Pieniä ja isompia ''erikoisuuksia'' automalleittain?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 12.8.2012.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Myös '60 luvun alun Mersujen (esim. '64 W111) mittarin nopeutta osoittava pylväs vaihtoi väriä.
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Ferrari Mondial:n myötä tuli Joukko kummallisia toimintoja 1983, kuten se että kaikki luukut; etuluukku, takaluukku, konetilanluukku, polttoaineluukku, tehtiin ilman kahvoja ja ne aukeaa vain sähköisesti nappia painamalla.
    Keskikonsoliin ilmestyi näppärä valotaulu joka ennen käynnistystä, virta-avain asennossa 1, tarkistaa auton luukkujen olevan kiinni, koko auton valopolttimoiden toimivuuden, lasipesunesteen tason, moottoriöljyn tason, vaihdelaatikon öljymäärän, jäähdytysnesteen määrän, ilmastoinnin paineen. Tämän lisäksi vielä illoittaa jos kilometrimäärä seuraavaan huoltoon on ylittynyt. Jos jossain ilmenee vikaa, niin konsoliin syttyy valo.
    Hyvin usein kun auton omistaja ei ymmärrä valotaulun toimintaa ja sitä että se yrittää kertoa kuljettajalle tärkeää tietoa, ei ymmärrys moiseen kapistukseen kanna kovin pitkälle ja aika nopeasti valotaulut irroitettiin ja tilalle laitettiin "mukiteline" tai muuta mielenkiintoista, eli kun autosta maksaa kahden Porschen verran niin ei siinä todellakaan halua nähdä mitään vilkkuvia valoja.

    Tämän lisäksi muuta yleisempää kummallisuutta kuten alipainesäätöiset puhaltimen suunnat, ikkunalle ja ohjaamoon, automaati ilmastointi, joka siis pitää auton sisätilan lämpötilan vakiona. Ilmastointi on muuten aina ollut pakollinen varuste, myös avoautoissa, kuin F40:sessäkin

    Tämän lisäksi lähes kaikissa Ferrareissa, Maserateissa ja lamborghineissa on auton eteen asennettu lisävalot joita käytetään vain vetämällä vasenta ohjauspylvään viikseä kuljettajan suuntaan, jolloin käsittämättömän kirkkaat lisävalot ja auton pitkät valot suuntaavat kohti edellä matelevaa autoa ja tämän kuljettajaa, valtavan valoryöpyn, joka äärettömällä piittaamattomuudella on unohtanut itsensä ohituskaistalle vaikka takaa tullaan ainakin kaksinkertaisella nopeudella. Nämä ovat siis ohitusvalot, ei lisävalot.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Skoda Felicia diesel aloittaa kylmällä hehkuttamisen kun kuskin ovi avataan. Moisesta toiminnosta en ollut koskaan aikaisemmin kuullut, mutta tänään siihen tuli tutustuttua.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kaikki vag;laiset aloittaa hehkutuksen kuskin ovesta ja monissa se myös on akileen kantapää hehkutuksen sekoamiseen
    kun kuljettaja hyppää autoon ja kääntää avaimesta startille suoraan oven ollessa auki niin relesekoaa tai polttaa joitain johtoja kuten itellä käynyt :odroll:
    koska virtaa tulee ja menee liikaa, hehkujen ottama virta pääsee osittain kulkemaan ovikatkaisijan kautta joka ei 40A virtoja kestä vielä jos rele katkaisee hehkutuksen mutta ovi on auki niin saattaa käydä, että rele ei irroitakkaan ja sisävalo sähköistää hehkut kunnes rele irtoaa tai ovi suljetaan :-?

    Tälläisen käsityksen sain kun omaan seattiin vikaa etsiskelin ja kyselin.

    Hehkut saa välillä päälle sytyttämällä sisävalon oviasennolla niin rele yleensä herää toimimaan. Tämän johdosta takaovien aukominenkin sotkee hehkuja se kun ei vielä riittäisi niin pumpun ajoitus ja kierrosluku mittari ohjataan osittain samalla yhdistelmä releellä :poff:
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    -84 Argentassa oli myös ja valvo em lisäksi ovien kiinnioloa, öljymäärää, keittämistä ja jotain muutakin ei vaan muista mitä. Sadekelillä yleisesti vilkutteli punaista... :rotfl:

    Ja ko autossa oli semmoset lentokonemaiset häikäisysuojukset; tummat pleksit erikseen eteen ja sivulle jotka kätkeyty katon uumeniin.

    Ja automaattina TH180... Yhdistettynä alaväännöltään tunnetusti kehnohkoon 2.0 TwinCamiin. Ylärekisterissä kyllä kieku ja kulki komeesti isokoppanen Fiude :rotfl: .
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nostetaas tätäkin josko jotain kivaa uutta löytys?

    Kuulin puheita että jossain amerikkalaisessa autossa olis alkup viikset keulassa jotka tunnistaa kantin/esteen ja syttyy valo sisälke. Epäilin lowrider virityksiksi mutta väite oli kova että alkuperäinen. Tietoa?
     
  7. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    curb feeler:iä tarkoitat? ollut lisävarusteena aikoinaan saatavissa. 50luvulla kai yleisin.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Turussa oli vuosia sitten musta -48 Pontiac vanhalla herrasmiehellä, ja autossa oli alkup. varusteena takalasin pyyhin. Onkohan k.o autosta mitään tietoa?

    Hantta
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Just niitä! Termi oli ihan tuntematon mutta ebayssa esim tuntu olevan edukkaasti viiksiä jos mihinkin värkkiin.
     

Kerro tästä muillekin!