pelti työkalut ja tekniikat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 4.11.2009.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Pullmaxilla jäykiste 1.5 mm peltiin. Vapaalla kädellä ja toinen vielä leikattuna paketissa... http://kuvablogi.com/nayta/1786159/ ISO Ääni pulmaxin muuttamiseksi jalkakytkimelle...

    Niin ja tuo kuvankeskellä tehty "pölykapseli" myös hakattu samalla laitteella.
     
  2. Quest

    Quest Gearhead

    Eiköhän ne jollakin holkilla/sovitteella siihenkin saa
    Tossa parempi kuva kuin tuolla planishing keskustelussa
    [​IMG]
     
  3. timo.t

    timo.t Gearhead

    Tässä koitin sulatella näitä pellin muokkaus juttuja, eli jos omistaa EW:n niin ei välttämättä tarvii power hammeria tai toisinpäin?
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Mä näkisin asian lähinnä niin että ne täydentävät toisiaan. Aika harvassa on operaatiot missä pitäis miettiä että kummalla alkais tekemään.
     
  5. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Toi power hammer on vähän ehkä väärä sana pullmaxxille..tässä pintaraapaisu kyseisistä koneista...

    Englannin pyörä pystyy ainoastaan venyttämään peltiä.Ensisijaisesti pinnan viimeistelyyn..tottakai myös muotoilu onnistuu.

    Pullmaxin liike on vipuvälitteinen, vasteet eivät koskaan osu toisiinsa, vaan aina on pellin paksuus välissä.Koska koneen rakenteessa/mekanismissa ei ole mitään mikä antaisi periksi, jos vasteet osuvat toisiinsa, varmasti hajoaa, tai tekee tuhoa koneelle.Eri syötöt mahdollistaa, venytys ,kutistus,pokkaus, taivuttaminen, leikkaus jne....ei ole power hammer

    Power hammer, eli puhutaan yleensä yoderista tai Pettingellistä, pystyy venyttämääm tai kutistamaan, iskun voima on säädettävissä kytkimellä, muotoilu aikana.Power hammerissa on iskulla oltava mahdollisuus "ylilyödä"., Itsetehdyissä helve hammereissa aisa on kiinni lehtijousessa,joka on vipuvälitetty epäkeskoon, kun epäkesko pyörähtää, aisa ja vaste jota vasarassa käytetään, iskeytyy kappaleeseen, lehtijousen pää taipuu aisan päässä olevan painon(vaste) takia alaspäin,no seuraavaksi vaste ja aisa nousevat ylöspäin, käyttäen hyväksi myös voimaa jonka se sai kun lehtijousi taipui alaspäin, no kun liike on tullut ylös, se saa taas lisää voimaa alaspäin menoon, kun lehtijousi on taipunut ylöspäin, lehtijousi ikään kuin varastoi aina toisen liikkeen energian.....ajattele vaikka pyyhekumia viivottimen pään päällä....ja mitä tapahtuu kun taivutat viivotinta :wink: , eli iskun pituus on oikeasti enemmän, kuin se mitä iskun pituus on kun pyöritetään vapaasti epäkeskosta...eli vasaralla on ominaisuus joka on "ylilyönti"

    Pettingelissä ja yoderissa vaste on kiinni remmillä lehtijousen välissä, ja kun epäkeskopyörii , se saa remmin venymään ja vasteen liikkumaan enemmän, mitä nopeammin epäkesko pyörii, eli vaste menee kuin jojo , lehtijousen välissä...eli vaste liikkuu alas lohenpyrstöuraa pitkin, remmi venyy ja lehtijousi jännittyy,ja vaste osuu peltiin, mutta kun liike lähtee ylöspäin ja samalla se saa lehtijouseen varastoidun voiman mennessään ylös, ja saavuttaa lakipisteen, ja taas alasmentäessä jousi antaa juuri syntyneen voiman lisäksi lyöntiin...taas kerran "ylilyönti"

    Kyseisten vasaroiden lyönti on siis pelkkä läpsäisy jousen ansiosta...

    power hammer lyö ja pullmax työntää, kun ajatellaan niiden iskuja..

    Ei ole tarkoitus päteä ja työntää herneitä kenellekkään...olen nämä jutut itte lukenut amerikan pojilta...ei ole mun keksimiä paskapuheita...jos tä oli viisastelua parhaimmillaan , saa viestinpoistaa mun puolestani..

    p.s onhan se English wheel ja hiekkasäkki, metelin takia ihan kiva, kuulee radiotakin välillä....

    tämä selittää parhaiten, jos vaan linkkini toimii...http://metalshapers.org/101/video/mainmovie.shtml

    jos joku osaa suoralinkittää tuon linkin...ni siitä vaan...mä en viel hallitte tätä foorumia... :odroll:....

    lisäys: helve hammerilla voi kutistaa ja sikata myös...eli lyönti liike on kaareva, mutta teet työkalun alapitimen, korkeuden säädettäväksi.Eli eihän se vaste tule kaaressa/vinossa levyyn. Vasteet kohtaavat juuri siinä kohtaa kun kaari tavallaan loppuu,koska aisahan on laakeroitu korkeammalle..jos laakeroit sen lähelle samaa tasoa alatyökalun kanssa, sit voi tulla ongelmia...
     
  6. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Nostan vähän tätä aihetta.

    Koska harvalla on tilaa pullmaxiin tai rahaa, mainostan tässä vähän tätä ite tehtyä helve hammer vasaraa.Se on kopioitu netistä, ei mun keksimä.Kyseinen pellinpala on tehty Helve hammerilla ja ainoastaan viimeistelyt EW:llä, motonetin pellinpalasta..tä oli sit ihan leikkimistä "leluilla".

