olettamisesta ja pers tuntumasta..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 68corvette, 17.11.2003.

  1. 68corvette

    68corvette Gearhead

    mulla on käyttö autona ooppeli (98 1.6 16v G astra)..
    tossa yks ilta otin siitä läppärungon pöydälle ja kavereitten kiusaksi porttasin sen kun ne aina kauhistelee että mix pitää mitäkin tehä ja et ei oo mitään hyötyä..
    vakiona se menee 11.5 0-100km/h.
    poistin samalla yhden selkeän kuristimen imutorvesta.. mielestäni ero tuntui hanurissa mutta sain siitä aika ivallista naurua.
    nyt ostin G-tech pro mittarin auto otti nollasta sataan keskimäärin 9.9sekunttia huonoin oli 10.25 kun suti ja paras 9.6 kun suti.. ensimmäinen kommentti oli että onpas paska mittari kun heittää 1.5sekkaa..
    kellotettiin kaverin tojota (10sekunttia 0-100) no sehän kulki parhaillaan 10.98.

    eli voin suositella mittarin ostamista, netistä olen kaivanut testejä ja on aina näyttänyt max 0.1 sekunnin sisään mikä on mielestäni ihan ok.
    itse ostin sen takia että pääsen säätelemään näitä harraste vehkeitä mutta näyttää olevan oiva kalu myös tuning hommaan.

    olen muutmana iltana kavereiden katuvehkeitä kellottanut (nastarenkailla) eikä yksikään ole mennyt vielä tehtaan ilmoittamaan aikaan eli tuskinpa heittää kovin paljoa.
     
  2. Roc

    Roc Gearhead

    Mitäs maksoit kyseisestä laitteesta ja mistä ostit? Olishan tommonen ihan mukava...
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    Kesällä vertailin kahta valmistajaa G-tech'iä ja RaceTech'iä... ja päädyin jälkimmäiseen. Sillä saa uploadattua datan tietskarille ja lisäksi siinä on erittäin monipuoliset parametrit tulosten hienosäätöön. Ja jos olisivatkin ominaisuuksiltaan samanlaiset, niin mieluummin tuen EU kuin jenkki-valmistajaa :smile:

    Kuten sanottua kesällä tilasin oman AP22 mitskun, tiistaina lähti online tilaus valmistajalle visanumeroineen ja perjantaina mulla oli mittari kädessä, olikohan se jotain €300 luokkaa.

    http://www.race-technology.com/WebPage/ ... ducts.html

    Esimerkki elävästä elämästä:

    18m 2.74s 0.57g 50.5kph
    101m 6.27s 0.38g 111.7kph
    201m 9.06s 0.28g 143.6kph
    402m 13.50s 0.17g 178.3kph

    0-100kph 5.45s 0.41g 0.076km
    0-160kph 10.93s 0.23g 0.280km

    Pk Power: 149.6kph 9.69s 0.227km 362hp
    Peak G: 63.7kph 3.34s 0.027km 0.63g
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    no mä taas käännyin halvempaan..
    eli tilasin ebayn kautta ja maksoi rahteineen 57€, tulleja ja veroja ei tullut vaan noudin suoraan postista.

    huonoa tossa on tosiaan se että täytyy itse "purkaa" data suoraan paperille kun on kiljuttamassa. eikä anna kovin laajasti dataa..
    mulle tosin riittää säätämiseen se että näen 0-100 ja 400m. varttimaili ja varsinkin loppunopeus kertovat aika hyvin kuinka viritys on onnistunut.
     
  5. ido59

    ido59 Gearhead

    ohhoh, halvalla sait, no varmasti on hinta/laatusuhde kohdallaan :smile:
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    68corvette, Ootko jo kokeillut talviautollasi mittarin toimintaa?

    Pysyykö se mukana huimissa G-voimissa?
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    niinpä.
    moposportista aiemmin kyselin ja hintaa olis tullut 1250mk.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No hitto! se eka viestihän olikin sun kirjoittama. Arvasinhan että pakko se on kokeilla....
     
  9. 68corvette

    68corvette Gearhead

    jep.

    alkaa pikkuhiljaan olemaan niska vääränä ja aivomassa pakkautunut takaraivoon noin rajujen kokeilujen jälkeen. (alkaa 18-sekunnin varttimaili pyrähdykset vaatimaan veronsa)

    muijakin tukkäs hyvää kun otin sen kirjuriksi vänkärin penkille ja kävin suddaamassa kymmenkunta lähtöä uusilla nastarenkailla =)
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mistä se vekotin tietää milloin on sata lasissa tai varttimaili takana?!?!?!?!

    Lieneekö korkeampaa matikkaa ja fysiikkaa?
     
