1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Perä ääntää

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja viijari, 12.7.2018.

  1. viijari

    viijari 3rd gear

    12 Bolt perä pitää pientä ääntä. Onko siellä poskilaakerit vai mitkä siellä yleensä ekana menee? Netistä koittanut hakea erilaakerien Amerikan nimiä, mut ei oo toi tekninen sanasto hallussa. Mitä muuta kannattaa vaihtaa, kun sen perän aukoo? Mistä osat kannattaa ostaa? Otan varmaan koko perän irti autosta, ehkä.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    US partsilta ainakin löytyy korjaussarja.
    Ei niitä laakereita helposti vaihda ilman että ottaa perän pois auton alta.
    Ääni voi lähteä myös välityksestä ja todennäköisesti sieltä se tulee jos ei vetareiden laakerit sitten ole kulahtaneet sieltä jarrurumpujen päästä.
    Sit jos sulla ei ole kokemusta peräremonteista niin seuraavaksi kannattaa tutustua siihen miten säädetään hampaiden kosketuskulma ja pinionin preload. Myös poskilaakereiden paikalleenlaitto vaatii huolellisuutta että niitä simmilevyjä tulee varmasti riittävästi ettei rattaiden sijainnit pääse muuttumaan ajossa.
    Perän kasaus ei ole rakettitiedettä mutta pitää tasantarkkaan tietää mitä tekee tai sit pitää olla jonkunverran hyvää tuuria matkassa.
     
    DX ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    reilun satkun maksoi jeeppiin korjaussarja,tulee kaikki muu paitsi välitys ja klunssi.välitys oli ok vaikka volisi vedon mukaan,möly loppui laakerien vaihdolla.yleensä käy ne entiset shimmit,tulee siinä väri mukaan jotta voi katsoa missä mennään.
     
  4. Pietsi

    Pietsi 3rd gear

    Korjausmanuaalin mukaan vaan. Laakerien asennukseen tarvii tai on valmistettava asianmukaiset työkalut.
    Manuaalissa on blaata pinionin syvyyden mittauksesta. Koekasaus vanhalla shimmillä ja säätää tarvittaessa kuvionmukaan. Ajaa saman asian.
     
  5. viijari

    viijari 3rd gear

    Tänään kolahti kunnolla kun peruutin ja käänsi samalla. Nostin nyt perän ylös ja tuntuu että vetoakseli liikkuu molemmilla puolilla jonkin verran sisään ja ulospäin. Itse ajattelin sen peränkin opetella. Kiirettä ei ole ja katellu netistä perä asioita. Varmaan kannattaa vaihtaa akselin laakerit, poskilaakerit ja pinionin laakerit samalla sekä stefat. Työkalut monesti ite rakennellut.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    C-klipsillisessä perässä akselit liikkuukin hieman päittäin, koska laakerointi on uiva, eikä se välys siis kerro pyöränlaakerin viallisuudesta.
    Tarkistat vaan vetoakselin kunnon siitä laakerin kohdalta, jos pinta on ehjä niin se asia on kunnossa.

    Vetoakselin päittäinen lisääntyy kun perän sisällä alkaa olla huollon tarvetta.

    Ja se peräremontti onnistuu kyllä ihan hienosti vaikka itse akseli on autossa kiinni.
     
    Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Ainakin mulla tuohon tuo hieman lisähaastetta se tosiasia että homma tehdään kaltevalla sorapihalla..
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Melko kevyt haaste.
    Kuvittele tohon luminen kerrostalon parkkipaikka ja 15 pakkasta. Lisämausteena ensin maahan karanneet pakkasnesteet, ja sit pytyn ohi menneet peräöljyt. Sit kun pitäs taipua siihen öljy-lumi-glykolisohjoon tekeen sitä perää, niin alko oleen haastetta.
     
    peltsi ja xarper tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!