Onko lämmitylaite pakollinen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Jokeri, 28.2.2007.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Pitääkö autossa olla lämppäri/huurteenpoisto että saa leimattua? racerace projektista pitäis turhia osia karsia. :wc: :poff: :pinup:
     
  2. perzza

    perzza 3rd gear

    eipä oo kukaa kyselly ainakaa toho mu 57 chevyy mokomaa laitetta 14 vuatee leimalla ...
     
  3. mie

    mie Gearhead

    Eikös toimiva huurteenpoisto ole ainakin pakollinen, joskus kai esim.kuplavolkkareissa oli hyväksytty katsastuksessa tupakansytyttimeen kytkettyjä 12v lämmitin/puhallin yhdistelmiä, ja alkuperäiset sorsat yms. loistivat poissaolollaan. Vähän kyllä epäilen, että ei välttämättä menisi läpi joka paikassa.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    edesmenneellä tutulla oli lämmityslaite korvattu ilmastointi putkella minkä toinen pää oli liitetty tuulilasin puhallussuuttimiin ja toinen pää oli vedetty tulipellistä läpi ja pakosarjan päälle, välissä oli vielä joku 12v. pieni puhallin. puhallin oli muistaakseni jostakin atk liikkeestä hommattu. sen pään mikä tulee pakosarjan päälle vois vetää myös ihan maskin taakse, ottais raikasta ilmaa.
    luulen että toi huurteen poisto on pakollinen...
    siis se putki oli sitä "rypytettyä" alumiiniputkea, halkaisija joku 100mm.
     
  5. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mä kävin viime kesänä näyttää ´58 Cadillacia ja ensin se leimamies sanoi että pitää toimia huurteenpoisto, ja Cadillacissa ei ole alkuperäistä lämmityslaitetta paikallaan/toiminnassa vaan joku on ite asennellu semmosen systeemin. Tuulilasille ei ole puhallusta ja leimamies sanoi että hylätään, mutta se kai tarkisti jostain sitte ja sanoi ettei näin vanhassa autossa tartte olla ja menikin sitte läpi (tosin vasta 4 kerralla kun oli jarruongelmia)
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kaikki luulee, mutta minäpä tiedän. pitää olla huurteenpoisto, sitä en kyllä muista koska se vaatimus tuli.
    olettaisin että kun ensin tuli vaatimus lasinpyyhkijöistä ja pari vuotta sen jälkeen tuli vaatimus tuulilasista niin olisko sitten sen jälkeen tullut vaatimus huurteenpoistosta.
     
  7. RB440

    RB440 1st gear

    Huurteenpoisto on pakollinen, toteutus vapaa. Noeusmittarikin on pakollinen, tosin en muista mistä vuodesta alkaen, omassa vanhassa vessassa riitti kun aurinkolipan takana oli ruutupaperilla rpm/kmh.
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    ´85 Pontiacista leimamies ei kattonu nopeusmittaria. Tai ei ainakaan merkannu ettei toimi. Sama juttu saman vm Riesan kans ja 10 vuotta vanhemman Taunuksen ja ´59 Chevyn. Toisin sanoen kaikki mun autot joissa ei nopeusmittari ole toiminu, on silti menny läpi tai hylätty jostain muusta syystä
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nopeusmittari ei oo uudemmissakaan autoissa pakollinen, pykälien mukaan mentäessäkin riittää kun on jotain minkä avulla voi tarkastaa/tietää nopeuden eli suomeks sanottuna rundimittari ajaa sen asian. Tolleen on tullut katsastettua useita autoja :wink:
     
  10. rrauta

    rrauta 3rd gear

    nopeusmittari vaaditaan vuodesta -84 alkaen, muistaakseni. :odroll:
     
  11. 74

    74 Gearhead

  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    Jos toi akrobaatin kiikari toimi oikein, niin noitten sivujen mukaan:

    #01.06.1955 autossa tuli olla koneellisesti toimivat lasinpyyhkimet ja huurteenpoistolaite.#

    Vissiin ei vieläkään missään sanottu, että millälailla sen huurteenpoistolaitteen pitää toimia, eli monenlaiset viritykset pitäisi sen mukaan kelvata. Mutta se klassinen tenurätti ei vissiin kelpaa 8)

    Lämmityslaitetta ei vissiin ole vaadittu vielä kun 10 vuotta :eek: Toisaalta, aika turhaahan sitä on erikseen vaatia, kun ilman ei oikein tule toimeen.

    "01.01.1996 tai sen jälkeen tyyppikatsastettavassa M1-luokan ajoneuvossa tulee olla lämmityslaite, joka vastaa 78/548/ETY vaatimuksia, ARVA 68a, 773/94"
     
  13. pas2

    pas2 Gearhead

    Hih. onneks Classissi on 00.00.1955 nii ei tartte huurteenpoistoa. Sinänsä siinä toimii kesäiltana huurteenpoistona ko pitää "spadduikkunoita" inan raollaan.
     
  14. lordC

    lordC Gearhead

    Huurteenpoiston tarvii,eli joku potkuri joka aiheuttaa käteen tuntuvan ilmavirran :-? .Pelkällä rundarilla on leimoja tullu...
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    ja huurteenpoistossa oli viel kaks eri nopeutta... jostain vuosmallista eteenpin. yhden fiat unon olen nähnyt miss oli 1-nopeus alunperin ja vuosimali oli joku 84
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    jaa onko pakollinen nopeudensäätö? :eek:

    Mulla on tulossa pikappiprojektiin 1 nopeus ja auto on vm86
     
  17. pas2

    pas2 Gearhead

    Klasin pyyhkijöissä on ainakinnii 2 nopeutta vaatimuksena 1984 etiäppäin.
     
  18. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Mulla on -88 vani, missä ei ole kuin 1 nopeus liippareissa. Ei tihkuja eikä montaa muutakaan ylimääräistä toimintoa :rotfl: . Edittiä vielä, että pitäis oleman ihan orkkis ratkaisu, eikä vikaantunut osa.

    Mistähän niitä tihkukytkin sarjoja sais nykypäivänä? Ennen oli biltemalla valikoimissa.
     
  19. rrauta

    rrauta 3rd gear

    näinhän se menikin. :rotfl: :rotfl:
     
  20. pas2

    pas2 Gearhead

    Toi on muuten hiton hyvä pointti! :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!