Pari pientä kysymystä T-Bird SC:stä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ceecee, 28.6.2005.

  1. ceecee

    ceecee 1st gear

    Lähes vuoden jenkittömän kauden jälkeen tuli ostettua ´90 SC. Vähän ajettu ja siisti, mutta....Pari pikkuseikkaa askarruttaa. Onko näissä ollut vakiona ajonestolaite. Mulla sellanen on, (en tiedä onko orkkis vai jälkiasennus) ja se toimii ärsyttävästi. aina kun on virrat pois 30sek se menee päälle ja pitää kuitata kauko-ohjaimella (joita tietenkin on vain yksi, ja sekin huono). Aattelin, että milläköhän ilveellä sen vois kytkeä pois toiminnasta tai peräti ohittaa.

    Pariin paikkaan oon soittanu, ja vastaus on ollut sama "juu, ei me tollasia oo koskaan korjailtu, ei siihen uskalla koskea." Eipä tässä muuten mitään, mutta jos se ainoa kauko-ohjain kyrvähtää, niin siinä sitten ollaan naama punasena citukan parkkihallissa viljelemässä ärräpäitä.

    Muuten pirun kiva auto ajella. Ja eka jenkki joka on oikeasti hyvä ajaa. Kulkeekin ihan herkästi, vaikka ei kasilla olekaan. (nimimerkillä ex f- body harrastaja)
     
  2. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    en ota ajonestolaitteeseen mitään kantaa, mutta kannattaa tsekata mm. www.sccoa.com sieltä paljon tietoa saat mm. tyyppivioista, oikeasta hoidosta ja eri tavoista virittää auton konetta/ajettavuutta yms yms.

    Ja kyllähän sanon että ihan kivasti liikkuu tuollainen SC t-bird ja on pirun hyvä ajaa myös, oikeastaan välillä on jopa ikävä tuota SC:tä (nimimerkillä ex-SC harrastaja, nykyinen F-body harrastaja)
     
  3. ceecee

    ceecee 1st gear

    Jeps, mulla oli 4 f-korista peräkkäin. 1 formula350, 1 GTA Ja kaks T/A:mia. Aattelin kokeilla vaihteeks Fordin tuotetta. Korimuotoilu ei ole mielestäni yhtä kaunis kuin Pontiacin, mutta pienen lapsen isänä pitäisi vähän tuota hyökkäysvaunuosastoakin välillä liikuttaa, niin T-birdin paremmat tilat johti tähän valintaan.

    Ja thanx hyvästä linkistä!
     
  4. JR

    JR Gearhead

    Ajonestolaitetta on saanut optiona, mutta enpä osaa sanoa miten sen pitäisi toimia. Noi varustelistat löydä ainakin '89 malliin tämän linkin takaa.

    Tuo muotoilupuolihan on tietenkin täysin makuasia, mutta omasta mielestäni tuo kyseinen Thunderbird korimalli on harvinaisenkin onnistunut kokonaisuus, verrattuna muihin saman ikäisiin amerikanpeleihin...
     
  5. ceecee

    ceecee 1st gear

    Kiva nähdä, että tällekkin mallille löytyy harrastajia ja tietäjiä!! Sitä on aina jotenkin pihalla, kun hommaa uuden ja vieraan harrastepelin. Mutta eiköhän tämä tästä. Sen verran selvisi ajonestolaitteesta, että autoon on ainakin asennettu hälytin jälkikäteen. Eli ilmeisesti puhutaan hälärin yhteydessä olevasta ajonestosta. Tänään tutkitaan miten sen saa purettua pois.

    Taitaa JR olla niin, että mulla ei vaan vielä ole silmä tottunut näihin korilinjoihin. Vaimoke sen sijaan on aina halunnut tällaista, ja kun värikin oli oikea, niin ei tarvinnut kysellä että ostetaanko sitä.

    Niin ja tuo "keyless entry" löytyy myös tästä autosta, mulla vaan ei ole harmainta aavistustakaan koodista. Sitä ei ilmeisesti saa selvitettyä muuten, kuin alkamalla soittaa läpi edellisiä omistajia. Myös käyttöohjekirja on jäänyt matkanvarrelle, huoltokirja asiallisin merkinnöin löytyy kyllä.
     
  6. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Kehuuvat että kansipahviongelmat ja imuvuodot olisivat noita pahimpia tyyppivikoja. Ja kokemuksesta muistan että jarrulevyt tahtoivat vääntyä helposti. Tosin sanottakoon, että ajotyyli ei ollut kovin lähellä rauhallista.
    Mutta ei kai tuota SC:tä miksikään urheiluautoksi ole tehtykään, pikemminkin rennon rempseän pikaisen matkailuauton rooliin sitä on yritetty sovittaa.
     
