Perä pomppii kuin superpallo. HOMMA OK...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Markuk, 23.7.2010.

  1. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Mitä settiä smuige täältä suosittelet ?

    http://www.spohn.net/shop/1978-1987-GM-G-Body/

    Raavin tänään sen koodin näkyviin.
     
  2. B 49

    B 49 Gearhead

    Re: Mikä säädettävä setti TAAKSE oisi OK. Malibu 2D coupe...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Näyttäis kyllä erillaselta perältä.Ylätukivarren kiinnikkeet eri paikoissa
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Laittakaa tähän nyt linkki siitä mitä eroa on 7,5" ja 8,5" G-body perillä...
    Voipi olla ettei nuo 7,5" perän jousenkorvat osu 8,5" perään kohdalleen mutta helppohan niitä on modifioida...

    8,5" perä:

    [​IMG]


    - Jani -
     
  4. Markuk

    Markuk 2nd gear

    En tiedä onx tästä apua ?

    http://www.drivetrain.com/parts_catalog ... ml#RPOCODE

    Tuolta EN LÖYTÄNY TUON MUN PERÄN TIETOJA :eek:

    Perästä raavin näkyviin seuraavia koodeja
    GM47
    D239
    1251502

    Rengasta kierroksen pyöräyttämällä kardaani pyöri 3 täyttä kier. ja 3varttia, eli oisko välitys lähellä 3,75 ?
     
  5. smuige

    smuige Gearhead

    Mulla on Spohn 211 alatukivarret ja Spohn 615 ylätukivarret.
    Toi sun peräs on kyllä väärä g-bodyyn. Tutkailin tänään caminon perää ja samaten toi B49:n kuva vahvistaa sen. Sulla on ylätukivarsien kiinnityskorvat aivan liian edessä-> kardaanin kulma mitä sattuu jos tukivarret on alkuperäiset. Toisaalta sun ylätukivarret on vähän sen näköiset että ne ois katkaistu? Ja ne pohjaamiskumit on akselin väärällä puolella, ne kuuluisi olla putken etupuolella. Iskarin korvatkin puuttuu sieltä missä pitäisi olla. Tää pätee jos kyseessä on 7,5" perä Kasipuolikkaasta en mene sanomaan mutta jos sulla g-bodyn 8,5 siellä alla on niin ei voi kun onnitella.
    Kovasti toi kyllä 7,5 näyttää.

    Ne jousitalla ei oo semmoista rakettitiedettä että nyt ihan millilleen pitää osua kohdilleen. Nehän on offsetti mallia ja muistaakseni tulee silleen että jousi on akseliputken keskilinjan takapuolella. Jos aiot käyttää noita iskarin kiinnikkeitä mitkä sulla tuossa on niin kannattaa kattoa että toi palkki mikäsulla on siihen runkoon viritetty mahtuu olemaan jousien kanssa.

    Mun mielipide on että sun kannattaisi ehdottomasti hommata oikeanmallinen perä tuohon ja sitten vaikka lykätä alla olevan perän sisuskalut siihen tai rakentaa ihan toinen perä. Kun kerran tukivarret on väärässä kohdassa niin ei se tule koskaan toimimaan niin kuin pitää
     
  6. elky

    elky Gearhead

  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Saattas olla hyvinkin BOP perä
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Luulen että kun jouset siirtää akselin takapuolelle (niinkuin kuvassa) pompotusefekti on suurempi kuin että jouset olisivat akselin etupuolella tai sen päällä. Akselihan pyrkii kiertymään niin että etupuoli nousee ja takapuoli laskee. Tässä jousi auttaa (tehostaa) sitä takapuolen alaspäinkiertymistä. Omaohtaista kokemusta ei tosin ole.

    Tuo näyttää kovasti 8,2" BOP perältä.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuossa vois auttaa se että alatukivarren kiinnityspistettä akselissa siirtää (jatkaa) alaspäin jolloin vipuvarsi kasvaa. Tuohon siirtoonhan on jotain palikoitakin myytävänä.

