Opel miehet: mikä moottori ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pate, 20.9.2008.

  1. Pate

    Pate Gearhead

    ....tuli hankittua -65 Record Coupe, jossa ilmeisesti kone vaihdettu jossain vaiheessa. Lohkossa numerosarja x171510514x, edestäpäin katsottuna, jakaja oikealla edessä, imu-ja pakosarja vasemmalla, kaasari 2-kurkkunen Solex. Ei mielestäni ole alkuperäinen kone, vaan mikä ??

    -Pate-
     
  2. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Cupe recordissa ainakin pitäis olla 1.9
     
  3. speedy

    speedy Double Gearhead

  4. PJS2000

    PJS2000 3rd gear

    1.7 on myös mahdollinen. venakopan alla kannessa pitäisi lukea koko
     
  5. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    onko siinä autossa pyöreet takavalot vai suorakaiteen malliset?

    jos suorakaiteen malliset on alkuperäinen kone 1,7 ohv mutta jos pyöreet niin on cih koneella miltä tuo sinun kone kuulostaa. nuista lohkonumeroista en tiiä mitää..
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    x17****** viittaa kyl 1,7:kaan......noin ne menee ainakin uudemmissa, en tiedä kun en ole"opl" mies mut 8)
     
  7. v 100

    v 100 1st gear

  8. onre

    onre 3rd gear

    Alkujaan koneena on ollu 1.7l OHV-nelonen, nyt lähes varmasti CIH (cam in head)-kone. Onko toi se numerosarja, mikä löytyy kuskinpuolelta lohkoa koneenkorvakkeen lähistöltä? Koita katella myös kantta, muistaakseni alkupään CIH-koneissa niissä on ihan kahdella numerolla merkittynä minkä kokoiseen koneeseen ne on.
     
  9. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kylläkin 65 Cupeta on tullut muutama 15? kappaletta 2,6 litran suoralla kutvosella. Oli kerran sellainen huushollissa.
     
  10. Pate

    Pate Gearhead

    ....numerosarja on tosiaankin kuskin puolella koneenkorvan lähistöllä. Kannesta löytyy kuskin puolelta numerot 13A, lohkossa on myös kuskin puolella edessä numerot 19, keskellä E8 ja takaosassa päällekkäin 12 ja 33. Tarttis tunnistaa kone, jotta on helpompi sitten ostaa sytkän osat, tulpat jne...

    Päivitän nettisuvit huomenna, niin laitan sitten kuvia koneesta ja autosta.

    -Pate-
     
  11. Pate

    Pate Gearhead

    ..........päivitin nettisivut samantien, alla olevasta www-painikkeesta pääsee suoraan.

    -Pate-
     
  12. jublomb

    jublomb 1st gear

    Ihan CIH konehan tuo näyttäis olevan,moottorin tilavuus löytyy valettuina "kohokirjaimina" lohkosta,muistaakseni kuskin puolelta,mutta saatan muistaa puolen väärinkin.
     
  13. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Juu CIH se on ja öljyntikun paikasta päätellen juuri toi 1,7.
     
  14. perkele

    perkele Gearhead

    onks sen kilvet sau-61??
     
  15. perkele

    perkele Gearhead

    vastaan itselleni että kilvet täsmää.
    joten kyseinen auto on tuttu,se on edesmenneen ystäväni entinen kärry,lisätietoja yv:llä jos kiinnostaa

    nimim:fordhomo tuon joskus myös omistanut
     
  16. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Niin C rekussa ei A:ssa.
     
  17. perkele

    perkele Gearhead

    eikös kyseessä ole silloin a-commo??
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei, A-Commo tuli vasta -68.
    -65 A-Rekkua on tehty vähän 2,6 litraisella työntötankokutosella, -66 B-Rekkua, en tiedä, -67 C-Rekordissa oli ääriharvinainen 2,2 cih-kutonen ja nelipulttiset akselit. -68 sitten tuli A-Commo 2,2 ja 2,5 cih-kutosilla sekä C-Rekku Sprint 1,9 cih-nelosella ja Common 5-pulttisilla akseleilla. -69 sitten 2,8 cih-6...
     
  19. onre

    onre 3rd gear

    Ei oo. Toi 2.6l kutonen on wanha OHV-pannu, Commossa sensijaan on aina CIH-kone. Ennen Commoa, joka tuli muistaakseni mallivuodelle '68, noissa kutoskoneisissa on mallimerkintänä Rekord "6" ja kone on tosiaan sama ku Kapitänissä. Tota OHV-kutosta sai siis A ja B Rekordiin. Sit on kans C-Rekord "6" jota tehtiin vain loppuvuodesta '66-'68 enneku Commo tuli, siinä on 2.2l CIH-kutonen.

    Aiheen aloittajan auto näyttää todella hienolta. :eek:

    edit: myöhästyin 8)
     
  20. triheadwolf

    triheadwolf 3rd gear

    Tuossa jo olennaisimmat ovat tulleetkin. Tuon lohkon alkuperäinen koko lukee isolla apukuskin puolella, ykköspytyn kohdalla. Noin neljän sentin korkuisin kohonumeroin. Samoin yleensä tuossa kuskin puolella koneenkorvan yläpuolella. Merkistö menee yleensä näin:

    *19SXXXXXXX*

    Joista ekat numerot merkitsee tilavuutta desimetreissä ja seuraavat kirjaimet tai seuraava kirjain moottorin tyyppiä (esim matalapuristeinen = N, korkeapuristeinen = S, tehoversio = SH, polttoaineen ruiskutus = E). Loput on sitten kaiketi juoksevia sarjanumeroita. Vaihtomoottoreissa ei yleensä ollut mitään merkkejä tehtaalta lähtiessään, matkan varrella siihen sitten on saattanut joku naputella jotain mieleistään.

    edit: http://www.opel6070club.com/tekniset_tiedot/power/opel-tehoarvoja.pdf

    Tuo sun kone näyttäisi olevan ulkoisista tekijöistä (vesiproput) päätellen 1,9 tai pienempi, mutta ainakin kansi on sen verta uusi että siinä on jo etumaiset ohuet kansipultit, jotka tulleet joskus -71-73, joten se tuskin on 1,7. Laittaisin rahani 19S:n puolesta.

    Aiemin mainittu opel6070club.com on hyvä paikka kysellä näistä autoista ;)

    Mulle muuten kelpaisi sellainen 2,2 CIH 6syl. lohko! Ei kellään olisi jouten? :)
     

Kerro tästä muillekin!