Ongelmia jenkki fordin laturissa?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ranchero-78, 24.5.2002.

  1. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Autoon tuli vastikää vaihdettua laturi ja latauksen säädin (siis erilliset). Asennus meni ihan hyvin, vanhoista johtosotkuista sain juuri oikeat johdot etsittyä ja kytkettyä siten että latauksen varoitusvalokin toimii. (I A S F liitännät säätäjässä)

    Eilen selvitellessäni niinkin pientä vikaa (tästä lisää toisessa viestissä) kuin töötin toimimattomuutta irroitin puolasta + johdon ettei puola tai Ignitor kärjetönsytkä rasittuisi sähköjen päällä olosta kokeilujen aikana.

    Sattuipa siten että rupesin startaamaan konetta ja hups, eihän se käynnistynyt vaikka kuinka jurrasi. Syy oli tietty irti unohtunut puolan + johto. Johto paikalleen ja johan taas käynnisty mutta ihme ja kumma, laturin valo palaa!!

    Huomioita asiasta:
    - ennen startaamista valo palaa niikuin pitääkin
    - startaamisen aikana valo sammuu
    - mutta kun kone on käynnistynyt valo alkaa palaa kun startin jurraamisen lopettaa
    - Laturi lataa hyvin olipa valot yms. sähköhärvelit päällä

    Mitä hemmettiä on tapahtunut????

    Ei luulisi että startti yritys puolan + johto poissa voisi vaikuttaa mitenkään laturiin tai säätäjään?

    Onko säätäjä sökö valon osalta vai onko laturista joku kuitenkin rikki?

    Millaisia jännite arvoja pitäisi koneen käydessä olla laturin/säätäjän S (staattori) ja F (field/kenttä) navoissa??? Jommassa kummassa mittasin vajaa puolet (6.xV) koneen käydessä.

    Tässä vielä säätimen kytkentä:
    I Virtalukolta (ja laturin valolta)
    A Akulle/starttireleen +12V
    S laturin S nastaan
    F laturin F nastaan

    Menee hermot kohta.... grrr... tämmösten selvityksessä....
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    F:n (field) jännite pienenee nollaan silloin kun jännite on säätäjän mielestä riittävän (liian) iso, normaalisti heiluu täyden ja nollan välillä, yleensä niin nopeasti että mittari ei pysy perässä vaan näyttää jotain siltä väliltä. Merkkivalon pitää sammua kun annat S-napaan sähköä (akusta) jolloin valolta katkeaa maadoitus, mikäli ei säädin (tai sen merkkivalorele) on sökö, mikäli sammuu on tod näk diodisilta sökö (ne 3 pientä diodia, irtonaisina bebekillä n 0.4€ / kappale, esim 1N4001 käy)
    Säätäjän tilalle Boschiin sopiva elektroninen säädin, kytkentä seuraavasti:
    DF = F, 61 = merkkilamppu, D+ = S, tai DF = F, D+ = S ja merkkilampun johto jos on kaksinapainen säädin .
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Mikäli kyseessä on (ikivanha mekaaninen) systemi jossa S-napa on kytketty staattorin tähtipisteeseen (ei pieniä merkkivalodiodeja) boshilainen ei käy ja merkkivalon testauksessa tarvitaan 20 wattinen polttimo akun ja säätäjän S-navan väliin. Tässä systeemissä S-napa on aina puolessavälissä latausjännitettä ja F-napa heiluu nollan ja täyden välillä.
     

Kerro tästä muillekin!