Peltisakset ja muut työkalut ohutlevytöihin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja jakulepi, 27.9.2011.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Viime yönä heräsin vapisten ja hiestä märkänä alitajunnan paljastettua karmean tosiasian: En omista peltisaksia
    Nyt kun olen saanut itseäni kerättyä sen verran että pulssi on hieman tasaantunut ja kahvikin pysyy jo kutakuinkin kupin laitojen sisäpuolella, on aika tiedustella että mistä voisin löytää harrastekäyttöön riittävän laadukkaat peltisakset hintaluokasta alle 50eur?

    Nämä IKH:n tarjokkaat vaikuttavat ainakin elinikäisen takuunsa puolesta laadukkaalta vaihtoehdolta ja hintakin on kohdillaan (22-31eur).
    http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=1&l ... 200336&q=y

    Entä mitä muita ohutlevytöihin liittyviä tarpeellisia mekaanisia tahi paineilmakäyttöisiä työkaluja hiljattain hitsauskoneeseen investoinut ja näin harrasteessaan uutta aluevaltausta aloitteleva&tavoitteleva harrastaja voisi oikeasti tarvita jotta elämä ei vaikeutuisi liikaa?
     
  2. koo koo

    koo koo 1st gear

    Et tarvitse peltisaksia, tarvitset vähintään kolmet.
    Suorat "pelikaani-malliset ja vasemmalle ja oikealle kääntyvät sakset.
    Huomio kääntyvissä että pelti pääsee "juoksemaan" kahvojen ohi, muuten leikkuu on aika nykertämistä.

    Sitten tarvitset erillaisia puristimia ja lukkopihtejä kappaleiden kiinnipitämiseen.
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ja noita nivelsaksia en ostas,niillä ei tee juuri mitään...yleensä noiden terissä on semmonen sahalaita joka jättää todella terävän reunan peltiin ja muutenkin niiden leikkausjälkeä on hankalampi hallita.

    Tämä on vain siis MINUN mielipide ja toki käyttötarkoitus merkitsee paljon

    Itse ostaisin esim. nuo http://www.kattotarvike.com/stubai-pelt ... urers_id=9

    Niin ja tarviit tosiaan kolmet sakset...
     
  4. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mä oon pärjänny yksillä isoisän aikaisilla mahanahan nipistin-mallisilla.
    Eli semmosilla joissa on noi pelikaanileuat mutta kahvat kääntyy takaa toisiaan vasten.
    Lisäksi sitten on pöytään pultattava isompi leikkuri ja plasmaleikkuri.
    Varsinkin tolla plasmalla pilaa helposti ja hetkessä paljonkin peltiä...
     
  5. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    mulla ainakin on tuollaaset ikh vihreä vartiset nivelletyt pihdit en muista kumman kätiset mutta hienosti menee viä 1.2 vahvuinen pelti,ehkä jälki on vähän karhee mutta rälläkkä tasottaa
     
  6. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Sitten niitä halpishallin halpispaskoja ei kannata ostaa. Mää erehdyin joskus vuosia sitten ostamaan semmosen paketin missä oli noi kaikki kolme mallia, eikä maksanu paljon. Mutta ne oli nimenomaan PELTIsakset, ne oli tehty jostain läkkipellistä, mutta pellin leikkaamisen kans niillä ei ollu mitään tekemistä. Kun yritti niin ne kahvat painu yhteen mut terät jäi auki :wc:
    Sillä 50€ saa kyllä yhdet hyvät sakset, mut ei useampia
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ja se hammastus toisen terän alapuolella on oikeesti hyvä asia, se estää peltiä luistamasta alta pois kun leikkaa pientä ja ohuesti.

    Itse ostin joskus aikoinaan ProGnipsin? nivelletyt oik ja vas, ammattisakset, makso paljon mut eipä ole tarvinnu murehtia.

    Hyvätkin sakset saa rikki jos yrittää leikata paksua ja ranne ei pidä saksia pystyssä vaan ne pääsee kallistumaan ja silloin terät vääntyy.
     
  8. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    http://www.torafors.com/ tuolta löytyy laidasta laitaan ja varmasti menee pää sekasin että mitäs sitä tartteekaan :lol:
     
  9. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mä oon ostanu kahdet tollaset ku ensimmäisiä tarvi joku pitkäkyntinen.
    niitä oli tarkotuksella jo lyhennetty sopiviks, hyviksi koettu.
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Peltinikkarin toolbox:
    * Ruuvipuristin
    * Lukkopihtilajitelma
    * Peltisakset
    * Kuulapäävasara
    * Tasapää-kiilapäävasara
    * Tinauskamat

    Noilla tekee jo 96% ruosteduuneista.
     
