Olisko Pro Street ´55 myynnissä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Pro ´55, 24.8.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan nuo tehojutut joskus aika yllättäviä, tässä tapauksessa tämä laskuri antoi tulokseksi seuraavaa eli ET:n perusteella 398 heppaa ja loppunopeuden mukaan 434hp.

    http://www.dsm.org/tools/calchp.epl

    Itselläni on kokemusta samanpainosta autosta 450 hepan koneella. Ajelin aluksin jollain TCI:n 11 tuumaisella 12.4 aikoja ja sit-temmin teetin 8" A1 limpun jolla kiesi liikkui samassa vireessä ja samalla radalla 12.09. Loppunopeus tolla CD-levyllä tais tippua jotain 2 kilsaa. Muuten ajelumukavuus muuttui laakista ja auto oli todella helppo ja jouheva ajaa kadulla! Laatikkona 727 ja lauhdutin joku ameriiiiikan katalogien Cheapo-malli eikä mitään lämpöongelmia öljyjen suhteen.

    terv. Pepe

    PS. Ko. '55 saa kyllä vannoutuneen Mopar-ukonkin kumartamaan!
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    http://www.dsm.org/tools/calchp.htm

    Tais tuo linkki laskuriin tulla äsken väärin, tässäpä uusi yritys. Tämä laskuri on mielestäni pitänyt aika hyvin paikkaansa niin omia kuin kaveriden autoja "dynotellessa".

    Terv. Nimetön Pepe
     
  3. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Moikka pojat.
    Hyviä kommentteja, mutta useimmat tarttuvat kovin hanakasti siihen että auto olisi olevinaan kilpa-auto. Minä kun olen koko ajan toitottanut, ettei se ole mikään kilpuri.
    En kovin ole julkisuudessa toitotellut hv-lukuja, mutta kerran niihin juttu hyppäsi, niin ottakkaapa huomioon, että nuo laskurit eivät ota lainkaan huomioon inhimillisiä tekijöitä, kuten esim. koneen hyytymistä pikku kierroksilla ja näin ollen antavat ihan mitä tahansa lukuja.
    Kone mikä keulalla on, on alunperin 454 LS-6, josta tehtaan ilmoituksen mukaan irtosi 460hv ja kun puolueettomat tahot (autolehdet, ym.koeajoporukat)aikanaan mittasivat, todellisuudessa LS-6 koneet puhisivat +500 heppaa ulos jo tehtaan linjalta tullessaan. Mä sijoitin 15-20 tuhatta vanhaa rahaa kiinni koneen lisäkutitteluun ja se olisi siis melkolailla epäonnistunut, mikäli laskunne pitäisivät paikkansa. Siis tuskinpa näin on.
    Toi koneiden virittely on melkolailla vaarallista touhua, sillä se karkaa niin helposti näpistä. Pian sitä huomaa keventävänsä auto, repivänsä sisustoja ja takapenkkejä irti ja sitten kaiken kukkuraksi huomaa istuvansa aina jonkun kaverin kyydissä autotapahtumissa. Laite haukkaa bensaa tässäkin kunnossa aivan riittävästi. Pelkällä forssan keikalla kulutin sen verran ainetta, että vaimon ´55 farmarilla olisin samalla määrällä tullu paikalle kiertämällä yläkautta ja ruotsin halki. Turbiinia en aio vaihtaa, ellei toi nykyinen leviä. Transbraken saatan vaikka laittaakin, sillä se ei vaikuta katuominaisuuksiin.

