Oldsmobile Cutlass '80

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Pas(i)kiainen, 2.8.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nyt toimii keskuslukitus joka ovessa. Olipa veemäinen, en meinannu saamaan toimimaan ollenkaan, ku niissä oli on ne tangot niin heti kun osu pikkasenkin ovipahviin niin ei moottori jaksanut enää laittaa ovea lukkoon. Mutta aikani niitä väänneltyäni ne toimii ainakin toistaseksi, takaovet oli kiusana, etuovet kyllä toimi...

    Sitä vänkärin ovea tehdessäni, nojasin tohon vänkärin puolen takapenkin jalkatilaan, niin sehän oli hemmetti ihan märkä! Rupesin purkamaan, ja sieltä löyty ihan vettä. Ilmeisesti sieltä tuulilasista vuotanut vesi oli tuonne varastoitunut:

    [​IMG]

    Huono kuva mutta vettä näkyy pohjalla. Olipa hyvä et huomasin ennenkuin kunnolla pääsi ruostumaan, ei tuo näytä ruosteiselta yhtään... Tiedä sit pitäskö purkaa toi lattiamatto kokonaan ja kattoa sen tila, kuivata kunnolla ja äänieristettä. No katto ny, ei kai tästä liian hyvää pidä yrittää, ei tuo ihan uusi auto ole
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    kyllä mä sen irti ottaisin ja kuivattaisin kunnolla jos ihan lätäkkönä on vettä. homeeseen se vetää äkkiä ja se ei oo kiva haju. (omat operaatiot senkin pois saamisessa..)

    saa sen maton sitten myös samalla kunnolla pestyä kun on irrallaan. (esim ihan perus katuharja ja mäntysuopaa.. menee "mattopyykille" sen kanssa esim jonnekkin pihanurmikolle tms.. jos ei painepesuria tms hienoja laitteita ole)

    ja tuleepa samalla tarkistettua ettei siellä pohjassa ole alkaviakaan ruostereikiä ja että kaikki vedenpoistoreiät ja niiden tulpat ovat kunnossa.

    kun kerran alotit ja teet katon ja ovet kuntoon.. niin tee se pohjakin samalla asenteella :)
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juu, huomenna on purettava, että saa lattian näkyviin ja kuivaksi. En tänään ehtinyt tehdä mitään, kävin hakemassa matkahuollosta sen äänieristeen, ja sitten kävin ostaa nahkaa, tommosta pehmustetta ja sprayliimaa, pitää mutsin kans katella ku se on noista verhoiluhommista jotenkin tietoinen toisin kuin minä... :)
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joo kannattaa lanseerata apureita. :)

    ----
    ja kun etsiskelet 350cid oldsin konetta niin tuntuu että nekin on harvassa.. (ne joilla on varakone pitävät sen itsellään) mutta kysy jenkkiautoputkasta mitä chevy-> bop vaihteistoadapteri maksaa nykyään. (vuosia sitten se oli alle satasen) koska jos ostaa chevyn koneen niin sen satasen verran äkkiä säästää jos aikoo sitä konetta rempata tai virittää. (oldsin osat ei oo niin halpoja kuin chevyn) mutta jos taas tärkeämpää pitää auto "Olds powered" niin ei sitten mitään..

    ps. ja jos sellainen kone (327 tai isompi) olisi tullut kuukauden parin aikana myyntiin järkevällä hinnalla kun tätä autoa katselin nettiautossa niin olisin ostanut heti ne molemmat pois. mutta kun ei.. vain rikkinäisiä ja pienempiä oli tarjolla.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Menikin koko päivä ton kattopahvin kans, eikä tullut edes valmista :D

    Sprayliimalla laitoin ton pehmusteen mutsin kanssa, ja tuntuu että pitää, ainakin tällä hetkellä hyvin :) Mutta sprayliimaa kului tosi paljon, meni kaks purkkia pelkästään tohon pehmusteen liimaamiseen. Siispä ostin Bisonin geelimäistä kontaktiliimaa ton tekonahan kiinnittämiseen. Huomenna liimataan tuo tekonahka kiinni, ja sit katellaan kuvaa :)

    Pitää tota konetta vielä miettiä...

