Paras imusarja tyyppi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 23.9.2011.

  1. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Teoriassa näin, mutta muistaakseni Vizardkin on maininnut että se ei mene näin ihan suhteessa. Tais siis menee, mutta imukanava ja varsinkin imuventtiili lämmittää imuilmaa, joten hyöty jää pienemmäksi todellisuudessa. Toki silti imuilma kannattaa pitää mahd. viileänä. Hyötyä kuitenkin on sekä täyttöasteen ja nakutusherkkyyden kannalta.

    On varmaan ihan veikeä systeemi. Onkohan noista jotain esim. lehtien testejä jossain? Tuollaisessa on toki aina kompromissejä, kun on haluttu pitää mahdollisimman "matalana", mutta niin on useimmissa muissakin imusarjoissa.
     
  2. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Tää raati sanoo että näyttää hyvältä, mutta mites voisko tuo plenumi jatkua enemmän tuonne perälle asti korkeampana? Voisi kuvitella että virtaus olisi tasaisempi pyttyä kohden.

    PS. Kotona ne parhaat imusarjat tehdään. :)
     
  3. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

  4. Ck

    Ck Gearhead

    Joo voi olla että siitä takapäästä tuli silloin vähän liian matala mutta sitä ny ei paljo suunniteltu kun oli kiire ja toi konehuone muutenkin on semmonen mitä ny sattuu tuleen ja millasia alumiinin/raudan palasia sattuu oleen. Rälläkällä saa paljon aikaan :rotfl:
     
  5. mafo

    mafo 3rd gear

  6. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Uuhhh. :rotfl:
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kovin on huonosti testejä just tuosta imusarjasta, ainakaan LSx-moottoriin. Näköjään Mopariin on samaa imusarjaa tarjolla.

    Kertoisiko se jostain, että vaikka imusarjaa on ollut jo jonkin aikaa tarjolla (varmaan reilun vuoden verran), niin ämericcalaisissa alan lehdissa ei ole testejä tarjolla..
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mut eikös tää ole...

    [​IMG]

    ...vähän niinku samannäköinen. Tosin varmaankin 5x kalliimpi... :)
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Toimiva mutta yksi muutos tekemättä. ...
     
  10. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Äkkisellä windows paintilla muuttaisin jotenkin tuon tyyliseksi. Sen suuremmin en funtsinut, mutta tämä ois oma näkemys:

    [​IMG]
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Leveä LSA siksi että se käy nättiä tyhjäkäyntiä vaikka sitä vääntöä oikeen alhalla olekkaan. se siirtyy ylemmäs pakostakin, vääntöalue on silti laakea ja väitän että vääntöala (under the curve) on isompi kuin pienemmällä LSAlla... kierrokset saadaan tappiin kun yläpäässä väännöt ei laskekkaan kuten kapealla LSAlla ja tehot ei myöskään vaan on varaa huudattaa sitä. eli taas tehokäyräkin under the curve on isompi.

    (no joo mä tahallaan haluan kierroskoneen joka käy nätisti eikä ole ränttätänttä)

    Siksi nokka on outo koska tällaisia ei ole ne kerran vaatii monasti erikoismännät koska venataskut on jumalattomat.

    Mutta tämä ei olekkaan mikään neppauskone joten siksi onkin enemmän kuin omituinen.
    Lisäksi tähän laittaisin lyhkäset veivit....niin lyhkäset kuin mahdollista.
     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

     
  13. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Hmm... Miksi tehot tippuisi yläkierroksilla kapealla LSA:lla? Overlappia on kuitenkin enemmän.

    Miksi venataskut ois jumalattomat? kapeellahan LSA:lla ne ois isommat, koska venat on enemmän auki yläkuolokohdan lähettyvillä. Toki toi sinun todella outo ICL sotkee kuviota.

    Neppauskoneella varmaan tarkoitat drag race-konetta? Mikä tekee eron tässä tapauksessa?

    Miksi pitäis laittaa lyhkäiset veivit? En itse näe mitään hyötyä. Voitko perustella?
     
  14. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Vaikea tuollaisessa konstruktiossa pistää suuttimia eri paikkaan. Ellei ne sijoita plenumin sisään.
     