    Moniko on nähnyt tota edellä mainittua Kivirinnan autoa liikenteessä 20km kauempana kotitallista?
    Nopeempi se on kun mun auto, se on selvä, mutta ei katuauto. Vaikka kuinka kilvet olisikin. Viereisellä Essolla käyntiä, en pidä katuajona.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Itseään varten noita vehkeitä useimmat rakentaa ja itse myös ne kriteerit määrittelee. Suhtautuisin aika suurella varauksella noihin tehtaan ilmoittamiin tehoihin ja laskukaavoihin paljonko virittämällä on tullut lisää. Dyno sen kertoo mitä motti sysää, ja sekin vain sen mitä irtoaa siinä dynossa. Noista katukelpoisuuksista sun muista on ihan turha lätistä yhtään mitään, niistä on joka hemmolla oma näkemyksensä. Laite joka on rekisterissä, katsastettu ja ajetaan kadulla on katuauto, on siinä sitten mitä hilavitkutinta kiinni tahansa. Ei se auton nopeus sulje sitä katuautoisuutta pois, tai hitaus lisää sitä. Tässäkin maassa on monia esimerkkejä 9 sekan autoista joilla voi ajaa vaikka täältä Ivaloon jos huvittaa. Esim. omallani on ajettu 20 litran kulutuksella ihan todistajien läsnäollessa. Kuten Jari sano laadukas pikkuturbiini ei vaikuta katuajoon tuon taivaallista. Mulla on ollut käytössä erilaisia useampi (heh heh?) jotka antaa jarrua vasten yli 6000 stall speedia, mutta vetää pienillä rundeilla paremmin kun jotkut hi perf turbiinit ja luistaa vähemmän kun TCI:n 10" maantiellä.
    Tossa vielä pikku lainaus: esimerkkinä juttu vihreästä 55 letukasta,jonka omistaja tiesi aika tarkasti mikä kuuluu katuautoon ja mikä ei.20 tuumaset renkaat jees,mutta manuaalivenakoneisto loodas ei.kaikki kunnia hienolle autolle,toivottavasti se joskus vielä kulkeekin kuten saman tekijän edellinen luomus.
     
  5. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    55,
    Kyllä noi teholaskurit on tähän mennessä melko hyvin paikkaansa pitäneet....
    Ainakin sellainen missä otetaan huomioon loppunopeus, paino ja voimansiirron tehohäviö.

    Asiahan on sun kannalta mitä mainioin !!
    Myllyssä kaiken järjen mukaan on enempi potkua eli ehkäpä pienin muutoksin/ säädöin kykenet parantamaan loppunopeutta selvästi..
    ET riippuu jo enemmän alustasta ym. seikoista, tosin nekin käsitykseni mukaan on vehkeessäsi kunnossa......pait säädöt ?

    8" kadulla on jees....

    Kimmo
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    NimettömänPepen laskuri tosiaan täsmäs aika hyvin mun moottoridynolukuihin, eroa muutama prosentti.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nimettömän pepen laskurin sivulla sanotaan tehojen olevan "on-the-pavement horsepower, eli takapyörätehoista olis kyse.

    Ja sen perusteella olis pro55 kaarassa loppunopeuden (183km/h=n.114mph) ja massan (1700kg kuskin kanssa=n.3750lbs) mukaan laskettuna n.470hp takanakilta, mikä ei oo ihan vähän.. Ja vaikka se olis kampura tehoa, niin se on silti aika mojova lukema.

    Ajetun ajan perusteella (12.2s) tulee n.408hp taka-gumekselta, ja sekin on aika hyvä lukema. Mutta ajan perusteella laskeminen on paljon epätarkempaa kuin loppunopeuden, koska loppunopeus ei paljoa muutu vaikka lähdön ensimetreillä olisikin ongelmia koneen puutumisen tai sutimisen takia.

    Ps.Ja siellä sivulla käsketää myös ottamaan nämä lukemat viitteellisinä arvioina, eikä niitä saa pitää absoluuttisina, päähänlyöntikilpailuun johtavina totuuksina!
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Osaatteko arvioida paljonko tehoa hukkuu voimansiirtoon noilla komboilla:

    - TH400 + 10"
    - TH400 + 8"
    - PG + 10"
    - PG + 8"

    Olisko joku 70% mitä koneen tehoista saadaan automaatin ja löysän turbiinin kera?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi voimansiirron tehohäviöt automaatilla on enempi sellasta arvailua. Eikä ne ole mitään prosenttilukuja vaan se loota syö jonkun verran hevosvoimia pyörittää sitä mikä pannu hyvänsä. Oon joskus nähnyt, että noilla isoilla lootilla toi hävikki olis joku 60-70 heppaa ja pienemmillä sitten 10-20 heppaa vähemmän Powergliden ollessa hävikiltään kaikkein pienin. Noihin tietysti vaikuttaa se miten lootaa on muutettu.