  7. ceecee

    ceecee 1st gear

    Jarrulaikat tuntuu olevan hieman kierot tässäkin autossa. Taidan sorvata ne, koska pintaa näkyy olevan riittävästi. Täytyy toivoa, ettei tulis noita kansiongelmia. Ne ei yleensä ole kovin kukkaroystävällisiä vikoja.
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    tuo kansipahviongelma juontaa juurensa siihen ettäkun nuissa fordin v6 koneissa kannenpultit on perin epäoptimaalisen kaukana toisistaan...tai siis näin mä oon lukenu..
    No särkemällä saa kaiken rikki, olkoon alla t-birdi tai f-body tai vaikka rokkiratsuni
     
  9. JR

    JR Gearhead

    Tuo tehdasasetettu koodi löytyy muutamastakin paikasta, mutta siihenhän saa lisäksi itsekin ohjelmoitua oman koodin käyttöön. Auton mukana tulee semmoinen pieni kortti josta tuo koodi löytyy, sekä se on muistaakseni myös takaluukun saranan paikkeilla painettuna. Siis siellä sisäpuolella... Taisi olla vielä joku kolmaskin paikka, mutta eipä juuri nyt tule mieleen. Voin katsella myöhemmin, jos on vielä tarvetta.
     
  10. ceecee

    ceecee 1st gear

    Kiitos vinkistä. Täytyy tiirailla, kunhan saan vehkeen pajalta tänä iltana. Tilailin Lassilan Samilta käyttöohjekirjaa ja korjaamomanuaalia, niin vähän helpottaa tää tietämättömyys :odroll:

    Mites muuten sen "ajotietokoneen" öljynvaihto indikaattorin nollaus tapahtuu. Tänään vaihdetaan öljyt ja suodatin, ja olis kiva saada "ok" teksti näyttöön.
     
  11. JR

    JR Gearhead

    Jos en nyt ihan väärin muista, niin se nollaantuu siten että:

    1) virrat päälle, älä starttaa.

    2) painat jollain rautalangan tms. pätkällä sitä sen näytön vasemmalla puolella olevaa reset nappia (= se reikä).

    3) odottele kunnes näyttö vilkahtaa, niin sen pitäisi olla nollattu. Tuohon resettiin menee varmaankin joku 10-20 sekuntia aikaa.

    Niin, ja tuo VMM näytön öljynvaihtovalo ei mielestäni ole juurikaan luotettava. sanoisin että se rupeaa näyttäämään sitä "now" valoa jo hyvissä ajoin, eli joskus 3-4 tuhannen paikkeille. Voihan se toiminta olla kyllä yksilöllistäkin.

    Se öljynsuodatin on sitten mielestäni kohtuu ikävässä paikassa vaihtaa. Ja niitä suodattimiakin on minulle tarjottu kolmea eri kokoa, joista yhdellä ei ollut mitään mahdollisuuksia edes sopia paikalle. Vaikka kierteet yms. oli ihan sopivat...
     
  12. ceecee

    ceecee 1st gear

    Nyt on ajonestolaite/hälytin systeemit purettu, se oli siis sitä tavallista jälkiasennuspaskaa, joka vanhetessaan aiheuttaa vain harmia. Piippaili itsekseen niinkuin tämäkin, lukitsi itsekseen ovia ja kytki ajoneston päälle omia aikojaan.

    Ja jäihän se suodatin ja öljy vaihtamatta. Ne tyrkkäs varaosaputkassa ihan vika suodattimen. Näytti fordin kasikoneen suotimelta, liian iso. Nooh mutta huomenna uusiks uudella filtterillä.

    P.s thanx JR koodijeesistä, se oli siellä niinkuin sanoit ja keyless toimii niinkuin pitääkin.
     
  13. arrakis

    arrakis 1st gear

    Onneks olkoon "uudesta" autosta! Itellä on ollut tuollainen '90 SC kuusi vuotta käytössä. Mukava peli ajella, ja varsinkin madallettuna ajo-ominaisuudet paranevat huomattavasti. Kaikennäköistä palikkaa löytyy runsaasti jenkeistä, joten jos kiinnostaa tilaus sieltä, niin voin laittaa linkkejä!

    Oma peli on ollut viimeiset pari vuotta puhtaassa harrastekäytössä. Seuraavana olisikin vuorossa jonkinlaatuiset viritystoiminpiteet...heh! Vielä kun sais nuo tilatut kamat tänne Suomeen...

    Mites muuten JR, onko Pieksämäen aikataulu lyöty lukkoon, eli monelta aiotte sinnepäin startata la-aamulla? Piti tulla sitä sun SC:tä pälyileen keväällä, mutta se jäi sitten... Mites nyt, jos tulisin joku päivä...?
     
