Piilofarmari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Anonymous, 6.11.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli mitä se tarkottaa kun olen lueskellut näitä juttuja ja on ruvennut kiinnostamaan toi piilofarmari et mikä se on???
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se on vähän kuin metsäakku. Aloitetaan harrastaminen aakkosista. Selvitä ensin toi ja siirry sitten piilofarkkuun :soosoo:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli farmariauto, joka on rekisteröity pakuksi verojen kiertämiseksi. Niissä on kovat takapenkit, saa ajaa kehdeksaakymppiä ja henkilöluku on jotain välillä 1+1 - 3+3. Muuten sama pirssi kuin farkkukin.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

  5. Jasca

    Jasca 1st gear

    Ei oo kaikissa "kovat" penkit, eikä edes 90° kulma selkänojassa. Samaten kuin osalla saa ajella parhaimmillaan jopa 100 km/h. Riippuu pelin vuosimallista ja painosta. Suurin osa kuitenkin noita 3+3 henk. ja 80 km/h pelejä.

    - Jasca -
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ekat piilofarmarit tuotiin maahan jo 60-70 luvulla. Kaikki on varmaan joskus nähneet Toyota Crownin, joka liikku kuin farmari, näyttää farmarille ja haisee farmarille mutta onkin paku.

    Eli piilofarmari on pakettiautoksi rekisteröity farmariauto. Ajoneuvoluokilla kikkailu taas perustuu pelkästään siihen, että niin voi saada merkittäviäkin veroetuja.

    Tuo jenkkien takapenkkijuttukin riippuu ihan siitä missä auto on alunperin katsastettu. Sääntöhän oli koko maassa sama, mutta eri puolilla maata sitä tulkittiin eri lailla. Siksi joidenkin selkänoja on 90 asteen kulmassa lattiaan nähden ja toisissa kulma katotaan istuinosien kesken. Jos tommosen vinoselkänoijaisen kanssa menee oudolle konttorille, voi tulla ongelmia.

    Jotkut piilofarkut oli 100km/h rajotuksella mikä johtui siitä, että tasan 1800 kg auto oli silloisen lain mukaan paku välittämättä tavaratilan koosta, mutta 1801 kg oli niin painava, että ei saanut kun 80 km/h ja normaali 100 km/h rajoitettu 1799 kg auto ei mennyt verottomaksi pakuksi, kun ei tavaratila riittänyt... tässä lieneekin kyse porsaanreiästä. Muistelen, että jossain vaiheessa jätettiin mm. varapyörät pois, jos sillä pääsi 1800 kg painoihin.

    Tämä on näitä kotimaisen automaailman kukkasia.
     
  7. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Joopa, mullakin sellainen -90 mallinen Ford LTD piilofarmi, rekisteriotteessa painona tasan 1800 kg, ei 80-lätkää ja takapenkki silmämääräisesti katsottuna ihan tavallinen, vasta istuminen paljastaa karun totuuden. Hieno peli kaiken kaikkiaan.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulla on dsl volga vm 69. paku 3h papereiden mukaan ja maininta verovapaa pakettiautona kokonaispaino yli 1699kg. mut kuitenkin alkuperäinen harvinainen pehmee takapenkki kiinni. eihän mitään välimallia sattumoisin ois ollu että ois pakussa pehmee penkki? :eek:
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Säännöt eivät aina ole olleet samoja. 60-luvulla farmariauton, jossa ei kuskista taaksepäin ollut sivuikkunoita, mutta normaali takapenkki oli, voi aluksi rekisteröidä pakettiautoksi ja sitten määrätyn ajan (oliko se nyt 2-3 v?) kuluttua voi lisätä ikkunat ja muuttaa sen henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia.
    Sen jälkeen piilofarmarimääräykset muuttuivat niin, että sivuikkunat sai olla, mutta takapenkin oli oltava kivikova, selkänoja ja istuin keskenään 90 asteen kulmassa ja siinä istuttiin selkä menosuuntaan. Koska kyseessä oli tavaratilaan asennettu istuin, käynnin sinne oli tapahduttava lastaus- eli takaovesta. 5-ovisessa farmarissa kulku takasivuovista penkille estettiin oviaukon poikki asennetun ketjun, tangon tai muun kiinteän esteen avulla. Auto oli ja pysyi pakettiautona.
    Myöhemmin lakia taas muutettiin sellaiseksi, jonka mukaan nämä eniten tunnetut 80-luvun piilofarmarit on pilattu pakettiautoiksi.
    Niin että lainlaatijoiden ääliömäisyydellä on jo pitkät perinteet...
     
