Pakoputkiston valmistus ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja punainen sulka, 17.1.2008.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Juu se poikittainen palkki justiinsa, ennen taka-akselia. Voishan sinne pultin kannan allekin vielä jonkun kumin laittaa, kovin paksua sinnekään ei mahdu kun just samalla kohtaa oli joku rauta siinä yläpuolella. Nuo kaksi nykyista kumia leikkasin jostain vanhasta jäähdytinletkusta eli ei mitään kaikkein ohkasinta. Jokseenkin noinhan se on toteutettuna siellä oikeallakin puolella, mutta siellähän ei oo mitään pulttia vaan se kumipäällysteinen kolo mihin tuo kannatinkoukku menee.

    Ja joo se tehtiin kyllä selväksi että sitä vasenta puolta ainakin joutuu muokkaamaan, että ei Marteliusta voi pahemmin mistään mokista vielä syytellä. Ainoa on tuo laippa, joka oli epäkelpo näistä syistä: Jako oli väärä ja reikiä joutui viilan kanssa laajentamaan pari milliä, että sai edes pulteille sopimaan. Toisekseen koska laipassa on vaan se suora reikä putkea varten, jäi laippa todella kauas putkenpäästä ja myös laipan paksuus teki sen, etteivät pakosarjan pinnapultit riittäneet pituudeltaan alkuunkaan. Pidemmät pultit olis tietty jotain ratkaisseett, mutta koin helpommaksi ja turvallisemmaksi (siis sen kannalta että ne pinnapultit saattaisi katketa sinne koloihinsa ja aiheuttaa katkenneita verisuonia ja kohonnutta verenpainetta) katkaista laipat ja hitsata se vanha sinne tilalle.

    Nuo pöntöt on jotain Marteliuksen omia läpivirtaavia, jos sinne jotain muita läpivirtaavia haluaa niin joutunee vähän soveltamaan, nyt nuo vaikuttaisivat sopivan ihan suoraan kun ne putkien natsat hitsattiin silleen vinoon.

    Nii ja sen vasemman takaputken joutuu akselinylityksen jälkeen katkomaan ja muhvin kanssa hakemaan oikean paikan peräputkelle, tuokin tehtiin pajalla selväksi ja äijä laittoi muhvin mukaan ja klemmareita aika kasan ripustuksia ja liitoksia varten. Toivottavasti tulee tiiviit liitokset ihan noin klemmarein, kun ei mitään ylikireään vedä.
     
  2. Rock-man

    Rock-man 1st gear

    Onko kukaan rakentanu Ford Scorpioon tuplaputkia? Ja jos on niin miten on ratkaissu oikean puolen, siinä kun on se bensatankki tiellä.
     
  3. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Onko suorakuus koneeseen mitään järkeä tehdä paineentasaus putkea? Siis mallia X-putki. Pakosarjoilta lähtee jo orkkiksena 2 kpl 2" putkea ja tarkoitus olisi tehdä uus putkisto 2.5" putkesta.
     
  4. Terosu

    Terosu 1st gear

    No niin, nyt on nuo putket alla, joitain pikkuhommia ja säätelyjä ja pääsee kadulle. Vähän noita ääniä kuulostelin ja tyhjäkäynti oli hyvin maltillinen mutta aika lailla munakkaasti alkoi ärjyä kun polkaisi vähän kaasua :p

    Autohan on GM STW, jos en sitä täällä oo jossain sanonu.

    Yhden mielestäni aika huolestuttavan havainnon tein. Jonkun ajan päästä käynnistyksestä alkoi vasemmasta putkesta savuttaa, oikeakin alkoi hetken päästä, muttei niin paljoa. Lämpimäksi en todellakaan käyttänyt konetta, ihan minuutin-pari. Auto oli pukkien päällä, vasen sivu ilmassa. Pelottaa niin perkeleesti että onko tästäkin kansipahvi palanut :( Vettä ei juuri ole kadonnut, vähän kylläkin mutta myös alavesiletku oli alapuolelta märkä eli pikku kiristely voisi auttaa. Ei kupli paisariin missään vaiheessa eikä muutenkaan vaikuta tekevän ylimääräistä painetta (siis kun ajon jälkeen päästää osan paineista pois ja käy uudelleen ajokierroksella, ylävesiletku pysyy pehmeänä) eikä oo mitään käynnistysvaikeuksia ja käyntikin on hyvä.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    ^Tarkotat savuttamisella täs tapauksessa varmaan runsasta höyryä kun paffista aloit höryymään. :lol:

    Kuuluu asiaan, pakokaasut virtaa nyt paljon hitaammin kun on tuplaputket ja täten ehtivät jäähtyäkin matkalla enemmän ja kosteus alkaa tiivistyä putkessa.
    Se miksei se höyryä heti käynnistyksen jälkeen johtunee siitä, että vesi tiivistyy aluksi putken kylmiin pintoihin kiinni.
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    No juu höyryämistähän se siinä tapauksessa on :p Tai onhan se höyryä muutenkin, mut eipä takerruta detaljeihin ja sitäpaitsi pilkku on jo mun vakipano :eek:

    Eihän se ennenkään oo heti alkanu höyryttää startin jälkeen, lähinnä tässä ihmetytti se että ensin alkoi vasemmasta tulee höyryä ja vasta hetken päästä oikeasta, eikäsieltä silloinkaan läheskään niin paljoa. Mut en viittiny käyttää kauaa nyt vielä, lämpösenähän voi olla taas eri tilanne.

