Oldsmobile Delta 88 Royale Brougham

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Vilkuna, 9.4.2003.

  1. -riku-

    -riku- 1st gear

    No joo, tämä nyt on mun kohdalla jo vähän vanhentunut juttu kun Delta on myyty. Nyt jo harmittaa kun myin mutta mutta tarve pickupille oli kova. Mulla tuon Oldsin mukana tuli vaatimattomampi laudanpätkä "lisävarusteena".
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hurraa!! Joku muukin on siis tajunnut "pappaoldsien" iättömän kauneuden.
    Itse en sellaista omista, mutta vakaana aikomuksena on yhden omistajaksi päätyä lähiaikoina. Siksi rupesikin kiinnostamaan tuo vilkuna heittämä tieto, että 99 prosenttia maahan uutena tuoduista deltoista on ollut dieseleitä..siis kaikkiko markkinoilla myynnissä olevat harvat yksilöt ovat todennäköisesti jälkeen päin bensoitettua?

    Onko jotain muuta erityistä mihin kannattaa kiinnittää huomiota delta 88:a ostaessa, siis jotain tyyppivikoja yms?

    Ja kaikille 88:a haukkuneille voi vain todeta, että tyylitaju on syntymälahja.

    T
     
  3. cadillac man

    cadillac man Gearhead

    Silloin kun minä olin nuori, Deltat ja Cutlassit olivat Aspenien ohella ainoita kamppeita, joihin kynnet kykeni, mikäli halusi ajaa vähän uudemmallakin Darttien ja Valiantien jälkeen. Dieselit paukkui ja koneenvaihtoswapilla sai suht sopuhintaisen edustusauton alleen. Muistan käsieni läpi kulkeneen noin kymmenkunta moista, mukaan lukien Katri-Helenan entisen dieselifarkun.
    Nyt on toiset kujeet mutta jos jotakuta kiinnostaa niin tallin pihasta löytyy edelleen lääkettä Delta 88 kuumeeseen: Tummansininen -82 rekisteröity Delta 88 Royale Brougham. On irtotyynyä, sun muuta Brougham-kampetta. 5.7 dieseli vaikuttaa nykyään vastaavanlaisen piilofarkun keulalla, mutta laatikko on paikallaan. Yleisilmeeltään siisti sisältä ja päältä. Vai mitä Riku? Kuka jatkaa tästä?? 307, 350 tai 401 projektikone tarvittaessa mukaan.

    ps. vieressä huilaa muuten rullaavana -80 Cutlass Cruiser henkilöfarmarikin.....

    ps.ps. se musta kaupungin vanha kakkosauto, joka mainittiin tässäkin topicissa, oli viimeksi pienellä paikkakunnalla 35km Keuruun suuntaan,sitä ennen Tourulassa. Ja 40 km pohjoiseen löytyy Delta88 2d, en tiedä onko Brougham/tavallinen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: cadillac man 2004-06-24 11:25 ]</font>
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eheei se oli vaan kännisä! Sillon kaikki on niin hianoo hianoo!
     
  5. -riku-

    -riku- 1st gear

     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    -Ei ollut kännissä,oli kuskina vaimolleen!
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Rattijuappokin vielä.
     
  8. gosox

    gosox 1st gear

    Oldsmobile Delta 88 Royale Brougham '80 5,7 diesel musta

    Sattui silmiini googlen hakupalvelun kautta tämä viestiketju...

    Oldsmobile Delta 88 Royale Brougham '80 5,7 diesel musta

    Itselläni omistuksessa otsikon mukainen auto. Isäni ostanut sen vuonna 1979 uutena Metro auton maahantuomana. Ostin auton isältäni vuonna 1998, jonka jälkeen purin sen täysin palasiksi ja kokosin sen kunnostettuna takaisin kasaan. Tunteja kului n. 1500 ja valmiiksi projektin sain kesällä 2000. Nyt olssi ollut minulla käytössä 11 vuotta, kilometrejä tullut n. 70000km.

    Auto on täysin alkuperäisessä kunnossa (hiukan modernisoituna) ja lähtee nytkin tuosta pihasta käyntiin kuin palmun alta!

    -gosox-
     
  9. tammercity

    tammercity Gearhead

    Kansa vaatii kuvia.

    Onkos olssi vielä diesel nykyään vai muunsitko bensaks?

    8)
     
  10. gosox

    gosox 1st gear

    Projektin aikana (1998-2000) tuli näpsittyä jonkin verran kuviakin, mutta siihen aikaan oli vielä käytössä nuot filmikamerat. Täytyis jossakin välissä scannata kuvat sähköiseen muotoon...

