Paljonko saa vetää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fireball, 11.12.2006.

  1. WSE

    WSE 1st gear

    No onkohan -86 capricelle valmistaja ilmoitellut joitakin vetopainoja?
    Jollei tämmöisiä mistään löydy niin silloinhan saa vetää jarrutonta puolet omapainosta eli maksimi jarruttoma massan 750kg ja jarrullista kokonaispainon verran eli 2750kg ?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eipä noille taida juuri mistään painoja löytyä, tuota joskus selvittelin yhteen tapaukseen niin geeämmältä usasta olis saanut painot jos auto olis ollut trailer packagella varustettu, kun ei ollut ei niilläkään ollut mitään antaa.

    Ja toi 2750kg pitää siis todeta punnitsemalla. Siinä on tuon aisapainon verran vielä plussaa kun punnitus tehdään pyörien alta. Sinällään sama vaikka sen kärrin kok. paino olis vaikka 3500 kunhan sen hetken tilanne on sellainen ettei tuo 2750 vaa'an näytöllä ylity.
     
  3. WSE

    WSE 1st gear

    Juuri tämä on mitä haettiin. Eli maksimi kytkentämassa voi käytännössä olla siis 2800kg kun aisapainoa oikein kuormatulla on ainakin se 50kg. Eli ei oo viranomaisella nokan koputtamista vaikka capraissin perässä trailerilla on vani ja vaikka vanin kyydissä olisi vielä yksi ylimääräinen moottorikin...
    Aika hurjalta kieltämättä vaikuttaa. 305 joutuu töihin ainakin:)
     
  4. apukuski

    apukuski Gearhead

    :soosoo: Muistaakaas sitten että korteissakin on tosiaan rajoitus mitä saa kiskoa ja mitä ei.
     
  5. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Mistäs semmoinen käsitys on tullut, että ns pakettiautolla saa vetää kokonais massaa vastaavaa kärryä?

    Eikös ensi sijaisesti katsota auton omamassaa, mitä saa peräänsä laittaa, paitsi , olikohan -95 jälkeisissä, +75kg. koska kuljettaja lasketaan omamassaan.

    Eroa ei pitäisi olla sillä, onko se mitenkä rekisteröity.

    Lähtökohtaisesti siis omamassa, jos valmistaja ei toisin rajoita/salli.

    Esim -86 Capricen vetokilot otteessa olivat n 1920kg. Pahvipenkillä.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Vaikkapa lakipykälistä, (lainaus edelliseltä sivulta):
     
  7. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tuossa pykälien ensimmäisessä kohdassa saattaapi olla "koira haudattuna".

    32 a § (25.9.2003/821)
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

    a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;


    Ainakin uudemman Capricen kohdalla (-90->) tehdas rajoittaa rakenteelliset vetokilot, ja vanhemmistakin otteista on luettavissa omamassaa vastaavia kiloja.

    Itse kun olen etsimässä vetoautoa, niin asia muuttuisi vähän mielenkiintoisemmaksi, jos kokonaismassaa voisi käyttää pakuissa vetokiloina. Niitäpä alkaisi löytymään useampia vaihtoehtoja vetoautoiksi.

    Esim Suburbanissakaan ei taida olla täysiä vetokiloja (nelikko).
    Saisiko esim johonkin chevyn pickuppiin lisää vetokiloja vaihtamalla kantavuutta??
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei muuten sitten ole ihan noin yksinkertaista.
    jos ei ole otteelle merkitty vetopainoja, se ei tarkoita että saa vetää kokonaismassan verran kärryä.
    silloin kun auto on tyyppihyväksytty on tyypittäjä merkinnyt valmistajan/maahantuojan ilmoittamat vetopainot. ,vanhemmissa autoissa ne eivät kuitenkaan ole automaattisesti tulostuneet rekisteriotteelle. (koska ennen tehtiin kytkentäkatsastus jossa painot merkittiin otteelle)
    ja vaikka ne eivät näy otteella on ne kuitenkin olemassa ja luulisin että poliisikin voi ne päätteeltään nähdä ratsiassa.
    eli kannattaa kysyä ne massat konttorilta jos on tarvettä vetää painavampia kuormia, ihan sen takia ettei tule mitään kalliita yllätyksiä.
     
  9. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Aivan.

    Ja yleensäkään kokonaismassaa ei käytetä, vaan omamassaa.
    Mallikohtaisia eroja on sallituissa vetokiloissa, ja lähtökohtaisesti autoilla saa vetää omamassaa.

    Yleensä myöskin rajoittavat massat on ilmoitettu alaspäin.
    Esim jarruton 450kg, koska muutoin se olisi luonnollisestikin 750kg.

    Esim Opel Omega, omamassa 1700 kg, sopivin varustein vetopaino on 2100.
    Tämä ei näy otteessa, mutta uudehko (euro)auto kun on, niin sen voi todeta tyyppikilvestä/tarrasta.

    Itse en vetäisi Capricella enempää kuin omamassan verran, vaikka olisi kuinka hienot pahvipenkit(paku).
     
  10. sjussila

    sjussila 1st gear

    Nyt kun puhutaan paljonko saa vetää, niin voitaisiinko kerätä tämän topicin alle vähän eri autojen sallittuja vetopainoja(mitä rekisteriotteessa lukee), tyyliin:

    -merkki & malli
    -vuosimalli
    -kone
    -2wd vai 4wd
    -suurin sallittu jarrullisen kärryn vetomassa

    On monet muutkin tätä asiaa miettineet, kun ovat etsineet sopivaa vetoautoa trailerin ja jenkin kiskomiseen.

