Osien vakuuttaminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ransu68, 15.9.2010.

  1. ransu68

    ransu68 1st gear

    Mahtaako kenelläkään olla tiedossa vakuutusyhtiötä mistä sais vakuutuksen auton osille? Eräs tuttuni hommas merikontin pihaansa jossa on osia niin if ja pohjola eivät suostuneet vakuuttamaan varkauksien varalta kontin sisältöö. Vakuutusvirkailian puheesta sai sellaisen käsityksen että edes autotallissa olevia osia ei korvaa mikään vakuutus. Työkalut kyllä korvataan mutta ei esimerkiksi irralliasta moottoria tai laatikkoo. Kannattaa harrastajat tarkistaa omat vakuutukset. Mikäli tämä tieto pitää paikkansa niin vahingon sattuessa harrastajat kärsivät melkoiset tappiot.
     
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    joku täällä joskus sano saaneensa kotivakuutukseen jotain sytkäboksia vai mitä lie.. ensin olivat ilmoittaneet etteivät korvaa koska varastettu tavara ei ollut tavanomaista kodin irtaimistoa. vastalause oli ilmeisesti ollut kovin jyrkkä, oli ilmoitettu että hänen kodissaan on.. ja sit oli korvattu ainakin jotain.

    mietin et kannattaisko yrittää kotivakuutukseen, ilmoittais etukäteen et tällaista irtaimistoa nyt sattuu olemaan..
     
  3. coupe

    coupe Gearhead

    Vaikeeta on.....

    Koitan juuri Tapiolan kanssa vääntää aiheesta. Nurkissa auto palasina ja suurin osa noista palasista on entisöity/korjattu/uusittu. Eli projekti parhaassa vaiheessa - VAIN kasaus puuttuu 8)

    Tuli mieleen että jos vaikka talli palaa, joku rullaa kaiken, heinäsirkat tuhoaa osat tms joten vakuutusta kyselemään. Eka vastaus oli että ei vakuuteta koska osat ovat auto. Ja ko "autoa" ei vakuuteta kun ei ole kilvissä.
    Sitten tuli pehmennys, max 10000E edestä voidaan vakuuttaa myös osia. Maksu ei olisi ollut paha mutta nyt on vähän epäselvää korvaisiko ko vakuutus mitään muuta kuin salaman iskusta palaneen tallin. Äkkiseltään katsottuna ehdot rajasivat kaiken muun pois. Ei oikein innosta maksaa vakuutusta mikä ei korvaa sellaisia asioita mitä voisi oikeasti tapahtua...

    Eli jos jollain tietoa miten näitä on saatu järjestettyä niin valaiskaa. Vakuutusyhtiössäkin kyselivät onko mulla tietoa josko tämmöisiä vakuutuksia olisi muille harrastajille myönnetty... Eli valaiskaa jos on ...
     
  4. Graniitti

    Graniitti 1st gear

    Vaikka olisi laaja kotivakuutus niin se ei välttämättä korvaa auton varaosia ja muita erikoisvaruisteita. Poikkeuksena yleensä on auton toinen rengaskerta, suksiboxi ja jotain tälläisiä perusjuttuja.

    Ainakin Tapiolasta saadaan tehtyä kotivakuutukseen lisäys, joka kattaa auton varaosia. Kalliskaan tuo vakuutus ei ole.

    Lisäksi tuollaisella samantyylisellä lisäyksellä saadaan vakuutettua rekisteröimätön ajoneuvo jota rakennetaan tai se odottaa kunnostusta. Tosin tuokin voidaan ainoastaan vakuuttaa varkauden ja palon varalta. Tosin eipä tuollaisella taida juuri mitään muuta riskiä ollaakkaan

    Ei mulla tollaisia vakuutuksia ole, mutta oon mä muutamat tuollaiset myynyt.

    Nämä on aikas harvinaisia vakuutuksia, joten sen takia tuota kuuluisaa tietotaitoa ei kaikilla vakuutusmyyjillä tai virkailijoilla ole. Valitettavasti.
    Tosin huonoa palvelua, jos ei osata antaa asiakkaalle kerralla oikeata vastausta
     
  5. coupe

    coupe Gearhead

    Epäselväksi jäi se minkälaisesta palosta vakuutus korvaa vahingot. Kerrottiin että jos hitsaan autoa ja törttöilen niin että kaikki palaa niin korvauksia ei tipu. Mutta sitä ei osattu sanoa mitä tapahtuu jos samassa hallirakennuksessa joku muu törttöilee niin että halli palaa ja munkin kamat menee. Ja jos kävisi vielä niin että ko hallia ei ole vakuutettu (tai sen vakuutus ei kata mun kamoja) ja tällä törttöilijällä ei ole vastuuvakuutusta niin korvaisiko mun osien vakuutus palosta aiheutuneet vahingot myös tässä tilanteessa.