  10. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Nimi piilofarmari tulee käsitykseni mukaan juuri tuosta 60-luvun lopun pykälästä, jonka mukaan verottomana maahantuotuun umpikylkifarmariin sai e.m. karenssiajan jälkeen lisätä ilman veroseuraamuksia pehmeän takapenkin, mutta ei ikkunoita.
     
  11. Multipower

    Multipower 3rd gear

    Eikös noihin oo pitäny jossain vaiheessa asentaa väliseinäkin erottamaan "ohjaamo" ja tavaratila?? tai sitten muistan vaan totaalisen väärin...
     
  12. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Jep jep, eikös jossain vaiheessa riittänyt pelkkä verkko erottamaan näitä tiloja? semmosen muistan kans entisestä pa-buickista että otteessa luki jotain tyyliin 'tavaratilassa pystysuora pleksiseinä' erottamassa siis näitä tiloja, noh, olihan siellä laitettu sellaset kiinnikkeet missä se pleksi varmaan joskus oli ollut, vaan eipä enää pleksiä näkynyt..
     
  13. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Mites nää vanhat piilofarkut missä istutaan takana selkä menosuuntaan, saako sen penkin kääntää toisinpäin että sikaosastossa istuttaisiin nassu menosuuntaan?

    Oliko niissä rekisteriotteessa maininta penkin istumasuunnasta.
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Meillä luki 68-mallisen Volvo Duettin rekisteriotteessa, että "Autoverosta vapaa pakettiautona ilman takasivuikkunoita tai takaistuimia tai niiden kiinnittämiseen tarkoitettuja laitteita."
    On siinäkin omituiset vaihtoehdot :eek:
     
  15. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulla luki pontiacin otteessa väliseinä. Ei siinä kuitenkaan semmosta ollu, mut joku väitti et se takapenkin selkänoja on se väliseinä. Voiko pitää paikkansa? Ei se selkänoja ollu kattoon asti. Ei siitä ainakaan leimaukko mitään sanonu.....
     
  16. mke77

    mke77 3rd gear

    kyl se yhteen aikaan meni näin!! piti pakuissaki olla se väliseinä! ja useest riitti se et oli vanerit selkänojien kohdilla!! kaverillaki oli moinen viritys tehty fords bronkkoon, ja samoihi aikoihi naapurin poika osti 82:sen blazerin niin siihen oli tehty het etupenkkin taakke simmone 50cm korkia vaneri, minkä yli näki ihan hyvin vaik istus takapenkil...mmut se riitti katastus ukol!!

    nuis 70luvu crownin piilofarkuis o tahtaalt lähtien ollu simmone pellikaukalo sihi etupenki selkänojaa varte..
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minulla oli -87 Oldsmobile-piilofarmarissa kumpaankin takajalkatilaan, etupenkin selkänojan alapuolelle, kiinnitetty syrjällään olevat laudat väliseinäksi. Takajalkatilahan on tavaratilan lattian etuosaa ja takapenkki siis on sijoitettu tavaratilaan. Saatiinhan näillä laudanpätkillä ainakin tehtyä takapenkillä istuminen vaivalloisemmaksi, mikä lienee ollut sääntöjen alkuperäinen päämääräkin.
    Kukahan kirjoittaisi näistä Suomen lainsäädännön aivopieruista kirjan?
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Lain mukaan se penkki piti olla kiinnitetty "väliseinään" saranoidusti, siten että istuinosan sai nostettua pystyyn ja lukittua ylös esim. remmillä. Pehmusteen paksuus oli määrätty rakenteineen maks 50mm . Itse "väliseinästä" ei ollut minkäänlaista lisäasetusta, joten, se oli katastusmiehen ja konttorin harkinnassa. Osa vaati kattoon yltävän seinän, osalle kelpasi yläosaan verkko tai pleksi. Osa konttoreista taas piti sitä sellkänojaa asetuksessa tarkoitettuna "väliseinänä".

