Pakoputkiston valmistus ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja punainen sulka, 17.1.2008.

  1. punainen sulka

    punainen sulka 3rd gear

    Sanokaas joku viisas, onko järkeä rakentaa itse putkia Pontia Grand Prix -62 389 ? Jos ei, niin saako jostain putkia mukavasti valmiina ? :mad:
    Siis pakoputkista kysymys !!!
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kysäises Martelius Exhaustista. http://www.martelius.com/

    Voisin äkkiä kuvitella että tuplaputket tuollaiseen Pontiaciin kustantais suunnilleen sen 450e. Ei se metritavaraputkikaan ilmaista ole ja jos vähänkään itselleen laskee työpalkkaa, niin eipä taida kannattaa.
     
  3. cam68

    cam68 1st gear

    jos olisit itsestäsi niin varma et homma hoituu niin et kyselisi täältä kannattaako tehdä itse.. :D
    eli suosittelen hankkimaan valmiit putket tai viemään pajalle missä ne tehdään sun autoon paikalleen..
     
  4. punainen sulka

    punainen sulka 3rd gear

    Pakoputkiston valmistus

    Homma hoituu varmasti, älä epäile.Ajattelin vaan kysäistä josko jolla olisi kokemuksia jakaa.Esim. mistä putken osat ? Bilteman putket taitaa olla vähän heikkolaatuisia ?

    :rotfl:

    Teen mitä tahdon, toiset mitä osaa !!
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tahtoo tulla tuhannen palan palapeli valmiista osista kasaamalla. Eikä silti usein istu kunnolla. Ja hitsaten jos tekee liitokset, niin ruostuu nopeasti siitä saumasta. Varmasti hoituu pilasin-sen-itse tyylillä, sitä en epäile. Mut ei kelpais ainakaan mulle. :poff:
     
  6. hlappis

    hlappis Gearhead

  7. laakkius

    laakkius Gearhead

    tai niinku mun X-pipe

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. hlappis

    hlappis Gearhead

    no tuo näyttää miltä pitääkin...
     
  9. idiot

    idiot Gearhead

    tai niinku mun putkisto, joku tehny puikolla hitsaten ja tarvike pätkistä.
    toiseen putkeen sattunu vaimenninkin :poff: ..ja on yhtä jöötiä!
     
  10. hlappis

    hlappis Gearhead

    eiks se oo tärkeintä että ei supsata mistään vaan röhinää paljon 8)
     
  11. ahne

    ahne 1st gear

    mitäs on muuten laakkiuksen materiaali? aisi 304?? ja millä seinämällä?
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    304L ja 1.6mm
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Juu... Puikolla putkeen homma menee (vesijohtoputkea)... Ja mutkat tulee kun ottaa viistoja siivuja välistä pois ja hitsaa yhteen.
    Tosin sen vaimentajan laitan väliin "joustavasti".
     
  14. voittol

    voittol 2nd gear

    joo,mutka osat saa motonetista tai biltemasta halvemmalla,kun tavallisesta tarvikeliikkeestä.suoraa putkea kannattaa etsiskellä ensin romuliikkeistä.migillä hitsailee oman maun vaatimalla tarkkuudella,niin säästää parin pensatankkauksen hinnan.ja kestää harrastus käytössä vaikka10 vuotta:
     
  15. human62

    human62 1st gear

    Itse oon aina tehnyt, valmismutkia ja suoria sopivasti katkaisemalla ja yhteen hitsaamalla saa mutkan tai suoran minne vain.

    Huomioita joita olen tehnyt: mitä kireämpi kone (nokka-akseli) niin ei riitä välttämättä enää yhdet vaimentimet/puoli, varsinkin kun putken halkaisija ylittää 2,5 ".
    Kiinnikkeet kannattaa tehdä kahdesta L-raudasta, joiden väliin tulee kumikiinnike siten että se puristaa sitä kasaan eikä niinkuin yleensä tehdään että se venyttää sitä sen elinajan "auki" ja murtuukin helpommin.

    Tälläisilla kiinnikkeillä pystyy putken viemään melko läheltä koria jne. sen ottamatta kuitenkaan kiinni mihinkään.

    asentamalla joustosukan etupäähän (jota ei tuonikäisen valmismalleissa yleensä ole) se estää pakosarjoilta lähtevien juuriputkien rasittumista sekä vähentää putkea pitkin meneviä värinöitä ja mielestäni pienentää käyntiääntäkin.

    Äänten suhteen jos mieli muuttuu kannattaa tehdä liitoksia vaimentimien molemmin puolin, jolloin voi vaihtaa suoran putken tilalle.

    Liitoksista saa putken auki tarvittaessa, ja voi rakennusvaiheessa helpommin tehdä putkea kun ei tarvitse aina koko putkea hitsauksen takia irroittaa. 8)
    Tuon ikäisessä GM-sä on valmis mallejakin yleensä saatavana, mutta eikö harrastus ole itsensä toteuttamistakin? Aikaahan se vie kun itse tekee, mutta työ tekijäänsä kiittää :p
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kaveri tilasi kerran putkiston Marteliukselta, ajatuksena että kerrankin tulee kunnon putkisto. Sitä ennen ja sen jälkeen on tehty kaikki itse :rotfl:
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Komeeta jälkee, tais olla tavallinen mielessä mutta priimaa tuli? Mikä kippo toi on, joku uudenkarhee unibody??
     
  18. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Tuli vuos sitte Camaroon tehtyä tuplaröörit perus mustasta 2.5"(2" olis kai riittäny..) jöötistä. Tavara makso Saimaan käyttöteräksessä muistaakseni 7€/m, ja mutkat tarvikeliikkeessä samanverta /kpl. Hyvät niistä tuli, vaikka täys noviisi hommissa olin/olen.
     
  19. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    no se on vähä ittestä kiinni, mitä haluaa. auttaa palio, jos itte on lvi-alalla tai kaveri, niin saa värkkien hinnan inhimilliselle tasolle. rosteri mutkat on aika kovas hinnas normaalisti. viimeksi tein tuplat mustasta 2.5 värkistä kaverille, aika pehemiä ääni bb konees, 1 vaimennin per putki. ittelle ei oikeen sovi tua muilla teettäminen, joten seuraava projekti on tua -66 crysy johon laitan 2 1/4 putket, 2 vaimenninta per putki, H-putki ja ajattelin viärä kuumasinkkiin putket, kestää sen mitä kestää. rosteria en laita enää omiin autoohin. ja itte tehtyhän on aina parempi :lol: , purkasin yhyren aspenin johona oli itte tehty ylitys, ryssänmutkilla 14 palaa ja puikolla hitsattu :eek: säästö on ollut suunnaton, putki oli rst.tä kokonaan vaimentimineen kaikkineen ja hiano.
     
  20. laakkius

    laakkius Gearhead

    500E Merssu :poff:

    Mottona on ollukin että mitään ei tehä sinnepäin vaan kaikki on just eikä melkein...
    Ei oo muuten vielä yhelläkään jenkkiautoharrastajalla ollu varaa tettää mulla putkea... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!