Ollaanhan varovaisia alkuperäisten tunkkien kanssa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Uoti, 23.1.2013.

  1. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Onhan tästä ollut ennenkin puhetta, mutta pieni muistutus paikallaan... Naapurin isäntä jäi tänään auton alle kun korjasi pakoputkea omalla tunkilla ilman pukkeja... Mitään ei ollut enää tehtävissä kun löytyi auton alta... :cry:
     
  2. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    RIP. Tämä sattunut muutamalle tutulle ja samoin seurauksin.
    Itse haalin vaikka renkaita varmistukseksi auton alle ettei putoa liian alas tunkin pettäessä.
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Oli alkuperäinen tai vaikka hallitunkki, niin en mene enää alle ilman pukkeja.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Nuoruudessa olen nostanut penkiltä 120 KG,miten pitkälle se mahtais riittää jos 2-gen Camaro romahtais rinnalle?

    Mua hirvittää mennä auton alle,vaikka joka kulmassa on laadukkaat pukit ja alusta tasainen.Vaatii uskomatonta tyhmyyttä uskoa pelkkään tunkkiin.
     
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei kyl itsekkään uskalla/järkikin sanoo että ei pidä mennä auton alle ilman kunnollisia pukkeja...Aikoinaan nostin tallissa haitaritunkilla Ford Sierran ylös,ja kun olin alustapukkeja hakemassa,niin kuului kova pamaus :odroll: :eek: ...Ja Sierra tippui alas...Syyksi paljastui....että haitaritunkista oli ne kierteet pettäneet....Onneks en ehtinyt alkaa laittelemaan pukkia alle...Olis kädet todennäköisesti olleet pipit sen jälkeen :-?
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    Luonnonvalinta on jännä asia.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Oon vaarmaan kertonu ennenkin mutta kerran mun kaveri tunkkas hallitunkilla 66 impalan keulaa ylös rasvaisesta koneenaluspalkista. Ja meinas mennä alle tutkii jotain öljy/vesivuotoo, kielsin ja käskin hakea pukit, kovasti meinas äkkiä vaan vilkasta alle jne.jne. pukkien hakemisen aikana impala putos tunkinpäältä helvetillisellä rysäyksellä ja uskoisin että kyseinen kaiffari käyttää jatkossa pukkeja ilman erillistä kehoitusta..
     
  8. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Kaveripiiristä löytyy kanssa jannu joka päätti nissanin tunkata ilmaan ja ruveta ripustuksia kolistelemaan...tiputti auton päälleen.

    Käsittämättömällä tuurilla isäukkonsa oli pihalle tupakille tullut samoihin aikoihin ja jannu pois auton alta...tosin hengettömänä. Elvytys kuitenkin toi miehen takaisin elävien kirjoihin...

    Ei ilman kunnon varmistuksia auton alle.
    Itse nykyään melkein jos pitää edes pukkien alle mennä pahemmin kolistelemaan, pyydän jonkun vierelle kettuilemaan.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Mä en edes yritä nostaa autoa tyypillisellä alkuperäistunkilla, karseita rimpuloita ja ylhäälle saaminen, saatika siellä pysyminen perustuu melkolailla tuuriin.

    10 eken leikkihallitunkkikin ja vanerinpalanen pesee noi mennen tullen,
    koitankin pitää sellaista mukana taajaman ulkopuolella ajellessa rengasrikon varalta.

    kotonurkissa hallitunkin ja vararenkaankin hakee sit vaikka taksilla.
     
  10. paja1

    paja1 Double Gearhead

    tässäkin monella on se ettei usko ennenkun jotain käy itselle tai läheiselle. omat läksyt näissä tunkki ja pukitushommissa on jo luettu...
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Tää voi kuulostaa uskomattomalta, mutta työkaveri aamun kahvitauolla tuli kysymään oliko uhri sukua kun oli sama sukunimi, kuin mulla (Ei ollut). Työkaveri oli tämän uhrin naapuri ja oli ollut auttamassa autoa pois päältä. Oli auton tukivarsi tms. uponnut rintakehään. Työkaveri oli vielä joutunut kokeilemaan pulssin, jota ei sitten enään ollut. Oli jo ehtinyt kylmetä eli ollut jo jonkin aikaa puristuksissa.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Betonilaattoja tai tiiliskiviä ei sitten saa käyttää pukkina :soosoo:
    Kun ne lähtevät halkeilemaan, niin auto voi tulla alas kiihtyvällä vauhdilla.
    Korjasin kerran yhden tyypin Mustangin automaattilaatikon ja sovittiin, että se asennetaan myös paikoilleen hänen pihassaan. Kun tulin paikalle, oli auton keula valmiiksi nostettu ylös. Apurungon alla oli puolimtriset pinot puoli metriä pitkiä kakkosnelosen pätkiä, kaikki samoin päin, eikä paikkakaan ollut ihan vaaterissa. Onneksi nosto oli jäänyt sen verran vajaaksi, ettei kytkinkoppa mahtunut helman alta ja kun kokeeksi pikkuisen nojasin auton kylkeen, palikkapinot lähtivät kaatumaan saman tien. Ja onneksi en edes yrittänyt ryömiä auton alle tuon hetalan pukinkorvikkeen nähtyäni.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tutulla oli naama sininen pitkään kun carinan alustaa oli maalannut orkkis tunkilla ja kaatoi sen naamansa päälle.

