauksen kohalla tiedossa mikä kone kyseessä.
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Ei pidä paikkansa. Ton linkin momentit on 7/16" pulteille ja 307:ssa on 1/2" pultit (kuten 70-luvun lopun 350 ja 403:ssa) joiden kiristystiukkuus on 130 jalkapaunaa. 80 jalkapaunassa ei 1/2 pultit vielä tuskin veny.
    Toi 7A palotila on varmaan pienin oldsin V8 kansista, ja 64cc on aika oikea lukema höyläämättömille kansille. Yksi milli vie noin 7cc. Noita on ehkä laskettu vajaa kaksi milliä. Tuskin imusarjan kanssa vielä ongelmia tulee varsinkin jos korvaa päätyjen kumitiivisteet silikonilla. Mutta nostajien preloadin kanssa voi tulla jos pysyy vakionokka-akseli - tarvii shimmata keinut kompensoidakseen kansien mahd. laskua.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    rullanokkaisen 307 7A palotilat o käsittääkseni 67cc ja laahuripatin 5A 64cc.
    rutut kumminkin on samat, eli rullamosan männissä on tuon 3cc pienemmät upotukset.
     
  5. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    karkeella tönäri mittauksella "uudet" on 2,6mm matalammat kun nykyset :eek:
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tuolla http://442.com sivustolla on Oldseista "kaikki tarpeellinen" tieto eli tossa kansi faktaa. Näyttää menevän rivit vähän sekaisin :mad: joten tuolta linkistä pääsee alkuperäiselle sivulle http://442.com/oldsfaq/ofhed.htm#HEADS 1964 - 1990 Identification

    Heh, the SB only engine the #8 heads will give a CR over 8.0 is the 403!

    Eng Head Head Stock *Cyl vol* New CRatio, w/ head of chamber size: [cc]
    CID ID cc CR ci cc 57 60 64 67 75 79 83
    330 3 60 9.0 5.16 84.5 9.29 9.00 8.64 8.39 7.79 7.53 7.29
    330 4 60 9.0 5.16 84.5 9.29 9.00 8.64 8.39 7.79 7.53 7.29
    350 5 64 9.0 5.47 89.6 9.68 9.37 9.00 8.74 8.13 7.85 7.60
    350 6 64 9.0 5.47 89.6 9.68 9.37 9.00 8.74 8.13 7.85 7.60
    350 7 64 8.2 6.08 99.6 8.74 8.50 8.20 7.99 7.48 7.26 7.05
    350 7a 64 8.2 6.08 99.6 8.74 8.50 8.20 7.99 7.48 7.26 7.05
    350 8 79 8.0 6.25 102.4 9.91 9.59 9.20 8.93 8.28 8.00 7.74
    260 10 57 8.0 4.64 76.1 8.00 7.73 7.41 7.19 6.66 6.43 6.22
    260 2A ?? 8.0 4.64 76.1 --can't do it w/o head cc info--
    350 3A 75 8.0 6.25 102.4 9.49 9.20 8.84 8.59 8.00 7.74 7.49
    403 4A 83 8.2 7.00 114.7 10.3 10.0 9.63 9.37 8.74 8.46 8.20
    307 5A 67 8.2 5.33 87.3 9.13 8.83 8.46 8.20 7.60 7.33 7.09
    307 7A 64 8.2 5.33 87.3 8.83 8.55 8.20 7.96 7.39 7.14 6.91
    Interchange Head ID: 10 3-4 4-7 5A 3A 8 4A
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Tekis mieli väittää että 5A ja 7A palotilan osalta on speksit viärippäi.

    5A kantisessa laahurimosassa on männissä selkee upotus, rullamosassa taas ei ole,
    mäntien lakikorkeus sama.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Rullanokkakoneen männissä on palotila hevosenkengänmuotoinen ja kallellaan. Tämä parantaa yhdessä quench tason ja imukanavien spiraalien kanssa täytön pyörteilyä ja parantaa alavääntöä. Mäntien palotila on tosiaan pienempi. Ja ne on uivilla männäntapeilla.

    7A kansia on myös kaksi mallia, 307:n kansissa on iso A, samankokoinen kuin 7, '72 350 koneen kansissa on A pienempikokoinen kuin 7.
     

Kerro tästä muillekin!