    E. Pikkuvirhe…
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tänään kiinnitettiin tekonahka, saakeli meni melkeen kaks purkkia tota Bison Tix maalia, kai toi on sit niin saakelin iso pala vaan et sitä kuluu :) Mutta ei siinä mitään, nyt se on valmis:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jouduttiin kulmiin tekemään laskokset niinku kuvista näkyy. Pitää kattoa vielä jos sinisellä permanentti tussilla ton valkosen reunan piiloon noista laskoksista. Mutta hyvin vähän se näkyy ja olen tyytyväinen lopputulokseen! Ja nuo kulmatkin asettuu paremmin kun laitetaan kiinni, ja noihinhan tulee vielä ne muovit suojiksi reunoille.

    E. Onnistumisenhan näkee sitten parin vuoden päästä, et roikkuuko kuin säkki vai pitääkö liimaus.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Olin taasen purkuhommissa, etupenkit ja lattiamatto saivat kyytiä. Kun tuota lattiamattoa pois otin, niin mieleeni juolahti pari kysymystä.

    Mitä varten toi räikkäsifteri ei liiku, eikö sen pitäisi liikkua täysin vapaasti kun ei oo laatikkoa kiinni vai pitääkö siinä olla laatikko kiinni et se liikkuu? Kovin kovaa en uskaltanut vääntää ettei jää sifteri käteen..!

    Nojuu.

    [​IMG]

    Tuossa penkit irrotettuna. Löytyi myös penkkien alta jotain mielenkiintoista, oli 20 senttiä, markka, tupakkaa ja lasinsiruja :D Eikai vain joskus ollut laulukäytössä :)

    Etiäpäin ja kostea lattiaverhoilu irti.

    [​IMG]

    Jämäkän tuntuinen oli pohja, pikkasen ruostetta mutta ei mitään dramaattista. Pelti oli märkää vänkärin puolella, etupenkkien jalkatilassa oli jonnin verran kosteutta, sitä vänkärin takapenkin jalkatilaahan oli jo kuivailtu... Varmaan pitää noi ruosteiset kohat puhtaaksi ja hammeriteä pintaan :)

    Sitten triviaa. Onko jollain tietoa, mihin tämän värinen johto yhdistelmä kuuluisi:

    [​IMG]

    Oli poikki kuskin jalkatilassa ja johto matkasi takapenkeille päin jossa sitten poikki taas. Kumpaankaan suuntaan ei näy katkenneita johtoja, eli ei pysty oikein jäljittämään ellei joku tunnista väreistä. Jotain muitakin johtoja oli poikki, mihinkään kytkemättä eli varmaan jonnin verran pitää karsia turhia.

    Osaako joku sanoa et onko tää hanskalokero jotenkin modattu, kun eihän tuolla oo sitä lokero-osaa ollenkaan... Vai pitääkö olla tommonen?

    [​IMG]

    Tolla kuskinpenkin sähkösäädölläkin temppuilin kun kuskin penkkiä irrotin. Hyvin toimii. Mutta nyt kun penkki on irti, niin ei varmaan tekisi pahaa jos ottaisin kaiken nukan ja paskan koneistosta ja voitelisin uudestaan? Onks noissa jotain jippoja jota pitää tietää?

    Huomenna pitää pestä tota lattiamattoa puhtaammaksi :) Vakio äänivillat siellä oli, saattaa olla että lisään pikkasen, stp:tä kun/jos jää katosta tai sit tota basic silenttia.
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kattoverhoiluhan on kuin uusi ja hyvältä näyttää lattiapellit.
    Hanskalokerosta puuttuu juu se itse lokero-osa. piuha-asiaan en ny jaksa osata tietää vastausta
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Elikkä jos jollain löytyy hanskalokeron lokero-osaa niin ostan pois.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Otin sen kromilistan tänään pois tosta ikkunan alareunasta, ja sit laitoin konepellin takasin, aattelin et saan sen kyl takasin kun sain sen poiskin. Varmaan kaikki arvaakin et nyt onkin oikeessa etulokarissa pari kunnon syvää naarmua, jotain 5 senttiä pituudeltaan. Kyllä vituttaa. Saattas saaha myllyttämällä vähän piiloon mut tiedä sitten. Vituttaa armottomasti....

