oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Nyt alkais oleen alakerta kasassa. 8mm koneistettiin runkopukkeja matalammaksi niin riitti jenkaa studeissa prikkojen kanssa. Öljypumpusta piti ottaa matskua pois jotta kampura mahtui pyörähtämään. Tuli tasapainotuksessa senverran tavaraa lisää limppuihin että otti kiinni. Omatekele oil pick up tuli eilen illalla väkerrettyä...ei kaunis mutta ajaa asiansa. N. 10mm jätin sihdin ja öljypohjan väliin tilaa. Suodatin verkon hyödynsin orkkis pick upista. Öljytikku osuu sitten suoraan girdleen, mutta putken voi taivuttaa sivuun.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. fennia

    fennia Gearhead

    Katsoitko myös ettei pumppu ota runkopukin mutteriin? Itsellä jäi pänniin ja piti siltäkohdin poistaa tavaraa. Riippuu tietty vähän mihin asentoon se mutteri jää.
     
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Otti kiinni minullakin ja piti jyrsiä vähän. Toinen mutteri mahtui juuri ja juuri, mutta tein sillekkin tilaa.

    Oli jostain syystä tullut ykkösen rk laakereihin pientä naarmua. Täytyy tarkistaa mikä välys siellä on. Muut laakerit olivat naarmuttomia. Kk laakereihin sattui nappiin ne +0,001" ylikoon hxn laakerit. Niillä välys oli 0,05 -0,06mm.
     
    Muokattu: 18.3.2017
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onkos tässä käynyt nyt niin, että kampura on hiottu alikokoon ja mulla on std laakerit? Vai onko vain kuluneet kaulat? Naarmuja niissä ei ollut nimeksikään, joten niitä ei koneistamolla alettu mittomaan, kiillotettiin ainoastaan.
    Käsittääkseni tässä on lähes millin kymmenys liikaa välystä... Tämä on ykkösen välys. 4-ja 5 oli vielä hitusen enemmän
    [​IMG]
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ne kaulat voi alikoossa olla, sillon välys olis vielä paljon suurempi.

    Eikös sulla ollu sellaset X-laakerit joilla tuleekin isompi välys, ja kun kaulat on kiillotuksessa ohentuneet, niin välystä tulee reippaasti.

    Sulle vois olla helpoin ratkaisu hankkia stanu koon pinnoitetut HK tai HNK laakerit, niillä tulee hieman pienempi välys kuin tavallisellakin std laakerilla, ja selvästi pienempi kuin noilla X-laakereilla.
    Vai olikohan tuohon saatavana peräti suoraan sellasta kiillotuskokoa jolla tulee .001" tiukempi...
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    On ainakin ollut saatavana sellaisia +001 laakereita. Joskus sellaisiin törmäillyt
     
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    X laakerit tuli veiveihin ja niillä välykset on hyvät. Nämä runkolaakerit on std tavaraa.
    Mun mielestä ei riitä vaikka löytyisi 0,001" tiukempaa laakeria, niillä välys jäis käsittääkseni 0,125mm. Joku 0.09mm, eli n. 0,04"olis kai maksimi tämmöseen katukoneeseen
     
    Muokattu: 23.3.2017
  8. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Noita välyksiä taitaa jotkut hurjat kiristää ruiskuttamalla jotain metallipinnoitetta laakereihin takapuolelle, tiedä sitten siitä kestävyydestä...
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Nyt on rk laakerin kaulat 0,01" alikoossa, ja välykset kunnossa. Tiukin välys oli nro 1 kaula. n.0,0015-0,002" ja löysin nro5, n.0,0035". Muut oli sitten tuossa haarukassa.

    Vedin 4 pukkia girdlen kanssa momenttiin ja jätin sen takimmaisen vielä laittamatta, että näkee miten kevyesti kampi pyörii... mutta eihän se kovin keveästi pyörinytkään...:(

    Pitäisikö tuo pyöriä ihan käsin kampuran päästä pyörittämällä? Ei toivoakaan että tämä pyörisi.
    Kokeilin momenttiavaimella niin tarvii n.30-50 lb/ft kunnes nytkähtää pyörimään. Tuo momentti vaihteli mistä asennosta aloitti pyörittämään. Ja jos kampura oli vaikka 1min paikallaan, vaati tuon isomman momentin pyöräyhdykseen.

    Sitten kun lähtee pyörimään niin n. 5-10 lb/ft vastuksella pyörii. Takastefana koiranpaska, joka toki lisää vastusta, muttei varmaan paljoa koska se takimmainen pukki ei ole paikoillaan.

    Onko tuo normaalia vai onko tässä vieläkin jotain häikkää?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Koiranpaska siellä todennäköisesti pistää hanttiin.
    Vaikka takapukki ei olekkaan momentissa, niin kyllä se lohkon puoleinen naru on silti kunnolla puristuksissa.

