Plymouth Duster 340 1970 Street&Race

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Catiska, 26.11.2015.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Hankin Heinäkuussa muun harrastekaluston jatkeeksi auton mitä olen himoinnut jo ajokortin ollessa musteen osalta kostea. A-koppa mopella aikanaan -80 lopulla aloitin, Dodge Dart 318/904/8 3/4" paketti tarjoili silloin tuntumaa työntötankokaseihin.

    Nyt piti saada "parasta A-ryhmää" eli pikkulohko Duster. Ouluun tuli tarjolle sopiva mistä lähteä jalostamaan aavistuksen pro touring henkistä pirssiä. Tosin vain aavistuksen koska haluan tunnelmasyistä säilyttää vanhaa henkeä näissä vanhuksissa. Pikkulohko taasen ajettavuuden vuoksi, en tykkää keulapainoisista pl cruising ja sinne minulla on jo olemassa iso isolohko...

    [​IMG]

    Auto tarjosi hyvä aihion. Kori on käyty kauttaaltaan läpi, puhallettu ja maalattu niin sisältä, päältä kuin altakin uudelleen. Sisusta on uusittu kauttaaltaan ja etu jakkaroina jo sopivasti ajatuksiini passelit nahkaiset kuppipenkit. Sisustalle en siis tee mitään, lisäsin vain 6-pistevyöt. Keskikonsoli pitää myös puuhastella jotta saan lisämittarit nätisti sekä muutaman tuikitärkeän katkaisijan yms sijoiteltua nätisti.

    Tekniikkana autossa oli tuore, nyt 3tkn ajettu 340/416cid pikkulohko, A833 manuaali ja 3tkm sitten rempattu 8,25" perä 3.79 välityksellä ja lukolla. Kevennystäkin oli tehty kuitukeulan osalta, isolla alumiinisyylärillä ja alkuperäisten etupenkkien poiston merkeissä.
    Tankkina 45l turvatankki, suurempi bensalinja ilman paluuta, akku takakontissa jne.
    Eli aivan hyvä lähtökohta.

    [​IMG]

    Ajokauden päätteeksi otin auton talliin ja nostin moottorin/vaihteiston pois. Moottori auki ja kannet (Edelbrock Performer alut) sekä imusarja (Victor 340) Pro Street Mopsterille portattavaksi ohjeella otetaan kaikki irti mitä niistä porttaamalla ja suuremmilla venoilla saadaan.
    Tuoreet KB Icon takomännät meni vaihtoon koska puristuksia piti saada ylös. Hankintaan meni siis vastaavat mutta tasalakiset takomännät. Nokka-akselina ollut tuore MP 284 ast mekaaninen vaihtui rajumpaan Hughesin nokkaan. Nokan vuoksi piti siis saada staattiset puristukset 11 kohdalle.

    Nokkakortti:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Samalla tutkin moottorin sisuskalut, ne oli mitä piti. Eaglen H-profiili kanget ja taottu stroukkiakseli. Lohko itsessään on käyty läpi ultraäänellä, rotsattu, akselilinjat oikaistu, kaikki tasapainotettu ja kasattu laadukkailla laakereilla. Öljynkiertoakin muokattu ja varmisteltu kestävyyttä.

    [​IMG]

    Venttiilikoneistona tukevammat cromo-tönärit ja Cranen gold mekaaniset keinuvivut. Venttiilit, jouset, retskut yms tulee kansipajalta nokkaan sovitettuna.

    [​IMG]

    Pakosarja on Hookerin pitkä comp 1 3/4" jatkonaan flowmasterin 2x3" X putkisto perälle saakka. Kaasuttimena on Quick Fuel Q-850-AN annular boosterella.

    Sytkinä MDS billet jakaja, 6-sarjan ohjelmoitava boksi ja Jacobsin iso puola. Ohjelmoitava syttyboksi jotta saan tehdä kiihdytykset nilkka suorana boksin hoitaessa vaihtokierrokset. Myös lähtökierrokset, burnis kierrokset sekä muut tarpeelliset ja tarpeettomat saa ohjelmoitua. Jakaja lukitaan kiinteälle 45 ast ennakolle jota sitten ohjataan boksilla joka haistelee kytkintä, imusarjan alipainetta, burnis- ja lähtönappeja. Niiden perusteella sitten arpoo sopivaa sytkäkäyrää kulloiseenkin tilanteeseen + rajoittimet ja niiden rampit.

