Pakoputkiston valmistus ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja punainen sulka, 17.1.2008.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Eikös toi muuten olis jokseenkin yksinkertasempi ihan silleen että jättäis tuon alemman L-raudan pois ja kiristäis pakoputken tuohon ylempään pakoputkiklemmarilla? Aspenissa oli muistaakseni tehty jotenkin noin, ihan hyvin pelitti. Mitäs mieltä tuosta? Ylempi rauta oli muistaakseni vähän niinku teräväkanttisen U:n muotoinen ja pohjassa oli koukku, jossa taisi olla kumit molemmin puolin. Tuo koriin kiinnitys vois olla vähän hankalempi toteuttaa mut välittyykö tuolta putkesta oikeasti jotain ääniä vaikkei mitään kumia välissä olisikaan, jos kaikki on kireällä?
     
  2. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Välittyy aivan "hirveä" jyrinä jos ei ole joustavia kiinnikkeitä. Ja joskus on jotkut ihmetelly, että auto pakoäänet pieneni kun laittoin "pehmeämmät" kiinnikkeet. No eihän ne pakoäänet miksikään muutu kiinnikkeillä, vaan se miten ne sisälle kantautuu.

    Nuo edellä esitetyt kiinnikekumit tuovat melua hivenen enenpi konttoriin, kuin semmoiset riipukekumit. mutta eivät ole mitään verrattuna umpijäykkiin kiinnityksiin.
     
  3. human62

    human62 1st gear

    Juu, ja kumin malli voi olla sellainen joka kapenee keskeltä ja antaa siis hieman myöten ja joustaa/puristuu kasaan.
    Omassa noita kiinnikkeitä 2-3 kpl per puoli, sekä se haitari/joustosukka mahdollisimman edessä.

    Moottorin keinahtelu kannattaa myös huomioida, eli tehokone pitäisi olla omien korvakkeiden lisäksi kiinni rajoittimella(vaijeri, ketju, iskari) jolla estetään koneen heilunta liikaa.
    Koneen heilunta rikkoo/vääntää aikaa myöten peltisarjoja, valusarjojen pakoputken lähtöjä, ja ne alkavat vuotamaan.

    Kaiversin omaan toiseen autooni pukinpakosarjojen sisään muistaakseni halkaisijaltaan 60 mm mahdollisimman pyöreän lähtöreiän smirralla.
    Tällöin ei siis tule kapeampaa kohtaa jos tehdään muukin putkisto isommasta tavarasta.
    Eli pakoputki menee 10-15 millimetrin matkalta sisään pakosarjaan, ja itse pakoputken ympärille on hitsattu tuo kartio sopivaan kohtaan johon kartiotiiviste tulee. Pitää myös kartiotiivisteen paikallaan.
    Eikä ole vielä hajonnut kuten ennen toimenpidettä, jolloin pelkkä pakoputkessa oleva kartio tukeutui tiivisteen kanssa suoraan pakosarjaa vasten. :)
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No kyllä minulla ympäri vuoden on käytössä (jos muuten tekniikka kestää)...
    Ja mustat putket kestäneet vuosia kun on tarpeeksi paksua tavaraa(vesijohtoputkea).
    Ohuempi kun usein menee lyttyyn (kivessä, kannossa tms.) paljon ennenkuin olisi puhki ruostumisen takia uusittava.
    Ja harrastamista se putkenkin hitsaaminen on jos ei siitä palkkaa saa... :D
    (ja varsinkin jos siitä jopa nauttii)
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ton parinkymmenen + harrastevuoden aikana ei oo kertaakaan ollut likimainkaan tilannetta, jossa olis putkiston käyttöikä ollut finaalissa, ja sen takia olis joutunut pakoputki/sarja hommiin. Vanhimmat ite tehdyt peltisarjatkin 80-90 luvun tauitteesta oli vielä pari vuotta sitten käytössä, ja tulee jollain aikataululla vielä uudestaan.
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    Soittelin Marteliukselle ja heiltä sais tuplat 200e ilman vaimentimia, heidän omilla vaimentimillaan joku 330e, melkeenpä ostan kyllä moiset ennemmin kun alan tuolla lumessa ja pakkasessa tunkin kanssa pätkistä väsäämään...

