Osallistumismaksut ja palkintosummat FHRA:n kisoissa ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja kotu, 17.10.2007.

  1. kotu

    kotu Gearhead

    Poikkesin FHRA:n sivuille ja etsin muutamaa yksinkertaista asiaa, enkä löytänyt vastausta:

    Osallistuminismaksu (-t) FHRA:n kisoihin luokittain ?

    Voittajille jaettavat rahasummat luokittain FHRA:n kisoissa ?

    Kilpailulisenssin hankkiminen luokittain, hinta (hinnat) FHRA:n kisoissa ?

    Pisteiden kertyminen luokittain kilpailukauden aikana FHRA:n kisoissa?

    Sitä vastoin löysin FHRA:n saitilta pääsylippujen hinnat katsojille.

    Onko FHRA:n toimintakertomus viime vuodelta luettavissa jossain vai millainen käytäntö FHRA:lla on?

    Voisiko joko FHRA:n henkilökunta tai muu asiasta tietävä vastata kysymyksiini ?


    Tyhmyyttä ei ole kysyä, vaan jättää kysymättä :wink:
     
  2. SC 285

    SC 285 1st gear

  3. Käkö

    Käkö Gearhead

  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Maineen ja kunnian takiahan tuolla seikkaillaan kun missäs muualla voi molemmat menettää samalla kertaa yhtä helpolla :rotfl:
    Ja artisti maksaa :poff:
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Fyyrassa on tosiaan jo ajat sitten streetissä luovuttu rahapalkinnoista. Mun henkilökohtainen mielipide on, että sillä ei olis juurikaan merkitystä, vaikka kisan voitosta saiskin joku sata euroa kahisevaa. Se tuskin kuitenkaan koskaan edes osuis omalle kohdalle. Täähän on vähän kun kortinpeluuta, sitäkin voi pelaa ihan huvikseen, ilman, että kuvittelee olevansa joku miljunääri ammattipeluri. Ei noilla summilla kuitenkaan elä, eikä mun mielestä rahasta pelaaminen anna hommalle lisäarvoa. Moni on varmaan tästä asiasta aivan toista mieltä.
     
  6. kotu

    kotu Gearhead

    liitän kohta saamani vastaukset FHRA:lta.
     
  7. kotu

    kotu Gearhead

    Vastaan itse lainaten FHRA:n nettisivujen tietoja sekä saamaani vastausta FHRA:n puheenjohtajalta.

    Osallistumismaksut:
    "osallistumismaksut sekä palkintorahat on kerrottu kilpailukutsussa, joka löytyy kohdasta Drag Racing -> kilpailukutsut. Muista kuitenkin että nyt esillä on kauden 2007 kutsut, ja niihin voi tulla muutoksia kaudelle 2008. Kauden 2008 maksut tulevat hyvissä ajoin ennen kisakauden alkua".

    JR/S,JR/C,JR/B maksu on 120e/kilpailu ,

    SB,SH,BS,CS,DS,Pro ET/Sportsman ET maksu on 200e/kilpailu

    PHD,SGB,SPSB,ProSB,CB,FB,S/SS,SST,SG,SC,COMP,PC,MC,PM,PRO,TM,OL maksu on 500e/kilpailu

    Voittajille jaettavat rahasummat:
    "FHRA'n taloudellisesta tilanteesta johtuen emme ole maksaneet palkintorahoja muuten kuin mitä NDRS-sarjassa sekä FIA/UEM Euroopanmestaruussarjassa on ollut määriteltynä. Ainoa raha minkä maksoimme näiden ulkopuolella oli suomenmestaruuskolmikolle maksettu bonus. Lisäksi osalla ryhmistä on erilaisia ryhmäsponsoreita jotka maksavat erinäisen maksun, mutta tämä on ryhmäkohtaista ja ensi vuoden sponsorit eivät ole vielä tiedossa. Tyypillisesti tätä rahaa on käytetty osallistumismaksujen maksamiseen".

    " NDRS, Nordic Drag Racing Series, on Svensk Dragracing'in ylläpitämä pohjoismainen kilpailusarja, jossa myös osa FHRA'n järjestämistä kilpailuista on mukana. Suurin osa NDRS-kilpailuista järjestetään Ruotsissa, mutta myös Norjassa, Tanskassa sekä Englannissa on osakilpailuja, katso www.dragracing.se".

