Pohditaan yhdessä pikkuongelmia

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vermilion, 24.1.2018.

  1. Mecki

    Mecki 3rd gear

    Rockauto.com löytyy nimellä Wheel Bearing Dust Cap eri kokoisia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion 2nd gear


    Noh siis vetarin päässä vaan mutteri jonka alla suora reitti boorien välistä laakereihin.
    Tuossahan tuo pyörii.
    https://1drv.ms/v/s!Ak0ev910-aPV8ifxKBY_8FN8i0mE
     
  3. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    63,4mm on se oikea koko eli 2 1/2" on aika lähellä tuota....
    Tosin korkeus ei taida riittää noissa.
     
  4. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Osaako joku sanoa löytyiskö jostain (Suomesta) edullisesti pakoputken 2,5" kolmiolaippoja? Näitähän kyllä on moneskin paikkaa, tarve olis 8kpl niin ei viittis maksaa 30-40e parilta.

    Sitte toinen juttu tarvis 50mm reiällä kumitulppia, ei oo motonetis ym.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    2.5" rännille löytyy niittä päälle vedettäviä holkkiliitoksia tjsp mitä onkaa nimeltää, suosittelen noitten laippojen sijaan.
    Tai ihan mikä vaan liitos laipan sijaan mun mielestä.
     
  6. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Suosittelen noita vaikka onkin hieman kalliin tuntuisia. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/tuning/pakoputki/v-hihnasarja-2000033515

    Ei tarvitse murehtia jos tarvitsee putkea joskus ottaa pois ja on tiivis liitos. Olen alkanut nykyään aina laittamaan noita kun joskus on tarvinnut vaimennin irroittaa perus holkkiliitoksesta niin mennyt melkein vaimennin uusiksi sillä takomisella.
     
    Make.S, palontie, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh mäki teen V pannoilla koko putkiston nyt ahtimen kaa kun se on oikeesti ainut pitkäikänen tiivis liitos, ilma mitää turhia liimoja massoja tai tiivisteitä.
    Vähän suolasiahan nuo vaan on.
     
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tarvisin nää laipat kollektori-pakoputki liitokseen, ja heti siihen perään y-haara johon toiset laipat cut out valveiksi. Tollanen pantaliitos menis tos kollektori-putki välis, näytti olevan ruostumatonta, onko minkälaasta hitsata?
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    ^Hyvin menee lankakoneella mustallakin langalla, vaikka onkin rosteria. Monia tullut näin laitettua ja ovat ahkerassa käytössä itellä ja muilla.

    Toki voit TIG:lläkin liimata, kirkkaan lisäaineella(myös mustaan).
     
    Jussi289 ja xarper tykkäävät tästä.
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Sama, 3" RST liimattuna mustalla langalla MAGilla itelläkin alla, eipä näy saumoissa edes ruostetta vielä, putket ollu alla nyt reilu vuoden ympärivuotisessa ajossa.
    Ei ne siitä pilalle mee vaikka RST hitsaa mustalla langalla ja hiilarilla.
     
    Jussi289 ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Näissä on tietäjiä liikkeellä. Mulla on tallin kellarissa kattila ja tein siihen ite 160mm rosterista piipun. Se on ulkopuolella villaeristeellä ja muovipellillä päällystetty. No, kuulema rosteri ei kestä, se on on ihan väärä valinta, happosta pitää olla. Mustasta tein kolme pantakannaketta siihen josta seinään tuettuna. No, ei sekään kestä, katkee piippu siitä pantojen kohdalta ja pannat hävii itekseen. Odottelen edelleen noita ongelmia, 30 vuotta on jo täynnä...
     
    Gary Grand, mikaa7146, Jooli ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. toyopet

    toyopet Gearhead

    Joskus olen tuosta mustan hitsaamisesta rosterilla, että se musta alkaa sitten entistä pahemmin ruostua. Mitenkähän se nyt oikeasti on? Ei semmoista taas haulla löydä.

    Ei muuten mutta, välillä pitäisi saada jotain ohkaistakin saada hitsattua ja ei ole kuin puikkoinvertteri. 2mm OK48:kin vaatii sen verran virtaa, että peltiin on turha edes yrittää.
    Joku 2mm rosteri tms. puikko menee alle puolella virralla ja saattaisi jossain tilanteessa jopa onnistua.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mökillä jouduin korjaan trukkipiikeistä alakoukut kun en muistanu, ettei kestä kaivaa piikit maassa. Siellä kun ei ole ku agrekaatti ja muuntaja, niin 325 rosteripuikoilla pistin koukut kiinni. Ei siinä ruostetta mitenkään erikoiseen näy.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Tuo rosteri/musta tarvitsee pariksi vielä kosteutta alkaakseen lahota. Kuparinen kattopelti mustilla (vaikka galvanoiduillakin) kiinni, niin alkaa tapahtua.

    Samasta syystä autojen pohjassa alumiiniset lämpösuojat häviää teräsprikkojen alta.

    Silläkin saattoi olla merkitystä, missä suhteessa eri materiaaleja on, mutta joku kemisti tietää paremmin.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla on parissakin vehkeessä ollu pakoputket rst ja hitsattu mustalla taas eikä noissa kyllä ihme ja kumma näy edes saumoissa ruostetta vaikka liikkuu ympärivuoden.
     
  16. heikkila666

    heikkila666 1st gear

    Mistähän mahtaisin löytää 32mm paksulle jarrulevylle mekaanisen jarrusatulan kun pitäisi käsijarru saada tehtyä?
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kuulostaa aika paksulta levyltä, ni kenties paku-puolelta? En nyt tähän hätään muista että paljonko esmes uudessa transporterissa on levyn paksuus ja oiskos noissa kuorkki sprinttereissä jo siirrytty satulakäkkäriin? Toki crafteritkin on vissiin johonkin paino/alustaluokkaan asti moisella?
     
  18. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Pyöräkuormaajissakin on kardaanijarruja levyllä, vois löytyä paksumpaa? Tietty hintakin saattaa olla paksumpi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

  20. Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!