    Mä oon vaan pirun vainoharhanen ton kansipahvin suhteen kun ex-Aspeniin jo jouduin pahvin vaihtamaan, eikä oikeen olis mielenkiintoa alkaa remppaamaan tätä.

    Ton tulpan siihen ylimääräiseen putkilähtöön tein tosiaan niin että katkasin siitä vanhasta yhdysputkesta pätkän ja paksusta lattaraudasta sisälle tulppa ja puikkoliimaa päälle, ei kai siinä juuri muita konsteja ole olemassa. Tuli kyl niin komee et oikeen säälitti laittaa se piiloon sinne auton alle :rotfl:
     
  7. toki tasausputki tarvitaan ehdottomasti.
     
  8. lesabre

    lesabre 1st gear

    Mullakin rojekti

    On sen verta asiaa sivuuttava topick tässä että kysynpä täällä:

    Mulla on siis Camarossa (1968 SB pukisarvi-pakosarjoilla ja 2 tuumaset tuplaputket) tilanne se, että tarviisi hommata ruostuneen pakosarjan ja putkien tilalle uutta tavaraa.

    Mistä saisi tuollaiset pukinsarvisarjat (uudet) ja putkiston valmiina settinä ja mitähän se maksaa (asennettuna mielellään)?

    Tuleeko sen verran lisää voimaa,että tuntee, jos vaihtaa sinne 2,5 tuumaisista tehdyn putkiston peltisatseilla? Mitkä ois hyvät peltisatsit tohon,Hedmanit? Mistäs tälläisen setin saisi vai pitääkö tilaa ulkomailta ja mitä maksaa about?

    Ääniä voisi olla mun mielestä enemmänkin kuin mihin nykyiset vakiokamat pystyy..Toisaalta auto museokatsastettu, haittaako menoa vaikka vaihtaisikin ärjymmät pakorojut vai pitääkö mun pitäytyä noissa 2 tuumaisissa ja alkup.pakosarjoissa?
     
  9. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Re: Mullakin rojekti

    Pitää kestää alkuperäisissä, hinnoista en osaa sanoo..
     
  10. Terosu

    Terosu 1st gear

    Nyt on tuplat sit alla ja mörisee kivasti :) Ja putkessa paukkuu vitun lujaa kylmällä koneella, no kai se siitä kun tuon ilmapumpun poistaa. Ennen kun kylmällä koneella polkaisi, tussahteli putkessa vaan vaimeasti mut nyt paukahtelee oikeen kunnolla.

    Se savutus näytti koneen lämmettyä tasaantuvan aika pitkälti, ihmettelen vaan silti että vasen putki alkaa höyryämään huomattavasti aikaisemmin kuin oikea. No kai sille joku syy on, toivottavasti ei mikään vakava.
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    KOMEETA! 8)

    Kävin tossa pyörittelemässä kylillä ja äänet on kyl mielettömät ainakin omasta mielestäni, helvetin kiva röhinä kun lähtee valoista liikkeelle 8)

    Mut kuitenkin, tulin kotiin ja pelkästään vasemmasta tuli taasen sitä höyryä. Sammutin koneen mutta käynnistin melkeen heti uudelleen eikä kumpikaan piippu höyrytelly :-? Käyttelin autoa siinä hetken eikä alkanu höyrytä. Vähän pelko persiissä että onkohan multa kuitenkii kansipahvi menny :( Näyttääkin tyhmältä jos vaan toinen putki savuttaa, luulee kaupungilla vielä että oon hurahtanu tuningiin ja oikee putki on vaan koristeena :poff: No onhan tää vähän tuningia muutenkin...

    Vähän kyl kuulosti oikealta etupäästä supsuttavan jostain liitoksestakin, ihan sieltä koneen lähettyviltä. En oo ihan varma muistinko vetää sen kolmionmallisen laipan sieltä lopullisesti kireäksi :poff: Täytyypä kattoa.