    Kilpailulisenssit:
    "Kilpailulisenssin hankkimisesta on ohjeet kohdassa Drag Racing ->Info ja kohta Ohjeita kilpailijoille. Siellä on kerrottu miten lisenssi suoritetaan sekä miten se anotaan joko AKK'sta tai SML'stä riippuen ajatko autolla vai moottoripyörällä".
    AKK (autot) SML (mp) perii lisenssimaksun ja autoissa lisenssiluokkia on 3 kpl ja maksut ovat 50e, 100e ja 200e sekä FHRA perii vielä kilpailijajäsenyysmaksun 40e
    http://www.fhra.fi/pdf/Ohjeita%20kilpailijoille2007.pdf

    Pisteiden kertyminen:
    "Pistelaskusysteemi taas on kerrottu sääntökirjassa joka löytyy kohdasta Drag Racing->säännöt".
    "Pistelaskumme on vanha NHRA-laskutapa. eli kuten huomasit, ensimmäisen kierroksen putoaja saa 300 pistettä, sen jälkeen 100 pistettä jokaiselta edetyltä kierrokselta. Ja lajittelusta saa ykkönen 16 pistettä, 16'sta 1 pistettä. Uusi NHRA pistelaskutapa antaa lajittelusta suunnilleen saman (ei aivan), mutta pudostusajossa on iso muutos: jokaisesta voitetusta kierroksesta saa 10 pistettä. Tämä pistelaskutapa suosii lajittelua, ja olemme katsoneet että FHRA'ssa emme halua lähteä siihen, vaan arvostamme menestystä pudostusajossa".

    "Sen lisäksi tarjoamme katsastuspisteitä sekä bonuspisteitä määrätyistä kilpaiuista, ei kaikista. Nämä pisteet esiteltiin aikanaan siksi että ilmassa oli erilaisia taktikointi- sekä boikotointihuhuja eri kilpailuihin. Näin yritämme saada kaikki mukaan kilpailuihin, ei ole varaa jäädä pois yhdestäkään, ei ainakaan taktikointimielessä. Bonuspisteet määritellään vuosittain, ja on ollut puhetta tarvitaanko niitä enää tulevaisuudessa? Tosin viime keväänä kiersi taas huhu että osa kuljettajista haluaisi boikotoida avauskisaa koska se oli Motoparkissa. Eli näyttäisi että katsastuksesta saisi kaksi kertaa pisteitä, mutta saadakseen bonuspisteet ajoneuvon täytyy olla siinä kunnossa että se voidaan katsastaa, siksi niiden saanti on sidottu katsastukseen. Eli ei kannata tulla paikalle bonuspisteiden toivossa ajoneuvolla jossa ei ole moottoria".

    FHRA:n vuosikertomus:
    "FHRA vuosikertomusta ei ole katsottu julkiseksi paperiksi vaan se on jaettu jäsenille vuosikokouksen yhteydessä. Sinänsä ei ole mitään estettä julkaista vuosikertomusta mutta sitä ei vain ole katsottu aiheelliseksi tehdä. Uuden kirjanpitolain mukaan vuosikertomuksen tekeminen on tullut vapaaehtoiseksi".

    :eek:
     
  8. Uba

    Uba 1st gear

    Sen verran tarkennusta NHRA lajittelupisteisiin, että niitä ei jaeta sportsman ryhmissä ollenkaan. Eli ei paljon suosi lajittelua. Super Street, Super Gas ja Super Comp ryhmissä ei tunneta koko käsitettä vaan eka kierros ajetaan sattumanvaraisessa järjestyksessä sitä mukaa, kun autot sattuu tulemaan line-uppiin. Kaavio tehdään sitten eka kierroksella ajettujen aikojen perusteella.

    NHRA:n pistelaskujärjestelmä löytyy täältä:

    http://www.nhra.com/stats/ptdescri.htm
     
  9. kotu

    kotu Gearhead

    Hmm...kohoaisiko jännitysmomentti liian korkeaksi, jos kilpailijoiden järjestys kaavioon arvottaisiin. Ennakkosuosikki saattaisi pudota ekan kierroksen kovaan vastukseen ja potin veisi tuurilla seilaava lenkin pehmein sämpylä.
     
  10. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mun mielesta meilla ei ole mitaan aihetta ruveta muuttamaan nykyisia kuvioita. Taa on meille sopeva ja toimiva systeemi.
    Paitsi tietenkin noi indeksit, maa haluun semmosen indeksin ittelleni etta maa voitan kaikki kisat seuraavat 2 vuatta. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!