Paras imusarja tyyppi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 23.9.2011.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Lähinnä teoria tasolla alko kiinostamaan, että millainen on paras imusarja jos ajatellaa koko kierrosaluetta.

    http://www.summitracing.com/parts/GBE-42733/?rtype=10

    Olisikko se tuommonen? Vasen ja oikea puolisko erillään= Toimii hyvin matalemmilla kierroksilla? Oikean kokosen plenumit ja imukanavan pituudet= Toimii ylä kierroksilla?
    Eli niinkuin tavan v8 kakstaso imusarjan ja ykstaso imusarjan hyvät puolet yhdistettynä toisiinsa?
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Individual runner isolla plenumilla on se ainut oikea. Tyyliin SBC Cross Ramit, Tai sitten vaan tötteröruisku johon ympätty plenumi.

    Tuo Banksinkin on vähän sinne suuntaan mutta mun mielestä plenumit on liian pienet ihan kuten TPIssäkin. Katso rata-autojen imusarjoja niin selviää helpoiten.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Diisselis ei vissiin niin välii...
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Tunnel Ram on paras.On sitten kyseessä katu tai kisamoottori.Toki katukoneen/kisamoottorin pitää olla kaikilta osin Tunnel Ramin tasolla.

    Tunnel ram "huijaa"kansia luulemaan olemaan paremmat kuin ovatkaan
    Kadulle tarkoitetuissa Tunnel Rameissa on yleensä pidemmät ja ohuemmat runnerit kuin race tunneleissa.

    350 kokosessa mosassa tunneli on luokkaa 20-30 heppaa tehokkaampi ja saman verran vääntöä(lbf.) koko alueelta kuin vaikkapa Victor Jr.
     
  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eli kumpi ois parempi 2 erillistä vai 1 plenumi? ja miksi? Tunnelramissa kai on 2.
     
  6. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niin nyt vasta älysin, että eihän tuossa minun esittämässä imusarjassa imukanavat ole jaettu samalla tavalla kun 2-taso imusarjassa.. Että siellä ei ehkä ole ruhtinaallisia alakierrosvääntöjä.
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Sulla on tossa kuvassa dieselin imusarja. Niinku C-barge vihjas, ne on aivan eri asia kun bensakoneen vastaavat.
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Diisseli toimii ilman imusarjaakin, mut kuten edellä mainittiin tunnel rami on se ainoa tie onneen. Kompromissi jutut on sitten oma lukunsa.
     
  9. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    No mikä teoria siinä tunnelramissa on takana mikä tekee siitä niin hyvän? Eikö paras oli semmonen missä on 2 plenumia, suorat ja oikean pituset kanavat, ja jaoteltuna kanavat niinkuin 2 tasoimusarjassa, että saataisi imusyklit mahdollisimman erilleen toisista. Vai onko se käytännössä vaikea toteuttaa..
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Miten niin?
    Ai nii siinähän polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan....eli imusarjan virheet ei vaikuta niin paljon seossuhteeseen.
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Teoria ja käytäntö Tunnel Ramissa on se,että kaikki kanavat ovat suorat,pitkät/yhtäpitkät.

    Näillä eväillä päästään todellakin siihen onneen!
     
  12. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Okei, mitä max sanot tuosta imusarjasta mitä esitin pari viestiä ylöspäin, olisikko se parempi? :)
     
  13. max

    max Double Gearhead

    No,mulla itselläni on kolme erilaista Tunnel Ramia sbc käyttöön,ja kaikissa niissä on plenumit ja kanavat yhteydessä toisiinsa.

    En pysty sanomaan mitään imusykleistä,koska en edes tiedä mistä niissä on kysymys.Kerro mitä ne ovat.

    Kaasareista sen verran että on kaksi 450 cfm.holleyta,mekaanisia ja mikä erikoista niin toisio puoli on vailla kiihdytyspumppua.

    Ovat tarkoitettu nimeenomaan tähän 60-70 luvun kummajaiseen.
     
  14. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Itselläni on työn alla hieman saman näköinen imusarja ja juuri mainitemistasi syistä.
    Vaikka enemminkin sitä voi toiminnaltaan verrata tuplakaasuttimiin, tai tunnelramiin, kuin edellämainittuihin.

    Jos googlen kuva haulla etsit "Ferrari intake manifold", tai "Lamborghini intake manifold" niin löytyy paljon kuvia mihin virkeämmissä nykyautoissa on kadulle päädytty.
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eli kun imuventtiili aukeaa, tulee imusykli plenumiin. 1 taso imarissa ja kun 2 imuventtiiliä on osittain yhtä-aikaa auki, niin imusyklit ovat "päällekkäin" ja tämä heikentää imu tapahtumaa sylintereihin. 2 tasossa syklit ovat enempi erillään toisista ja toimii alhaalla paremmin. Näin olen ainakin ymmärtänyt, viisaammat saa oikasta, jos puhuin *askaa.
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Niin, oletko sä nyt tekemässä diesel vai bensakonetta? Toi kuva on dieselistä ja sen imusarjan tehtävä suunnilleen on vaan toimittaa moottorille tarpeeksi ilmaa. Ja jos taas bensakonetta, on hyvä muistaa ettei se amerikan-v8 ole vain 2 yhteen liitettyä 4:s konetta. Kuvanmukainen imarimalli aiheuttaa imupuolelle samat ongelmat mitkä v8:ssa on jo pakopuolella. Ainakin kaasarin kanssa. Eli kun kampuran kaulat on 90:n asteen välein, imusyklit eivät tule tasavälein samalla puolella moottoria. Siksi normi 2-taso imarissa menee 2 kanavaa toiselle puolelle ja 2 kanavaa toiselle puolelle. Samasta syystä jo muinoin rata luokissa, enkä nyt tarkoita roadsport v8, käytettiin 180-asteista kampuraa. Vaihtoehtona on tietysti pakosarjan primäärien vetäminen puolelta toiselle, edelleen niin että primäärit pysyvät saman mittaisina.
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    En tekemässä ole mitään, mutta teoria tasolla ajattelen asiaa. Bensa koneesta puhun. Ja kyllä, semmosta imusarjaa ajattelin jossa yhteen plenumiin tulee toiselta puolelta 2 ja toiselta puolelta 2 kanavaa ja toiseen plenumiin samanlailla. Sillon syklit olisivat 180 asteen välein (per plenumi). Pakosarja ja sen syklit sitten asia erikseen.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Oikeestaan pakosarjakaan ei ole ihan asia erikseen. Rallinokkien tarkotus on antaa pakosyklin imasta sosetta koneeseen ja jos pakosyke ei ole tasanen niin ei kai sen antama etu imupuolellakaan voi olla tasaista. Tuli mieleen että tästäkö johtuu Hilbornin tötteröitten eripituisuus? Siis samassa koneessa kahta eri mittaa imutötteröitä.
     
  19. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niin pakosyklit ja sen tuoman imun ymmärrän, mutta eikai se ole edellytys sille, että imusarja ja sen syklit toimii hyvin?
     
  20. fmila

    fmila Gearhead


    Tää taitaa koskee vain BBC:ä, kun siinä on kompensoitu kansien eripituisia imukanavia imusarjan puolella. SBC:ssä on imusarjankin "tötteröt" yhtä pitkät
     

Kerro tästä muillekin!