Pakettiautojen ja peräkärryjen 80 km/h rajoitus historiaan!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja artz, 15.2.2017.

  1. artz

    artz Gearhead

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005088765.html

    Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa:
    -pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista 80–100 km/h:n nopeusrajoituksista luovuttaisiin
    -alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa.
    -uudet nopeat traktorit rinnastettaisiin kuorma-autoihin
    -taksinkuljettajalle, katsastajalle ja traktorin kuljettajalle tulisi turvavyön käyttövelvollisuus
    -sallitaan ajoneuvon pysäköinti kulkusuunnassa myös vasemmalle puolelle tietä

    Positiivinen yllätys tämä lausuntokierrokselle menevä ehdotus. Saa veronkiertolankkukyljillä, pick upeilla ja paku vaneillakin ajaa nopeusrajoituksen mukaan ihan laillisesti.


    Myös moottoripyörä- ja veneverosta ollaan luopumassa kokonaan!
    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005088717.html
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    joo.. pelottaa mitä siellä kehitellään salaa piilossa nyt kuin näinkin järkeviä ehdotuksia on nyt tekeillä. :D

    eiköhän se taas käy niin että viimeisellä viikolla ennen kesälomien alkua runnotaan joku sopiva pikalaki läpi niin nopeassa tahdissa hyväksytään ehdotukset ettei kerkee kansa heräämään ennnekuin on jo myöhäistä. toimittajat kuulee asiasta. tekevät artikkelin. ja sen julkaisupäivänä tai seuraavana se laki/ehdoitus on jo hyväksytty. (ei olisi ensimmäinen kerta kun näin tehdään)
     
    Rotten ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  3. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Jopas. Kannatan kaikkea muuta paitsi peräkärryn vetoa, etenkään tommosen pikkuruisen peräkärryn vetoa, yli kahdeksaakymmentä tuntikilometriä. Sen verran hurjan näköistä menoa oon nähny, parhaimmillaan kärry loikkinu perässä kuin kaniini saatana

    Muissa kohdissa nähtävissä enemmän tai vähemmän selkeät turvallisuutta lisäävät seuraukset.
     
  4. 360fourbarrel

    360fourbarrel 3rd gear

  5. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    En usko Joulupukkiin enkä liikenneministeriön fiksuuteen jos siihen ei liity rahastus jossain muodossa.
    Varmasti noihin alle 750kg kevytperäkärryihin yhdistetään jokin katsastusvelvollisuus aivan varmasti.(rahaa sataa laariin) Kepun motto asiaan.
    Ituniskat tuskin käyvät pätevyyspäiviä opiskelemassa jokin reikä siihenkin jätetään. jos ei muuten niin jäsenkirjalla.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Katos olihan tästä topicci.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mitäs toi traktorin turvavyö sitten tarkoittaa?

    Joku nyöri peltiruuveilla lokasuojiin kiinni?




    Moniko muuten tiesi, että avotraktorilla pitäis tästä vuodesta lähtien ajellessa käyttää kypärää

    Tosin en tiiä paljonko se kypärä lohduttaa kun fergun ratti on rinnanpäällä
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ite oon kyllä kanssa vahvasti eri mieltä noitten kevyitten kärryjen nopeudennostoon. Se 80km/h on ihan syystä. Joskus itekki kokeillu vedellä, mutta kyllä sen jo autossa huomaa ku pomppii vaan että 80km/h on ihan hyvä nopeus sille.

    Kaikenlisäks mitä niitä näkee tien päällä, on varmaan 90% lastattu ihan päin persettä, niin että kaikki paino on joko keulassa tahi perässä.
     
    RAL9005 tykkää tästä.
  9. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    jep, jopa pellolla:rotfl:
     
    eilhik tykkää tästä.
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Uusissa traktoreissa on turvavöitä, niitä sitten pitäisi käyttää. Vanhempiin ei varmaankaan vaadita asennettavaksi, kuten ei vanhoihin autoihinkaan.

    Avotraktorin kuljettajan ei tarvitse käyttää kypärää, paitsi silloin jos traktori on traktoriksi rekisteröity mönkijä.

    http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/uusi-laki-ei-vaadi-kypärää-zetor-kuskilta-1.138195
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hyvä homma nopeuden nosto, tuleepahan liikenne sujuvammaksi. Sataa itte olen kesällä vetänyt eikä ongelmia ole ollut, ei ole vaan sitä hermostunutta jonoa perässä.

