Peltipuhtaan projektin talvisäilytys kotipihassa

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja J.J. Laakso, 4.8.2014.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Moro,

    Tällaisesta kun en aihetta löytänyt niin mitenkähän olisi järkevintä säilöä osittain peltipuhdas projekti kun sen on pakko viettää alkutalvi kotipihassa ennenkuin autotalli on valmis?

    Oma suunnitelma on Wurthin suojavaha arkoihin kohtiin, pressuhalliin siten, että pressu myös "lattiana" ja pressuhallista mahdollisimman usein päädyt auki, että ilma vaihtuu. Meneekö pahasti pieleen? Muita ideoita/ehdotuksia?

    Kiitos jo etukäteen!
     
  2. multsi

    multsi 2nd gear

    Itse tein kerran oman ruosteenestotestin suihkuttamalla leikattuihin peltilevyihin sinkkimaalia, pohjamaalia ja kotelonsuoja-ainetta. Nämä ripustin sitten roikkumaan narusta lähelle maata. Keväällä kotelosuoja-aineella käsitelty pellinkappale oli pysynyt täysin ruosteettomana.

    Mitäs jos ainakin isoihin peltipintoihin suihkuttaisi kerroksen tuota? Tuohan lähtee myös helposti bensalla, tinnerillä tms. pyyhkimällä pois.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Mielenkiintoinen kysymys.
    En osaa siihen suoralta kädeltä vastata, mikä olisi parhain menetelmä.

    Itselläni ikäviä kokemuksia jopa maalatusta pinnasta säilytyksen kannalta, joka ilmeni hiekkapuhallettuun pintaan maalatun 2k epoksiharson riittämättömyydestä. Käytännössä siis ruoste puski läpi jo muutaman kuukauden päästä.
    Tilanne oli kylläkin hieman typerä, sillä olin varannut epoksia liian vähän, joten hiekkapuhalletun alustan ihan joka sopukka ei saanut riittävän paksua kerrosta päälleen.
    Viimeiset kohdat sain peittoon viimeisetkin maalintipat riittävästi ohennettuina, joka ei siis ollut riittävästi.

    Eli mitä tahansa tököttiä siihen laitatkaan, niin laita tarpeeksi ja huolehdi ilmanvaihdosta.

    Edit: Ainiin, sitten on tietty tämä Teknoksen Korro-E, mutta sitä ei tietääkseni saa pienissä erissä.
    http://194.100.44.55/tseloste.nsf/tunni ... penElement
     
  4. WBBC

    WBBC Gearhead

    Sanoisin että helpointa ja jopa edullisin vaihtoehto on kiikuttaa kuitenkin projekti kuivaan ja lämpimään paikkaan.
     
    raaseriruiseri tykkää tästä.
  5. VilleTre

    VilleTre 2nd gear

    Samaa mieltä yllä,vaihtoehdoista paras. Maalaa nyt ees puhtaat kohdat,mutta jos mielii viedä maalauksen pidemmälle niin en sinne kyllä kotelosuojaa töhäyttelis. Meinaan kun se kampe tulee aina jostain välistä pilaamaan maalauksen. Jos siis mielii killtoa pohjaan. ;)
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites joku vesiliukoinen suojaöljy jonka kuumalla vedellä sit pesee pois?


    Vaan millä ne sen pelti kirkkaaksi ottaa?
     
  7. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Vesiliukoinen öljy???

    Toi kuivaan paikkaan toimitus vaikka koko talveksi, maksaa viitisen sataa.
    Suojaöljyt sun muut taikajutut varmaan satasen, niiden siivouskaan ei ole ilmaista, aikaa kuluu ja tupakkia palaa, sekä kuten yllä jo mainittiin, sotkee tulevaisuuden suunnitelmat herkästi.
     
  8. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Joo se nyt on sanomattakin selvää, että kuiva säilytyspaikka paras vaihtoehto, mutta jos alkuperäiseen kysymykseen liittyen vinkkejä, niitä kuuntelen mieluusti lisää.