  14. ceecee

    ceecee 1st gear

    Leimakin heltisi tänään ensi yrittämällä 8) Pikkasen askarruttaa mieltä nuo co arvot. Sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla 0,3% tuntumissa. Aikasemmissa kattijenkeissä on ollut kutakuinkin nolla. Lisäksi hivenen huno käynnistymään puolilämpimänä/lämpimänä. Joutuu starttaan 3-4 sek, ja pitämään kaasua hiukan painettuna. Ilman kaasua ei lähde. Lisäksi ko. tilanteessa ilmenee pieni bensan haju.

    Mistäköhän tuollainen voisi juontaa juurensa? Muuten tuntuu pelaavan erittäin hyvin.
     
  15. Tenox

    Tenox 1st gear

    Heittäkääs jotain mitä kannattaa katsoa, kun menee katsomaan tuollaista 90-luvun alun Ford Thunderbirdiä. Kyseessä nyt ainakin aluksi LX malli. Eli onko jotain tyyppivikoja, mitä ei olla mainittu, mistä lähtee ruostumaan jne. Sanokaas samalla olisiko hyvä valinta käyttöautoksi ympärivuotiseen käyttöön ja minkä verran bensaa palaa?

    Ajattelin josko tuon Sportsiden vaihtaisin Thunderbirdiin. Sitten olisi samana vuonna ollut 1. 2. ja 3. jenkki ja vieläpä kattava Mopar, GM, Fomoco edustus. :D
     
  16. arrakis

    arrakis 1st gear


    No etupyörien laakerit tuppaa kulumaan suht "nopsaan" tai mikä on nopeasti... Nuo täytyy vaihtaa koko setti kerralla ja on aika kallis. Etupään ollessa aika painava, niin rasittaa paljon myös noita niveliä + tukivarsia. Niiden kunto kannattais tsekata.

    Mahdollista ruostetta kannattaa tutkailla tuolta peräpäästä takavaimentajien kohdalta. Ikkunat voi joskus temppuilla eli siellä on muoviset rattaat, joista ajan kuluessa murtuu hampaita. Saattaa sitten jumiuttaa koko ikkunan... Korjaussarja kyllä löytyy...

    Itse olen myös vähän suunnitellut ostavani SC:n kumppaniksi LX-version käyttöautoksi... :)
     
  17. minkkinen

    minkkinen 1st gear

    Itse kävin muutama viikko sitten Lahdessa (nimeltä mainitsemattomassa) autoliikkeessä katsomassa juuri myyntiin tullutta
    T-birdiä. No, ilmotuksessa luki että kyseessä on 286hv malli, ja ajettu naurettavat 200tkm. No todellisuudessa kyseessä oli perus LX malli 140hv, ja ne 200tkm oli maileja.

    Käsittääkseni SC-mallissa on n.200hv, mutta joskus olen törmännyt SC-malliin jossa olisi juuri nuo 286hv. Onko kellään varmaa tietoa SC:n todellisista hevosmääristä?
     
  18. arrakis

    arrakis 1st gear


    SC:ssä on 210 hv vuosimalleissa '89-'93. Uudemmissa eli '94 ja '95 malleissa on vakiona 230 hv. Tuo mainitsemasi 286 hv tulee, kun muuttaa rekisteriotteeseen merkityn kilowattimäärän (210!) hevosvoimiksi. Maahantuontikatsastuksessa tapahtui tuohon aikaan jokin virhe, ja tehot ilmoitettiin väärin. Et siis ole voinut törmätä mihinkään 286 hevosvoimaiseen SC:hen, paitsi jos ei ole viritetty jälkikäteen... :wink:
     
  19. finmower

    finmower 1st gear

    Mulla olis virheetön -92, 59020 mil ajettu LX, on liikaa autoja en tarvitse enää.Kolmena viimevuotena ajettu yht 600 mailia. Talvella ei ollenkaa.
     
  20. Tupis

    Tupis 3rd gear

    http://www.autosompa.fi/auto.php?reknum ... e%20-%2089
    Jos joku haluaa tämän pommin, niin se näkyy olevan vielä myytävänä.
    Auto oli minulla yhden illan koeajossa ja siitä löytyi pari pikku vikaa :lol:
    - ABS:it ei toimi
    - Kone nosti lämpöjä, hävittää nestettä
    - Renkaat loppu (vain kesä kumit)
    - Sähkövikoja mm pitkät valot eivät toimineet ja kierrosluku mittari lopetti toiminnan ajon aikana
    - Ovien saranat
    - Etupäässä väljää
     

Kerro tästä muillekin!