Pehmeän verhoiluosan pinnan toteutus.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Over the hill, 30.11.2020.

  1. Over the hill

    Over the hill 1st gear

    Allekirjoittanut on tehnyt kuitu ym. hommia 80-luvulta alkaen, mukaan lukien silikonivalut jne. Nyt tuli kuitenkin eteen työ, jonka toteutusta lupasin tutkia, ja jossa joudun oman kokemusalueen ulkopuolelle:

    50-60 vuotta vanha verhoilun osa. Pinta ollut alun perin pinnaltaan kumimainen ja kappale itsessään joustava. Sisusta oikein vanhan ajan vaahtokumia, ei siis vaahtomuovia (superlon). Nyt koko osa on täysin korppu, mutta muodossaan.
    Eli omistaja toivoo, että selvittäisin mahdollisuutta tehdä vastaava, joustava osa käyttäen "korppua" muottina.
    Pikaisen Googlettelun tuloksena en löytänyt oikein mitään käyttökelpoista Vai onko jossain käsitelty vastaavaa? Silikonivalua en tässä pintana käyttäisi, koska se tuntuu juuri siltä. Vaahtokumia löysin jostain alan liikkeen viimeisen varaston peränurkasta, varasin sitäkin varmuuden vuoksi.
    Mutta mistä uuden kappaleen pinta vaahtokumin alle muottiin? Onko jossain tehty vastaavia?
    Koko paketti pitää päättää ja kokeilla etukäteen muotti mukaan lukien, koska kaikki materiaalit eivät tule toimeen keskenään. Tässä vaiheessa katse on joustavissa polyuretaaneissa ja PU vaahdossa.
    Vaihtoehtona tehdään oikean näköinen, mutta jämäkämpi osa.

    Ja jos NOS tai muuten käyttökelpoisia osia olisi, en täällä kyselisi. Pahoittelut, etten voi kohdetta yksilöidä, mutta koska kyseessä ei ole oma auto niin omistajan mielipidettä on kuunneltava.
     
  2. f34

    f34 Gearhead

  3. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Olisko lateksivaahto ns. oikea materiaali?
     
  4. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Nämäpä mielenkiintoisia aineita.
    Onko 34 käyttänyt kyseisiä kemikaaleja?
    Näin äkistään haettuna, tällaista patjamaista polyuretaani foamia eli onko lateksivaahtoa niin sitä löytyisi, mistäpä muualta kuin Kiinasta.
    Tämä on varmaan hyvä sisustus materiaali kun siitä tehdään laadukkaita patjojakin.
    Kuinka tämä on leikata vai tarviiko jonkinlaisen muotin valettuna?
     
  5. EVO X

    EVO X Gearhead

    Meillä töissä joitain koneen osia teetetään välillä PUR valuna kun voluumit ei riitä ruiskupuristemuotteihin tai tarvitaan juuri noita pehmeitä kappaleita. Sen verran olen itsekin tutustunut osien tuotantoon, että sinne muottiin ennen urtsia sivellään ”maali” joka kopioi hyvin muotin pintastruktuurin. Sitten Pur valetaan päälle ja se sitten täyttää sen osan massan. Jos nyt en ihan väärin muista, niin ainakin joissakin tapauksissa mallinne on kopioitu muotiksi hartsi/alumiinijauhe kombolla. Meidän 3D mallien avulla on suoraa CAD:ssa otettu huomioon kutistuma, muistaakseni 2-% ja sitten osasta on tehty muottia varten tuollainen 102% kokoinen 3D tuloste. 2-prossaa nyt on aika vähän tuon kokoluokan kappaleessa, mutta se todennäköisesti on jo korppuuntuessaan hieman kutistunut, niin pur valuna siitä tulee entistä pienempi. Jos oiken haluais täydellisen, niin orkkis pitäis skannata ja mallintaa, ja tehdä siihen skaalaus isommaksi ja vaikka tulostaa 3D:nä suoraa se muotti jos mistään massatuotannosta ei ole kyse. Mutta joo, vaihtoehtoja kyllä on monia. Täällä Lahdessa on sellanen pikkupaja kun Kosofinn, joka ehkä pystyis auttaa tuon valmistuksen tai neuvojen suhteen.
     
  6. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Tollanen paja kuin Ravelast näyttäis tekevän kaikenlaista valmista ja puolivalmista muovista ja kumista.

    Joskus tehtiin myös Revultexista ( ammoniakkiin liuotettu luonnonkumi-valmiste ) jotain koriste-esineitä 3d-tulostetulla muotilla ja tulos oli suurinpiirtein kiinteää vaahtomuovia.
     

Kerro tästä muillekin!