Pösö 3.0 V6 ja jakopään laukeaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GMC-96, 8.8.2006.

  1. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Noloa kysellä ransu-autosta tällä palstalla :oops: , mutta rohkenin kun on sentää V6-kone :)

    Eli, kaverillani on joku 90 luvun puolenvälin 406 Pösö V6 koneella. Jonkinaikaa jakopäänhihnanvaihdon jälkeen koneesta kuulemma hajosi kampiakselin päästä moniurahahinan käyttöpyörä, joka pyörittää jakohihnaa -> jako sekaisin ja lopun varmaan arvaattekin :mad:
    En ole ko . konetta nähnyt joten kysymys kuuluu:
    Onko Kampiakselin päässä oleva kiinnityspulti, joka pitää hihnapyörän(t) paikalla(tai mikä kiinnitys nyt sitteen lieneekään) pakko avata hihnan vaihdon aikana vai saako jakopäänhihnan vaihdettua moniurahihnapyörän kiinnitystä irroittamatta?
    Olisiko siis mahdollista, että kone olisi vaurioitunut hihnanvaihdon yhteydessä sattuneen asennusvirheen vuoksi.(löysälle jäänyt hihnapyörä tms.)
     
  2. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Moniurapyörä ts.dampperi pitää irroittaa ennen jakopäänhihnan irroitusta.Dampperi on 4:llä pultilla kiinni ns.vetopyörässä joka on taas kampiakselilla liukusovitteena kiilauran tukemana.Tämä koko paketti on taas lukittuna isolla pultilla kampiakselin päästä.
    Todennäköisesti on mahdollista että jos tuo iso pultti pääsee irti,tämä dampperipaketti liukuu akselilta ulospäin ja pääsee löystyttämään/katkaisemaan hihnan.
     
  3. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Eli olin ymmärtänyt rakenteen ilmeisesti hieman väärin. Rikkoutunut osa (josta kaikki kuulemma sai alkunsa) on moniurahahinan käyttöpyörä.

    Eli moniurahihna (apulaitteille) irtoaa neljällä pultilla (käyttö)vetopyörästä ja vetopyörä on kiinni on kiinni kampiakselinpäässä yhdellä isolla pultilla?
    Onkohan tuo vetopyörän pultti irroitettava ennen kuin jakopäähän pääsee käsiksi.
    Jos tuo pultti pääsee aukeamaan niin voisi kuvitella jotain särkyvän.

    Selityksenä oli, että rikkoutunut käyttöpyörä on särkenyt jakopäänmuovikopan, jonka palaset ovat sitten menneet jakopäänhihnan väliin. Käyttöpyörän rikkoutumista selitettiin valmistusvirheellä.
    Kumma valmistusviehe kun hajoaa melkein heti kun sitä käyrään räpeltämässä :eek:
     
  4. lotjonen

    lotjonen 1st gear

    Onneksi tulee seurattua tätäkin palstaa monta kertaa päivässä, on muuten hyvä foorumi.

    Kyseinen värinänvaimennin on purkautunut JUURI SIITÄ VÄRINÄÄ VAIMENTAVASTA KUMIVULKANOINNISTA, ts. ulkokehä on irti sisäkehästä ja siirtynyt akselin suuntaisesti melkein 20mm sisäänpäin. Sisäkehä on, kuten edellä mainittiin, neljällä pultilla kiinni jakohihnan hammaspyörässä. Koko paketti taas on luonnollisesti kiinni kampiakselissa tällä myös edellä mainitulla isolla pultilla. HIHNAPYÖRÄ ON SIIS KAKSIOSAINEN, SIINÄ ON ULKO- JA SISÄKEHÄT JOIDEN VÄLISSÄ ON "KUMIKEHÄ" JOKA VAIMENTAA VÄRINÄÄ. Aivastanut hihnapyörä on täällä meillä vapaasti nähtävissä, kuten toki kaikki muutkin osat.
    Moniurahihnan käyttöpyörillä on näissä PSA-yhtymän tietyissä tuotteissa taipumusta särkyä (erityisesti HDi-koneet). Tämän varmasti jokainen näiden laitteiden parissa työskennellyt tietää.
    Uskon että pääsemme myös asiakkaamme kanssa asiasta täyteen yhteisymmärrykseen ilman sen suurempia kärsimyksiä.

    Kysykää niin ei tarvitse arvailla, vastaan kyllä mielelläni.
     
  5. lotjonen

    lotjonen 1st gear


    Eli tähän vielä palatakseni, moniurahihnan käyttöpyörä ei pyöritä jakohihnaa vaan nimensä mukaisesti moniurahihnaa. Hihnapyörä ei ollut irti jakohihnan pyörästä eikä edelleen kampiakselista, hihnanpyörän ulkokehä oli revennyt irti ja siirtynyt sisäänpäin mennen edelleen jakopään alakotelon läpi.
     
  6. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Kiva huomata, että ilmeisesti korjaamon edustaja ottaa kantaa keskustulun vaikka ei siihen suuntaa olla lokaa heittämässäkään :D . Hyvä näin.

    Syy miksi tätä täällä spekuloin on, kuten varmaan lotjonen itsekin arvaat, että asioihin saataisiin muutakin näkemystä kuin pelkkä ko. korjaamon lausunto, koska jakopäänhihnan vaihto ja myöhemmin sattunut vaurio sattuivat niin pienellä aikavälillä.
     
  7. Toke

    Toke Gearhead

    omasta 406 joka on 2.0 bensa vaihdettiin juurikin samainen osa 200 tkm kohdalla, kun oli irronnut. oneks kaverit huomas sen jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä....
     
  8. lotjonen

    lotjonen 1st gear

    Niinpä, olisipa tuostakin ollut edes alkavasti rikki silloin kun jakopäätä uusittiin. Ja GMC-96, olet oikeassa, asioista pitää keskustella.
     
  9. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Pakko kommentoida kun liippaal liki. Kyseessä -96 Citroen xantia, 2 litrane 16venttiilinen. PSA tuote siis. Jakopään hihna meni poikki ennenaikojaan, kansi koneistamoon venttilit ja kaikki kilkkeet uusiksi. Kasausvaiheessa tuli ilmi että juuri tuo sama apulaitteita käyttävä pyörä oli pyörähtänyt n.90astetta eteenpäin. Apulaitteita ajatellen sillä ei ole väliä mutta jako ei osunut kohdalleen kasatessa. Apuhihnapyörässä on siinä kumissa ajoitusreikä, joka tapilla lukitaan kohdalleen. Jakopäänhihnapyörä jää siis tämän taakse piiloon. Samanlaiset reijät on nokka-akseleissa. Onneksi jako oli niin pielessä Että aukeavat venttiilit ottivat mäntiin kiinni, ja kansi ei edes laskeutunut paikalleen. Jos heitto ois ollu vaan asteita, olis voinut jäädä huomaamatta.
     

Kerro tästä muillekin!