    Pikku maantieajoa harjoitin myös 80km/h vauhdissa eikä sisälle oikeastaan kantautunut sen enempää mökää ku ennenkään. Sitte kyl ku kiihdytti vähänkin niin kuului tuo kasin 'säksätys' selvästi mutta tasasessa ajossa hyvin hiljanen. Ja ihan tein tollasilla kiinnikkeilä ku aiemmin kirjotin. Ja sen yhden kumin vielä sain sinne pultin kannan alle mahtumaan. Tollasia kiinnikeitä tuli kolme tehtyä, kaksi peräputkien ripustukseen ja yksi vasemmalle putkelle akselin seutuville. Ihan jämäkiltä tuntuivat putket.
     
  12. Terosu

    Terosu 1st gear

    No juu vähän tuo oikea putki vuotaa :rotfl: Taitaa kokonaan puuttua tiiviste putken ja pakosarjan välistä, vähän puhalteli sieltä välistä. En edes tienny et siellä mitään tiivistettä kuuluis olla. Toivottavasti toi aiheuttaa sen höyryn puuttumisen sieltä puolelta, vähän tuntui ajon jälkeen oikea putki viileämmältäkin. Tänään olis viimenen katsastuspäivä ja tiivisteen saan vasta loppuviikosta, mutta katsastusmiehen kanssa neuvottelin että voidaan mitata vasemmasta putkesta vaan, se nyt ainakin vaikuttais pitävän. Nyt vielä sen putken tiiveys tarkastamaan ja sit peukut pystyyn ja asemalle.
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead


    Kuis kävi?
     
  14. Terosu

    Terosu 1st gear

    No päästöt ihan OK mut jäi siitä sit kiinni ettei millään löydetty valmistenumeroa :-?

    Tai ei päästöistäkään periaatteessa olis pitäny mennä läpi koska happea oli liikaa, ilmapumppu jotenkin jumitti ja tunki sitä ilmaa vielä lämpimänäkin pakosarjoille. Inssinä oli kuitenkin ymmärtäväinen jenkkiautoharrastaja ja päästi päästöistä läpi :) Mut joka tapauksessa pitää tuo valmistenumero jostain kaivaa ja käydä uudestaan esittelemässä. Epäilen että olen syksyllä massannut sen yli vahingossa.

    En oo ehtinyt tuota ilmapumppua vielä poistaa siis, enkä ajatellut poistaakaan varsinaisesti vaan hommaan vaan lyhyemmän remmin. Eiköhän se sillä.
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Oisko/ joutaisko sinulta kuvia toteutuksesta? T. kiinnostunut.
     
  16. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ottaisin kyllä mut ei valitettavasti oo kameraa :\
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Olisit pyytänyt katsurilta. Niillä on konttorilla kamera vikojen kuvaamiseen. Olisi tullut nostimella hyvässä valossa hienot kuvat :poff:


    Siis putkistosi on Marteliuksen valmismalli?
     
  18. Ct

    Ct 1st gear

    Lainaappa / pyydä joku ottaan kuvia ja samalla vähän viteota, ni saadaan kuulla millaset äänet siihen sit tuli.
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Katoitteko kuskinpuolen runkopalkin päälle ohjaustehostimen kohdilta just siitä kohtaa jossa on kuminen suoja alkaa sisälokasuojan jatkeena? Useimmiten se on siinä. Alkuosa voi näkyä mutta loppuosan nähdäkseen tarvii suojaa taivuttaa sivuun.

    Ehkä se putki vuosi pikkuisen että happipitoisuus nousi, ilmapumpun kyljessä on liitin, jonka irroittamalla sen tominnan saa eliminoitua. Liittimen kun laittaa takasin kuulee vierestä kun se rupee pluputtamaan, jos saa signaalin, siis (voi se piuha poikkikin olla). Koneen käydessä tietysti...

    Ilmapumppua itekkin haikailen poistavani, mutta sitten on ongelma, miten hoitaa lyhyemmän remmin kireyden säätö. Mulla on oma remmi ilmapumpulle ja tuulettimen viskolle, saa voimansa kampiakselin siivapyörältä. Kiristyksen hoitaa just ilmapumppu... Tars keksiä joku vähän pienempi värkki kiristimeksi...

    Nyt mullakin Capriisin kone alkaa näyttää paremmalta kun kaikki letkut ja rensselit on pois, ikävää että ainakin joku niistä täytyy laittaa takaisinkin. Täytyy hivenen uusia tiivisteitä samalla kun irrotin kaasarin ja purin sen osiin ja putsailin. Mahtaisko joskus saada kokoonkin, en tiijä sanua. :D
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Vielä kysymys Terosulle. Miten vaihteistonpalkki ohitettiin? Siis vasemmalta ei sovi alta, ellei rälläköi lovea palkkiin? Ilmeisesti toi Marteliuksen sarja kulkee oikealta sen vaihdepalkin vakiomutkan kautta, ennen vasemman putken koukkaamista vasemmalle?

    Siksi kuvat olisivat kivoja.. Ja oliko putki 2 tuumaa, 2 1/4 tuumaa vai 2 ½ tuumaa?
     

Kerro tästä muillekin!