    Samoin joissain malleissa on jo tehtaalta (GS455, 442 jne) on ollut ylätukivarsien etupäiden pultit ja alatukivarsien etupäiden pultit yhdistävät palkit. Ne varmistaa että runko ei pääse notkumaan ja tehostamaan pompotusta.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jousen sijainnin pohdinnassa kannattaa muistaa että esim. III-gen F-bodyissä jousi on akselin takapuolella, mutta akselin kiertyminen on estetty pitkällä vaihteiston päähän ylettyvällä tukivarrella.
     
  11. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Oli tullu KONIT :eek: tiensä päähän...
    Kun irroitin noista jouset ja raavin merkin esiin, niin yllätyin, että Konin koodit sieltä löyty.

    [​IMG]

    Ala ja ylätukivarret oli langalla ristiin mitaten linjassaan ja kardaani suorassa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuota "ylimääräistä" palkkia katsellessa näytti ikään kuin se olisi yhtä rautaa Malibun palkkien kanssa. Alkuperäisille iskareille ei ollut korissa mitään paikkaa :eek:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Takana ( bensatankin molemminpuolin ) olevat neljä palkin kiinnityskohtaa koriin, olivat myös heikossa hapessa, yksi 4:jästä pultista poikki ja kolme muutakin kumia aivan kypsänä. Tulee nuokin nyt samalla vaihdettua. Varmaan perän pomppiminen saanu nuo entistä enemmän murenemaan, tämä kuvassa oleva oli parhaasta päästä, siinä missä ei ollut pulttia ei ollut kumiakaan :rotfl:

    [​IMG]

    Tulee nyt laitettua samalla kaikki nuo puslat ja korin kiinnitys sydeemit kuntoon.

    Viikonlopun jälkeen pitäisi olla valmista...
    - Omat jouset perän ja korin väliin ( hitsaan perään ne lautaset ).
    - Iskarit noiden kynien paikalle.
    - Ylä ja alatukivarsien puslat uusiksi.
    - Takaata 4 rungon kiinnitys kumisydeemiä UUSIKSI.

    Malibun vien 6.7 perjantaiksi Ojalan Jukalle, hän avaa ja tsekkaa perän ja vaihtaa uudet simmilevyt, että kestäs lukko tän loppu ajokauden...

    .
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Tuo ylätukivarsi on tosiaan lyhennetty kuten B49 ja muut jo aiemmin bongasi ja se on varmaan se todellinen syy miksi geometriat on pielessä.
    Tässä muutama kuva Cutlassin alustasta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sinuna hommaisin jonkun G-bodyn perän, orkkistukivarret ja uudet iskarit Coilovereihin niin sillä luulis korjaantuvan ongelma...

    - Jani -
     
  13. Markuk

    Markuk 2nd gear

    En usko, että "geometriat on pielessä", koska ylätukivarret on lyhyemmät juuri perän silmukkojen takia, ne kun ovat edempänä mitä "orggis" perässä. Kaikki on suorassa ja mittausten mukaan OK.

    99,9% varmuudella pomppiminen johtuu noista kulahtaneista kynäiskareista. Kun jouset alkaa pompottaa ja iskarit ei ota vastaan
    ( anna vaimennusta ) saa pomppiminen vaan vauhtia, lisää kyytiä antaa kulahtaneet puslat ja irti olevat palkin kiinnitykset.

    Maanantaina näkee kuin perä käyttäytyy... :poff:

    Ps. Eiköhän tuo perä talvella vaihdu, samalla kun kone "päivitetään" / vaihdetaan... :pinup:
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei toi orkkis ripustuskaan mikään maailman paras ole, toi amerikan joen muuttamahan saataa vaikka hyvällä tuurilla olla parempikin.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Omassa caminossa joskus muinoin ei perän pomppiminen loppunut ennenkuin laitoin paikalleen boxatut tukivarret nylon puslilla. Ei auttanu hyvätkään iskarit kun löröt tukivarret ja kuluneet puslat löijy ympäriinsä.

    Nykyään tekisin sen putkitukivarsilla joissa toisessa päässä uretaanipuslat ja toisessa uniballit, niin ei rasitu paikat niin eri joustotilanteissa niinkuin noilla nylonpuslilla. Ja vähä fiksailis niita tukivarsien geometrioita, niin ei olis niin paljon sitä pommpimistaipumusta ja myös pitoa vois saada lisää.
     