    Itseäni ainakin juuri tällä hetkellä kiinnostaisi 4wd hiacen vetokyky
    80-luvun lopun malli versus 90-luvun alun mallin(muovikeula).
     
  11. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Tähän laittaisin tarkennuksena/postinsuodatuksena sellaisen seikan, että
    jos autolla saa vetää omamassan verran, se ei ole kiinnostavaa.

    Mutta jos ottesta voi todeta että omamassan ollessa esim 2300kg, sillä saakin vetää 3500kg, niin nämä kiinnostaa.
    Esim Range Rover, omamassa heiluu n 2000kg alkaen, mutta tyypitetyt vetokilot ovat pääsäätöisesti 3500kg.

    Ja edelliseen, sjussilan, listaan vielä omamassa/kokonaismassa.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Melko monet 80-luvun nelikot saa kiskoa 3500kg alkaen japsi-avolavoista. Paikallisen veneliikkeen nipponi tuli joskus motarilla vastaan joku 8m jenkkivene perässään :lol:
     
  13. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Faktaa, faktaa.

    Lueskelen juuri päivän lehteä.
    Esittelyssä uusi Mitsu.

    -Mitsu Pajero
    -'07
    -3.2 TDI
    -4wd
    -omamassa 2330kg
    -kokonaismassa (ei ilmoitettu)
    -Peräkärry 750/3300kg

    Varmaankin vanhemmat (halvemmat, kuten itseänikin) autot kiinnostaa enemmän, mutta tässä "lomakkeen" täyttöesimerkki.
     
  14. pölhö

    pölhö 1st gear

    Ford KA, jarruton kärry 0 Kg, jarrullinen 0 Kg, :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  15. sjussila

    sjussila 1st gear

  16. WSE

    WSE 1st gear

    Omamassa on vanhan lain jäänne, tainnut muuttua EU:n myötä?. Sen takia vanhoissa joihin on koukku aikoinaan jouduttu katsastamaan, on otteessa omamassa mukaiset arvot.
    Sen takia monella on myös mielikuva jottei saa vetää kuin omamassan verran. Nykylaissa ei omamassasta ole minkäänlaista mainintaa JARRULLISEN perävaunun vetopainojen yhteydessä, vaan puhutaan auton valmistajan tai koukun valmistajan ilmoittamista arvoista tai kokonaismassasta, pienimmän arvon ollessa määräävä. Nyt mikäli kahta ensinmainittua tietoa ei ole saatavilla/koukun valmistaja ilmoittaa suuremmat arvot, jää kokonaismassa määrääväksi tekijäksi. Tottakai kannattaa kuitenkin selvittää ensin onko auton valmistajan ilmoittamaa pienempää arvoa olemassa suomen tyyppihyväksyntätiedoissa ennenkuin alkaa kokonaismassan suurista kärriä vetelemään.
    Omamassa on nykylaissa rajoittavana tekijänä vain JARRUTTOMAN käryn tapauksesta puhuttaessa, jonka massa saa siis olla enintään puolet omamassasta mikäli mikään muu em arvoista ei sitä pienemmäksi rajoita.
     
  17. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Uusissa tosiankin otetaan tehtaan antamat arvot, mutta toisaalta tehdas antaa arvot. Tosin kuski lisää vetokiloja...

    Vanhempien kohdalla yleensä puhutaan omamassasta.
    Eli lienee kysymys siitäkin, miten maahantuoja on korimallin aikoinaan tyypittänyt/saanut tyypitettyä, riippumatta siitä, mitä tehdas on luvannut.

    Edellenkin lähtisin siitä, että silloisten pykälien mukaan autolla vedettiin omamassaa vastaava määrä, jos ei toisin mainittu.

    Saisiko esim tehtaalta/maahantuojalta tehtaan antamat arvot, jos saatavilla, esim ko Capriceen?
    Jos tämä olisi omamassaa suurempi, tulkittaisiinko asia sen mukaan vai silloisten pykälien mukaan, mitä ko autolle on sallittu, tehdas arvoista riippumatta?
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Tuo on kyllä mielenkiintoista, että tulkitaan vahaa lainsäädäntöä... Jos koukkua ei ole koskaan autoon katsastettu ja otteessa ei näinollen ole vetopainoista mainintaa niin miksi enää sovellettaisiin vanhaa lakia? Kyllä kai oikeuskäytännön mukaisestikin mentäisiin kuitenkin nykylainsäädännön mukaan, tänäpäivänähän ei tuonikäiseen tarvitse koukkua katsastaa, mutta jos olisin halukas ylimääräistä rahaa konttorille antamaa niin katsastaja lienee pakotettu muiden arvojen puuttuessa merkkaamaan otteeseen kokonaismassaa vastaavan luvun jarrullisen vetopainoksi?
     
  19. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Sitäpä varmaankin kannattasi koettaa jos tehdas lupaisi enemmän kiloja.

    Enkä tiedä onko nyt kyse edes tulkinnasta, vaan siitä, että aikoinaan ko autot on tyypitetty joillakin spekseillä liikenteeseen. (vrt pakokaasut)
     
  20. brasil

    brasil Gearhead

    meidän Astrossa on painot 1780 ja 2540 ja kytkentätiedot perävaunun suurin massa jarruin 1630 kg ja jarruitta 450 kg. Onko se normaalia ?
     

Kerro tästä muillekin!