Onko pakko olla egr

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 2.5.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    15 vuotta vanhassa Y307 :ssa on seuraava ongelma: Kylmänä moottori käy hyvin ja tasaisesti myös tyhjäkäynnillä, mutta moottorin ollessa riittävän lämmin se sammuu tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla. Se on kiusallinen ominaisuus liikennevaloissa odotellessa. Jos vaihteen siirtää vapaalle, niin moottori jaksaa just ja just huojuen käydä tyhjäkäyntiä. Olen sietänyt tätä ongelmaa puoli vuotta. Pari viikkoa sitten tein ensimmäisen korjausyrityksen: tulppasin EGR-venttiilille tulevan alipaineletkun. Se on poistanut edellä kuvatut käyntihäiriöt. Kysymys kuuluu: mitä haittaa tästä on. Tiedän itsekin, että egr-venttiilin kautta imuilmaan sekoitetaan pakokaasua, jotta sylinterissä lämpötila ei nousisi liian korkeaksi, jolloin syntyisi paljon typpioksidikaasuja (joita pidetään ilman saasteina). Solenoidin pitäisi estää egr-venttiilin avautuminen moottorin ollessa kylmä ja moottorijarrutuksen aikana. Tietääkö joku, mitä muuta haittaa on siitä, että egr-venttiili on kytketty näin pois toiminnasta. Nostaakohan se paljonkin moottorin lämpötilaa suurilla kierroksilla, miten se vaikuttaa seossuhteeseen ( moottorissa on sähkökaasari). Entä vaikutus katalysaattorin toimintaan, saako auton edes katsastuksesta läpi? En ole vielä irrottanut ja tutkinut kysestä egr-venttiiliä, joka on vain kolme vuotta vanha. Jospa vika onkin solenoidissa, tai pikemmin sen saamassa tiedossa. Mielelläni en enää ostaisi uutta, vai onko se kuitenkin viisasta. Onko jollakin tietoa, teoreettista tai käytännön kokemuksen kautta saatua?
    Kiitoksia etukäteen mahdollisista tiedoista tai mielipiteistä.
    Y-mies
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla on poistettu sekä EGR että AIR '86 mallin Y-koneesta. En huomannut mitään ongelmia. Kerran keitti tosin kun ajoin kun ns. pullopersesika.. sekin johtuu varmaan vuotavasta jäähdyttäjästä. Tehon noususta ei ole havaintoja, vaihteisto luistaa sen verran. :)
     
  3. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Olen viimeaikoina hiukan paneutunut tuohon EGR:ään kun meinasin tässä aluksi hioa toisesta autostani ns. talousihmeen :) Eli juu, lukemani perusteella EGR:llä on myös bensatalouteen parantava vaikutus tuon päästöjen ohella. Puhutaan jopa 10-15%. Toki koneen saa liki yhtä hyväksi kun EGR poiston jälkeen säätää seokset osakaasulla uudelleen.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei EGR:n poistaminen tehoa nosta. ECM 307Y:ssä luultavasti teho laskee osakierroksilla , kun EGR:n puuttuminen nostaa nakutuskynnystä ja nakutuksentunnistin ESC iskee sytkää myöhäisemmalle , kuin EGR:n kanssa... kas kun toi pakokaasu siellä seoksen joukossa osakierroksilla lisää seoksen puristuksenkestävyyttä > mahdollistaa sytytyksen optimoimisen ECS:n toimesta > antaa tehoa.. Eli se keittäminen voi osin olla ton EGR:n puutteen aikaansaamaa? :odroll:

    Ja täys kaasullahan EGR ei toimi.. Eli ei vaikutusta juippukierrosten tehoihin.. 8)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    egr

    vaikuttaako päästöihin?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: egr

    Vaikuttaa osakierroksilla ja tyhjäkäynnillä.. Täysläsäpohjassa eli WOT
    (Wide Open Throttle) systeemi pysyy suljettuna.

    Riippuen tietsikan ohjauksesta koneessa, niin luultavasti vaikuttaa päästömittauksessa. Pakkohan sen on pakokaasussa näkyä, että jo kerran poltettua pakokaasua syotetään seoksen joukkoon > ja sieltä uudelleen pakoputkeen. Varsinaisestihän toi EGR vaikuttaa typenoksidien (NOX) päästöihin, mutta varmasti myös HC (hiilivety) päästöihin, sillä vähemmän bensaa/seoksessa sinne pyttyyn tyhjäkäynnillä menee kun sitä lantrataan pakokaasulla..

    Samoin kun se osa siitä pakokaasusta käy kahdesti pytyssä "palamassa" pienet hiilivetyjäämät ekakiekalta palavat..

    Ja sama hään kanssa (CO)
    Jossain hc ja co päästöiltään rajalla olevassa autossa toi toimiva egr voi auttaa läpi.

    Jos kone on ihan tikissä, niin näissä vanhoissa 78> ja ekasukupolven katyautoissa ei pelkkä EGR:n puuttuminen sinänsä päästöissä hirveästi pitäisinäkyä..

    Mutta vanha kulunut kone...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    se ei ole aktiivinen tyhjäkäynnillä, vain liikeellä ja pienillä kuormilla. Itellä OLI aktiivinen alle 2400 rpm ja max ~1/3 kaasulla
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eihän nyt vaan olisi se toiminta kalvo rikkoutunut ja sekoittaa alipaineet kaasarilla. Vetää ilmaa sieltä EGR:ltä kaasariin päin. Pistä letku kiinni ja koita imaista pitääkö kalvo.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    EGR:n poisto tekee autosta selkeesti herkemmin pintakaasuun vastaavan, tuntuu pirteemmältä ja tarkoittanee silloin että voi ajaa kevyemmällä jalalla samaa nopeutta?? Samalla myös nakutusherkkyys kasvaa, egr pois + chippi niin ei meinaa 95E riittää..... Mun astro on ruisku joten se hoitanee itse tuota seospuolta tarpeen mukaan. Ei ollut mun mielestä turha muutos varsinkin kun oli aika helppo toteuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!