  11. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No toi hammastus on tosiaan makuasia,mut ite oon jo yli neljä vuotta peltiä joka päivä leikelly töissä ja en tykkää,toisaalta tulee niin paljon leikeltyä et ei siitä nivelsaksilla tulis mitään...ja sit ku on vielä tottunu noihin "tavallisiin" saksiin ni ei osaa muita käyttää.
    Taitaa 0,5mm pelti olla välillä viisinkerroin, jopa yli ja kivasti menee poikki,eli 2,5mm peltiä pystys leikkaamaan suht järkevästi.
    Muistaakseni BAHCOt on mulla tai sit ne on STUBAIt
    Ja sit tosiaan semmonen homma et tää ei oo niitä paikkoja jossa kannattaa säästää.
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Minä korvasin tuon "tinauskamat" metallipakkelilla. Automaalaamo kun sanoi sen olevan hyvää ja onhan se paljon tuhdimpaa kuin normaali pakkeli. Vain yhden maalaamon ja yhden aloittelijan mielipide siis.
    Sellaset pellintaivutuspihdit IKH:lta ostin kyllä kanssa. Miksikä niitä nyt kutsutaankaan. Todella näppärät.
    Eri asia sitten, että rakensin itse kanttikoneen ja tein sellaisen peltimankelin, jotta sain pyöreitä ja kantattuja muotoja ja ostinhan minä sikkikoneenkin. Kaikkia näitä tuli tarvittua juu parin kyljen kanssa jo yhdessä autossa.
    Alussa mainittu "pöytään pultattava leikkuri", ihan Biltemankin malli, on muuten tosiaan sekin kätevä ollut.
    Mitä peltisaksiin tulee, niin onhan vaikutusta toki silläkin, korjaako esim. 0,7 mm vai 1,2 mm pellillä autoansa.
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    juu, ne linkkutyyppiset sakset on melko persiistä, säätämistä.terotusta ymm. jatkuvasti. itellä on vanhankansan-tyyliset yhdestä rauvasta dehdyt yleissakset, niissä on lobsterin-kuva. toimii äärihyvin ja varmaan kauan.

    eli ääni perus rautasaksille, linkut paaliin.
     
  14. cdi

    cdi Double Gearhead


    Asiaa!


    Lisäksi tein leikkurin /(tai on niitä pitänyt väsätä useampikin) jolla sais vähän muotojakin.

    Tosin minun tarve on ollut vain ruostereikien korjausta ja siinä tuo muoto vaihtelee ja suoraa palaa harvemmin tarvii.

    Malliksi tekijöille: http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... avatar.gif
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Yksi listaltani unohtui: vetovasara. Sitä tulee joskus tarve hitsata metallitappi (noin 3-4 mm) kylkeen, laittaa siihen vetovasara, reunamille pari vinkaa ja mätkiä jotain peltiä varovasti myös ulospäinkin.
     
  16. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tuo rullalla oleva leikkuri on tosi hyvä,mullakin on samanlainen
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead

    tuolasesta rullaleikkurista sen verran, että sellasen voi tehä tois hyvän itsekin jos on mahdollisuus hiomakoneelle jolla hioa pyöreää kappaletta.

    sopivan kokoisesta laakerista saa hyvän joka kestää. eli laakerin ulkokehä hiotaan teräväksi, jo leikkaa.
     
  18. Otto

    Otto Gearhead

    Laadukas nakertaja voideltuna koneistostaan ja terästään helpottaa pellin leikkuuta ja vähentää hikoilua (enemmän kuin Rexona!) Itse leikkaan nakertajalla niin paljon kuin mahdollista ja leikkaan peltisaksilla niin vähän ku mahdollista. Jotenkin näin että; "Why sheet metal fabricator has great muscles on forearms? Because of miles of snippin'!"
     
  19. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Hyviä vinkkejä tullut, kiitos niistä. Bahcon saksia tsekkailinkin ohimennen K-raudassa.
    Ja noi paineilmatyökalut kiinnostaa toisaaalta myös, kun kompurakin löytyis pajasta. Hypistelin ohimennen jotain paineilmakäyttöisiä ohutlevysaksia, mut vissiin nakertaja lienee fiksumpi kapine?
     
  20. Otto

    Otto Gearhead

    Nakertajalla pääsee tiukempiin kurveihin...
     

Kerro tästä muillekin!