    Apulaitteita pyörittelee Marsh Performancen serpentiinisarja jolla poistui ikävä hihnan hyppiminen korkeilla kierroksilla nopeasti vaihdettaessa. Ja näyttää hyvältä ;)

    Vaihteiston poistin muonavahvuudesta ja siinä tein myönnytyksen tuoreemmalle tekniikalle. Tilalle tuli Tremec TKO-600 prepattuna hiukka nopeammaksi vaihtaa. Ykkönen 2.87:1 ja vitonen 0.82:1. Lootan nokalle Lakewood räjähdyssuojattu SFI kytkinkoppa. Vauhtipyöräksi vaihtui SFI hyväksytty billet alu versio ja siihen kiinni RAM tuplalevykytkin. Kardaanina on vakiota järeämpi 3" teräsakseli.

    [​IMG]

    Perään en kajoa muuten kuin asentamalla levyjarrut. Sen pitäisi kestää kevyessä autossa noilla pikkutehoilla hyvin ja ammattimiehen kasaamana se tuntuu toimivan hyvin ja äänettömästi.

    Jarrut on muuten tehostetut ja levyt tietty edessäkin. Uusilla osilla toki nekin. Eli niiden suhteen ei ole jumppaa tänä talvena.

    Ohjaus on uusilla nivelillä mutta nykyisen tehostamattoman (lue hitaan) ohjauksen nakkaan pois ja laitan tilalle jo ostamani Borgesonin tehostetun, nopean ja kuulemma tunnokkaan ohjauksen.

    Jahka pääsen täältä Jenkeistä takaisin kotiin osakuorman kanssa alkaa lattian leikkeleminen jotta saan sovitettua tuon tremecin autoon. Moottorin kasaus on vuorossa sitten joskus kun saan kannet ja imusarjan takaisin.
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Kansa vaatii kuvia!!!
     
  3. Wade-

    Wade- Gearhead

    Kuvia kehiin! Kuulostaa hyvältä :)
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Laitan kuvia jahka pääsen täältä Meksikonlahdella öljynporauslaivalta pois. Täällä on liian hidas nettiyhteys jotta kuvien siirto onnistuisi...
    Yritin kyllä.

    Tähän asti hommat on ollut lähinnä purkamista mutta kun tulen kotiin osakuorman kanssa pääsen jo vähitellen kasaamaan autoa.
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    Sulla onki näemmä hiukan pirempi reissu hakee bensaa....
     
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Niin, varsinkin kun tuossa venäjän rajalla asuu, niin luulis et hakis sieltä eikä meksikosta jonku järven pohjasta...
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mutta tämä on ameriikan bensaa. Sillä saa miitä ameriikan hevosia...
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kovasti yritän kuvia saada siirrettyä, ainakin jokunen jo onnistui.

    Vinkkejä saa sitten ihan mieluusti antaa. Vielä on paljon asioita päättämättä miten mitäkin asiaa tulen rakentamaan.

    Esimerkiksi alusta on melko vakiokuosissaan. Edessä paksummat HD-jouset ja "pikasäädettävät" äkkilähtökäyttöön tarkoitetut iskarit, säädöt muistaakseni 50/50%, 70/30% ja 90/10%.
    Takana viisilehtiset jouset ja vielä Monroen lisäjousilla varustetut iskarit + pinion snubber.

    Perälle tarvitsee varmaan tehdä jotain. Olen miettinyt noiden iskareiden korvaamisen ilmaiskareilla niin että molemmat puolet pystyy säätämään erikseen. Pinion snubberin tilalle Caltracksit?

    Onko tuon suhteen jotain parempaa ideaa?

    Renkaina on nuo kuvassa näkyvät 275/60R15 katukumit ja toisina katukumeina on M/T ET Street katusliksit.
     
  9. 300

    300 2nd gear

    Ei mitään prkleen ilmaiskareita. Kaikki ilmaiskareiden käyttäjät pitäs lähettää ISISiksen huoriksi.
    Kunnon säädettävät iskarit ja jousien tehtävä on hoitaa korkeus yms.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Just, vai huoriksi...
    Mikä niissä ilmaiskareissa niin huonoa on? Saisi vain hiukka mukavuutta alustaan ja kuitenkin tarvittaessa kantavuuttakin.
     
  11. 300

    300 2nd gear

    Ilmaiskarit ottaa hoitaakseen jousien tehtävän. Ja Mopareiden iskareiden poikkipalkki ei ole sovellettu ottamaan jousituksn voimia, Vaan se repee irti runkopalkeista.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ok, tuo menee selityksestä.

    Silloin sinne ei uskalla laittaa mitään napakampaa iskariakaan koska vähänkään tiukemman iskarin aiheuttamat voimat ylittää helposti jousien aiheuttaman voiman. Eli parempi olisi vahvistaa palkkia jos se kerta noin heikko on. Mitenkä sen on muut toteuttaneet jos asia on noin?

    Tutkiskelin asiaa tuolta abodiesonly foorumilta. Siellä tuntui kiertävän vastaavaa huhua että palkki ei kestä. Monessa keskustelussa tuo sama tuli ilmi. Kenelläkään ei tosin itsellään ollut mennyt sellaista rikki mutta näin tiesivät kertoa.