  11. 68corvette

    68corvette Gearhead

  12. ido59

    ido59 Gearhead

    Laitteessa on erittäin tarkka kiihtyvyysanturi. Kiihtyvyys on matemaattisesti m/s*s, eli kun tunnetaan kiihtyvyys ja aika, siitä saadaan suoraan laskettua matka.
     
  13. ido59

    ido59 Gearhead

    niin ja tietysti myös nopeus on laskettavissa kun tunnetaan kiihtyvyys ja käytetty aika.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mä taisin skipata ne matikan tunnit....

    Eikö siihen vaikuta manuaalivaihteisen nykäykset ja perän painumiset vaihtohetkellä eri autoilla eri tavalla??????????????

    minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Vaikuttaa, mutta ne on niin hetkellisiä että vaikutus pieni. Hitaampien autojen varttimailiaikoihin sekä loppunopeuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Kiihtyvyyden ollessa todella vähäistä, saattaa alkaa syntymään virhettä.
     
  16. ido59

    ido59 Gearhead

    >Eikö siihen vaikuta manuaalivaihteisen
    >nykäykset

    Vaikuttaa, niinkuin pitääkin, mutta vain sen lyhyen aikaa mitä se kestää. Laitteen näytteenottotaajuus on 100Hz; laite mittaa kiihtyvyyttä 100 kertaa sekunnissa ja laskee jatkuvasti missä mennään.


    >ja perän painumiset vaihtohetkellä
    >eri autoilla eri tavalla??????????????

    Jousituksen pehmeys/kovuus todellakin vaikuttaa tuloksiin. Ainakin tuossa race-techissä voi tehdä parametriviilauksia mm. jousituksen (miten paljon nyökkää kiihdytyksessä), auton massan, rullausvastuksen mukaan jne. Mutta väittävät silti virheen olevan vain 1% luokkaa out-of-the-box.

    Voi tosissaan olla niin, että noissa hitaammissa ajoissa pienetkin töyssyt tiessä tms vaikuttavat suhteellisesti enemmän mittaustarkkuuteen.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitä löysempi alusta sitä suurempi virhe. Auton asento vaikuttaa siihen kiihtyvyyteen, jonka anturi "näkee"... laita mittari jopon stongaan ja keuli se pystyyn paikallas, niin saat 1G kiihtyvyyden koko varttimailin matkalle ja tulee aika kiva aika!

    Mulla on tollanen G-techpro, ja vähän sitä pääsin testailee tos syksyllä. Ihan toimivalta tuntu ku säätelin konetta ja aika hyvä oli vetojen toistettavuus ku ajelin katurenkailla(eli auto ei niin rytkiny viivaltalähössä). Ja kyllä sai perstuntumalla vahvistusta mittarin
    lukemista, eli ties mihin suuntaan säätää.

    Sitte slickseillä alastarossa neppailtaessa tuli aikapaljon hajontaa kellojen ja G-tekin välille. Eka lähtö joka oli rauhallisin, oli aika liki sama kelloissa ja g-tekin taulussa. 60jalkaa oli vain 1/1000s eroa! Mut sitte seuraavat täyslähöt, ni geetekissä aika parani 3kymmpiä ja kelloissa huononi 2kymmpiä. ??? Oli kyl vähän outo fiilis ilma sitä keetekkiäkin, että mites se aika nyt huononee ku täysiä ajetaan... ja sitte kolme lähtöä lisää, aina täysillä viivalta ja jokakerta geetekki näytti liian hyviä aikoja. Eli ei se mittari välttämättä mitää absoluuttista totuutta anna, mut hyvä vehjes säätelyyn ja muutosten testailuun, ainaki jos on se viivaltalähtö rauhallisempi ja kalibrointi tarkasti tehtynä. Voihan sillä ottaa vetoja esim. 20-100mph, ni ei oo niin merkitystä viivaltalähdössä.
     
  18. drako

    drako 1st gear

    On nuo G-techit ja muut mittarit paljon parempia arviointivälienitä kun oma perse. Yks heppu nysväs ja nysväs kikotintaan ja totes perstuntumalla et tehoa tuli selvästi lisää. Ja eikun dynoon, niin tehoa oli yks hv vähemmän kuin ennen muutoksia. Eikä vääntökäyrän mallissa muutoksia.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Sillä hepulla on huonosti kalibroitu perstuntuma :smile:
     
  20. tomimk

    tomimk 1st gear

    Teen logiikkapuuhia mm servopaikoituksiin yms. töikseni. Ajattelin värkätä tommosta vehjettä harrastuskäyttöön itse. Mulla olis proto jossa on 8 kpl analogiatulokanavaa ja n.70 I/O:ta.

    Lisäksi siinä on pari nopeeta laskurituloa pulssianturituloa varten (muistaakseni 20Khz)

    Jos valjastaisin ton proton tähän käyttöön niin mitä ominaisuuksia siihen kannattaisi laittaa?

    PC-softa purkuun tietty mutta muuta?
     

Kerro tästä muillekin!