Peräkopan magneetti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja HRA-47, 17.1.2007.

  1. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Mulla vaihtuu peräkopan luukku ilman magneettia olevaan ja ajattelin josko jostain löytyisi täyttöroppu jossa olisi magneetti. Mahtaako noita olla jossain tarvikeliikkeissä? Nippelimiehen sivuilta tiirailin mutta ei osunut silmään. Kai tuo magneetti olisi hyvä olla kun on juuri tehty peräkin uudella välityksellä ja lukolla. Perä on siis GM 10-bolt 8,5", ropun kierteestä ei hajua.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös koneen öljyproput ole magneettisia.

    Mahtaako vaan olla sama kierre?
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Jostain luin, että vanhasta tietokoneesta löytyy vahva magneetti ja sellainen moottorin öljypohjaan keräämään silput talteen, saisikohan hyödynnettyä ideaa peräkopan kohdallakin?
    Eikös sen kopan joudu aina öljynvaihdossa irroittamaan kuitenkin, niin samalla onnistuisi metallisilpun puhdistuskin.
     
  4. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Niin tuo uusi peräluukku on polykarbonaattia. :D
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    :odroll:
    Taitaa sitten aika huonosti pysyä magneetit siinä... Liimalla kyllä pysyisi, mutta taitaa tosiaan olla helpompi se magneettiproppu...
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kiintolevyistä löytyy niin vahvat magneetit, että kun parin semmoisen kanssa leikin kerran, niin tuloksena oli musta kynsi pikkurillissä. Pääsi vähän luiskahtamaan kädessä ja samantein ne pomppasivat vastakkain sormi välissä :oops: Menevät muuten yleensä rikki, jos ne päästää läsähtämään jarruttamatta vastakkain tai johonkin jääkaapin oveen.

    Tuommoinen vaan epoksilla kiinni, niin pysyy ja taatusti tarttuu puru. Eri asia lähteekö se muru irti muuten kuin kiroilemalla :D
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos magneetti on täyttöpropussa se on turhan korkealla keräämään rautasilppua. Entä jos laitat sopivaan kohtaan banjon pohjalle vaikka kaapinoven lukosta otetun magneetin? Sehän pysyy siinä raudassa kiinni omin voimin ja keräilee siinä samalla rautarojut itseensä. Samaa voi soveltaa myös automaattilaatikon öljypohjaan, vaikka siellä kyllä kertyy mujua myös alumiinista ja kytkinpinnoista.
     
  8. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Tuo kävi mullakin mielessä, pelottaa vaan laittaa irtomagneettia banjon sisään jos se kuitenkin pääsee irtoamaan ja rattaiden väliin. :odroll:
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Eikö sen magneetin voi laittaa sen propun päälle kopan ulkopuolelle? Luulisin, että magneettisuutta on myös propun toisessa päässä sen verran, että kerää enimmät hilut öljystä. Ja helppohan tuo on kokeilla ennen asennusta. Ei olisi pelkoa, että magneetti irtoaa öljyn sekaan. Tosin jos showstopperia on tekemässä, niin ulkonäköseikat voi sotia tuota vastaan.
     
  10. johu

    johu Gearhead

    Kun kokeilette tätä ja ihmettelette että eihän nää nyt niin tehokkaita olekkaan johtuu valmistajasta ja mallista. IBM Deathstar 75GXP sarjan levyissä on aika järeät magneetit sisällä ja noita on paljon risoja (liki kaikki mitä valmistettu). Tuon seuraajassa eli 60GXP:ssä ei enää olekkaan. Tyypillisessä ide levyssä joita ihmisillä pyörii risoina on muutenkin aika heikot magneetit sisällä. Tähän mennessä tehokkaimmat löytynyt 15000 rpm kiertävistä palvelimiin tarkotetuista levyistä jotka jo muultakin rakenteelta poikkeavat merkittävästi työasemapuolen raudasta.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Bebekiltä saa aika vahvoja pieniä nappimagneetteja. Kokeilin laittaa semmoiseen avainnippuni (13 avainta, kynsileikkuri ja GWS:n pullonavaaja) roikkumaan ja ravistelin. Sai tehdä aika rajua ylös-alas-liikettä ennenkuin irtosi. Ei magneetti muutenkaan hevillä banjon pohjalta irtoa, kun ei oikein mikään sitä sieltä pyri irti vääntämään.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No noi oli yhden edesmenneen serverin scsi-limpuista. Ja ne magneetithan on vaan semmoiset 3-4 milliä paksut lätyskät, jotka on liimattu kiinni siihen isohkoon metallikannakkeeseen. Ne jos ehjänä saa niistä irti, niin siinä onkin ihmettelemistä että mitä hemmettiä näiden kanssa tekis. Teräspeltiin kun semmoiseen kiinni tökkää, niin ei mikään elollinen olio sitä reunan kautta liu'uttamatta pois nosta :D

    IDE plätyissä ei nyt niin järeitä tietenkään ole, mutta kyllä niilläkin itseään vähän aikaa hauskuuttaa, jos vaan tosiaan ne saa irti siitä hiton kannakkeesta.
     
  13. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Ratkaisin ongelman sitten niin, että porasin muoviluukkuun 8mm reiän ja laitoin siihen rengas-mallisen magneetin pultilla ja mutterilla kiinni. Sopiva magneetti löytyi http://www.i-magnetoy.com/ tuolta super-magneetti. On muuten tehokkaita magneetteja nuo. :eek:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, onko sillä karbonaattisella kopalla haettu näyttävyyttä vai keveyttä vai mitä?
     
  15. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Ihan piruuttani laitoin kun kaverilla oli tuollainen jouten ja enpä ole tollasta koskaan missään autossa nähny. Eli silkkaa lapsellisuutta. :D
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sepä se, ei oo kellään muulla. Hyvä idea sinänsä. Vois tulla vaihdettua akseliin useammin öljytkin kun kerta niitä voi tuijottaa suoraan näyteikkusta? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!