Pelkääjän puolen takapyörät ulompana ku kuskin puoleinen, perä 10 pulttinen8,5???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ktappinen, 8.4.2017.

  1. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    Oikeanpuoleinen taka nakki pari-kolme cm ulonpana ku kuskin puoleinen?, tai pitääkö mennä optikolle? ? Perä 10 pulttinen 8,5?
     
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

    Mikä auto? Jos rungollinen niin helposti voi kori olla tuon verran toisessa laidassa.
     
  3. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    El camino 1979. Lukollinen perä?, pienessä vauhdissä niin kuulostaa siltä ku oikean puoleinen rengas laahaisi, vai yrittääkö se sutia? ?
     
  4. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    Niin ku kääntää jyrkästi oikealle....o_O
     
  5. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    2-3 senttiä on ihan normaalia, isot toleranssit, harvassa autossa se akseli on ihan keskellä tehtaan jäljiltä.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hullulta tuntuu, mutta se on normaalia. Novassakin akseli on saman verran sivussa ja joutui toiselta puolelta laikkaamaan siitä pyöränkaaren kantista sentin pois ettei rengas (255/40R17) hangannut siihen madalluksen jälkeen, toisella puolella oli hyvin tilaa. En 70-luvun valmistusmenetelmiä tunne, mutta autoa tutkiessa syntyy käsitys että Willow Runissa on neekereillä ollut vahvasti urakkaperustainen palkkarakenne taka-akseleiden kiinnikkeiden hitsaamisessa.
     
  7. timopajala

    timopajala Gearhead

    Ja jos on peltejä joskus vaihdeltu taakse niin saattaa siinäkin tulla heittoa sellanen sentti helposti jos vaihdettu koko kylki pelti jne. Onhan noissa aika lailla eroja kun seuraillut.
     
  8. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    Pellit yllättävän hyvässä kondiksessa joten hyvinkin mahdollista että peltiä joskus vaihdettu :D
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko helpointa konstia siirtää akselia et sen sais keskelle vai ankkuri tappeja siirtää ja pikkasen sivuun akselin pedillä lehdet
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mun mielestä ensin pitää selvittää mikä on keskellä.
    Akselistot ensin keskenään linjaan. Kori on vain kuorrutusta tekniikan päällä. Alustan mittauksen/suuntauksen kautta.
    Hölmöintä olisi"keskittää" akseli koriin, mutta etuakseliin /runkoon nähden sivuun.
     
    Jussi289, KajS, PauliR ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Varsinkin autoissa joissa on panhard-tanko, akseli saattaa olla jo hieman sivussa. Joustoliikkeen aikana akseli siirtyy taas hieman keskemmälle tai vastakkaieen laitaan.
    Mutta niin kuin Hai sanoi, taka-akselin tulisi olla linjassa etuakseliin nähden..
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    En huolestuisi parin sentin poikkeamastaaiheen aloittajan tapauksessa. Mun slanttivanin alusta on jotenkin salmiakki, kun nelipyöräsuuntauksen jälkeen siinä "kulkukulmaa", vaikka säädettiin oikein.

    Ja eurauto-ootee: Kun mondeoon (vm. 2005 STW) laitettiin ruuvattava alusta, mitattiin ne jumalallisen tärkeät "navasta-kaareen-mitat". Ei tullut sama tulos takana oikealla ja vasemmalla...kolaroimaton auto...
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Novassa on ns. puolirunko eli takana akseli tulee lehtijousilla kiinni koriin eikä siellä ole mitään varsinaista säätöä, ja etuakselihan on siinä etu/puolirungossa joka kiinnittyy koriin. Korissa ja eturungossa on mittapisteet ja mm. kaksi reikää joita on käytetty sopivan tapin kanssa apuna kun eturunkoa tehtaalla on mallattu paikalleen. Eli sen eturungon voi itsekin linjata mittapisteiden ja niiden tappien kanssa siihen mihin se on tarkoitettu, mutta jos haluaa varmistua että etu- ja taka-akseli ovat keskenään linjassa niin miten se kotikonstein mitataan, ottamalla ristimitat pyörännavoista luotilangalla?
     
  14. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Ymmärtäisin kyllä jos heitto olisi toisin päin eli kuskinpuoli ulompana. Parissakin f-bodyssa ollu itellä jousipakat banaanilla sivusuunnassa....mutta juuri kuskinpuolle päin.....kardaani pyörähtää aina samalle päin ku lähetään liikkeelle ja hakkaa perää puoleen.Kun perä siirtyy 1cm keskilinjasta niin heitto renkaissa kaariin nähden tuplaantuu ja on näin ollen 2cm.Ootko varma että perää ei oo hiljattain käytetty irti....onko jousipakat asennettu oikeille puolille ja oikeinpäin.....onko korkeuseroja keskenään....eli seisooko suorassa.
     
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Noin se muuten Novassakin on, että kuskin puoli on ulompana.
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    Caminossa (-79) on täysrunko ja takanakin kierrejouset. Menee tukivarsien ja/tai niiden kiinnityspisteiden muokkailuun jos haluaa akselia siirtää mihinkään. Eikä ole panhardiakaan.

    Itse tullut omasta Caminosta tuota edes mitanneeksi. Ei pistä silmiin niin ei aiheuta toimenpiteitä. :)
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    vois kattoo onko camiinan puskurit kiinnitetty runkoaisan päihin, tai oikeestaan niihin "pullotunkkeihin" kuinka laitaan,
    se vois antaa nopeesti osviittaa siitä, että onko runko suhteessa koppaan sivussa, vai akseli runkoon nähden,
    voi toki olla molempia, mutta runkoa saa siirrettyä sivusuunnassa koppaan nähden varmaan pari senttiä.
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    olisko peräöljyn kitkalisäaine vähissä, lukko ns. puree liikaa ja voi pitää aika narskuntaa, eikäkai sekään poissuljettua ole, että kääntymisen vaatima luisto tapahtuukin renkaan ja asfaltin välissä.

    onko renkaiden mitat, lähinnä halkaisija, samat
     
  19. ktappinen

    ktappinen 2nd gear

    Samat mitat renkaissa, 275/60-15, vanteet sama mallia. Peräöljyt vaihdettu viime vuonna?, edellisen omist. mukaan?, ei maininnut mitään lisäaineista. Viime vuonna katsastuksessa ollut jotain häikkää "dynamo ei käynnisty, auton lukkoperä liian piukka tai jotain..".
     
  20. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Eli siellä mahollisesti on kitkalukko ja kitkalisäaine vähentää kitkaa as in se on koko ajan lukossa ilman lisäaineita. Sano että ottaa kopan irti ja kattoo mimmonen lukko siellä oli; ja laittaa sitte oikeet öljyt sinne kuhan tietää mitä siellä on sisällä.

    Jos se Camino kulkee suoraan muuten, takaa katottuna ja ajettuna niin ei kannata tehä mitään. Kopan toleranssit, kiinnityspisteiden toleranssit jne niin se menee tohon 2-3 senttiin pelkkinä toleransseina.
     

Kerro tästä muillekin!