    Olssi on edelleen erittäin hyvässä kunnossa sekä tekniikan että korin puolesta, voisi jopa sanoa ettei juuri edes käytön jälkiäkään ole näkyvissä (uudelleen syntymisen jälkeen, eli vuoden 2000 jälkeen, ei autossa ole näkyvillä yhtään ruostetta, naarmuja, nirhautumia - noh ehkä alkuperäisessä takapuskurissa on vähän sanomista - kromaus täytyisi ehkäpä uusia)

    Kunnostusprojektin yhteydessä (autohan oli niin palasina kuin sen voi palasiksi saada - ainoastaan vinyylikatto ja takalasi olivat korissa kiinni, ja kori itse oli nostettuna rungon päältä sivuun). Poistin kaiken vanhan maalin ja hitsasin rungon ja vähän koriakin kuntoon. Pohjalle Inertan happomaali, kaksikomponentti epoksi pohjamaali, kaksikomponentti polyuretaani pintamaali ja lopuksi tietysti sekä kotelosuoja ja pohjamassa. Peltiseppähommat luovutin suosiolla ammattilaiselle ja siinäkin mentiin perusteellisesti kaikki läpi. Vanhat maalit poistettiin jokaiselta pinnalta, ovien alareunoihin hitsattiin / tinattiin noin 10cm soiro uutta sinkkipeltiä (Broughamissa on ne leveät ovenalareunalistat ja sinne taakse pääsee näissä Suomen olosuhteissä kertymään kaikenlaista paskaa, joka syö metallin puhki). Talaksen suurella avulla sain hankituksi melkein kaikki uudet kromilistat autoon, tekniikkapuolen osat vaihdoin kaikki uusiksi. Kone laitettiin sekä ala-, että yläkerta kuntoon Porin suunnassa eräällä lintu_sukunimisellä_kylä_tohtorilla (tietää ken tuntee). Jopa korin ja rungon väliset kumipuslat sain kaikki alkuperäisinä hankituksi, hinta jäi hyvin mieleeni - tais olla lähes 3000markkaa (joka oli saman verran kuin Fiat Unon hinta, jolla siihen aikaan ajelin;O).

    Alkujaan tässä on ollut 350 D-lohko 5.7 diesel, mutta lämpö-/kansiongelmien vuoksi isäni vaihdatti siihen Goodwrenchin dx lohkon + kannet (kierresuuttimet jne.). Tämä vaihtotyö on tehty joskus vuoden -83 tietämillä. Elikkäs edelleen dieselinä niin kuin auto on alunperin ja koko olemassa oloajan ollut.

    Sisustalle tein perusteellisen puhdistuksen ja se riitti kunnostamiseksi - ihmeen hyvänä säilynyt, vaikka autolla on aikoinaan kuljetettu suuretkin määrät tavaraa...

    Kunnostusprojektin yhteydessä tein sähköt kutakuinkin uusiksi, suojasin kaikki sähköt mustalla kurkkuletkulla ja voin kyllä sanoa, että nyt konehuone näyttää siistiltä (ei niinkuin GM:n jälkeen, taikka ensimmäisen huollon jälkeen johdot repsottaa koneen päällä hujan hajan). Lisäksi laitoin 5kw webaston ja ajonesto/varashälyttimin kauko-ohjauksella. Näillä varustuksilla ei ole ollut mitään ongelmaa talvellakaan käyttää autoa -30 asteen pakkasilla. Vuoteen 2009 asti auto on ollut minun ainoa nelipyöräinen (talvisin Olssilla ja kesäisin motskarilla). Perheen lisääntymisen johdosta toissa vuonna tulin hankkineeksi perusturvallisen volvon kulkineeksi. Nyt on Olssilla ajelut sitten hiukan vähentyneet.

    Setäni mukaan (ollut Metroauton huoltovastaava) näillä varusteilla vuonna 1979 joulukuussa Broughameja (siis joiden varsinainen vuosimalli on 1980) tuli ainoastaan kaksi Suomeen (tulen saamaan tästä vielä Metroauton dokumentin...)

    Tässä näin niinkuin pähkinän kuoressa tärkeimmät.

    -gosox-
     
  11. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Hieno homma!

    Käsitykseni mukaan Oldsin diesel käy kynäsuutinkansilla hiukan pehmosemmin kuin kierresuutinversioilla...

    Kaverilla oli muuten tummansininen '80 Royale Brougham, joka oli Nokian Metalliteollisuuden entinen edustusauto.

    Oulussa on myös yks vihreä '80 Royale Brougham, joka on tullut aikoinaan Kööpenhaminan GM:n kautta Ouluun, kun Suomen GM.llä ei ollut enää ollut sellaista autoa toimittaa...

    Käsittääkseni myös Autobil toi näitä maahan?

    Mutta kumpikaan näistä ei ole enää dieselillä...

    Pietarsaaressa? oli pitkään kaupan über-siisti musta Royale Brougham
    Diesel...
     
  12. tammercity

    tammercity Gearhead

    Pietarsaaren kiisseli vehje oli 1982 ainakin ilmotuksen mukaan jos tästä oli kyse..

    [​IMG]
     
  13. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    No tuostapa hyvinkin oli kyse. Kyllä kuvan auto on vuosimallia 1980, sanoo ilmootus mitä hyvänsä. Vuosimallin 1982 Deltoja ei edes enää Suomeen tuotu...
     
  14. gosox

    gosox 1st gear

    Missähän ko. Olssi nykyään majailee / menee? Aivan kun omaani kattelisin, paitti että omassani on Olssin alkuperäiset pinnapölykapselit + peltivanteet. Mutta hyvinkin on samanlainen kuin omani. Kuvia pistän tänne näytille jahka saan ne sähköiseen muotoon... Tuossa eilen näppäsin kamerakännykällä muutaman otoksen... Saiskos pikaohjeen miten saan ne tänne laitettua?

    -gosox-
     
  15. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

Kerro tästä muillekin!