    Toi kaava mulla vastas nimenomaan moottoridynossa ajettuja lukuja, ei siis pyörätehoa; ylipäätään monet tykkää isoista numeroista ja noi kaavat tuntuu usein niitä myös antavan. Sinänsä ihan samantekevää onko autossa 300 vai 1000 heppaa; se ratkasee miten se menee.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jokos Ruåtsalaiset on käynyt hakemassa ´55 Pron?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nätti auto ja ihan kivasti viimeistelty mutta...mieletön hinta tavanomaisella tekniikalla varustetusta autosta.
    Jos valita pitäis niin ottaisin ilman muuta sen Kivirinnan letukan. Sen pelkän moottorin arvohan on enemmän mitä ton pro 55:n koko tekniikka koppa mukaanlukien ja vielä jäis hilloo käyttää maalarilla ja verhoomossa.
     
  12. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    hei nimetön, kuvittelehan vähän mitä ton tekeminen on rakentajalta vaatinut(en puhu nyt rahasta) kun on rakentanu ties kuin kauan isolla vaivalla ja päässy tohon lopputulokseen niin pelkästä siitä syystä tulee jo hintaa tuon verran. ja kun ajatellaan mitä siihen on rahaa mennyt, niin ei riitä alkuunkaan kattamaan menoja. ja laitehan on kaiken lisäksi aika hiljattain valmistunut, ei siitä heti henno luopua. KAMOON HEI toi auto on halpa!
     
  13. Fastback

    Fastback Gearhead

    Noh, tehdäänpäs nopea laskutoimitus;

    -oletetaan auton tekemiseen menneen 1000 työtuntia. Työllehän kuuluu laskea hinta (näin tekee tullikin...) Autopaja ottaa n. 250mk/h.

    1000h * 250 mk/h = 250.000 mk. tai 1500 työtuntia;
    1500h * 250 mk/h = 375.000 mk.

    ts. pro55 on kaupan lähes työn hinnalla. Myönnän kyllä itsekin, että ostaisin ko. auton mielelläni 100.000mk:lla, mutta kun sen arvo on jotain ihan muuta. Ei se 60t€ ole paha hinta ko. autosta. Pro55:n kotisivuja katsomalla voi olla tunteja hurahtunut vähän enemmänkin...

    PS. on muuten Mobile.de sivuilla tajuttoman kaunis '55 kaupan

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fastback 2002-09-21 19:40 ]</font>
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olenkohan mina sitten niin saatanan tyhma kun pidan autoa tehtyyn tyomaaraan nahden vahintaankin asiallisen hintaisena. Ei silla etta itsellani olisi varaa siihen mutta kuitenkin, toivottavasti rakentaja saa korvauksen vaivoistaan, jos ei Suomesta niin ehka sitten ulkomailta...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja myyntisivulta lainattu:
    "rakennusvaiheista on useampi sata valokuvaa ja kaikki kuitit tallessa(yli 30000 eur)."
    Kaveri näköjään pystyy lyömään kuititkin näkyville. Ja faktaahan on vaikeaa kiistää.
    (30000e = 178 371 mk)
    Ei tollasta rakenneta ihan ilmaisiksi, vaikka työlleen ei laskisi markkaakaan.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ohoh! Kyllä meni setämiehen kuplavolkkari halvalla (myi 22mk:lla). Viisi vuotta teki ja museokatsasti.
    Siitähän olis näköjään saanut noiden laskujen mukaan liki puolimiljoonaa vanhaa rahaa kun työtunteja kertyi reilusti toista tuhatta ja osatkin olivat kovin hintavia.