    Toinen tulkintaero eri konttoreilla oli se kulma. Osa piti kulmana 90-astetta, osa taas luki asetusta niin, että se ei määrää sen väliseinän kulmaa ( kuten ei korkeuttakaan). Ja totta, ei siitä seinästä sanottu, pitääkö olla kattoon saakka ja saako vai ei saa olla kallellaan..

    Lopulta, kun noiden pakuna tuomisen mahdollistava porsaanreikä oli tukittu kesällä 1990. Kaikki konttorit siirtyivät pikkuhiljaa siihen tulkintaan, että seinäksi riittää se selkänoja, kattoon ei siis tarvitse yltää, ja kallistaa saa "seinää/selkänojaa".

    Lopullisesti asialle pistettiin piste 1997, jolloin enää uusia ei saanut muutoskatsastettua. Vanhat saivat jäädä. Käytännössä ne kattoon saakka olleella väliseinällä ja 90-asteen ryhti-istuimella varustetut muutettiin kaikki laillisesti puoliväliseinälliseksi/ kaltevaselkänojaisiksi aika nopeasti kesän 90-jälkeen, jolloin liberaalimpi asetuksen tulkinta (Tampere, Kuopio yms. ) tuli vallitsevaksi koko maassa, sen koko seinän vaatineen tulkinnan sijaan (mm. Helsinki)..

    Lisämausteet sinne kesään 1990 saakka toivat eri konttoreiden vaatimat lisukkeet kuten se "varvaslauta" tai takaturvavöiden poistovaatimus.. :odroll:

    Kesän 90-jälkeen ei kai missäänpäin Suomea kaipailtu enää varvaslautaa tai mäkätetty turvavöistä takapenkillä ja vaadittu niiden poistamista? Luultavasti joku ohjekirje terveen järjen ja turvallisuuden puolesta lie on kulkenut konttoreille asetuksen tulkinnasta, kun maahantuonti saatiin poikki, eikä autojen rekisteröimistä tarvinnut enää epävirallisesti jarruttaa, kun veroreikä oli tukittu? :odroll:
     
  19. usvamoppe

    usvamoppe 1st gear

    Kuvassa Peugeot 404 Bensa Piilofarmarin takaistuin vm.1971. Tuo taitaa olla viimeisiä tällä tyylillä veroissa säästäneitä malleja. Vanhukset muisteli että selkänoja tai seinä oli tuossa tapauksessa pitänyt olla 60cm korkea, istuin/selkänojan paksuus max 3cm.
    No se olikin miesmuistin varaista juttelua...ja nuokin määritteet riippuivat paikkakunnista.

    [​IMG]
     
  20. usvamoppe

    usvamoppe 1st gear

    VOLVO 245 Farmari suomalaisella korotetulla katolla. Onko missään säästynyt 1980-luvunlopulla Volvo-liikkeessä myynnissä ollutta Suomi-speciaalia: VOLVO 240-farmari lasikuituisella korotetulla katolla? Näin sellaisen ainakin Kajaani Auto Oy:ssä (Paikallinen Volvo myyjä tuohonaikaan) joskus 1987-91??? Oli tosdella epäauhtainen ilmestys...Onko kenelläkään kuvaa tuommoisesta, kuka teki muutokset?
     

Kerro tästä muillekin!