    Olis kuitenkin sellanen kyssäri että vaikuttaako ilmapumpun käytöstäpoisto toimintaan? Sieltähän menee putket pakokanaviin, eikö luulis lambdan ainakin olevan ihmeissään jos poistaa pumpun? Vai pitääkö se sinne jättää jurnuttamaan? :eek:

    Marteliuksella sanoivat että on hankala saada sopimaan muilla kuin "kulmasta kulmaan" -vaimentimilla, siis etteivät he saisi sinne helposti läpivirtaavia. Tuollaiset kuitenkin haluaisin, just siinä ennen kun soitin ryömin siellä ja tutkin sitä putkistoa mut enpä kiinnittäny tuohon sit huomiota, että miten saisi vaikka Raptorit tai Simot alle. No eiköhän ne sinne saa.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Mikä auto?
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    :oops: Buick Electra farkku -86

    Olishan tuon voinut muistaa laittaa myös...
     
  9. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    jos joku haluaa 316l puikkoja ostaa niin multa löytyy :wink: paksuuksia jonkin verran jostain puolestatoista millistä 4 asti.. saa paljon halvemmalla kuin kaupasta.. vaikka puikolla harva kyllä putkensa korjaa mutta kummiski. yv:tä jos kiinostaa ja tarjous suoraan niin päästään tekemään kauppoja.
     
  10. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ainakin 3G Camaron kohalla se menee niin, että ennenkuin kone lämpenee pumppu pumppaa ilmaa pakosarjoihin, ja koneen lämmettyä jatkaa pumppaamista suoraan kattiin. Eli ei ole vaikutusta toimintaan.
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    Aivan, lambdahan tais tulla peliin mukaan vasta kun kone lämpee.
     
  12. saminurminen89

    saminurminen89 1st gear

    eri perkl. ku on tyylikäs putki! 8) kummoseen hintaluokkaan putken materiaalit menee?? ja vaimentimet mukaan laskettuna? ja mitäs rosterin tai haponkestävän hitsaukseen tarvittavat lisäainelangat ja tungstenitikut maksaa? :eek: veikkaisin aika hintaviksi :eek:
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Noin komeet putket tars laittaa auton katolle että kaik näkis!
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Tai tuplaputket ja molempia kylkiä pitkin vetäs. Mitä siitä jos ovista ei pääse kulkemaan jos ois noin komeet putket :poff:

    Vaan juu, jos ei kiirusta ole ja pitkä pinna niin passaa sitä itekki tehdä putket. Viime syksynä puuhastelin omegaan röörin ja kyllähän siinä aikaa ja hitsilankaa tuhraantui, vaan kovasti oli opettavaista ja loppupelistä kivaakin se väkertäminen. Ainut mikä syletti oli se jatkuva auton alla könyäminen kun sovitti putkea paikoilleen. Nosturi ois kova peli pakoputken teossa.
     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mää tykkäsin ku sai makoilla siälä alla...tietty se tunkkaaminen on työlästä ja pukkien asettelu. :odroll:

    Paitövei, oisko tuo niin kiellettyä, jos laittas sivuputket konepellistä läpi ja suorina siittä peilien alta taakse? Olis kivan näköset jos laittas semmosset rei'itetyt lämpösuojat. Pääseehän ainakin varmarissa silti vielä sisään. Onks kyljissä ovet pakolliset jos ne hitsais kiinni? Katastuksessa huomauttas inssille että: "Älä sit (poika) sotke jaloillas niitä kolmee penkkiriviä kun meet siitä ainoosta ovesta sisään..."
     
