Pallosalaman päästöt eli ooppeli pomppas päästöistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mietmi-3, 14.11.2019.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    opel astra farkku ei menny päästöistä läpi :( vm jotain 1997.

    tyhjäkäynti kierroksilla
    co% 1.8 ---- 1.2
    co2 13.8 --- 14.1
    hc 209 --- 366
    o2 0.1 --- 0.09
    lambda --- 0.96

    Pistetäänkö paaliin vai mitä teen? Ihan ok kunnossa noin muuten likan ajella.
     
  2. tyg

    tyg 2nd gear

    Pojan saman ikäluokan toyotalle kävi samoin muutama vuosi sitten ja yritin saada korjaamolle aikaa säätöjen tsekkaukseen. No koska kesälomakausi ja ajat viikkoja eteenpäin täynnä niin kysyin olisko jotain vinkkiä mitä tehdä itse etukäteen että homman korjaaminen helpottuisi. Yllätyksekseni sainkin vinkiksi, että vaihda öljyt jos vanhat ja rikkiintyneet tms.
    Tein sen ja vaihdoin lisäksi ilmansuodattimen. Muutaman kymmenen kilometrin maantielenkin jälkeen suoraan konttorille ja kirkkaasti toyota leimaan hyvillä päästöarvoilla.
    Sitä en osaa sanoa onko noi hylkyarvot samoista syistä mutta eipä toi kokeilu kalliiksi tullut vaikka odotukset eivät olleet vielä konttorille mennessä korkealla.
     
    Rotten ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vähän rikkaalla kun lambda-arvo sitä näyttää ja hiukan heikosti palaa vielä, kun palamattomat hiilivedytkin (hc) hiukan ylhäällä.

    Tukossa? Ilmanputsari, katti...
    Lambda-anturi rikki, mistä syystä suojaa konetta rikkaalla seoksella. Tai vuoto putkessa ennen lambdaa, jolloin menee rikkaalle, kun anturi saa liikaa ilmaa.

    Huono kipinä?
     
  4. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Pistät E85 tankkiin ja eiku uutta yritystä kehiin
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    16v ecotec? Polttaa öljyä ni sotkee päästöt ja katti kuoleentunu. Venanvarrenkumit irronneet ja sohlaa ellei ne oo liimattu paikalleen.
     
  6. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Happi ei näytä olevan korkealla. Ei putki vuotoa. Lämpeääkö moottori normaali lämpöön? Tossa mallissa lambda ja katti kaukana pakosarjasta? Jos katti ei vielä tarpeeks kuuma?
     
    jariha tykkää tästä.
  7. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Perushuolto eli tulpat ja ilmansutari uusiksi? Eikä se öljyjen vaihtokaan ehkä haittaisi.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku pikkuisen liian rikkaalle harhautunut moottori, en tiedä lambda-arvosta ennen säätöä, harhautui katsastusarvoihin lisäkytkennällä, jolla lambda-anturin signaaliin lisättiin pikkuisen jännitettä. Kapeakaistaanturin kanssa sarjaan vastuksilla tehty jännitejako, joku 100mV jota syötti 1,5V AA-paristo.
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Noista arvoista katsoen, minun mielestä siinä on kuollut katti.
    Toki lambda arvo on 0,01 rikkaampi, mitä olisi hyväksyttävää. Kuitenkin tosi lähellä.
    Arvot on sitä luokkaa mitä kattiauto päästää ilman kattia.
    Uudella katilla pitäisi mennä läpi. Uusi lambda-anturi voi tarkentaa säätöä.
    Tietenkin jää epäselväksi mikä katin paskoo. Tulppien ja tulpan johtojen vaihto ei varmaan haittaa. Lisäksi öljyn poltto pitäisi saada kuriin jos sitä tekee.
     
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Höh, "kylmä katti"!

