Omavalmiste nosturi n.400kg kantavuudella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja JukkaK, 12.1.2009.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Eli tänään aloin suunnittelemaan tallille nosturia jolla saisi noita tyhjiä autonkoreja nosteltua maatasosta hieman korkeammalle helpottamaan hitsaushommia ym.

    Onko kukaan tehnyt tälläistä kohtuu edullisesti? :rotfl:

    Ajatuksena oli että käyttäis pumppuina kahta vahteistonosturia joissa ainakin pilateeman pumpussa olis sopiva 900mm. nostokorkeus. Pumput tulisi auton molemmin puolin samanlailla kuin kaksipilari nostureissa on, ja toimisi siis jollain vivustolla yhtäaikaa. Aika tukeva ja noin suurinpiirtein auton kokoinen pohjarunkohan siihen olisi hitsailtava jotta kestää kaatumatta pystyssä ja auto tulis semmosten siirreltävien käpälöiden päälle. Ja tässä ei olis tarkoitus kuin hitsailla ja kasata keveitä auton hylsyjä esim kuplaa ym.

    Onko tämmönen projekti jo alkuunsa ihan turha?
     
  2. No H2O

    No H2O Gearhead

    Ei varmaankaan ihan turha... Mutta jos tarkoitus ei ole käsitellä tuon painavampaa koria niin itse tekisin seuraavanlaisen viritelmän:

    Sahaisin isosta ja paksusta vanerilevystä auton mittojen mukaan kaksi puoliympyrää, jotka pulttaisin perään ja keulaan. Niin että puoliympyrän laki olisi vähän kattoa korkeammalla.

    Sitten tekisin veneelle tarkoitetuista kölirullista semmoisen rullakon ja asettaisin sen maahan rullat ylöspäin.

    Seuraavaksi ostaisin mäyriksen ja kutsuisin porukkaa tallille tutustumaan projektiin... :wink:

    Samalla ehdottaisin porukalle että mulla olisi yksi erikoishomma onnistuisikohan meiltä porukalla...
     
  3. Mjj

    Mjj 1st gear

    http://s5.photobucket.com/albums/y167/r ... n/?start=0


    Tuollainen koripukki kaikkein kätevin on, en minä ainakaan alkaisi mistään vanerista sellaisia pyöriä tekemään. Itse ainakin olen tyytyväinen ollut melkolailla samanlaiseen viritelmään mikä linkissäkin on.
     
  4. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    joo no siis tuommoinen koripukki jo löytyykin mutta nyt olis tarkoitus saada sellainen malli joka olisi auton sivuilla jotta pääsee paremmin kiinni etu ja takaosaan. on vaan kupla tällä hetkellä niin pilkottu ettei sitä tuommoseen koripukkiin saa kiinni vaan pitäisi saada lämpökoteloiden alta nostetua.

    Taidan tehdä aluksi sellaisen prototyypin tosta nostimesta ja tehdä sen yhdellä pumpulla joka tulee keskelle autoa (pohjalevy irrallaan voipi sillon vaan nostella) ja pumpusta neljä kiinteää käpälää jotka tulee helmojen alle. http://www.powerplustools.fi/ tuolta näkyy saavan tuommoisia 500kg nostokapasiteetilla olevia vaihteistonostureita 199e hintaan joten sillä pitäis kuplan koria pystyä jo nostelemaan...

    Täytyy pistää kuva tänne sit valmiista viritelmästä :rotfl: :pinup:
     
  5. No H2O

    No H2O Gearhead

    Hanki korin tehdas mitat kun pelaat sen kopan kanssa...

    Ja jos et niitä löydä niin kokeile ovien, luukkujen, lokasuojien ja pohjalevyn kanssa lämpökoteloiden vaihdon onnistuminen ennekuin vedät saumat kunnolla kiinni. Huom! Ovien tiivisteiden tulee olla paikoillaan, kuten mielellään muidenkin tiivisteiden.

    Myös lokasuojat kannattaa koeasentaa tiivisteiden kera ennen lopullista maalausta.
     
  6. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Juu toi oli jo tiedossa ettei sitä kannata kerralla hitsailla kasaan ja että noita luukkuja siihen kannattaa välillä sovitella. Oikeestaan noiden lämpökoteloiden hitsaaminen ei oo ees paha homma muuhun peltihommaan verrattuna, tähän vehkeeseen kun on vaihdettu ja joudutaan vielä vaihtamaan kaikki muu peltiosa paitsi koelaudan alla olevaa peltiä noin neliö, B-pilarit osittain, osa kattopeltiä ja takasivulasien alla olevat pellit puoleen kylkeen asti. pohjalevystä jää alkuperäistä runko osa jota on sitäkin paikkailtu. Koppa on siis 60 luvun loppupuolen vehje johon vaihdettu metsäraato ovaalista koelauta, etukarmit, ovet, etuluukku ja osa kattoa, lisäksi kattoa chopattu ym. kaikki muu pelti on uustuotantoa tai itse suorasta väänneltyä
     
  7. No H2O

    No H2O Gearhead

    No hemmettiläinen kuulostaa hyvälle... Nakkaa muutama kuvatus tuosta hottentotista 8)

    Minkälaista myllyä olet meinannut persauksiin? Jos kovinkin eksoottista niin suosittelisin "irtoperää" huoltojen helpottamiseksi... Jo tuplien kanssa kun tuo konetila tahtoo muodostua ahtaaksi...
     
  8. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Kuplasta tulee hieman sellainen "rotta" päällepäin mut alusta ja kopan sisäpuoli tulee olemaan ihan tiptop kunnossa. Moottoriks mulla on siihen jo lähes valmis mexico lohkoon kasattu noin sata heppainen 1915cc. Myös 5" kavennettu säätökeula löytyy uusilla osilla kasattuna, levyjarrut ym... Täytyy laitella kuvia heti kun koppa näyttää kuplalta, nyt siitä tosiaan puuttuu oikeastaan kaikki muu paitsi katto, pilarit ja lämpökotelot.
     
  9. joekopo

    joekopo 3rd gear

    eräällä foorumilla törmäsin tälläiseen
    ei ole nosturi,mutta aika kätevän näkönen ja yksinkertainen ratkaisu
    [​IMG]
    jää keula ja perä vapaaksi eikä muutenkaan ole putket juurikaan tiellä.
    jos on tallissa vaan tilaa
     

Kerro tästä muillekin!