    Ja kyllä vaan hintoihinsa tulee kun minun täytyisi kolmea eri reissua varten käydä aina vuokraamassa vetoauto ja traileri, ja niiden päälle maksaa vielä talvisäilytyksestä samalla kun maksan tuota uutta tallia. Plus vielä se, että talvisäilytyksestä saa yleensä romunsa pois vasta kun lumet sulanu.

    Muutenkin noitten ajokuntoistenkin ajopelien kanssa saa aina etsiä talvisäilytyspaikkaa kissojen ja koirien kans ja aina tuntuu olevan hirvee arpominen myöhään syksyyn, että onistuuko se säilytys kyseisessä paikassa sit vai ei kun on "liian isosta" amerikkalaisesta kyse. Tai toisena vaihtoehtona ne paikat maksaa min. 200€/kk...
     
  9. menu*

    menu* Gearhead

    Riippuu myös projektin "laadusta ja vaiheesta" onko varaa ottaa riskiä pilaantumisesta. Olisko mahdollista jo kesän aikana maalata vaikeapääsyiset ja arat kohdat ym.

    Sanoisin että pressutallissa peltipinnat kyllä säilyy, kunhan niille ei pääse tippumaan vettä, mutta puhallettu tai hapotettu pinta alkaa tietty aina kerätä nopeasti ruskeeta. Samoin hitsaussaumoihin on syytä laittaa jotain, tai vähintään harjata ne kiiltäviksi hitsauksen jälkeen. Halpis pressutallien kanssa on monella tullut isommat vahingot tuulen/lumen aiheuttaman sortumisen takia.

    Itellä jo vähän liiankin kanssa kokemusta pellinväännöstä kylmissä pelti ja pressutalleissa. Oikeempi talli kanssa tekeillä, valmistuu todella toivottavasti ensi talveksi..

    Kesällähän ne toimii nää pressujututkin paremmin
     
  10. WBBC

    WBBC Gearhead

    Pressuhallissa säilyminen riippuu myös onnesta.

    Jos on suuria lämpötilanvaihteluja, niin kosteutta tiivistyy joissakin tilanteissa niin, että kori on kuin vesisateen jäljiltä.

    Ainakin jokin todella tehokas puhaltava lämmitin kannattaa ottaa sinne ja tarkkailla tilannetta.
    Joku löpöllä toimiva rakennuslämmitin ei paljoa kustanna vaikka kävisi joka päivä muutaman tunnin.
     