    Ensin ajamalla auto auto lämpimäksi. Sitten kierrokset 3000 - 4000 rpm noin vartiksi, ehkä vähän pidempäänkin, niin alkaa katti toimimaan. Mene johonkin pajaan jossa on pakokaasumittari, niin saat heiltä todistuksen joka kelpaa konttorille. Pidä myös kone ja katti lämpimänä kun menet näyttämään. Saattavat mitata uudelleen, vaikka todistus mukana kaasuista onkin.

    t. AM
     
    Karpov, 12345678910, Rotten ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tietysti kylmäkin se voi olla.
    Oletus tietysti, että mittaaja on osannut sen ajatella ja huudattaa konetta tarvittaessa.
     
  12. fmila

    fmila Gearhead

    Noi putkessa olevat katit tahtoo mennä "nurkka-ajossa" helposti tukkoon. Mutta lähtevät yleensä toimimaan kunhan niitä reilusti kurmuuttaa. Tarvitsevat usein tosi pitkää huudattamista, ennen kuin menee rajojen sisään. Sen kyllä huomaa aika pian jos on mittari kiinni samalla kun huudattaa, että HC alkaa putoomaan aika pian, mutta rajan alle menee vasta vartin päästä, ehkä? Jos muuten auto on kunnossa, niin pitäisi onnistua.

    Totta kyllä tuokin, X16XEL koneissa nousee venttiivarrentiivisteet helposti ylös. Sen yleensä huomaa myös öljyn kulutuksena. Tulppiin kertyy myös öljykarstaa jos ovat irronneet. Venttiiliohjaimen päähän voi tehdä myös "kierteen", joka pitää uudet tiivisteet paikoillaan paremmin kuin niiden liimaaminen.

    t. AM
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tuo päästötestin lambda-arvo kun on laskettu suure muista arvoista niin voiko siitä päätellä samalla tavalla rikkaalla / laihalla olemisen kuin auton anturista?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Perus asiat kuntoon eli öljyt ilmasuodatin tulpat yms,ei noissa nii suurta heittoo oo et mitää vikaa varmaa oo.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Tätä minäkin oon aina yrittäny toitottaa että pakokaasumittarin lambda-arvolla kun ei ole hevonvitun taivaallista merkitystä todelliseen lambda-/seosarvoon....

    Mutta tässä tapauksessa uusisin katin ja tulpat ja sen jälkeen kunnon kuumaks ni uskallan väittää että menee läpi.
     
  16. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Aiheuttaa ihmisille kummasti hämmennystä kun molemmat ovat lambda-arvoja mutta eivät sama asia.

    Eikä välttämättä edes sitä kattia tarvitse vaihtaa kun ajelee sen lämpimäksi.
    Juuri tuossa kesällä pallosalama alkuun hyvinkin vastaavilla arvoilla kelpasi leimalle termostaatin, tulppien ja ilmanputsarin vaihdon jälkeen.
     
    Sounderi ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. jariha

    jariha Double Gearhead

    Ooppelin päästöt on tyyppivikaa ton mallin astrassa, katti on prkleen kaukana putkessa minkä takia arvot ei kylmällä koneella varsinkaan mene läpi... kunnolla lämpimäks ja kierroksia ni eiköhän se siitä? Jos ei kelepaa niin kattia vaihtoon, kaikissa f-astroissa mitä mulla ollu on ollu samoja vaivoja, pari kertaa oon yleismallin katin vaihellu
     
    Sounderi tykkää tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kertoohan se nimenomaan sen, että pakokaasupäästöt ovat rikkaalla. Putken päästä tulee siis paksua tavaraa.
    Sitähän se ei kerro, onko auton oman lambdan kertoma eculle mitä.
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    :):) Leima tuli.
    Ekana vaihdettiin lambda ja tulpat. Ei mitään vaikutusta päästöihin o_O . Sitten putsattiin se pampula joka on ilmanputsarin jälkeen imuputkessa. Kaikki arvot samantien kohdalle :confused:. Taas saa likka ajella vuoden pallosalamalla.
     
    valpas ja jariha tykkäävät tästä.
  20. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Niin niin pakokaasupäästöt rikkaalla eli putkesta tulee palamatonta mutta tuon voi saada aikaa vaikka imuvuodolla ja kone itse on silloin laihalla.
     

Kerro tästä muillekin!