Pettingell Power Hammer projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Trippensee, 28.8.2013.

  1. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Eli tässä on muutama kuva , tuosta minun Powerhammer projektista..Lätisin aikoinaan näistä Pettingell ja Yoder vasaroista..Ja kuten ehkä rivien välistä pystyi lukemaan, niin löysin tälläisen suomesta, ja aloin rakentaa sitä kuntoon, Pari kesää on mennyt ja nyt se toimii, mutta vaatii viellä vähän lisää rautaa...Finnbikers sivustolla on pitkä juttu rakentamisesta, mutta laitan tähänkin pari kuvaa ja videon ensi lyönneistä...kun aihe voi joitain kiinnostaa..laite on n.100 vuotta vanha

    Eli lyhyesti, vasaralla venytetään ,kutistetaan, ja silotetaan peltiä, jopa monta peltiä päällekkäin samaan aikaan, esim ovien teossa...manuaalia ei vaan tullut mukana...ja työkalut pitää viellä tehä..sit pääsee harjottelemaan

    http://aijaa.com/30oo6b

    http://aijaa.com/4q0N0O

    http://www.youtube.com/watch?v=fg9St629z0k

    Täs viel kuva California Metal shapingista , kuvassa 2 Pettingell vasaraa ja 1 Yoder

    http://aijaa.com/OSLQev
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead








    Hullu peli! Tuolla jo luulisi pellin nöyrtyvän. Hieno laite, erittäin härski tosiaan.
     
  3. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Joo, kyllä tässä voima riittää...ehkä jopa liikaakin..tällä saa muodon nopeiten, ja myös pilaa sen kappaleen nopeiten..mutta vaikka on noin brutaalin näkönen...uskomatonta jälkeä saa kun osaa käyttää..

    jos kiinnostaa, tsekatkaa facebookiss search:iin, true metal shaping näkee mitä tällä ja pullmaxilla saa aikaan osaavissa käsissä..
     
  4. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Jos jotain peltihommat kiinnostaa, niin

    Tässä on lyhyt pätkä lokarin tekemisestä, joka valottaa vasaran toimintaa.

    Kone ei ole viellä ihan täydessä iskussa, työkalujen eli vasteiden osalta..mutta kyllä näilläkin jo vasaroi...

    http://www.youtube.com/watch?v=liQuGnsbA1E
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tällänen noviisi teki kyllä helpommin englanninpyörällä tuolla Jämsän kursseilla loksun.. En kiellä tuon tehoa mutta meteli.. :D Kannattaa suunnata Jämsään jos kiinnostaa pellin vääntäminen Suomessa porukalla.Pääsee ainakin alkuun.
     
  6. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Noviisi, se meikäläinenkin on..

    Joo, meteliähän tuo vähän pitää, mutta ei se niin paha ole mitä tuo puhelimen mikki antaa kuulostaa..Kyllä englannin pyörälläkin hommansa saa tehtyä.Kai se o niin ettei ole olemassa sitä ainutta oikeaa tapaa, se mikä toimii itelle,ja millä saa jotain aikaan on ok. Eli en sano et tällänen vasara on paras..ja ainut oikea tapa..mut ku mahdollisuus oli, niin miksei..

    Ihan pieniä osia ei tolla kandee yrittää, kun vasteet on niin isot. Toi on 1,25mm peltiä, ni on vähän työlästä..mut tollasen jyrkästi kaarevan muodon, mä teen niin , et kutistan pullmaxilla, ja sit tavallaan vaan siistin tolla englannin pyörällä tai tällä vasaralla..

    Mä olen tullu sihen tulokseen, et kaikki mikä muokkaa metallia , pitää ääntä,paitsi yks laite jonka mainitsitkin. Esim mun pullmax pitää myös aika kovaa ääntä. Ainut mikä ei tosiaan pidä, on tuo englannin pyörä..

    Kerran kattelin noita Jämsän kursseja, mut sit se jäi..no ehkä viel joskus.
     
  7. mäkihyppääjä

    mäkihyppääjä 1st gear

    Tuo on jumalainen kone!! Millasilla kutistustyökaluilla teet pullmaxilla?
     
  8. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Kyllähän se aika erikoinen on, ottaen huomioon sen iän...mut aika homma siinä on ollut, mut ei kyl kaduta..

    Joo, elikkä kutistan noilla, googlettamalla, thumbnail shrinking dies..ohjeita löytyy aika paljon..mä tein itse, ja aikaa meni aikoinaan kauan ennen kuin sain ne sellaiseksi ettei merkkaa kamalasti..nyt kun olen sen toiminnan paremmin ymmärtänyt, ni tein kahdet lisää yhet pienet ja yhet isot.Ne isot on kyl ehkä aika turhat, ei ole kovin käytännöllinen

    Se nyppylän tekeminen liian isoksi ei kannata, silloin se merkkaa liikaa..ja siinä kutistuksessa on oma tekniikkansa, miten niitä käyttää.
    Pelkät vasteet ei auta, jos vaan umpimähkään syöttää levyä, mut ei se vaikeaa ole ,päästä jyvälle..Ne on myös tarkat tosta asetuksesta , eli jos ne on väärällä välyksellä pullmaxissa, ni ne merkkaa taas enemmän..koitan yleensä välttää niiden pois ottamista koneesta, mut joutuuhan sitä väkisin joskus, ne pois ottaa..

    Tässä on kaikki muoto saatu, kutistamalla pullmaxilla, jolla saatu karkea muoto, ja reunaan on käytetty tota pientä käsi shrinkkeriä..Nämä toimii myös tuohon reunaan, mutta reunasta tulee helposti sellanen aaltoileva..
    Eli tuo levy on keskeltä viellä alkuperänen paksuus 1,25, mutta reunoilta se on paksumpi, koska nä vetää materiaalia keskeltä reunoihin..jo sä venytätä tuon kaiken muodon, ni sun pelti ohenee aika paljon keskeltä...sitä mä tarkotin tolla kutistamisella ja tasottamista sen jälkeen..Eli viimenen kuva on parin minuutin vasaroinnin jälkeen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En saa noit isommiksi..ei noist kyl paljoa nää...
     

Kerro tästä muillekin!