Pakoputkiston valmistus ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja punainen sulka, 17.1.2008.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jep, ihan täysin valmis se ei ole, jonkun verran joutui muokkailemaan kun heillä ei ole vasemmalle puolelle valmista kaavaa, osittain peilikuvana tehty mutta etupään putken pituutta piti itte katsoa ja se tukirauta sovittaa putken kanssa sopivaksi ja tietty se ainainen laatikonpalkki, jonka minä toteutin niin että otin pois, kuumensin kosaanilla ja hakkasin kasaan, auton alle kokeilemaan miten sopii, taas kuumaksi ja takomaan aika monta kertaa kunnes sitte sai sopimaan hyvin. Palkkihan tuossa takomisessa lyhenee ja pultit ei sovi paikalleen mutta siitä pääsin yli helposti kun laikkasin ne puoltinreiät palkista auki, siis niin että niihin tuli 'säätövaraa' pituussuunnassa. Mulla meni viikko asennuksiin kaikkine sovitteluineen yms, tosin en yleensä ollut hommissa kuin noin 3h päivässä että ehti vähän lukemaan kirjotuksiinkin. Eikä tuo nyt mitään ihmeen tuli perseen alla -rakentelua ollut.

    Eihän siinä hommassa mitään mahdottoman vaikeaa ole, asia kerrallaan eteenpäin ja muokkaa sitä mitä tarvii kunnes sopii. Apumieshän tuossa olis iso plussa kun ne putket retkottaa ja tipahtelee ja näin aiheuttaa suurta vitutusta, eikä monttukaan olis pahitteeksi ettei tarvis missään paskasessa maassa pyöriä ahtaasti auton alla ja joka päivän jälkeen laittaa haalareita pesuun. Mut mun mielestä tuplat sopii farmariin ku nenä naamaan että ostamaan vaan, mun mielestä 330e ei oo kovin paha hinta tuplista, 200e ilman vaimentimia. Aluminoitua putkea.

    Katotaan jos saan kameraa lainaan, itekin ennen hommaa olis paljon kiinnostanu nähdä kuvia muttei juuri löytyny. Tietty ääninäyteki olis asiaa, tosin luulen että ne äänet maltillistuu aika paljon kunhan sen oikean putken saa tiiviiksi, nimittäin luulen että suuri osa nykyisistä räyhä-äänistä juontuu juuri sinne :rotfl: Ei se kyl mikään ihan paha ääni mun mielestä oo, jotenkin hieno epätasainen rötkötys, mut kai se silti pitää tiivistää.

    Nyffi, kyl se katsuri sieltäkinpäin lamppunsa kanssa tiiraili mut ei niin tarkasti kylläkään, pitääpi tarkastaa. Tosin näähän kun on kai yksityisten maahantuomia hyvin pitkälti niin ne on meistetty vähän minne sattuu, sanoi katsuri.

    Mää olin kattovinani että sitä olis saanu kiristeltyä ilmastoinnin kompurastakin, pahus jos ei saa. No jos sen sitte vaan jättäis sinne, jos kerran pumpun saa pois käytöstä katkasimesta. Ei tarvii sitä jurnutusta kuunnella. Kotona tarkastelin aika tarkkaan vasemman putken ja yhden mitättömän vuodon löysin peräpäästä, ja senkin sain loppumaan. En oo sitä normaalisti katalysaattorillekaan tulevaa putkea poistanu vielä ("antaa sen nyt toistaseks olla...") ja sieltä ei päästömittauksen yhteydessä tullu yhtään mitään vaikka kone varmasti lämmin olikin, eli kai se ilma sinne pakosarjoihin meni. Ei kai muutenkaan koneen toiminnan kannalta toivottavaa ole tuo, lambda kun ei varmaankaan tiedä mistään mitään jos joku pumppu sinne puskee lisähappea. Kyl sielt putkest kerran tuli kyl ilmaa ku mää koitin, mut ei nyt enää sit. Kai siel joku venttiili jumittaa.