    Sitten taas oli vasta argumenttinä monellä pitkäaikaisella käyttäjällä vuosien ajalta hyviä kokemuksia eikä kenelläkään ole ollut ongelmia kiinnitysten tai palkin kera. Jokunen ajaa stripillä ja pitävät hyvänä mahdollisuutta säätää takajousituksen tasapainoa hakiessaan maksimipitoa.
    Jotkut käyttä vakiojousien kanssa, jotkut SS002/003 jousien kanssa.

    Nythän ei ole tarkoitus nostaa perää kuoleentuneiden jousien vuoksi. Asento on minusta ok normaalisti kuormattuna. Tarkoitus olisi vain pitää perä asemissaan jos sattuu takapenkillä änkeämään jotain aikuisen kokoisia tai hakiessa suoraa lähtöä.
    Nyt pyrkii kampeamaan lähdössä oikealle, eli ilmeisesti napakammassa lähdössä saisi olla oikealla puolella enemmän jousipainetta.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mulla Löijyssä oli toinen puoli repeytynyt, siin oli kait koko sen astisen ikänsä käytetty ilmaiskareita. Turhaa hifistelyy mun mielestä, SS-jouset, perseen korkeus välipalalla (siitäkin on mielipidettä et ei toimi, mut on testattu, ei ollu vaikutusta) jos tarvii ja kovvoo ajjoo. Kaks isolohko a-koppasta, toisen 60 jalkaa 1.39 ja toisen 1.40. Löijy meni muistaakseni 1.46 275 street radialeilla, 3.23 ruuvilla ja PG:llä.
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    Jos on samanlaiset lehtijouset molemmilla puolilla niin se vänkää aina oikealle, ja iskareiden säädöillä ei pidä lähteä tätä korjaamaan. Asian voi korjata laittamalla super stock jouset joissa on oikealla puolella jäykempi etupuolisko, tai sitten cal-tracsit joissa homma hoidetaan tankojen säädöillä. Cal-tracseja ei kannata laittaa normaalien lehtijousien kanssa vaan niiden kaveriks kannattaa hommata mono leaf jouset. Cal-trac systeemissä kohdistuu iso rasitus norran etupäähän, ja normaali lehtipakan norra ei ole riittävän vahva.

    Akkilähtö touhuissa auton keula pitäis saada herkästi nousemaan jotta paino siirtyy takarenkaille. 90/10 iskarit auttaa siinä, mutta tärkea asia olis myös vähemmän jäykät vääntösauvat, johon sitten säädetään enemmän preloadia. Tällä setupilla keula nousee kiihdytyksessä paljon enemmän, ja tämän mukana tulee sitten semmonen ongelma että pyörän kulmat menee vituralleen ja auto kiemurtelee kuin käärme ja on kamala ajaa. Tämä korjaantuu laittamalla putkiylätukivarret joissa on säädettävät päät. Vakio ylätukivarsilla ei pysty säätämään riittävästi plus merkkistä casteria, ja keulan noustessa se menee miinukselle. Säädettävillä tukivarsilla homma onnistuu ja ero on kuin yöllä ja päivällä.

    Yks asia millä alustan saa herkäksi, on eliminoimalla kaikki puslat jotka aiheuttaa vastusta. Cal-traksien etupusla on alumiinia eikä aiheuta vastusta, tämmösen voi laittaa myös SS jousiin. Jousien takapäähän voi laittaa slidersit jotka on laakeroitu. Etupäässä voi käyttää ylätukivarsia ja reaktiotankoja joissa on uniball päät, ja alatukivarren uretaanipuslan voi hioa vähän väljemmäksi. Noilla kovilla puslilla ja uniballeilla alustasta ei tule ollenkaan kova tai koliseva, se ainoastaan vaikuttaa niin että se jousto on siellä missä sen kuuluu olla ja muut paikat ei notku. Tämä myös pitää alustan jämäkkänä ja oikeassa asennossa esim. jarrutuksessa, kun kumit ei anna periks ja muuta ripustuksien asentoa.

    Iskareiksi normaalit säädettävät joka nurkkaan. Jos sulla on edessä competition engineering iskarit niin ne on budjettiratkasuna ihan ok. Takana halvat ja hyvät on Rancho RS9000XL sarjalaiset. Sit jos haluaa panostaa iskareihin vähän enemmän niin Afco, QA1 ja Strange valikoimista löytyy hyviä.