  11. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Mielestäni kannattaisi pressutallia pykätessä huolehtia parista asiasta. Jos teillä vielä on kaivinkone tontilla, niin kaivakaa pintamaa pois, jos rakentamisesta jää mursketta, sorkkua tms. mihin ei helposti kosteutta tiivisty, niin sitä muovin päälle reilu kerros, niin, että peti on maanpintaa korkeammalla. Noi sorkuthan voi sitten keväällä hyödyntää vielä rakentamisessa tai levittää pihalle, kun ovat muovin päällä. Kun saa ton pedin tehtyä, niin ei pitäisi olla niin jatkuvalle kosteudelle alttiina kuin ihan maan tasoon tehtynä. Muutenkin kannattaisi valita paikaksi suht korkea kohta pihassa, ettei mihinkään alavaan hallanpesään katosta tee. Itse lisäksi vielä käärisin pressutallin helmoja ylemmäs, että ilma vaihtuu varmasti. Talvella totta kai lapioi lumet pois tallin helmojen ympäriltä. Jos mahdollista, niin lumen painoa paremmin kestävän tallin rungon saat itse puutavarasta tehden, kuin honkkarin tms. peltiputkista tehdyn, eikä varmaan kalliimmaksikaan tule. Itsellä täällä sahalahdessa on halpa putkimalli ja aina saa pelätä, ettei työpäivän aikana sataisi liikaa lunta ja talli nyrjähtäisi :oops:
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Yhden puretun korin jätän nyt talveksi pressutalliin. On se parempi, kuin tähänastinen "Pohjolanliikenteen talli" taivasalla.
    Lasit on korissa paikoillaan, mutta ovet on irti.
    Tällä hetkellä on vain katto päällä pressutallissa.
    Oli pakkasta, ja lauhtui äkkiä lämpöasteille. Silloin kaikki lasit meni korissa ulkopuolelta pisaroille. Eli hyvä tuuletus väärään aikaan, ei ole hyväksi, jos kuivana haluaa korin pitää. Siihen pisaroitumiseen ei pakkasesta lauhtumisessa varmuudella auta, kuin kohteen lämmitys. Se vois kans auttaa, että pistää pakkasessa korin tiiviiseen huppuun, (jotta kosteus ei pääse lasi, ja peltipintaan tiivistymään) kunnes kori saavuttaa saman lämpötilan, kuin ulkoilma.
    Ilmiö on vähän sama, kuin tuo pakkasessa olleen rautakangen huoneeseen sisälle. Huurtuu, ellei pistä sitä muovin sisään, ja avaa paketista vasta, kun rautakanki on lämmennyt.
    Laitan kohta pressutalliini seinätkin, ja samalla laitan harjalle putken pystyyn, jotta vähänkin lämmennyt ilma poistaa kosteutta mukanaan. Putkessa pitää olla hattu päässä, ettei sade tule siitä sisään. Tuplapressu katossa vois estää lämmön karkaamista avaruuteen. Pressujen välissä pitäisi olla pikkunen ilmarako. Esim. jonkinlainen kevyt matto väliin. Samalla se sisempi pressu pysyy lämpöisempänä, eikä se huurru ja kostu sisäpuolelta niin helposti.
    Tuuletus on tarpeellinen vain silloin, kun lämpösen puolelta menee pakkaselle, ja ilmassa oleva kosteus ei siinä enää pysy (vaan tiivistyy kylmiin pintoihin). Tuuletuksesta on muulloin vain haittaa. Varsinkin silloin, kun ulkona on suhteellinen kosteus 100%, tai lähelle sitä. Ja erityisesti, jos ulkoilma samalla lämpenee. Se korin lämpeneminen, ja kylmeneminen tapahtuu aina jonkinlaisella viiveellä ulkoilman lämpötilamuutoksiin verrattuna.
    Minulla on 12m:n pituisessa vanhassa pakastekontissa tavaraa säilössä. Se pelaa tosi pienillä ilmanvaihtoreiillä, ja kahdella maantiesuolarasialla oikein hyvin. Mihinkään ei ole vettä pisaroitunut. Suhteellinen kosteus on pysynyt aina alle 98%:n (sen alle ei ilman lämmitystä pääse). Homehtumisraja on noin 80%, mutta homehtumistakaan ei esim. penkeissä ole näkynyt. Vanhan tavaran hajun siellä aistii. Sitä voi peittää ilmanraikastajilla.
    Auttaako yhtään, vai pitääkö kertoilla lisää näkemyksiään?
     
  13. sämpy

    sämpy Gearhead

    Sinkkispraylla suihkutellut puhtaat pinnat on säilyneet ruosteettomina pihalla taivasalla yli 10 vuottakin. Mutta en jättäisi sitä pohjalle vaan hioo helposti lähtevät pois kun lämpösessä ottaa työn alle, ei liene kuitenkaan katastrofi jos jotain jää, toisin kuin öljyt/vahat tms Muuten en tuosta tavarasta tykkää kun ajoautossa hilseilee niin helposti pois ja tietty samalla kaikki päällä oleva eikä edes ole hyvä suoja talviautossa suolapaskassa, mutta pihasäilytyksessä toimii. Liian paksut kerrokset hilseilee helpommin.

    Edit. Ai tää oli joku isovaarinaikuinen ketju.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Kannattaa säilöä kuten yks naapuri pitäjän jamppa, oli w116 sel mese ja joka piti kuulemma maalata mutta sitten tuli talvi ja nyt se on tommonen.....