  16. cam68

    cam68 1st gear

    mielenkiintoista keskustelua taka-akselin tuennoista..
    mulla on camarossa ns. omaa suunnittelua muutama ylimääräinen tukivarsi 20mm uniball nivelillä ja se on herättänyt ihmetystä ja kiinnostusta milloin missäkin.
    ne jotka ovat nähneet/kokeneet toiminnassa niin stirpillä kuin myös mutkaradalla ovat ihmetelleet miten hyvin toimii. pitoa on vaikka muille jakaa eikä pompota missään vaiheessa,suunnittelu apuna oli kaveri joka harrastaa rallia ja perehdyttiin asiaan vähän niinkuin maalaisjärjellä ja kokeiltiin ja katseltiin perän liikeratoja kun kori oli pukkien päällä ja perä ns. irti. ei ole mitään 4 linkkiä eikä valmiita paketteja hieman putkea lattaa ja uniball niveliä :D
    kuviakin voisin laittaa mutta tänne on niin vaikeeta( ei osaa :D )
     
  17. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Täytyypi tässä samalla kysyä, en tämän takia eri topikki viitsi laittaa.

    99% varmuudella tuossa perässä on 8,2" lukko. Meneekö tuonne "heittämällä kiinne 8,5" lukko ( perälautasen / levyn + RATAS SYDEEMIT joutuu ainaskin vaihtaan ).

    Mulla oli aikaisemmassa AUTOSSA GM:n 10bolt 8,5" 100% lukko jota ei rikki näillä vehkeillä saanu. Vaikka oli 100% lukko ei yhtään lämmetessään "rutissu / pitäny ääntä", esim. U käÄnnöksissä, koska perään laitettiin Red linen peräöljy + Red linen automaaatti öljyä, NIIN SANOTTU marjapuuro sekoitus. Sekoitus ja öljyt olivat maahantuojan
    ( Red line ) 100% lukolle antamat.

    Kyseisestä perästä oli ekalla sivulla kuvia ( 3:manneks viimeisin ) ja tässä kuvia lukosta.

    JOS JOLLAKULLA TARJOLLA 8,5" LUKKO+MUUT TARVITTAVAT TUONNE SISÄÄN, NIIN SAA TARJOTA.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. 383

    383 Gearhead

    joutuu koneistamaan perän kuoria että käy
     
  19. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Kiitoksia tiedosta. Eli perä menee vaihtoon, vai miten kestäviä noista 8,2"
    BOP peristä saa, onko tohon olemassa semmoista lukkoa joka kestää, esim tuota nykyistä paremmin.

    Nimittäin ennen kuin aloin tehdä muutoksia tuohon jousitus sydeemiin, niin huomasin, että Malibu piirsi lakua ajoittain vain yhdellä pyörällä ( alkaa pahasti luistaa ), siksi mulla onkin aika varattuna 6.8 ton perän simmilevyjen uusintaan.

    Ennen sitä ei parane suditella, ettei toi nyt pamahda :poff:
     
  20. Markuk

    Markuk 2nd gear

    Nyt on perän tukivarsien puslat ja takapään KORIN / PALKIN puslat ( 4 kpl ) uusittu ja tietty jouset ja iskarit. En ole vielä metriäkään ajanut, mutta tuntuu tossa asentaessa noita jousia, että ei tämä sydeemi, ehkä toimi :odroll: Taitaa tulla perästä LIIAN jäykkä.

    [​IMG]

    Onnex noita Koneja mitä tuolla alla oli saa vielä ? Näkyvät olevan 80-2650 SPA1 DRAG RACING SHOCK.

    Tossa linkki mistä näkee millaiset siel on alla ollut, laitan kyllä samanlaiset tilalle ( 80 2650 ) ja nuo orggis jouset heivaan mäkeen, jos tuo nyt päivitetty ei toimi.
    Tota sydeemiä kun on nyt useamman päivän katsellut ja funtsinu, niin kyl tuntuu, että Ameeriikan Joe on, ehkä tossa Koni perä sydeemissä onnistunu :odroll:

    Gatalogin SIVU 10.

    http://www.truechoicekoniracingservices ... atalog.pdf


    .
     

Kerro tästä muillekin!