    Rocket Engineer: Oikea putki on samanlainen kuin vakiokin eli sieltä ei joudu muokkaamaan, tuolla ylempänä selitinkin miten toteutin sen palkin ja putki oli 2 1/4. On muute vähän vittumainen koko sen puolesta, että mistään varaosakioskista ei löytyny 61mm putkiklemmaria, yhdestäkin sanottiin ettei sellasta oo edes olemassa muka. Marteliukselta kyl löytyy. Ja parempi takoa se palkki aika tosi lyttyyn heti alkuun, niin että menee mahdollisimman läheltä lattiaa, ei tarvii sit taas loppumetreillä alkaa sitä muokkaamaan kun putki ei sovikaan tulemaan vapaasti...
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos vastauksesta! Joo B-koppafarkuissa on muuten kiinnitysreiät vasemman puolen putkelle rungossa. Ainakin mulla 90:ssä. Tosin todellisilla tuplilla sitä ei ole saanut, kuin 1994-96 LT1 koneisena. Sellaisesta löytyisi valmis tuplamutkilla oleva vaihteistopalkki.

    Jossain poliisiversioissa on ollut vanhemmissa "tuplia", joissa se tuplaantuminen on tehty vasta katalysaattorin jälkeen..

    Tuota vasenta puolta olen kuullut prässätyn prässillä luttuun, mutta myös rälläköidyn ja hitsatun. Se onnistunee paikallaan. Rälläkällä lovi palkkiin ja paksusta latasta väännetty c-täyte hitsillä kiinni.. Palkkia ei tarvitse ottaa paikoiltaan.. Riittää, että tukee pukeilla paikoilleen, jos sitäkään..
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Tuskin tarvii tukeakaan. Itekin joitain tollasia mietin, niissä on se etu kyllä juuri että se palkki ei kieroudu mihinkään suuntaan eikä lyhene, ei tarvii juuri sovitella. Tuossa lytistämisesssähän palkki väistämättä tulee uuteen muotoon ja sitä täytyy useampaan kertaan lämmittää ja takoa ja kokeilla ja lämmittää ja takoa ja...

    Ja juu siellä tosiaan on myös vasemmalla reiät sitä akselinylityksen ripustusta varten, mutta niitä ripustussysteemejä siinä ei ole, joten koin helpommaksi porata palkkiin reikä ja tehdä noin niinku aiemmin kirjoitin. Ihan hyvät tuli, ei ne mitään ohjaamoon mun mielestä mölise.

    Olen siinä ymmärryksessä että noissa uudemmissa se palkki on eri mittainen, vähän kai lyhempi? Mut ei tuon palkin muokkaaminen paha rasti ollut, äkkiä sen 'vääränlaisenkin' oikeaan muotoon saa, tekee sitten miten tekee.
     
  4. fmila

    fmila Gearhead

    Re: Mullakin rojekti

    Mistäs päin oot Le Sabre kotoisin tai missä Camaro vaikuttaa??

    Mulla on -67 Camaro ja Bruno väänsi siihen alkuperäisen kaltaiset putket paikoilleen viime kesänä. Samanlaisesta aluminoidusta kuin Marteliuskin tekee. Mulla on toki peltisarjat ja tietty etupäät sovitettiin sen mukaan. Vaihdelaatikon taakse tuli pitkä ja avara X-yhdys ja nyt on äänet kuin jossain V8-mersussa, eli sellainen tasainen soundi kierroksilla ja kuulostaa kuin olis todellista enemmän kierroksia. Brunon putkilla pysyy kyllä museoleima voimassa ja ne voi tehdä 2 1/4" kun sellaisia on alkujaankin ollut "ralli malleissa". Pakosarjat toki joudut hommaan itse. Laita YV:tä jos haluat yhteystiedot Brunolle. Ja toki muutkin jotka haluaa "avaimet käteen" putkiston niin laittakaa vaan YV:tä niin välitän tiedot eteenpäin.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo 94-96 runko on sama, mutta joku leveys ero noissa on tuon laatikkopalkin kohdalla. Luultavasti vaatisi reikien "leventämistä tms."

    Ja eri lootien kohdallahan se palkki voi sijaita edempänä tai taeempana..

    Joo kiitos Terosu. Mulla on putki 18 v. käytön jälkeen jo niin rapakassa kunnossa - siis olen sitä nämä vuodet käyttöautossa paikkaillut. Ekan paikan plätkäsin kesällä 1993. Alkuperäinen vaimentaja on aika hauskan näköinen. Pelkkää paikkaa miltei ;) - että voisi pistää kaikki uusiksi ja sammalla voisi toteuttaa tuplat. Hinta kun ei vaikuta kovalta.