    Tämä olisi kai todennäköisin kauhuskenaario useimmille harrastajille. Harva meistä omistaa koko hallia ja niissä halleissa saattaa olla useitakin yrittäjiä/toimijoita joista ei aina tiedä mitä ja miten touhuavat.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mulla korvas kotivakuutus autosta pöllityn ruiskuboksin. Perusteena, et autoo käytetty varastona ja sinn emurtauduttu ja sit viety toi boksi. Eka vastaus oli hylkäävä ja perusteluna ettei auton ruiskuboksit kuulu koti-irtaimistoon. Kirjotin vastineen, et mull ei oo aavistustakaan mitä sun koti-irtaimistoos kuuluu, mut käsittääkseni oon oman kotini vakuuttanut ja sen irtaimistoon kuuluvat mm. ruiskuboksit. Ja se korvattiin ihan täysmääräsesti. liekö sitten tullut tarkennuksia jne noihin ehtoihin, ainakin muistaakseni vähän ton jälkeen muuttui tollasten tpausten maksimikorvausmäärä. Mut ei oo tullu perehdyttyy kun ei oo tarvinu, toi siis tapahtu herran vuonna 1991 tai 1992.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mulla on ollut T-birdin vakuutukset Tapiolassa. Joitain vuosia sitten auto oli lukitussa kimppatallissa talvisäilytyksessä ja talliin murtauduttiin ja meikäläiseltä vietiin auton vieressä ollut toinen rengassetti erikoisvanteineen sekä lukitsemattoman auton sisällä olleet uudet äänenvaimentimet. Autossa ollut harrasteautokasko korvasi sekä vanteet että äänenvaimentimet, joista käytetyt vanteet uusien vastaavien 5-puolavanteiden hinnalla, uudehkot mutta pinnoitetut renkaat jollain taulukkohinnalla ja uudet äänenvaimentimet hankintakuittia vastaan. Minulle jäi käsitys, että rengassetti korvattiin, koska se oli ko. auton vaikkei se ollut autossa sisällä ja vaimentimet puolestaan siksi että ne olivat säilytyksessä auton sisällä.

    Sen sijaan nyt kun tallissa on toi '57 Chrysler-projekti, joka on ollut viimeksi kilvissä 1992 eikä ole koskaan ollut rekisteröitynä meikäläiselle niin siihen ei tunnu saavan vakuutusta mistään sen paremmin kuin irrallisille osille tai moottorille. Ne ei kuulemma ole koti-irtaimistoa, joten kotivakuutukseen ne eivät mene ja autolle puolestaan ei saa vakutuusta, koska se ei ole rekisterissä eli vakuutusyhtiön juridisessa mielessä se ei ole auto lainkaan.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    jätettä ei ilmeisesti saa vakuutettua. :wink:

    [​IMG]
     
  9. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ^^kas c-bargelle käyny ihan samalla tavalla ku vipottajalle.. :lol:

    tota tarinaa mie muistelin mut muistikuvat oli ehkä hiukan hatarat, mut sentään sinne päin..
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Paikka pitää olla sellainen missä saa hitsata ja pitää olla toinen henkilö palovartijana tai jotain sinnepäin.
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Tuo saattaa auttaa. Yksi keino on kuvata irtaimisto, polttaa CD:lle ja toimittaa vakuutusyhtiöön ihmeteltäväksi. Yksi tuttu oli tehnyt näin kun oli hieman poikeavaa irtaimistoa, ei tosin auton osia. Vakuutusyhtiö arvosti kovasti ja sanoi, että kyllähän nuo kuvat auttaa selvittämään asioita ja totesivat, että vakuutuksesi kattaa kaikki nämä, jos ne ovat vahinkohetkellä vielä olemassa. Eli noilla varmistettiin se, että irtaimisto oli laadultaan sellaista, että kuuluu vakuutuksen piiriin. Korvaustilanne käydään tietysti korvaushetken tilanteen mukaan. Tuo on suht nopeeta ja yksinkertaista dokumentoitia näin digiaikana ja vakuutusyhtiölläkin on paremmat mahdollisuudet arvioida kuuluuko korvattavan piirin vai ei. Kuvat auttaa myös esim tulipalossa muistamaan mitä omistinkaan. Hyvä keino, mutta valitettavasti ei ole tullut itsekään tehtyä tuota.
     
  12. KHN

    KHN 1st gear

    Minulla on IFstä voimassa oleva kotivakuutus, jossa lukee "auton varusteita", enimmäiskorvausmäärä reilu 10 k€ omavastuulla 170 €. Vakuutusta otettaesssa virkailijan piti soittaa pääkonttoriin ja kysyä neuvoa kun ei ole ihan normaalitapaus. Tämä rinnastettiin seillaisiin varkausvakuutuksiin yms. joita on rekisteröimättömillä moottoriajoneuvoilla esim. krossipyörillä. Vakuutusta otettaessa puhuttiin että tämä nimenomaan kattaa irtonaiset moottorit yms.

    Tämä siis oli alunperin normaalin omakotitalon kotivakutuksen yhteydessä ja merkittyinä säilytyspaikkoina oli mun talo ja toisella puolella kaupunkia vuokrattu autotalli. Sitten kun muutin ulkomaille ja myin talon pois, sain jatkettua tätä vakuutusta vain vuokra-autotallissa.
     
  13. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Itse sain OP-POHJOLA sta yritysvakuutuksen projektille! Korvaussumma 10k€, omavastuuta en nyt muista, oisko ollut 500 tai 200... Kuluu palo ja varkausturvat! En tiedä olisinko saanut tota muuten kuin toteamalla, että se oni ehto jotta muutan vakuutukset pohjolaan lähivakuutuksesta...
    Maksaa muistaakseni satkun vuodessa, tai kympin alle tai päälle...
    Tarviikin kysästä mitä vaikuttaa hintaan jos nostaa korvaussummaa muutamalla tonnilla jos ja kun taas uuttaa osaa tulee...
     
  14. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Aika paljon vaihtelee käytännöt saman firman sisällä paikkakunnittainkin näemmä. Me ollaan just siirtämässä vakuutuksia Tapiolasta OP-Pohjolaan, kun muuten jää ne hitsin op-bonukset hyödyntämättä ja tarjous vakuutuksista oli edullisempi muutenkin, mutta OP-Pohjolan tarjouksen ulkopuolelle jäi kokonaan toi T-bird ja sen vakuutukset on siis jätettävä Tapiolaan, kun ei sille tuolta saanut edes tarjousta muusta kuin liikennevakuutuksesta.
     

Kerro tästä muillekin!