    Suomessa onkin sitten tuhatmäärin harrastus ja museoautoja jotka täysin läpikäytyinä ovat nielleet satoja tai tuhansia työtunteja. Maksanevat 200000-1000000 mk?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Myyntisumma oli tietysti 22000mk, ei sentään 22mk :smile:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    No onhan tuo 55 kuitenkin hienompi kuin setämieheni kuplavolkkari eikä tekniikkakaan lähemmin tarkasteltuna ole tavanomainen. Jos en laske työtuntejakaan mukaan niin voisin jopa maksaa pyydetyn summan ja sen jälkeen omistaisin uniikin pelin Suomessa.

    Tulin vaan kateelliseksi kun jollakin on tuollainen auto ja kirjoittelin höpöjä. Anteex tyhmänpuoleiset tekstini.
     
  19. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tuollaisen auton hintaa ei voi mitata työtunneissa eikä siinä, että mitä maksaa uusi Volkswagen Passat tai mitä tuolla rahalla saa.

    Auton arvo (hinta jota on järkevä/normaali pyytää) määräytyy markkinavoimien mukaan ainakin niin kauan kun se auto on muualla kuin Kuubassa tai P-Koreassa. Koska auto on Suomessa yksilö ja Euroopankin tasolla harvinainen, hinta määräytyy maailmanmarkkinoiden mukaan. Eli "se oikea hinta" autolle on se, mitä samankaltaisista maksetaan missä vain. Jos ollaan tarkkoja, otetaan rahtikustannukset huomioon. Omistajan oma laskelma tässä viestiketjussa on hyvä esimerkki.
    Itse olen asiaa miettinyt oman autoni kanssa, kun kaverit ovat kyselleet että mitä se maksaisi jos olisi myynnissä. Jos olisin käyttänyt autooni rahaa 10000€ ja työtunteja 5000, en voisi kuvitellakaan saavani 20 vuott vanhasta Oldsista 60000€. En prkl vaikka kuinka laskisin.
    Toisaalta suurin osa Delta 88:sta joita Suomessa liikkuu ovat käyttökuntoisia, kuntaas omani on kunnostettu, vaikkei 100% läpikäyty olekaan. Samoin tekniikka on eksoottinen, en ole toiseen 454 Deltaan törmännyt, vaikka 455 onkin monen keulalla. Toisin sanoen en ole koskaan törmännyt vastaavaan autoon kuin omani joka olisi myös vastaavassa kunnossa ja myynnissä. Näin ollen en osaa sille hintaakaan sanoa.
    Oman autoni vertaaminen viisvitoseen on tietenkin kuin vertaisi mummopyörää pappatunturiin, mutta talousasioissa toimivat samat lait joka tapauksessa.

    Oma mielipiteeni: Auto on halpa, koska jos sen veisi jenkkeihin, siitä saisi tuplaten rahaa. Ihan sama vaikka se olisi tullut 3 tunnin työllä valmiiksi.

    Suomessa ei vain ole sellaista kulttuuria, että varakkaat liikemiehet ostaisivat rakennettuja autoja kun samalla rahalla saa uuden Audi TT:n. Huonosti ovat koulunsa käyneet: 15 vuoden päästä huomaavat että olisi kannattanut ostaa se Chevy. Olisi saattanut jopa tulla tuottoa sijoitukselle, kun Audiin hinta on pudonnut 80%. Tosin ei sellaisia "toisten rakentamilla" autoilla ajavia rahahemmoja kovin hyvällä katseltaisi. Edes harrastelijapiireissä, vaikka kyseiset kaverit pitäisivät juuri tuollaiset yksilöt Suomessa.
     
  20. ajk81

    ajk81 1st gear

    Ei välttämättä tarttee jenkkeihin raahata, kuulin vasta että jenkit tulee täältä hakemaan vanhoja autoja koska täällä on niistä pidetty hyvää huolta ja laitettu kuntoon.
     

Kerro tästä muillekin!