  15. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jep jep, mutta hauska kerrankin nähdä täällä asiallinen ketju jostain mielenkiintoisesta aiheesta ilman suurempia perseilyitä. Kommentoikaa omia kokemuksia ja näkemyksiä ihmeessä. Toivotaan että tämä topikki säilyy ainakin vuodelle 2013 tai jotain. Kiitän nöyrästi kommentoijia ja jatkan itsekin kommentointia pitkään, jos vaan säilytään asialinjoilla. :)

    Pyydän anteeksi jos joskus oma kommentointini tuntuu hyökkäävältä, mutta tarkoitus ei ole sellainen. Vastaan saa sanoa juurikin niin kovin, kuin tuntuu tarkoituksenmukaiselta. :)
     
  16. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Sen vielä haluisin kysyä miten tuosta haluaisit kaksiosaisen ja miten se vaikuttaisi?
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Toi plenumin malli ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta niinkuin sanottu, niin kompromissejä siinä on tehty. Riippuu varmaan paljon minkä tasoiseen moottoriin tuo on suunniteltu. Tuonkin kanssa on jo varmaan ongelmaa saada mahtumaan pellin alle. Oikea oppisesti plenumi ois juurikin korkeempi. Ton tyylisiähän on monen nykyauton vakioimusarjat. Pyttyjä useimmiten on vain neljä.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Hyvää ja suurelta osalta asiallista ja mielenkiintoista luettavaa tässä topicissa.
    Uskoisin että jos esim. V-8 magazinessa enemmän keskityttäisiin tällaisiin teknisiin kysymyksiin,lukijakunta voisi olla tyytyväisempää......varmaan mahdotonta?

    Motorfreak vähän kyselit tästä mun 400 koneesta ja toimintaympäristöstä niin tässä tulee.(Sorry Off Topic).

    Vantaan moottorikoneistamossa Eskon 0.030 yli kairaama TRW 10.0:1 mukeilla vs.64cc palotila.

    Nordic porting Centerissa(Corvette 68) kaivetut Sportsman 2 kannet.
    Sportsmanit vastasivat hyvin vinkuun,ja Corvette 68 ehkä laittaa käppyrät jos mahdollista.

    Crane laahuri 224/224 106 LSA ja nostoa puolisen tuumaa.

    Eli Perusasiat kunnossa kun autokin on kevyt-70 Camaro ja välitystä 3.73.

    Ei kuitenkaan kulje mielestäni niin rankasti kuin sen näillä eväillä pitäisi mennä.
     
  19. 68corvette

    68corvette Gearhead

    6v sitten minulla ei ollut omaa virtauspenkkiä.
    Vakiona mitattiin silloin 211cfm@0.6".. Amerikassa tyypillinen on ~250cfm.
    Portattuna mitattiin 247cfm@0.6", eli +40cfm.

    Nykyisellään tuo oma virtauspenkkini on antanut hyvin lähelle samoja lukemia mitä netistä löytyy.
    Joten pitäisi mitata uudelleen jos haluaisi vertailukelpoisia tuloksia.
    Arvelisin että virtaavat 280cfm luokkaa kalibroidussa virtauspenkissä.

    Eivät kyllä ole liian isot 400 alakerralle.

    Nokka on vaan liian mieto, kyllä tuo alkaisi laulamaan, kun siellä olisi hieman räyhempi profiili.
    Noita LSA asioita on ihan turha käsitellä irrallaan nokan muista arvoista, tai moottori kokoonpanosta.

    Nyt arvelisin että tehoa on ~400hp. Mutta siitä ei liene dyno/varttimaili mittauksia, pers dyno aina yhtä luotettava.

    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Black/PC180066.JPG
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Black/PC180050.JPG
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Black/PC180038.JPG
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Black/PC180039.JPG
    http://www.sunpoint.net/~pirkonen/Black/PC180044.JPG

    Imusarja keskustelu tuntuu päätyvän ensimmäisen postin ehdotuksiin sittenkin.. =)
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    ...siin vaiheessa ku jotku hieroo optimi imusarjojaan on toiset ajaneet jo monta kautta. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!