    Vakaajista sen verran että kiihdytystouhuissa etuvakaajasta on vain haittaa, mutta sen sijaan takavakaaja on hyvä olla.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se vähä mitä ite joskus tuli noiden kanssa leikittyä, ni väänsin tollaset cal tracsit SS jousien kanssa. Ne ikäänku taistelee toisiaan vastaan, SS jouset pyrkii nostamaan takapäätä aika voimakkaastikin kun tas cal tarcsit ei. Pelkkien jousien kanssa täytyy varmistaa et on riittävästi ulsojoustoa, vähintään kymmenen senttiä ja mieluusti enemmänkin. Jossain vaiheessa tein sellasen "budjettiratkasun" jolla yritin imitoida jotain tri city launcher jousia, purin kasan vanhoja lehtijousia ja kasasin niistä uudet joissa etupäätä käytännössä yhtä puuta, eli kaikki ulottu eutsilmukkaan asti. Sti jouset kii ja takapäästä lyhentelemään et sai auton asettuu sopivalle korkeudelle. Toimi nekin. Nois 1.4 60 jalkasissa ei viel etupäälle ollu tehty mitään, iskaritkin ihan normi konin säädettävät.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nuo on varmasti toimivia ratkaisuja äkkilöhtöhommissa. Onko kadulla paras ratkaisu vai molemmissa hyvä?

    Katuautohan tämä on, ei näin mopolla voi edes ajatella ajavansa edes puolitosissaan strippiä. Eli alustan suunnittelussa tärkein on katuajettavuus. Muuten en olisi tuota Borgesoniakaan ohjaukseen hommannut, tuo vakio tehostamaton olisi mennyt vallan mainiosti.

    SS jousista olen kuullut että nykyiset kuoleutuu melko nopeasti. Cal-tracksien ja heidän jousien kanssa ei kait niin tuota ongelmaa, mutta miten ne toimii normaalissa katuajossa ja kantaako kuinka kuormaa?
     
  17. SBM

    SBM 2nd gear

    Löysät vääntösauvat on huonot ajettavat (mopar lähestulkoon kieltää niiden käytön kadulla), niissä on erittäin vähän libsejä jousen vaatimaan hyvään toimintaan ja jos katuauto kyseessä niin takajousiksi laittaisin xhd lehtijouset esim. Mancinin omat. Eihän ne näytä racelta ja teknisiltä mutta toimivat, niissä on 1" enemmän kaarta kuin moparin valmisteissa. Ja vääntösauvat saisi olla vähintään.870", mutta ajettavuuden parantamiseen suositellaan .890" paksuja sauvoja, ns 383 mallin sauvoja. Kaikki ei noista ss jousista välitä, en minäkään, ja vaatii pidemmät iskarit myös. Omaan striit/strippiin laitoin nuo xhd:t muutama vuosi takaperin ja perus kyb kaasuiskarit joka kulmassa. Oikeastaan niin hyvä ajaa kun tommosella vanhalla romulla voi kuvitella,siis järjellisellä hinnalla vielä.
     
  18. mopster

    mopster Gearhead

    Mulla on omassa .083" slant six vääntösauvat, cal-tracsit ja kaikki muutkin noi mun luettelemat asiat, ja mun mielestä siinä ei ole mitään miks se ei soveltuis kadulle. Mutkaradalle tommosella alustalla ei oo mitään asiaa, siihen tarvii ihan erilainen jäykkä alusta. Jos tekee jäykän ja hyvin mutkiin taipuvan alustan niin sillä ei taas tee yhtään mitään kiihdytyshommissa.

    Ainoo haitta cal-tracseista on että ne kiikut kolisee tietyissä tilanteissa, mua se ei haittaa kun tommosessa vehkeessä on muutenkin vähän eri äänimaailma kun normaali kruisailu peleissä. SS jousissa ei oo mitään huonoa mun mielestä katukäyttöä ajatellen. XHD jouset jos laittaa niin sit kääntyy auto aina oikeelle lähdöissä tai sudittaessa, eli ei hyvä jos on auto millä tommosia toimia suoritetaan.
     
  19. 300

    300 2nd gear

    Hyvät säädettävät iskarit auttaa paljon. Radalle voi säätää halutut ja sit normiajoon toiset säädöt.
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ok. Vääntösauvoina on nuo .890" jo valmiina, niillä kevyt keula on melko topakan tuntuinen, siis hyvällä tavalla. Ja ehkä syytäkin tuon syvän öljypohjan kanssa :)

    Toimiiko Cal-tracksit noiden XHD jousien kanssa? Vai onko edes tarpeen? Tuo pinionin pökkijä kun tuntuu normiajossa hiukka epämukavalta, ajattelin jotta nuo tangot voisi olla ajossa huomaamattomammat ja hoitaa sama asia ehkä jopa paremmin?

    Mitä mieltä olette tuin koneen windtraysta? Kannattaako antaa olla paikoillaan vai rakennella öljypohjaan loiskelevyt? Jos kannattaa ottaa pois niin sattuisiko kenelläkäön olemaan kuvia toimivista loiskelevytoteutuksista?
     

Kerro tästä muillekin!