Paljonko 4.75 jaolla mitta pultin keskeltä navan keskelle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Jäpälä, 11.3.2010.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Kertokaa äkkiä :eek:
     
  2. Teba

    Teba 3rd gear

    Eikö se viis pulttisessakin ole pulttikehän halkaisija se jako eli puolet siitä..
     
  3. hatami

    hatami 3rd gear

    Taitaa olla 60mm.
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    4,75"/2 ei isompaa raketti tiedettä tässä vaadita, vai pitäskö tostakin vielä vääntää vastaus valmiiks :oops:
     
  5. 63S88

    63S88 Gearhead

  6. DX

    DX Double Gearhead

    Ei vaan taida olla 4.75/2 oikee vastaus, eiks jako mitata typerästi silleen et toisen keskeltä mut toisen reunasta, kummasta, en muista.

    Mihinä se pulttijakosivu luuhaa, en löydä suosikkiansiostani vaikka se siellä on, siivoiskohan akka tämänkin jos oikeen nätisti pyytäis. :lol:
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei kun kyllä pulttijako on sen ympyrän halkaisija, joka kulkee pulttien keskipisteiden kautta. 4.75"/2 on siis oikein.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    löyty ku vähän tuskaili, näköjään viispulttises vaan tämmönen kummallisuus.

    http://koti.mbnet.fi/~skote/pulttijako.htm

    Edit: siellä jopa lukikin näin :lol:

    Ennenkuin lähetät sähköpostia 5-pulttisen vanteen mittaustavasta, kokeile sitä itse.......ja hämmästy.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vaikka sen noin mittaakin, niin se ei silti pulttijaon määritelmää muuta.
    Onhan viisipulttisessa se kummallisuus, että koska pultteja on pariton määrä, niin ei voi suoraan mitata puolen kierroksen päässä toisistaan olevien pulttien tai reikien etäisyyttä, kuten 4-, 6- tai 8-pulttisessa vanteessa.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    nokun nimenomaan toi "pulttijako on sen ympyrän halkaisija, joka kulkee pulttien keskipisteiden kautta" määritelmä ei viispulttisessa päde.

    Edit: sori eikäkun siis tietysti pätee.

    Kysyjähän ei ole sanonut mikäpulttinen tsydeemi sillä on ja mä muistin väärin että toi outous pätisi kaikkiin jakoihin,
    siis 4.75/2 on oikein.
     
  11. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    No ni, alkoi vaan vyöryä epävarmuustekijä aivolohkoon, kun tuossa viispulttisen jaossa on tuo mittaustapapoikkeama. Kun 4.75 tais olla lähelle 4.5 kun mittaa pultin keskeltä keskelle. Eikä tässä sohvalla sattunut oleen napaa/rengasta, eikä edes viivoitinta.
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    5-pulttisessa vanteessahan se mitataankin pultinreiän keskeltä toisen pultinreiän ulkoreunaan, sen kuvan mukaan.
     
  13. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Näkyy olevan tollanenkin tyyli mitata jakoa 5-pulttisesta.

    [​IMG]
     
  14. Mopar

    Mopar Gearhead

    70,9mm pultista pulttin. Tuo kaavakin ympyrän kehän jakoihin on jossain, muttei ny ihan ulkomuistista :rotfl:
     
  15. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Paljonko 4.75 jaolla mitta pultin keskeltä navan keskell

    4.75/2 on oikea vastaus.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    sorry, luota pois, on se ympyrän keskikohta viispulttisessakin, jako/2,
    ihan niinkuin SamiL jo kirottelikin, jaon määritelmä ei muutu,

    tolleen vanteesta mittaamallahan tulee likiarvo koska mutun reikä on mitä on, mut nythän jako tiedetään joten ei ongelmaa,
    mulla vaan oli sormet minuutin kaks nopeemmat ku aivot ja tein vahingossa ilmastomallin. :lol:
     
  17. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kyllähän sen saa tarkkaankin, kun mittaa keskireiän reunasta pultin reiän reunaan ja lisää siihen reikien säteet :eek:
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    ^Totta, saa kyllä kunhan lisää vielä keskireiän halkaisijankin,
    siis jos ne saa mitattua riittävällä tarkkuudella, mitä hieman epäilen suuressa osassa halpisvanteita.

    Tolleen sanallahan viittasin aikaisemmin laittamassani linkissä olevaan metodiin suorasta mittauksesta, jonka,
    kuin myöskään tämän kahden mittauksen ynnäysjärjestelmällä en kuitenkaan alkaisi esim. vanteisiin uutta jakoa poraamaan.
     

Kerro tästä muillekin!