    Onko tolle sarjalle joku numero, vai ihan vaan tilaamalla vasen peilikuvana ton hommasit?

    Soittelin joskus 2000 ? 2002? Marteliukselle, mutta tuplia mitään ei ollut silloin saatavilla. Olisivat vääntäneet, jos olisin auton pajalle vienyt, mutta Kuopio- JNS akselilta jäi lähtemättä, kun oma MIG oli lähempänä, eli tallissa ;)
     
  6. Terosu

    Terosu 1st gear

    Soitapa kuule uudestaan, kyllä ne pääpiirteissään osaa ne putket tehdä. Ainoa jota ne ei ihan 'bolt on' pystynyt tekemään oli tuo vasen etuputki, joka otti yhteen sen yhden tukiraudan kanssa, ja vasenta takaputkea piti sen verran muokata että katkaista akselinylityksen jälkeen ja muhvilla sitä peräputken sijoitusta säätää, koska he eivät ilmeisesti Marteliuksella tienneet tarkalleen miten se tankki menee siellä. Kyl heillä tuntui aika hyvin olevan kaikki jutut tiedossa. Tuo paketti oli kyllä hyvin bolt on sinänsä, että ainoa oikeasti epäsopiva palanen oli tuo vasemman puolen laippa pakosarjalle. Muuten ei vasemman perän lisäksi tarvinnu muokata ku sitä, mikä itse autossa tuli putkea vastaan. Ei kai tuolle paketille mitään omaa numeroa ole, soitin sinne vaan ja kyselin että mites onnistuis tuplat '86 Buick farkkuun, ovat ilmeisesti ennenkin tehneet vastaavia ja osasi kyllä äijä puhelimessa aika hyvin selostaa. Tuosta vasemmasta etuputkesta ja sen tukiraudan yhteenotoista he eivät oikeen tienneet, nyt näitten mun putkien jälkeen varmaan osaavat jo etukäteen neuvoa senkin että sitä tukirautaa joutuu kaventamaan.

    Ja vähän samasta syystä itsekin uusin putket, oli aika mielenkiintoisen näköinen putki kun siellä sun täällä vanhoja paikkauksia ja vuotokohtia vielä enemmän kuin paikkauksia :rotfl: Tuumasin ettei oo kovin mielekästä sellasta harsoa lähteä parsimaan kasaan että laitetaan uusiks kokonaan, ja kun kerran laitetaan niin laitetaan sitte vielä vähän parannusta eli tuplat :)
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Juu kyllä sieltä lankkukylkiin on tuplaputkia saanut jo vuosia aikaa 2.5 tuumasiin asti ja vaadittavat modaukset on olleet just noita joita terosullakin, eli kyllä ne ihan tasalaatusta kamaa siinä mielessä tuottaa kun on suurinpyörtein etukäteen tarvittavat muokkaukset tiedossa.

    Naapuri viimesuvena laitto olssiin -87 yhdysputken -83:seen autoon ja eipähän tuo suoraan sopinutkaan ja just sen apparin piän se tais modata.

    Siitä saattaa juontaa juuret terosunkin ongelmaan.

    Pitääpi muuten pikkuhiljaa itsekin alkaa soitteleen tuolta vaimentimia ja takaputkia cutlasiin, etuosat teen ite koska on peltsarit ym orkkiksesta poikkeevaa murhetta. :lol:
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    Ei apparin puolelta tarvinnu muistaakseni modailla mitään, ainoo ongelma sillä puolen on se että puuttuu se tiiviste :) Löysin eilen maasta jonkun puoliympyrän muotoisen palan oletettavasti sitä tiivistettä. Sen tiivisteen ehkä kannattais etukäteen hommata vaikka US-Partsilta, hinta jotain 16e, kuitenkin varmaan aika huonona monessa tapauksessa. Marteliukselle kun soitin niin sanoi että heilläkin on jotain kyllä olemassa, muttei vissiin ihan oikeanlaisia.

