oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla oli 403:ssa sillain että joka nurkka oli vähän erikorkeudella, eli tavallaan ristiin vinossa.

    Koneistamolle ei ainakaan mun tapauksessa ollut mikään ongelma ajaa niitä sillain että kaikkiin männät jäi yhtä kauaksi dekistä.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen "huonon" näköinen mäntä, SauliK:n mukit on mun mielestä paremmat. Mutta kyllä ne dekit on lähes aina vähän sinneppäin. Ite höyläisin dekeistä niin paljon että mäntä jää kansipaffi paikallaan 0.9-1mm kannesta.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen riippuu tietenkin mitkä kannet sulla on ja onko palotila "open" vai "closed" .
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Portatut C kannet. .028" kansitiipparilla. Tarkotus olis yli kympin puristukset.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No noi on closed palotilalla ja männistä saa jonkunverran paljehyötyä.
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ymmärsinkö oikein, että esim. .028" pahvilla, joka on luokkaa 0,7mm paksu, pitäisi mäntä jättää n. 0,2mm alle dekin? Tällöin mäntä/kansi välys olisi n. 0,9mm.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    yhdyn edelliseen. sen takia tilasin omatkin kansitiivisteeni vasta kun pääsin dekkikorkeuden mittaamaan dekkien siivouksen ja alakerran kasauksen jälkeen, toki tiesin että todella lähelle nollaa mennään ja näin kävi. millin paksut cometicit siis kansien alle livahtivat

    nyt on omakin moottori autossa paikoillaan, öljynpainemittarin letkun kytkentää ja pakoputkia vaille jotta pääsee koeajolle. siis vaihteiston koeajolle kun shift kitin olen talvella asentanut. toki litran verran vielä mottiin öljyä ja ties montako litraa vielä lootaan menee

    virranjakajaakin modasin, siis rajoitin keskipakoennakon määrää. migillä hitsasin täyttöä ja moottorisaha viilalla hienosäädin. karkeasti arviona liikerataa jäi vähän alle puolet jäljelle. kämmäsin vain kun täyttö tapahtui väärälle puolelle joten keskipakolimput heiluvat vapaana alkumatkansa ennenkuin tapaavat jousen vastuksen. en tiedä tuleeko tästä ongelmia, startatessa ja sammuttaessa ehkä vähän helisevät siellä jos silloinkaan

    pari kuvaakin löytyy ja taidan muokata ne tähän viestiin hetken kuluttua

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.9.2016
  9. SauliK

    SauliK Gearhead

    aika vähän on toistaiseksi tapahtunut. pitkittynyt flunssa on hidastanut rakentelua ja motivaatiokin ollut vähemmän korkealla. puhumattakaan täysin loppuun juodusta budjetista :D

    anyway. putket paikoilleen, olipa niissäki vääntäminen että tulevat oikeaan asentoon kun maavaraa on todella niukasti. yks lämppärin letku petti, ohjaustehostajan pumpun hyde liitin vuoti eikä suostunut kirimään. ilmeisesti nämä helmiliitokset painuvat läjään tai jotain kun niitä useamman kerran kiritään.. no tavallaan patentilla ja ihan täysillä kirimällä sain sen pitämään, siinähän se ilta taas menikin joten aika lyödä auto vielä tulille testata vaihdelaatikkoa

    sellaisen huomasin että ei halua käydä tyhjäkäyntiä ollenkaan alle 10 sytkäennakolla, pyöräytin 20 niin juuri ja juuri käynnissä olevasta kierrokset pomppasi varmaan 1300 asti

    pikainen vilkaisu vielä lampulla mitä keskipako antaa, no 18 taisi tulla edelleenki. palionko näissä alumperin sitä tulee vai enkö nyt ymmärrä tässä jotain? vielä varmaan rajoitan sitä lisää mutta kyllä tämä nyt passaa

    renkaat pyörivät eteen ja taaksekipäin kuten kuuluu ja sellainenkin ihme minun autossa kuten toimiva nopeusmittari vahvisti että eri pykäliäkin löytyy.

    huomioita moottorista, öljynpaine pyöri 55-65 psi alueella kierroksista riippuen. huomasin myös kuinka massiivinen vaikutus sytkä ennakolla ja tuulitunnelilla on moottorin jäähdytykseen, ilman termaria siis niin näen sen konkreettisesti. pienillä ennakoilla ilman tuulitunnelia sain parhaillaan 200f lämpöjä ja melkein jo ajattelin että ei tämä voi noin lämmetä. no asiahan nyt selvisi kun motti autossa, tuulitunneli paikoillaan ja sytkä kohillaan niin hyvä että sen 100f sai lämpöjä.