    Traktorin turvavyö melkosta liiottelua.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Peräkärryn 80kmh sais mustakin jäädä, tosin moni ei sitä nykyäänkään aja. Pakujen 80kmh poisto suurin hienous.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Noista peräkärryistä sen verran että kuormaajan PITÄIS osata kuormata kärry. Soppelisti etupainoinen eikä ylikuormaa ja jos vielä renkaissa olis oikeat paineet niin vois tulla perässä kuten pitää.
    Paras/pahin minkä itte oon nähnyt oli varmaan +500kg lankkuja reilu kolme metriä peräylitystä ja etuveto pikkuauton perä ylhäällä ja kärryn perä alhaalla. ONNEX oli poliisit pidättäneet.
    Vetoautolle tuplapaino kärryyn nähden. Vähimmäispaino VETOAUTOLLE!!!!! +150hv teho (300Nm vääntö) ja piste.
    Yhden asuntovaunuyhdistelmän olen nähnyt lähtevän lapaasesta kun ajoi metsätaipaleelta peltoaukealle ja sit läks. Pieni tuuli ja liian kevyt vetäjä.
    Olds 88 peräs alkoi ittellä vaunu heijata mutta kun oli massaa ja VOIMAA niin vakaantui samantien kun polkaisi kaasun pohjaan. Syy heijaukseen takapainoisuus!!! Pikkasen tavaraa eteen niin ei enää heilunut. KUORMAUS oikein,liinat kiinni tavarakuljetuksessa jne. Toivottavasti TRAF:in/valtion päättäjät hioo noi typeryydet pois ehdotuksesta (heijastimet ja polkupyöräkypärät,NASTARENKAAT pitää olla jne....). Samoin toi ylinopeussakko pitää pysyä tuloihin sidottuna.
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kaveri aurailee lumia traktorilla ja on eri mieltä asiasta. Useamman kerran ollu rähmällään ratin päällä ja kerran tuli sen verran äkkinäinen pysähdys, että tuulilasi jatkoi matkaa traktorista irrallaan.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mikä sun kaverias on estänyt pistämästä traktoriinsa turvavyötä?

    Vai onko siinä se suomalainen asenne että valitetaan että pitäs olla pakollista kaikille, pitäs olla pakollista mutta kuitenkaan itte ei käytetä (vaika sitä niin hyvänä pitää)ennen kun on pakko??

    Nyt ne ketkävtarttee saa pistää vyön ja ne ketkä ei tartte voi jättää pistämättä. Kaikki voittaa. Terveydenhuollon kulutkaan tuskin on traktorionnettomuuksissa mitenkään merkittävät ettei silläkään voi perustella.
     
    RAL9005 tykkää tästä.
  16. M

    M Gearhead

    Ihan samaa mieltä. Kyllä se alkaa yli 80 olla pikkukärrylle liikaa, kun ne pääosin on päin persettä kuormattu. Mä väitän, että jos tää toteutuu, nähdään aika monta yhdistelmää solmussa ojan pohjalla.
     
    Karpov tykkää tästä.
  17. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Pahin kärrykuorma telikevytkärry ja 6m suodatinkangasrullia 8kpl,tta kärryssä ja Sprintterillä motarilla 120km/h itselläni navissa nopeus niin vielä piti ohittaa , onneksi kyseinen kuljetus oli noin 20min päästä päättänyt pysäköidä itsensä kaiteen päälle osumatta sivullisiin :)
    Samanlaisia halvalla lankkuja saaneet kerran uuden Audinsa saivat pihalle tieltä routamontuissa sillankaiteesta nätisti pomppu ja auto ja kärri paskaksi ja vakuutusyhtiö ei maksanut senttiäkään ko kuormauksesta johtuen eli tein itse ja säästin.
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Meinaat, et harmaalla vergulla saa puskettua siten, että voimat riittää tyssäyttämään rektumin vaihdekepillä seivästävällä voimalla?

    Ite ajoin kauhan kiveen ja olin kyykyssä penkin edessä, jos oisin ollu lannevyössä olisin imeskellyt rattia

    Muoks:
    Miksei se kaverisi laita turvavyötä siihen traktoriinsa?
    Kaupasta saa uusia vöitä ja riittävän kestävän kiinnitys pisteen hitsaa hytin nurkkaan niin saa kolmipistevyön jossei hommaa korkee selkästä grammeria
    Sitten kun ne tulee pakolliseksi ei niitä saakkaan asentaa ite toimivasti, vaan jonkun fillarilla kulkevan insinöörin pään mukaan, esim. ovi vasemmalla pitää vyönkin tulla vasemmalta ja penkkiinhän niitä ei saa pultata vaan lattiaan jne jne


    Mites keneen pitää luottaa kirjoitettuun lakiin vai lain omavaltaiseen tulkintaan, kun laki teksti kuitenkin on

    Traktorilla jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella

    Missä kohtaa tossa eritellään pois lain piiristä traktorit joissa ei ole turvakaarta tai koria?????

    Kun laki kuitenkin tuntee käsitteen traktorimönkijä

    Jos laki ois tulkintansa mukainen se pitäisi olla muodossa
    Suojakypärää on käytettävä ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetulla traktorilla/maastoajoneuvolla jota ei ole varustettu korilla tai turvakaarella


    Ameriikassa selviää murhasta moisen lakiteksti virheen vuoksi, suomessa lakia tulkitaan tuomarin mielialan mukaan

    Lain tulkinnoista pitäis päästä kokonaan eroon ja kirjoittaa lait pitäviksi
     
    eilhik tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Varmaan samalla logiikalla voisi repiä työvalotkin pois ja vaatia pakolliseksi koska ne on niin pirun hyvät, ennen en perkele traktoriini niitä pistä kun ovat pakolliset vaikka kuinka niitä tarttisin!!! Sama pätee muihinkin varusteisiin.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Lakitekstissa "jota" sana viittaa maastoajoneuvoon ja traktoriin jollain ihme logiikalla. Miksei siinä ole "joita".

    Onneksi ei totakaan tullut normi avotraktoreille.
     

Kerro tästä muillekin!