    [URL=http://aijaa.com/0098010476545][img]http://i10.aijaa.com/b/00980/10476545.jpg[/img][/url]

    eli tässä on lähtökohta, syy miks pelti on taivutettu,näin, se on helpompi käsitellä kun kutistaa helvellä tai pullmax (samat kutistus palikat,kuin käytetään pullmaxissa).Sama juttu jos levy ei mahdu koneeseen oikeassa muodossaan, näin voit huijata konetta.. koska sitä on vain taivutettu, sen kiderakenne ei ole muuttunut (kutistus,venytys), ja sen voi taivuttaa takasin suoraksi..viivat näyttää kuinka pitkälle kutistus menee.Mä kutistan aina kiila muodossa.

    [URL=http://aijaa.com/0003510476546][img]http://i5.aijaa.com/b/00035/10476546.jpg[/img][/url]

    Eka kierros kutistusta tehty.

    [url[​IMG]][/url]

    Nyt vaihdoin vasteet, ja vaan silotin kutistus jäljet.

    [URL=http://aijaa.com/0089410476548][img]http://i3.aijaa.com/b/00894/10476548.jpg[/img][/url]

    Lisää kutistusta....

    [URL=http://aijaa.com/0011710476549][img]http://i7.aijaa.com/b/00117/10476549.jpg[/img][/url]

    Ja silotus, nyt muoto on sitä mitä halusin.

    [URL=http://aijaa.com/0065110476550][img]http://i7.aijaa.com/b/00651/10476550.jpg[/img][/url]

    Nyt on venytetty, niin kuin jäljistä näkee..ja alaosaa silotin jo EW:llä

    [url[​IMG]][/url]

    Sama juttu, ainoastaan lisää venytystä...

    [URL=http://aijaa.com/0031110476552][img]http://i8.aijaa.com/b/00311/10476552.jpg[/img][/url]

    Täs on käytetty ainoastaan EW:liä,ja silotettu sillä, ja alaosaa joutu kiristelemään, kun oli niin löysä...kun on venytetty sieltä niin paljon.Vieläkin täs olis vähän viimeistelyä, mut tohon se sai nyt jäädä, ja kun tuli vaan leikittyä...

    Ainakin pystyt kutistamaan syvälle levyyn, ilman pullmaxia...se on aika suuri etu..
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    [​IMG]
    Mitäs noi ilmeisimmin ruuvattavat kuutiot ovat nimeltään ja mistäs sellaisia saisi ostettua?
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  9. sbf

    sbf Gearhead

    Juuri tuollaiset.Bulit tänksit!.
     
  10. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Ja nuuka tekee nuo ite. Ei me yhdessä 5min pitempään.
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Kun nyt keskustelijoita riittää niin kysytään viä että onko kukaan havainnu mitään paremmuuseroa siinä käyttääkö hitsisauman taustalevynä kuparia tahi messinkiä.
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    joskus jotain paineilmalinjaa kun hitsannu niin kuparia tullu käytettyä,
    muuten ilman mitään taustalevyjä.
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Messinkiä en ole kokeillut mut kupariputkesta tehtyä "lusikkaa" käytän useasti koripeltejä hitsatessa.
     
  14. cdi

    cdi Double Gearhead


    On tullut myös vähinsä harrastettua hitsauslangasta pellintekoa ruostekasoihin. Siinä olen vasteena käyttänyt posliinia joko puhelinpaalun nuppia tai jotain rikkimennyttä lautasen reunaa tilanteen mukaan.
     
  15. renttu81

    renttu81 Gearhead

    ottaako posliini kuin hyvin lämpöä vastaan? Ideanahan tuossa kuparissa et se ottaa osan lämmöstä ja tukee ettei ala "karkaamaan".
     
  16. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Erilaisia kuparilusikoita tullut tehtyä. Hyvä ja helppo.
     
  17. cdi

    cdi Double Gearhead

    Ei se niin hyvin ota mutta jää ne langat pellinaihioksi eikä tule sitä siili ilmiötä. Lisäksi akalla ei ole kuparia mutta posliiniastioita on vielä jopa ehjiäkin joten materiaalista ei tule pulaa.
     
  18. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Mä olen aina kuvitellut että sen kuparin etu on lähinnä siinä ettei hitsi tartu siihen kiinni. Saattaa se toimia siinä liikalämmön poissiirtämisessäkin, vähän niinkuin elektroniikkamiehet käyttää hauenleukoja.

    Jos vetely on ongelma niin varmaankin on parempi yrittää vältää sitä lämmittämistä, hitsata pari täppää ja antaa jäähtyä ennenkuin jatkaa...

    Gukkelista tietoa vaikka hakusanoilla "Welding spoon" tai "Welding copper backing"

    Noita väkerryksiähän myy eastwoodit sunmuut, käykää vakoilemassa ja tehkää itse paremmat halvemmalla. :rotfl:
     
  19. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Ittellä lusikat ihan n. millistä kuparia, helppo käännellä sopivan muotoseksi. Varsina foskulla juotettu n.10mm kupariputki. Mahtuu pienistäkin rakosista
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Hain juuri rautiasta Pontiacin pohjaan korjauspalat.Tarvitsee vain leikellä ne sopiviksi ja sikata.
    Ja siitä sikkauksesta.Meidän sikkikoneen kitasyvyys ei oikein riitä.
    Tuttu pläkkäri ehdotti prässäämistä niin että pehmeä puu alla ja teräsprofiilin pätkällä pätkä kerrallaan.Ei tullu kovin tasaista uraa mun mielestä.
    Noi urat olis suht matalia mutta melko leveitä 5x15mm noin suunnilleen.
    Mitähän tässä keksisi?
    viitti tehdä mitään turausta suorasta levystä.
     

Kerro tästä muillekin!