Onko kohta saatavissa muuta kuin ns autovesivärejä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja ZF, 28.5.2004.

  1. ZF

    ZF 1st gear

    Moi,

    Kuulin huhua että tinneripohjaiset maalit
    poistuvat markkinoilta vuonna 2006(eu lainsäädäntö). Uudet ns. maalit eivät kestä
    kulutusta ja niiden pintakin on pehmeämpi
    kuin "kunnon maalin". Toiseksi nämä uudet maalit kuppaantuvat eli se ei estä täysin
    veden pääsyä pellille ja pelti ruostuu.

    Sitten maalarit ovat puhunee että uusi maali
    olisi vaarallisempaa kuin tinneri pohjainen...

    No joo EU on myös kieltämässä vuonna 2006
    lyijuakun, mitäs sitä sitten autoon laitetaan ? Maaleista lyijy on myös poistumassa.

    Nyt kaipaisin tietoa, kauanko tinnerimaali
    kestää varastointia jotta biilin saisi vielä
    kertaalleen maalattua joskus 200X ...
     
  2. capriceman

    capriceman Gearhead

    Moi,

    Olet oikeassa, laki on tarkasti EU:ssa ROHS-direktiivi (Restriction of Hazardous Substances)ja sen osaset astuu voimaan vuonna 2006 tai 2007. Silloin loppuu maaleista raskasmetallit, lyijyt ja "vaaralliset liuottimet" jolloin tinneri pohjaisia maaleja ei ole markkinoilla.

    Muuten toi akku problematiikka on kysyttävä YTV huollosta vielä mutta akkujen myyjän kanssa juttelin ja Eu on todella kieltämässä
    myöskin lyijyä sisältävät akut vuonna 2007
    jonka jälkeen akkuja ei saa ellei niihin
    ole tarvittavia perusteita niin kuin lääkinnälliset laitteet sairaalassa.

    Kaikki hauska kielletään, meinattiinhan tervakin kieltää koska aiheuttaa syöpää.
    Sitten oli se Grillauskin ...huh huh

    Ai niin lyijy juttu ei koske sitten lentoliikennettä ne saa kayttää lyijyllistä polttoainetta jos vain on tarvetta !
    _________________
    Caprice on niin erinomainen auto, että sitä ei tarvitse korjata yleensä koskaan, mutta joskus siihenkin pitää vaihtaa muutamia nuhjaantuvia osia...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: capriceman 2004-06-02 20:29 ]</font>
     
  3. pkorte

    pkorte 1st gear

    Ja viinapullojen kanssa sitten varovasti. Uudet automaalit eivät kestä alkoholia. Ensin ihmettelin tätä yhdellä maalilla, kun sinolilla sain pestyä laitteet. Sitten korjasin kylpyammeen (lasikuituinen) maalausta automaalilla. Kuivuneen maalin sai pyyhittyä pois alkoholiin kostutetulla rätillä!!
     
  4. Poro-Jussi

    Poro-Jussi 1st gear

    Ei kai noita lyijyakkuja oo muutenkaan enää ollu vuosiin muuta kun halvimmat kiinalaiset akut.

    "lyijyakut" on ollu jo pitkään noita kalsium akkuja ja näyttää AGM ja geeliakutkin nousevan esiin pikkuhiljaa. AGM on mun mielestä aika fiksu sydeemi. Siinä"levyt on lasikuitumattoa johon elektrolyytti on imeytetty. Akun voi sitten asentaa miten huvittaa. Olipa yhdessä fillarissa upotettu nurinpäin bensatankin sisälle tehtyyn koteloon ku ei muuta paikkaa ollu löytyny.
    Ton maton ku pyörittelee spiraaliksi niin saa levyile pinta-alaa. Vilkaseppa optiman akkua niin huomaat sen muodosta.

    Eli akkuosastolla ei mitään hätää. Parempi vaan että kehittyy.

    Vesiohenteiset maalit on huonompi juttu. Maalarit kommentoikoot mutta mulla on kyllä huonot kokemukset niistä. Pehmeitä on olleet ja just niinku mainittiin niin ruvelle menevät.
     
  5. Aimävai?

    Aimävai? 1st gear

    Myrkyllisyydestä en tiiä mutta väristä itse jotain. Vesi ohenteinen väri vedetään kutakuinkin samalla tavalla kun lakkaväri, ruiskutus tekniikassa pientä eroa. Eli ensin värimassa(kuten lakka eli 2kerrosväri) ja sitten lakka päälle.

    Suurin ero on että ennen kun vetäsee lakan niin värimassa(vesiohenteinen) pitää kuivattaa kunnolla muuten menee v//#%&/#%&((.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Työpaikallani on käytetty pääasiassa vesiohenteisia maaleja (2-kerromaalit) vuodesta 99 alkaen ja toimeen on tultu. Mikään maali ei kestä ilman asian mukaista pohjaväriä, eli oikein käytettynä vesiohentiset maalit kestää siinä missä liuotinpohjaiset. Vesiohenteiset maalit ovat tarkkoja siitä, että pohjaväristä on liuottimet haihtuneet ennen sen ruiskuttamista pintaan. Maalaus viimeistellään käyttämälla liuotinpohjaista lakkaa, mitä ennen on varmistuttava veden haihtumisesta värimassasta. Jos et ole tarkkana edellä mainituista asioista maalaus on toden näköisesti pilalla, on kyllä opittu kantapään kautta. Vesiohenteisissa maaleissa on se etu ettei ne "polta" pohjia ja siliävät paremmin kuin liuotinpohjaiset värimassat. Nopeudessa ja peitto kyvyltään vesivärit häviävät liuotin väreille, joten niiden alla joutuu käyttämään oikean väristä pohjasävyä (valkoinen-harmaa-musta) että saavutetaan haluttu sävy. Myrkyllisyys väitteet perustuvat vesivärisumun tarttumiseen keuhkorakkuloihin sisään hengittäessä, koska se ei kuivu ilmassa yhtä nopeasti kuin liuotinvärit, eli käyttäkää suojaimia. Vesivärit eivät toimi tallimaalauksessa hyvin koska vaativat kuivuakseen lämpöä tai ilma puhallusta.
     
  7. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Mikäköhän idea on sitten kieltää liuotinpohjaiset maalit jos noi vesivärit vaativat toimiakseen liuotinpohjaisen pohjamaalin ja päälle liuotinpohjaisen lakan.

    Nyt meni pikkasen ohi meikäläiseltä :???:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

  9. capriceman

    capriceman Gearhead

    Eu kieltää lyijyn ja liuottimien käytön siksi
    että on ympäristölle haitallinen ?
    Mutta tämä ei koske kaikkia, erityisluvalla
    saa tehdä ? Siis lentokoneet saavat ajaa lyijyllisellä ja laivoja saa maalata liuotin pohjaisella maalilla, mutta autoja ei.
    Aikas hölmöä !
     
  10. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Tätä juuri tarkoitin.

    Miksi kielletään liuotin maaleista, kun ne kuitenkin joudutaan maalaamaan liukkaripohjille ja päälle nakataan vielä liukkarilakka ja nämä sitten sallitaan? Mitä tällä EU:n päättäjät oikein ajavat takaa?

    Ei niinku mitään älyä tossakaan hommassa.
     

Kerro tästä muillekin!