Perävälityksen vaikutus kiihtyvyyteen

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja HT, 4.10.2017.

  1. HT

    HT Gearhead

    Löytyisikö omakohtaista kokemusta kuinka paljon varttimailin aika ja nopeus muuttui PELKÄSTÄÄN perävälitystä muuttamalla?
    Koitin myös etsi G:lla testejä aiheesta, muttei löytynyt...
     
  2. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    ei oo toimittaa sulle dataa, mutta mikäli kiikarissasi on autosi kiihtyvyyden optimoiminen varttimailille niin sinun olisi hyvä tarkastella moottoria, vaihteistoa ja voimansiirtoa yhtenä kokonaisuutena. perävälitys on tässä vain yksi tekijä.

    pura kilustasi enemmän tietoja tänne niin parhaimmillaan syntyy prosessi, jossa opit.
     
    KajS, DX ja mpower tykkäävät tästä.
  3. hantta

    hantta Gearhead

    väittelemään ;)
     
    PauliR, Pertti K, rane58 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Riippuu varmaan mikä nykynen välitys on. Toki eroa on jos kotain 2.08 vai mikä lie? Vs 3.8-4.1.


    Eiku vittu ny meni ihan puumihin noi luvut.
     
  5. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Omassa tapauksesssa manuaali askilla mitä pitemmän välitykset niin sitä paremmin kiihtyy....
    jos laitan jonkun 3.44 välityksen nii auto pysyy paikallaan ja tulee vaan savua iso kasa....
     
    KajS, xarper ja kalvetinhet tykkäävät tästä.
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ohan se kiva ku huiput on 140 jollai hassulla välityksellä :poff::rotfl:
     
    rane58 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ja meinaako autoa käyttää myös "ajeluun"? 15" tuuman peruspyörillä minusta joku 3,5 toimii jakajana, sitä tiuhemmilla alkaa jo vaatia tienpäällä vähän liikaa viitseliäisyyttä.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. HT

    HT Gearhead

    No niin, monenlaista vastausta alkaa tulemaan... Hyvä niin. Olen kahdesti vaihtanut välitystä, eri autoissa. Aiempi 2,8-> 3,4. ja nykyisessä 2,73 ->3,73. Aiemmasta muutoksesta olin erittäin tyytyväinen. Vartilla en vaan käynyt toteamassa muutosta. Perstuntumalla parani kiihtyvyys ja muutenkkin tykkäsin. Nykyisen muutoksen jälkeen en ole vielä päässyt ajamaan. Eikä kierrä silti liikaa maantielläkään kun on laatikossa OD. 105 km/h =2000 rpm.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jep, sen verran pitää korjata tuota omaa "mutu"rajaa, et se oli suoralle lootalle ajateltu.
     
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...joskus olen jopa kuullut sanottavan että välityksen "tiuhentaminen" on voiman puutteen kompensoimista
     
    KajS tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Miedosti kutiteltu 302 ja C4 + 3.5 välitys oli kyllä tosi hyvä yhistelmä kans, 3.0 oli jo liian pitkä ja 3.8 oli aivan liian tiuha.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    3,55=>4,10 ei parantanut aikaa yhtään.
     
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    4.11-5.12 lähti noin sekuntti varttin ajasta, loppunopeudesta taas lähti noin 5km/h joka tuli takaisin rajoitinta nostamalla jolloin ajasta lähti lisää.
     
  14. BBC

    BBC Guest

    Aivan varmasti vaikuttaa. Toki turbiini, laatikon välitykset, nokka, koneen vääntökäyrä .....

    Jos perävälityksen vaihtamisella 60jalan aika paranee, aivan varmasti loppuaika paranee.
    Sitten on eri juttu, jos kone on semmoinen että ei ota sen vertaa enempää loppukieroksia mitä perävälityksen muutos vaatii.

    Loppunopeus kertoo yleensä voiman määrän, se ei välttämättä nouse, mutta kyllä 60jalan aika on se mikä muuttuu paremmaksi = loppuaika paranee.

    Kun ja jos koneen teho ja ennenkaikkea vääntö kasvaa, voi ruuvia harventaa sitä mukaa ja silti aika paranee.
     
  15. 1320

    1320 Gearhead

    Meillä 1780 kiloisessa Stockerissa kokeiltiin aluksi 5:13 välitystä, ja sillä mentiin 12.369 & 172 km/h. Seuraavana talvena välitys vaihtui 5:38 ruuviin, ja sillä kulki heti 12.262 & 171 km/h. Loppunopeudet pysyi aikalailla samassa, mutta 60FT parani ja sitäkautta tietysti myös loppuajasta lähti siivu pois.
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Renkaan halkaisija vaikuttaa myös oleellisesti välityksen sopivuuteen.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Omalla enkka tehty 2.28 välityksellä.... kokeiltu myös 3.23 perällä, mutta aika ei ehtinyt paranemaan...osin pitovaikeuksien takia...ja osin katkenneiden akselien ja sileeks muuttuneiden rattaiden takia....mut jos ens kesänä olis 3.08 välitys ja uusi enkka hakusessa....
    Loppunopeuksissa ei kovin merkittävää eroa tainnut olla...
     
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Ja onko rengas slicsi, kiertääkö kone 5000 vai 8000, muuttujia on aika paljon, ajatko myös maantiellä?
     
  19. NorthElite

    NorthElite 3rd gear

  20. Jora78

    Jora78 3rd gear

    Tässä tuli vajaa pari vuotta ajeltua lukollisella 3.91 välityksellä,kyllähän se iloisesti lähti mutta meteliä oli kajuutassa jo 80 nopeudella.Palasin takas 3.23 välitykseen eikä kaduta.Kiihtyvyys tietysti putos mutta on mukavampi ajella.Koitan ens kesäksi kompensoida tota harvempaa välitystä vaihtamalla 440.
    Siis Dartti kyseessä 383 +727
     

Kerro tästä muillekin!