    Jos haluat varmistua että laakerilinja on ok, niin ota vielä se koiranpaska pois ja kokeile pyöriikö sitten kevyesti.
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tätä pitää kokeilla. Mites nuo pinnapultit? Kun ne on jo momentissa. Pystyykö ne kiristämään uudelleen vai onko ne jo venyneet ja ns. kertakäyttöisiä?

    Kyllähän tuo tosiaan avaimella pyörii suht kevyesti sitten kun saa liikkeelle, mutta se alku pyöräytys vaatii voimaa. Ilman avainta sitä ei kyllä pysty pyörittämään.
     
  12. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Oliko Girdle koneistettu pukkeihin ja momentissa pukkien kanssa kun mahd. linjahoonaus tehty.....ite oon muutaman koiranpaskan pakannut ja en oo saanu koskaan sillä ahistusta kampuraan.
    Liekö löysästi pakattu, mutta on ne öljyn pitänyt.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pinnapultit eivät ole kertakäyttökamaa, voit avata ja kiristää huoletta.

    Koiranpaska on siitä paska että et voi olla varma kuinka herkkä akseli on laakereiltaan.
    Kun sä oot kattonu että kaikkien laakereiden välykset on ok, niin tuskin siellä mitään ongelmaa on, mut hyvä varmistaa.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos ei yhtään tule vastusta niin on voinu olla koiralla vähän vatsa löysänä..;)

    No ei tosissaan, oikein huolella pakattu tiiviste vastustaa vähemmäm, mutta toisaalta se tiukaksi jäänytkin herkkenee kun vähän aikaa asettuu ja kampuraa pyörittelee.

    Joku oli muuten korvannu 455 oldsin koiranpaskan muistaakseni 460 Fordin takatiivisteellä, jonka pitäis toimia tuossakin kohteessa hyvin.
     
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Epäilen kans että se puolikas koiranpaska sillä hakristaa. Tosiaan alkupyörähdyksessä tuntuu kuin olisi tarttunut kiinni, mutta sen jälkeen pyörii melko keveästi, ei kuitenkaan käsin. Kun pyörittää niin, että juuri ja juuri on kampura liikkeessä, meinaa välillä "tarttua" kiinni. Lujempaa pyörittäessä menee hyvin ja 28mm lenkkiavainta voi pyörittää päästään kahdella sormella.

    Linjahoonausta ei tehty. Kone on ollut ennen purkamista käyntikuntoinen ja rk laakereissa ei ollut pahempia naarmuja/hankausjälkiä.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin sulla on pelkkä kampiakseli kii? Koklaa ilman sitä koiranpaskaa. Multa tarkistettiin runkolinja, oli ok ja kiillotettiin kampiakseli ja std laakereilla kasaan. Kädellä pyöri ilman tiivistettä keveästi.

    Mähän laitoin lopulta sellasen stefatyylisen kaks osasen tiivisteen. Vaikuttaa pitävän hyvin. Isolohkoonkin kai sellasen stefatyylisen tiivisteen saisi?
     
  17. fennia

    fennia Gearhead

    Fordin 460 :n takastefa käy suoraan ton koiranpaskan tilalle.
     
  18. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Nyt alkaa avautua miksi pete texasista oli hionut kampuran kauloihin lähes 0,2mm välykset... Löysäsin ykkösen runkopukin pultit niin alkoi pyöriä melken käsin. Kakkosen pultit vielä auki ja pyöri käsipelillä... Runkolinja on siis hieman vinksallaan ja sitä oli yritetty korjata hiomalla kampuran kauloja ohuemmiksi.

    Tässä ykkösen laakeri
    [​IMG]

    [​IMG]

    Kakkonenkin otti hieman:
    [​IMG]

    Muissa ei sitten ollutkaan minkäänlaisia jälkiä... ai että kun vituttaa. Taas tulee keikkaa koneistamolle:(
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Otan osaa ^ :oops:

    Välillä tuntuu että kun alkaa vastustamaan niin sitten ei vaan kertakaikkiaan mee putkeen...

    Mutta kyllä se siitä kun tarpeen monesti harjottelee :lol:
     
  20. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Mitä aiemmissa kuvissa katoin girdlen asennuksen yhteydessä.... Niin kyllä olis syytä noin paksusta levystä tehty Girdle koneistaa molemmin puolin....lisäksi kannet tai stressilevyt momenttiin girdlen kanssa kun linja hoonataa...niin ja purkaessa merkatut Pukit oikeaan järjestykseen ja tietysti myös pukkien koneistus päältä.... Girdleä vasten.Kyllä se siitä... Jospa nuo vastukset olis nyt siinä.
     
    Muokattu: 17.4.2017

Kerro tästä muillekin!