    keskipakoennakkoa tosiaan vois vielä himpun verran rajoittaa jotta saan lisää perusennakkoa. motti halusi kaasua ripeästi painaessa vähän bogata ja ajattelen että asiaa helpottaisi reilumpi perus ennakko, sehän onkin helppo testata ja kunhan saan hiukan ajo kokemusta tästä niin ehkäpä tiedän tarkemmin mitä teen sille jatkossa

    se termarikin tosiaan vielä iskeä paikoilleen, joku 195f hi flow versio, vastaava toimi mulla edellisessä motissa pari kesää hyvin
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mites paljon palotila pienenee jos kantta höylätään esim. 1mm? Tarkoitus kyllä mitata tilavuus ennenkuin lähdetään ottamaan, jottei tule liikaa ruttua. C-kannet kyseessä

    Onko n. 10,5:1 liikaa rautakansille?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noista kansista taitaa millin plaanauksella lähteä n. 6.5cc.

    Puristussuhteen sopivuuden ratkaisee lopulta se dynaaminen suhde, joten millanen nokka tuohon on mahdollisesti ajatuksena laittaa?
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hyvin olet SauliK rajoitanut liikeradan. Itse olen laiskana käyttänyt erilaisia puntteja ja keskipalaa. Keskipalan jos kääntää "katolleen" niin sen ramppien profiili rajoittaa hyvin ennakkoa myös.
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Anteeks että tällain mopariukko,, paino sanalla ukko kysyy, et onks noi pontiacin 455 ja oldsin 455 moottorit eri asia? Viisaat GM tietäjät valaiskaa tyhmää mopariukkoa. Kiitos.
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    On täysin omat koneensa
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kiitos.
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    mulla jäi palotiloihin 70cc, en tiedä paljon on höylätty mutta ihan vaan suoristettu. Muistaakseni lähtökohta oli 78cc mutta uudet isommat venttiilit istuvat selvästi enemmän palotilan puolella mitä alkuperäiset. Joten jos tällaista muutosta on tehty niin ehdottomasti täytyy mitata
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tää onkin ihemaallinen asia. Nimittäin Pontaicin ja Oldsin 455:t ovat tosiaan aivan erilaisia keskenään, mutta siitä huolimatta kummatkin on samanlaisia kuin Buickin 455!!,
     
    cutlass cruiser ja SauliK tykkäävät tästä.
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika psykedeelistä:p.
     
  19. SauliK

    SauliK Gearhead

    heh

    tänään huuhtelin jäähdytysjärjestelmää pesuaineella, asensin termarin ja nakkasin glykolit pesään

    ja wuhuu, kävin ajamassakin jo ja hyvinhän tuo pelasi. no pientä bogaamista vielä ilmenee mutta uskon että katoaa kun saan perusennakkoa kunnolla koneelle, 30-35 tuntu olevan mitä käynnin perusteella motti haluaisi. monta sataa kierrosta nousi tyhjäkäynti kun käänsin ennakon 20-35. en tiedä vedänkö sitten tönkkiin koko jakajan ja hommaan jonkun start retardin, nyt jätin perusennakon 20 ja siihen tulee 18 keskipakoa päälle ja tällä mennään toistaiseksi.

    pitkää lenkkiä en käynyt kun ilmanputsarikaan ei mahdu pellin alle, täytyy varmaan etsiä vanhoja subbari sapluunoita konepellin reikää varten jos vaikka tulisi pyöreä

    vielä pikku lenkki jotta saan ysikasit vähemmäksi tankista ja uuden holley e85 kaasarin asennus sekä tankkiin vastaavaa polttoainetta niin pääsee ihmettelemään miten käy

    laatikkokaan ei halunnut vaihtaa isompaa ennenkuin kaasun löysäsi kokonaan eli ykkösellä 60 ja kun hölläsin tyhjäkäynnille niin sitten rötköteltiin kolmosella kunnes tuli taas aika kerätä vauhtia niin heti ykknen pesässä. toivon että modulaattorin säädöllä korjaantuu kun on uusi enkä ole säätöön koskenut, loota tosiaa th400

    hyvät fiilikset jäi ja onhan näissä aika ihana äänimaailma, pari 295 cm leveää rantuakin jopa jäi yhteen risteykseen ihan vahingossa. ei sitä vaan malta perkele vieköön
     
    Kasipari75 ja saresks tykkäävät tästä.
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Sulla on ainaki leviät gummit ;-)
     

Kerro tästä muillekin!