    Siis kuskin puolelta otti se joku tukirauta vastaan, koska Marteliuksen putki lähtee suoraan perää päin sieltä pakosarjalta. Irti vaan ja laikkaa ohkasemmaksi, eihän se rauta niin jäykkä sit enää ole mut en nähnyt tarvettä hitsailla mitään jäykistettä kun en oikeen ymmärrä mitä voimia siihen rautaan yleensäkään kohdistuu. Vaikuttaa mun silmään täysin turhalta oikeestaan mut ei kai sinne sellasta kuitenkaan laitettais.
     
  9. mites tuon väliputken käyttö hyötyjä haittoja?
     
  10. HP

    HP 1st gear

    millä perustein nuo pakoputket tulisi mitoittaa?
    itelle tarvis tehdä tavalliseen 352fe maamoottoriin putket. onko 60,3mm putki jopa liian suurta? seuraava koko olisi 48mm, joka ehkä periaatteessakin voisi mennä? mitä raati sanoo..
     
  11. Terosu

    Terosu 1st gear

    Päivitetään vähän käyttökokemusta noista Marteliuksen tuplista.

    Äänet on tosi jees mun mielestä. Tuli tuo oikean puolen pakosarja-pakoputki-liitos tiivistettyä kunnollisesti ja se vaimensi ääntä yllättävän paljon, oli kyllä tiedossa että se siellä säksättää jonkin verran mutten luullut sen kaiken räyhän tulevan sieltä.

    Nyt vois sanoo että äänet on silleen melko hillityt, "orggistyyliset" ehkäpä vois sanoa, eli ei mitään armotonta jylinää ja jytinää, se mukava kasin höpötys on kuitenkin paljon selkeämpi. Tyhjäkäyntimöly ei käytännössä eroa alkuperäisestä, kaasua painettaessa vasta alkaa äänimaailma. Kaasu pohjassa sitäkin kyllä sit löytyy.

    Äänien puolesta ainakin noita voi lämpimin mielin sellaselle suositella, joka ei autollaan kauheasti halua pahennusta aiheuttaa, mutta on kuitenkin kyllästyny siihen ettei vakioputkella ja vaimentimella tahdo kuulla konetta lainkaan. Sisämeteli on myös hyvin hillittyä, tasakaasulla ei kantaudu mitään kamalia kuminoita sisälle, myös hyvin "orggistyyliset" nuo äänet, enkä oo huomannut että noilla mun aikaisemmin kuvailemillani ripustuksilla olisi aiheutunut mitään resonansseja tai muita ylimääräisiä. Kumityynyt vaan joka väliin.
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ilman mitään perusteita voisin laittaa ensin ton 48:n ja ennen taka-akselia poikki ja vaimennin väliin, sitten 60 millistä loppupätkä.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Yleensä noi tehdään ennemminkin toisinpäin, isompaa alussa ja loppu vaimentimien jälkeen voi sitten olla vähän pienempääkin. Ideana kait, että jäähtyneen kaasun tilavuus on pienempi, eikä tarvi niin suurta.
     
  14. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    näin minäkin olen kuullut, ja kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. riisikipoissa tapahtuu kyllä taka-akselistolla jokin pakokaasujen voimakas lämpeneminen, kun mehupilli vaihtuu min. 3" rööriin :eek:
     
  15. Rock-man

    Rock-man 1st gear

    Mulla on kans nyt Chryslerissa ekoille pöntöille asti 2,5 tuumaista ja siitä eteenpäin 2 tuumaista. Pakoputkien päät on sitten tietysti 4 tuumaiset.... :-D
     
  16. paja1

    paja1 Double Gearhead

    se on kato toi tuningpakokaasu vähä erilaista! se tarvii sen muutoksen siitä 1,5 tuumasesta vähintään 4 tuumaseen :poff:
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    On se kumma kun pitää tuolla putken päällä kikkailla. Apseniin tekaisin uuden 2" putken niin piti viimenen 40cm tehdä 2.5" rosterista :lol:
     
  18. Rock-man

    Rock-man 1st gear

    Mun kun piti saada putkien lopuksi Supertrappin vaimentimet niin tuli pakostaki 4 tuumaiset. Mutta on noi sitte hienotki :-D:-D
     
  19. Terosu

    Terosu 1st gear

Kerro tästä muillekin!