  16. Terosu

    Terosu 1st gear

    Miten täällä on jengi tulpannut GM STW: stä ylimääräisen pakoputkilähdön tuplaputkien tekemisen yhteydessä? Tai siis sen etupään yhdysputken reiän. Tuolla noita Marteliuksen putkia väkerrän alle ja toi nyt olis aika lähellä.

    Meinasin vähän silleen jotenkin että siitä alkuperäsestä yhdysputkesta katkasis pätkän ja sinne sisälle vääntäis jostain levystä tulpan ja puikkoliimalla umpeen. Noi hitsauslaitteet meillä vähän puutteelliset enkä minäkään oo mikään ammattihitsari, mutta kai sen kun tarkkaan tekis pyöreän ja paksun lätkän sinne sisälle, kunnon virralla kii ja alkuperäsellä laipalla takasin paikoilleen ja silleen.

    Vaikka idea itsellänikin on niin päätin kysyä miten muut on tuon tehneet, kun aika usein vaikuttaa muilla olevan parempia ideoita ku ittellä vaikka kuinka tuntuis oma idea hyvältä :-? En tiiä mistä johtuu...
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    Alkaa noi Marteliuksen tuplaröörit muotoutumaan auton alle, onhan noissa monenlaista pientä ihmeteltävää ollut. Etupäästä piti joku sellanen tukirauta irrottaa että sai putken tulemaan, kahdella pultilla kii rungossa ja yhdellä tukivarressa, Marteliuksen miehen mukaan sen voipi kokonaan jättää pois ja yleensä jätetään esim. peltisatsien kanssa, mutta mielestäni tässä tapauksessa sitä on aika helppo muokata sen verran että saa sopimaan molemmat. Nuo kahden pultin laipat olivat heiltä loppu ja olivat tehneet omansa paksusta levystä eikä se sitte sopinut millään muotoa paikoilleen, joten sahasin sen poies, katkaisin vanhan laipan ja hitsasin kiinni putken ympärillä (ei pystyny liu'uttaa irti putkesta, kuristusta etupäässä), toivottavasti tuo hitsattu laippa kestää.

    Tuon vasemman puolen akselinylityksen seudun ripustuksen tein näin: taivutin lattaraudasta u-muodon ja porasin reiät rautaan ja runkopalkkiin. Parit kumityynyt laitoin väliin ja pultilla+mutterilla kii, klemmarin kanssa putki rautaan. Eipä kai tollanen mitään jyristä? Oli sopivan simppeli ratkaisu mun makuun. Kuva
    edit: vielä yksi lisäkumi tuonne pultin kannan alle siis, hyvin pelittää.


    Eli siis punainen kuvastaa kumityynyjä, musta jööti putkea ja ylhäällä on runko.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Kyl se ihan pikkusen voi tuoda resonanssi saundia, ainakin olssin diisselikoneella tulee, kokemuksen resonanssiäänellä kerron :lol: , mut ei varmaan yhden kiinnikkeen kautta varsinkaan bensakoneisessa sitä kovin paljoa välity, taitaa olla sulla se kiinni siinä poikittaisessa palkissa ennen taka-akselia, se on suht massiivinen eikä heti ala soimaan, hyvä se on.

    Ihan mukava että kertoilet niin saadaan yks kertomus lisää marteliuksen sovitteluista, eihän ne yleensä ihan bolt on ole.
     
  19. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Nuita mäkin aikoinaan tein, kunnes hokasin sen kuinka paljon noi lisää ohjaamoon tulevaa ääntä. Mut ompahan ainakin putket jämysti kiinni.

    Tietty jos noi kumit on paksut ja pultti ei ota mistään kohti koriin kiinni (eli lisäät vielä yhden kumin tonne pultin kannan ja korin väliin), niin toiminee.
     
  20. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    jos joku tympääntyy putkien tekoon ja haluaa hakea pois mun nurkista noi dusterin vanhat rosteriputket, jotka loppuu ennen taka-akselia (isoilla pöntöillä) niin teretulemast..
     

Kerro tästä muillekin!