    Ite sen verta monta autoa tunkilta kaatanut, et nykyään aina heilutan autoa tunkilla ennenkuin edes rengasta alta otan.
    Ja alle en tunkilla enkä kovin herkässä pukillakaan mene yhet ainoat pukit on mihin luottaa ne nimittäin kesti ison traktorin etupään kantaa ja nekin pirut on huterat.
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itellä tuli kanssa tuo tiiliskivi pukki mieleen.
    Ei paljo naurata kun parin tonnin lossi putoaa niskaan :odroll:

    Muutenkin oon vierastanu nuita kaikenlaisia palikka kikkailuja :mad:
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Lankunpätkistä saa sinänsä tukevan pukin, kunhan latoo ne ristiin, eikä kaikissa syyt samaan suuntaan.
     
  16. ido59

    ido59 Gearhead

    Tunkkauksesta lienee sanottu jo kaikki varoittamisen arvoinen. Lähes samaan sarjaan 'en usko ennenkuin osuu kohdalle' kuulunee rälläkän käyttö ilman suojalaseja... 'suojalasit ei oo nyt tässä, mä vaan nopeasti rälläköin ton ylimääräsen tosta..."
     
  17. downtown

    downtown 3rd gear

    koskaan ei voi liikaa varmistaa ettei kaara tuu niskaan, olin muutama vuos takaperin tekemässä vanin peräremonttia hallin lattialla, kaks hallitunkkia lehtijousten alla + pukit molemmin puolin lehtien etupäästä
    siinä ku pällistelin alla murikkaa niin ensin oikean pukin varmistustappi päätti mennä poikki ja n. 5s päästä oikea tunkkikin petti-> vani perästä könöllään ja ite alla mutta jotai pöljäntuuria oli sillä vasen puoli pysy sen pukin varassa ettei kovin päässy litistyy vaikka vasenkin tunkki pääs hieman nötkähtään oikeelta paikaltaan, onneksi olin kännyn kerenny ottaa pois taskusta ku paino ilikiästi nii mukava oli sillä sitte soittaa muijalle sisälle että tuutteko kaveriks ku oon täällä auton alla jumissa...
     
  18. -late-

    -late- Gearhead

    Eipä hän aivan väärässä olekaan. Noissa uusissa autoissa jos sattuu vielä olemaan varapyörä niin tunkkikin on vain ja ainoastaan "hätätilanteisiin". Niitä ei ole tarkoitettu esim. renkaiden kausivaihtoihin.

    Moni yllättyykin taas kun keväällä uudehkon auton tunkki pettää ja helmaan tulee vekki tai naarmu.
    - Eihän se ole edes 4 vuotta vanha ja lähes käyttämätön muutenkin.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Henkilöt olivat tekemässä lähtöä Forssan Pick Nickkiin perjantai-iltana ja jotain piti Camaroon tehdä joten nostivat sen hallitunkilla etupalkin alta ylös. Sitten kuului kuulemma lipsaus ja pamaus.
    Hallitunkki dampperin alla ja kampiakseli mutkalla. Tulivat vielä Forssaan pe/la yöllä ennen valomerkkiä. Moottori oli siinä vaiheessa vaihdettu ja matkaakin oli aika pitkästi.

    Tulee kyllä itekkin hallitunkin kanssa aina sillointällöin jotain touhuiltua, mutta yleensä jätän silloin ainakin renkaat paikalleen.
     
  20. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    noi 10-20 euron leikkihallitunkit ne kaikkein vaarallisinpia ovat. eihän niillä tahdo saada edes capricen etunurkkaa ylös.
    jos siinä vielä onnistaakin niin ei tarvi varttia pidenpään odottaa kun rupee nitinä ja pauke käymään.
    lopputulos on kasa taipunutta punaista räkärautaa.
     

Kerro tästä muillekin!