    Pesin tänään lattiamaton ja putsasin ja rasvasin etupenkkien ne liikuttelumekanismit. Tiedä auttoko mut voipahan sanoa että tuli tehtyä :)

    Niin, ja pitääköhän mun ottaa toi kojetaulu kokonaan irti vai saakohan pelkän yläosan tai jotain kun irrotan tota tuulilasia. Sähköhelvetti odottaa jos kaikki pitää ottaa irti...
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jos sun pitää tuulilasi irrottaa niin melekein olis kannattanu jättää se konepelli vielä laittamata
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niinhän se periaatteessa olis mutta kun loppuu tallista tila kesken enkä viitti uloskaan yöksi jättää.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juu, tässä vielä kuva siitä naarmusta. Eihän se hyvältä näytä, mutta illan sitä kiroiltuani, niin eihän sille enään mitään voi. Vahinkoja sattuu.

    [​IMG]

    Mutta rupesin tota lattiaa vähän siivoamaan, eli hiomaan ruosteita vähän pois, yksi reikäkin löytyi, huono kuva mutta tuosta näkyy maa läpi. Tuon massan alle oli päässyt muhimaan. Pitää hitsailla siitä kasaan:

    [​IMG]

    Rupesin riisumaan tuolta alapuolelta noita muoviroiskesuojia, ettei pala kun hitsaa, ja rupesin kummastelemaan tuota kuskin puolen koiranluuta. Ihmettelin et miksi se on noin saakelin löysä, ja huomasin et sieltähän puuttuu toi neljäs kumi kokonaan, elikkä alatukivarren kiinnikkeessä on vain yksi kumi. Molemmilla puolillahan pitäs tietty olla. Kummallista, sillä noi koiranluut näyttää kyllä hyväkuntosilta. Maanantaikappale, vai oliko asentajalta unohtunut neljä kumi :D No, vaihtoon menee ei siinä mitään onkelmaa.

    [​IMG]
     
  14. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Väittäisin että se kattoverhoilu menee ovesta sisälle ettei sitä tuulilasia tarvia turhaan irti repiä..
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei se turhaan revitä, sehän vuotaa kuin seula tällä hetkellä :) Tuleepa tsekkattua sen ruostetilannekin :) Siis sen lasinkiinnikkeen.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tulipa tyhmä olo, kun olssia tänään tein. Revin varmaan toista tuntia tota sisälokaria pois edestä, että saan sitten turvallisesti hitsattua sen lattian. Sain sisälokarin vihdoin pois, mutten löytänyt sitä lattiassa olevaa reikää. No, sit keksin et työnnän sisäkautta hitsipuikon siitä reiästä niin nään missä reikä on, hemmetti sehän oli pidemmällä, olin arvioinut ihan väärin, ei se sisälokari edes ollut siinä reiän alapuolelle. Helpottaa vähän ehkä pääsyä et otin irti mutta onpa typerä olo :D No, samalla kun sitä kiroilin niin huomasin ton koiranluun vaihdon tarpeen, eli sinänsä hyödyllistä... ;)

    Tässä vihdoin sisälokari irti:
    [​IMG]

    Mikä ihme tämä on?
    [​IMG]

    Hioin ruosteita lattiasta ja maalasin ne kohat, pois lukien tietty se kohta mikä pitää hitsata.
    [​IMG]
     
  17. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tuo "mikäs ihme tämä on" liittyy vakionopeudensäätimeen. lootalta tulee nopeusmittarin vaijeri tuohon mötikkään ja välittyy kahdella rattaalla toiseen vaijeriin joka menee mittarille. toisessa rattaassa on sellanen keskipakokytkin-hommeli, jos ei vaijeri pyöri tarpeeksi lujaa, ei cruise mene päälle. uudemmissa geeämmissä missä on elektroninen nopeusanturi ja tietokonekaasarit sun muut kunnossa, ei tuota laitetta ole.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ooo, cuul. Ite oon nähnyt vaan näis vanhemmissa vehkeissä niitä cruiseja mitkä tulee sitten siihen kaasarin "kaasulaippaan", siihen mihin tulee kaasuvaijerikin. Tiedä sitten kumpi on parempi... Taino, toimiessaan varmasti molemmat ihan, no toimivia :)

    Mutta kiitos että lopetit kummasteluni :)
     
  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    juu siis tuo antaa vaan cruisen mennä päälle kun nopeus nousee yli tietyn pykälän. itse työn tekee se kurttukalvo mikä kiskasee kaasarista koneelle vetoja.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei. Mites sit, onko semmosia kaasareita olemassa mihin ei saa cruisea asennettua, ja sit taas semmosia mihin niitä saa? Pitääkö olla joku vakiopeli että saa cruisen toimimaan?
     

Kerro tästä muillekin!