    Ja autossa siis ihan hyvä maali sillon ennen kun sitä ne rupes laittamaan
     
  15. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    En tiedä, että saako CRC:n SP350 tai SP400 korroosiosuoja-ainetta enää, mut sillä suojattiin ainakin ennen merikonttikuljetuksiin meneviä metallituotteita. Toi on vaan semmonen aine, et vaatii petrolipohjaisen liuottimen poispesuun ja muistaakseni höyrypesu oli toinen mahdollisuus ja huolellinen kuivaus päälle.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Voipi olla, että peltivalmis ruostuu väkisin ulkosäilytyksessä, ilman pinnotusta?
    Mitähän tekis sulanapitokaapeli sopivissa kohdissa, ja lämmitys vain tarvittaessa?
    Minulla on pari autoa avonaisessa riihen katoksessa, jossa on pärekaton päällä pelti. Näilläkään keleillä ei ollut ikkunatkaan jäässä. Ulkosalla olevassa autossa oli oikeen jääkukkia joka puolella.
    Pressukaton alla olevassa oli vain ikkunat lievässä jäässä. Pressukatossa oli huurretta myös sisäpuolella. Katsotaan mitä vaikuttaa tuplapressu, ja huopa välissä? Avaruuteenhan se lämpö tahtoo karata.
     
  17. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

  18. palontie

    palontie Gearhead

    Mites jos vetäsis siihen vielä soodapuhalluksen ja sitten pressun alle?Ite puhaltelin aikoinaan mussen pisteosia vanhojen peltivanteiden päällä,jotka sai osansa soodapuhalluksesta,niin ei niissä paljoa näkynyt pintaruostetta vaikka syksyllä puhalsin ja keväällä lumien sulettua niitä vanteita tutkin.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Myös alumiinisilkaatilla puhallettu teräsosa säilyi pitkään ruosteettomana ulkona sateessa.
    Myös tuo Loctite 4087 on mielenkiintoinen tuote. Pitääkin tutustua tarkemmin.
     
  20. tinareki

    tinareki Gearhead

    Kyllä useasti ihmetyttää tämä ihme hinku kuoria auto "peltipuhtaaksi" - mitä sillä kuvitellaan saavutettavan?
    Varsinkin, jos homma tehdään mekaanisesti, puhaltaen tai hiomalla, niin aikaansaadaan todella reaktiivinen pinta korroosiolle. Mikrokorroosio alkaa normaalissa ilmakosteudessa miltei samantien, muutaman tunnin kuluessa kumminkin. Kunnon happopohjamaali sen kyllä pysäyttää, mutta jos kori seisoo peltipuhtaana viikkoja, ei peltipuhtaaksi työstöstä ole kuin haittaa. Tietysti, jos kyseessä on joku metsäauto, jota ensin on ajettu pohjolan suolavellissä(* ja sitten seisotettu ulkona vuosikausia, mutta kun Kalifornian tuontiautojakin näkee kuorittuna kelteisilleen täällä pohjan perillä...
    *) Tuossa ensinmainitussa tapauksessa ei voi olla varma, mitä siellä tehtaan pohjavärin alla pesii. En tässäkään tapauksessa kuorisi esim katon maalipintaa, jos se pinnalta tarkasteltuna on hyvä (ei läpi hakkaumia tai ruostekuplia).

    Joku perustelee, ettei voi tietää kuinka vanhat maalikerrokset reagoivat uuden maalin kanssa.
    Siihen on helppo ratkaisu: Teollisuusepoksi yli vanhan ja korjatun maalipinnan. Eristää kuivuttuaan kerrokset siten, ettei mikään maaliliuotin mene läpi. On tullut testattua jopa amerikkalaisen 80-luvun termoplastisen maalin kanssa kun ei kertakaikkiaan jaksanut kuoria koko autoa (Hiomapaperit tukkeutuivat ja NitroMors loppui kesken...) Epoksi yli, hiomaväri sen päälle ja lopuksi Akryyli kahtena kerroksena. No problems. Ja tässä ei puhuta mistään vesiohenteisista nykymaaleista vaan vanhasta äreästä 2-k akryylista Jos hiomaväriä yritti ruiskuttaa suoraan termoplastiselle, se sulasi ja kurtistui muutamassa minuutissa mössöksi.
     
    Jussi289, Desoto57, raaseriruiseri ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!