Peräkärryn rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Littlerocker, 2.9.2011.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Piti lukea kolmeen kertaan ennekuin hokas sen tärkeimmän kohdan koko määräyksessä.

    Kopioitu loppu kohta

    6 VOIMAANTULO JA SIIRTYMÄMÄÄRÄYKSET Tämä määräys tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2015. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa hyväksytysti muutettua ajoneuvoa saa edelleen käyttää liikenteessä. Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen tämän määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).

    Tossahan se on sanottu SELVÄSTI ennen 01.09-15 aloitetut muutokset saa tehdä 31.12-2019 mennessä.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei tullut käytyä konttorilla tänään niin ei päässyt kysymään

    Pistän kysymystä katsastusmiehelle et josko hän osaisi asiaan sanoa
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tollanen tuli vastaukseksi


    Eli helpottaa itteäkin osittain, akseli joka mulla on ei taida kelvata :odconfused:
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Kai omavalmisteista, rekisterissä olevaa kärryä korjata saa? Eli jos akselistoon ei enää saa osia, niin pitäis voida vaihtaa akselistot, ja jarrusysteemit (nestejarrusta vaijeriin). Mistä sen joku tietää, minkälainen se on joskus ollu.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tossa Valppaan kirjoituksessa on vinha perä.
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eiköhän se mene omavalmisteen muutoksien vaatimukset rekisteröintiajankohdan mukaisesti? Kun valmistajaankaan ei välttämättä saa yhteyttä ilman meediota. Sitten jos haluaa muuttaa rakennetta (kokonaispainon muutos, akseliston lukumäärän muutos), menee hankalammaksi, ja saatetaan lähteä uuden omavalmisteen vaatimuksista. Ihan vain omana oletuksena tämmöistä arvailen. Eli vanhan akselin tilalle uutta, ja kunhan kantavuus riittää, niin ketään ei kiinnostane.
     
  7. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mä laitoin 2013 vuonna omavalmisteiseen (en ole itse tehnyt) jarrulliseen kärryyn uudet akselit ja jarrulaitteen/vetopään sekä muutin lavan mittoja. Silloin ainakin onnistu OMAVALMISTEEN kokonaismassan ja lavakoon muutoskatsastus ihan tuosta vaan.

    Suurensin siis lavan mittoja molempiin suuntiin ja laitoin 2kpl 1350kg kantavuudella olevia akseleita ja 2700kg veto/jarrulaitteen.
    Aisan muutin kippaavaksi samalla.

    Muutoskatsastuksessa inssi otti mitat lavasta, akseliväleistä ja takaylityksestä, punnitsi kärryn omamassan ja otti kuvat kärrystä ja akseleitten/jarrulaitteen tyyppikilvistä.

    Alkuperäiset mitat ja painot otteessa oli:
    Kuormatila 3750mm x 1750mm
    Omamassa 550kg / kokonaismassa 1600kg

    Uudet mitat ja painot:
    Kuormatila 4500mm x 2050mm
    Omamassa 570kg / kokonaismassa 2700kg

    Tämmönen siis vaatii että otteessa lukee valmistajana "omavalmiste", niin sai vapaamuotoisella todistuksella muutettua mitat ja painot...
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    ^Ilmeisesti ei tarvinnut tehdä 2013 voimassa olleiden uusien omavalmisteiden mukaiseksi, vaan riitti muutoskatsastus? Silloinhan taisi jo olla vaatimukset hyväksytylle aisalle yms? Kiinnostaa jossain määrin jo siksikin, että itsellä on omavalmistetraileri, kokonaismassa juurikin tuon 1600kg, ja joskus saattaisi tulla tarvetta isommalle kantavuudelle. Akselistot on kuitenkin vuodelta -79 kuten koko traileri, ja alkavat jossain vaiheessa kuitenkin tarvitsemaan perusteellisempaa kunnostusta.

    Varsin kohtuullisella painon lisäyksellä olet onnistunut muutokset tekemään.
     
  9. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Joo, eli muutoksien toteutuksesta tein todistuksen missä vakuutan muutoksien lisäävän rakenteen lujuutta siten että kärryn runko kestää kasvaneen kokonaismassan. Samaan todistukseen liitteeksi piirros kärryn vanhasta runkorakenteesta ja kuvat siitä, sekä piirros uudesta/lisätyistä rakenteista ja kuvat niistä.

    Valot, aisa yms piti olla 1989 vuoden vaatimusten mukaiset (kärry rekattu 1989). Jarruista ja veto/jarrulaitteesta piti olla yhteensopivuustodistus valmistajalta.

    Näillä eväillä se muutoskatsastettiin.
     

Kerro tästä muillekin!